Milloin aiot jäädä töistä eläkkeelle?
Minä aion jäädä 40v, kun talo on maksettu ja tarpeeksi rahaa tilillä.
Kommentit (125)
Het kun voitan lotossa yli 2 milliä. Oma varallisuus vasta parisataa tonnia, ei riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes harkitsisi omaehtoista "eläkettä" ennen kuin hajautetussa salkussa on vähintään miljoona e. Millin salkusta voi laskea 4 % säännöllä + verot nettoa 2333 e/kk ilman että pääoma pienenee. Mielestäni tuo on ihan minimi. Tuolla ei vielä juhlita, saadaan pakolliset rempat ja hoitamiset juuri maksettua.
Mitä höpöä on laskea 4 %:n säännöllä, kun Helsingin pörssin keskimääräinen tuotto on 7 %. Eikä sen salkun tarvitse muutenkaan hamaan tappiin asti kestää ilman että pääoma pienenee, kun jossain vaiheessa alkaa tulla myös eläke.
Googlaa 4 % sääntö. Tuo on ns. perussääntö, kattaen erilaiset taloudelliset ajat, myös laskukaudet. Tosin osan mielestä 4 % on liian suuri prosentti.
Omalla kohdallani eläke jää suht pieneksi. Ja muutenkin motivaationi on nimenomaan säilyttää varallisuus, ei syödä sitä. Haluan jättää hyvän perinnön. Olisin enemmän onneton kuin onnellinen, jos käyttäisin salkun pääomaa. Mikään kulutushurmis ja matkailu ei korvaisi sen tuomaa surua.
4 %:n sääntö on tuttu, mutta miksi pääoma ei saisi pienetä pikkuhiljaa? Ei täällä iäisyyksiin kuitenkaan olla. Myös se pääoma on tarkoitettu elämiseen, erityisesti mitä vanhemmaksi tulee.
Juuri noin.
Vierailija kirjoitti:
Asunto, autot ja mökki maksettu. 150K sijoituksia.
Eläkettä nyt tulossa (vapaaehtoinen eläkevakuutus + työeläke) noin 3750 e/kk. Eläkeikään vielä 4 vuotta, ajattelin vielä 1,5 vuotta olla töissä, tähtään tuohon 4000e/kk eläkkeeseen. Sillä ehkä selviis
Hyvin hoidettu
Vierailija kirjoitti:
Kuka teille ne eläkkeet maksaa?? Normaali eläkeiäthän ovat nykyisin lähes 70v
Ihan itsehän ne täytyy säästöistään/sijoituksistaan maksaa, jos aikaisin haluaa jäädä. Ja sehän on ihan ok, jos ei hae muita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 47v. Olen miettinyt että noin 53-55 vuotiaana jäisin pois työelämästä työttömäksi ja eläisin säästöillä ja työttömyykorvauksilla. Koko omaisuus tällä hetkellä noin 600 000€.
Noin ei enää nykyään voi käytännössä tehdä, koska yleistukeen vaikuttaa kaikki säästöjen tuotot, korot ja osingot. Ensimmäiset pari vuotta voit saada ansiosidonnaista. Sen jälkeen pitää pärjätä omillaan. Mutta ei sen pitäisi toisaalta olla ongelma, jos sinulla on jo 600 000 €, niin kyllähän ne nyt hyvin riittää n. 10 vuodeksi ennen kuin eläke alkaa tulla.
Miten toi menee? Jos on 600 te tilillä, niin saako yhteiskunnalta ansiosidonnaista?
Ansiosidonnaista ei saa yhteiskunnalta, vaan sitä voi saada työttömyyskassasta jos on työttömyyskassan jäsen. Sitä saa vain lyhyen aikaa, 300/400/500 päivää, riippuen työhistoriasta ja iästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 47v. Olen miettinyt että noin 53-55 vuotiaana jäisin pois työelämästä työttömäksi ja eläisin säästöillä ja työttömyykorvauksilla. Koko omaisuus tällä hetkellä noin 600 000€.
