Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin aiot jäädä töistä eläkkeelle?

Vierailija
06.06.2026 |

Minä aion jäädä 40v, kun talo on maksettu ja tarpeeksi rahaa tilillä.

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäin jo työeläkkeelle täysin palvelleena kun täytin 65v

Vierailija
42/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 47v. Olen miettinyt että noin 53-55 vuotiaana jäisin pois työelämästä työttömäksi ja eläisin säästöillä ja työttömyykorvauksilla. Koko omaisuus tällä hetkellä noin 600 000€.

Noin ei enää nykyään voi käytännössä tehdä, koska yleistukeen vaikuttaa kaikki säästöjen tuotot, korot ja osingot. Ensimmäiset pari vuotta voit saada ansiosidonnaista. Sen jälkeen pitää pärjätä omillaan. Mutta ei sen pitäisi toisaalta olla ongelma, jos sinulla on jo 600 000 €, niin kyllähän ne nyt hyvin riittää n. 10 vuodeksi ennen kuin eläke alkaa tulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes harkitsisi omaehtoista "eläkettä" ennen kuin hajautetussa salkussa on vähintään miljoona e. Millin salkusta voi laskea 4 % säännöllä + verot nettoa 2333 e/kk ilman että pääoma pienenee. Mielestäni tuo on ihan minimi. Tuolla ei vielä juhlita, saadaan pakolliset rempat ja hoitamiset juuri maksettua.

Mitä höpöä on laskea 4 %:n säännöllä, kun Helsingin pörssin keskimääräinen tuotto on 7 %. Eikä sen salkun tarvitse muutenkaan hamaan tappiin asti kestää ilman että pääoma pienenee, kun jossain vaiheessa alkaa tulla myös eläke. 

Googlaa 4 % sääntö. Tuo on ns. perussääntö, kattaen erilaiset taloudelliset ajat, myös laskukaudet. Tosin osan mielestä 4 % on liian suuri prosentti.

 

Omalla kohdallani eläke jää suht pieneksi. Ja muutenkin motivaationi on nimenomaan säilyttää varallisuus, ei syödä sitä. Haluan jättää hyvän perinnön. Olisin enemmän onneton kuin onnellinen, jos käyttäisin salkun pääomaa. Mikään kulutushurmis ja matkailu ei korvaisi sen tuomaa surua.

Vierailija
44/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta ja 5 kk tasan eläkkeeseen. Ja tod jään pois työelämästä

Vierailija
45/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes harkitsisi omaehtoista "eläkettä" ennen kuin hajautetussa salkussa on vähintään miljoona e. Millin salkusta voi laskea 4 % säännöllä + verot nettoa 2333 e/kk ilman että pääoma pienenee. Mielestäni tuo on ihan minimi. Tuolla ei vielä juhlita, saadaan pakolliset rempat ja hoitamiset juuri maksettua.

Mitä höpöä on laskea 4 %:n säännöllä, kun Helsingin pörssin keskimääräinen tuotto on 7 %. Eikä sen salkun tarvitse muutenkaan hamaan tappiin asti kestää ilman että pääoma pienenee, kun jossain vaiheessa alkaa tulla myös eläke. 

Googlaa 4 % sääntö. Tuo on