Noin ei enää nykyään voi käytännössä tehdä, koska yleistukeen vaikuttaa kaikki säästöjen tuotot, korot ja osingot. Ensimmäiset pari vuotta voit saada ansiosidonnaista. Sen jälkeen pitää pärjätä omillaan. Mutta ei sen pitäisi toisaalta olla ongelma, jos sinulla on jo 600 000 €, niin kyllähän ne nyt hyvin riittää n. 10 vuodeksi ennen kuin eläke alkaa tulla.
Miten toi menee? Jos on 600 te tilillä, niin saako yhteiskunnalta ansiosidonnaista?
Ansiosidonnaista ei saa yhteiskunnalta, vaan sitä voi saada työttömyyskassasta jos on työttömyyskassan jäsen. Sitä saa vain lyhyen aikaa, 300/400/500 päivää, riippuen työhistoriasta ja iästä.
Ainakin oma ammatti on sellaanen, notta jos jäisin sivuun ja yrittäisin ansiosidonnaiselle, tulisi välitön työhonosoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 47v. Olen miettinyt että noin 53-55 vuotiaana jäisin pois työelämästä työttömäksi ja eläisin säästöillä ja työttömyykorvauksilla. Koko omaisuus tällä hetkellä noin 600 000€.
Noin ei enää nykyään voi käytännössä tehdä, koska yleistukeen vaikuttaa kaikki säästöjen tuotot, korot ja osingot. Ensimmäiset pari vuotta voit saada ansiosidonnaista. Sen jälkeen pitää pärjätä omillaan. Mutta ei sen pitäisi toisaalta olla ongelma, jos sinulla on jo 600 000 €, niin kyllähän ne nyt hyvin riittää n. 10 vuodeksi ennen kuin eläke alkaa tulla.
Miten toi menee? Jos on 600 te tilillä, niin saako yhteiskunnalta ansiosidonnaista?
Ansiosidonnaista ei saa yhteiskunnalta, vaan sitä voi saada työttömyyskassasta jos on työttömyyskassan jäsen. Sitä saa vain lyhyen aikaa, 300/400/500 päivää, riippuen työhistoriasta ja iästä.
Ainakin oma ammatti on sellaanen, notta jos jäisin sivuun ja yrittäisin ansiosidonnaiselle, tulisi välitön työhonosoitus.
Oletko varma? Minä olen ollut nyt työttömänä kohta 2 vuotta eikä ole työhönosoituksia tullut ensimmäistäkään. Kaikkiin paikkoihin, mitä olen hakenut, on ollut vähintään sata muutakin hakijaa. Vinkkaa, mikä ala on tuollainen. Oikeasti haluaisin töihin.
Aion jäädä täyspäivätöistä eläkkeelle, kun se ylin eläkeikä tulee vastaan 69-vuotiaana. Sen jälkeenkin haluan tehdä töitä, esimerkiksi keikkoja tai jotain säännöllistä osa-aikaista. Himassa palloilu vanhentaa. Ja mitään bingoiltoja ja päivätansseja en tod jaksa tai taloyhtiön/kotiseutujärjestön asioiden kanssa nyhväämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 47v. Olen miettinyt että noin 53-55 vuotiaana jäisin pois työelämästä työttömäksi ja eläisin säästöillä ja työttömyykorvauksilla. Koko omaisuus tällä hetkellä noin 600 000€.
Noin ei enää nykyään voi käytännössä tehdä, koska yleistukeen vaikuttaa kaikki säästöjen tuotot, korot ja osingot. Ensimmäiset pari vuotta voit saada ansiosidonnaista. Sen jälkeen pitää pärjätä omillaan. Mutta ei sen pitäisi toisaalta olla ongelma, jos sinulla on jo 600 000 €, niin kyllähän ne nyt hyvin riittää n. 10 vuodeksi ennen kuin eläke alkaa tulla.
Miten toi menee? Jos on 600 te tilillä, niin saako yhteiskunnalta ansiosidonnaista?
Ansiosidonnaista ei saa yhteiskunnalta, vaan sitä voi saada työttömyyskassasta jos on työttömyyskassan jäsen. Sitä saa vain lyhyen aikaa, 300/400/500 päivää, riippuen työhistoriasta ja iästä.
Ainakin oma ammatti on sellaanen, notta jos jäisin sivuun ja yrittäisin ansiosidonnaiselle, tulisi välitön työhonosoitus.
Oletko varma? Minä olen ollut nyt työttömänä kohta 2 vuotta eikä ole työhönosoituksia tullut ensimmäistäkään. Kaikkiin paikkoihin, mitä olen hakenut, on ollut vähintään sata muutakin hakijaa. Vinkkaa, mikä ala on tuollainen. Oikeasti haluaisin töihin.
Harvinainen asiantuntija-ala. Ylempi korkeakoulututkinto + tohtorin paperit + käytännön työkokemusta ja osoitettuja tuloksia vaaditaan. Ja niitä on. Tarkemmin en voi vinkata muuta kuin että numeroiden ja tilastojen osaaminen tärkeää.
Päivääkään en ole ollut työttömänä valmistuttuani vuonna 1998 eka maisteriksi ja sitten työn ohessa tohtoriksi.
Joko AP olet yläasteella koulussa?
Oon nyt 51, virallinen eläkeikä 67v, alin eläkeikä 66v. Mulla ei ole kiirettä pois työelämästä ja sijoitukset vaatimattomia, eli niiden varaan en voi laskea. Nyt pitäisi sijoittaa isompia summia joka kk/että saisin eläkkeelle säästöjä.
En tiedä, mikä olisi mulle realistisin eläkeikä, koska haluan vielä olla töissä ja kerätä rahaa. Jos pysyn terveenä, niin 65v olisi toiveissa. Mutta taloudellisesti ei ole kannattavaa jäädä ennen virallista eläkeikää
Täytän kohta 54 vuotta. Teen 26h/viikossa tällä hetkellä jakautuen niin, että teen 3 viikon periodeissa kaksi x 3 kahdeksan tunnin päivää viikossa ja yksi x 4 kahdeksan tunnin päivää viikossa.
Suunnitelmissa on jatkaa tätä vielä 1-2 vuotta. Sitten koitan ehkä vähentää 2-3 kertaan viikossa...
Varsinaista eläkettä alan nostaa heti kun saan, jos jään töistä pois aikaisemmin, kuten erittäin todennäköisesti jään, aion elää varallisuudellani.
Saan alkaa nostaa lisäeläkettä jo 2 vuotta ennen varsinaista eläkeikääni, siinä potissa on tällä hetkellä noin 15 000 euroa. Se ehtii nousta vielä paljon 9:ssä vuodessa. Sen arvonnousu on sidottu tällä hetkellä kullan hintaan. Kun kulta äskettäin hieman laski, pottiin sijoitettavien osuuksien määrä tietenkin kasvaa nopeammin. Ja kun kullan hinta taas nousee -> potti paisuu enemmän kuin osakemarkkina, näin uskon.
Ja siis ellei paisu, en todellakaan ole tuon varassa. Minulla on noin 2 miljoonan euron varallisuus.
Itse olen eläkeläinen, mutta niin kiintoisassa työssä, että jatkan vuoden kerrallaan työntekoa. Suurella todennäköisyydellä ketään nuorempaa ei tulla tilalleni ottamaan, kun päätän vaihtaa vapaalle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eläkeläinen, mutta niin kiintoisassa työssä, että jatkan vuoden kerrallaan työntekoa. Suurella todennäköisyydellä ketään nuorempaa ei tulla tilalleni ottamaan, kun päätän vaihtaa vapaalle.
Mielenkiintoista, että tällainen työ voi olla, joka vain sitten lakkaa, kun jäät eläkkelle.
60v, vielä pari vuotta ja ota lopputilin.
Tiesittekö muuten, että jos siirtää eläkkeellejäämistään vapaaehtoisesti, niin vaikka ei kävisi siinä vaiheessa enää edes töissä, se eläke kasvaa 0,4% per siirretty kuukausi? Vuodessa 4,8%.
Itselleni se on tosi pieni nousu ja kannustin, mutta joillekin voi olla isokin. Jos vaikka puoliso elättää siinä vaiheessa.
Eli tuon nousun jälkeen joka kuukausi sen jälkeen eläke on 4,8% suurempi summa, kuin ilman siirtoa. Jos se olisi 2000€/kk normaalisti niin tuon jälkeen eläke onkin 2096€/kk.
Itselleni tuo tuskin sopii, kun tuntuu jo nyt, etten elä vanhaksi. Jäähän siinä vuoden ajalta se 2000€/kk saamatta. Mutta teräsmuoreille voi kannattaakin!
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö muuten, että jos siirtää eläkkeellejäämistään vapaaehtoisesti, niin vaikka ei kävisi siinä vaiheessa enää edes töissä, se eläke kasvaa 0,4% per siirretty kuukausi? Vuodessa 4,8%.
Itselleni se on tosi pieni nousu ja kannustin, mutta joillekin voi olla isokin. Jos vaikka puoliso elättää siinä vaiheessa.
Eli tuon nousun jälkeen joka kuukausi sen jälkeen eläke on 4,8% suurempi summa, kuin ilman siirtoa. Jos se olisi 2000€/kk normaalisti niin tuon jälkeen eläke onkin 2096€/kk.
Itselleni tuo tuskin sopii, kun tuntuu jo nyt, etten elä vanhaksi. Jäähän siinä vuoden ajalta se 2000€/kk saamatta. Mutta teräsmuoreille voi kannattaakin!
Eikö päinvastoin kannata ottaa eläkettä heti kun voi? Koska tosiaan ei voi tietää millloin kuolee.
Minusta tuntuu etten ehdi nähdä sitä päivää kun jos pääsen eläkeikään. Eikös se jossain vaiheessa käy niin ettei ihmiset Suomessa ehdi jäädä eläkkeelle ennen kuin ovat jo haudassa. Etenkin jos hallitus päättää nostaa eläkeikäraja jälleen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Aion jäädä täyspäivätöistä eläkkeelle, kun se ylin eläkeikä tulee vastaan 69-vuotiaana. Sen jälkeenkin haluan tehdä töitä, esimerkiksi keikkoja tai jotain säännöllistä osa-aikaista. Himassa palloilu vanhentaa. Ja mitään bingoiltoja ja päivätansseja en tod jaksa tai taloyhtiön/kotiseutujärjestön asioiden kanssa nyhväämistä.
Mä jäisin vaikka heti nyt 36-vuotiaana, jos se olisi vain mahdollista. Työelämää en ole ikinä kokenut mielekkääksi vaan äärimmäisen kuluttavaksi energiasyöpöksi, joku estää itselle mielekkäiden asioiden tekemisen, kun jaksamista/aikaa ei koskaan ole riittävästi. Toivottavasti eläketöityminen onnistuisi joskus 50-vuotiaana omien sijoitusten turvin.
Noin minäkin sen näkisin. Jos milli sioituksissa, niin turha niitä perillisille jättää. Tosin rahan arvo voi tulevaisuudessa olla jotain ihan eri, mitä nyt. Eli kukaan ei tiedä, tuleeko vaikka 10% inflaatio, ydinpommi, ilmastonmuutos jne, joka vaikuttaa rahan arvoon. Nauttisin kun vielä voisin, enkä ajattelisi alkaa elämään eläkkeellä?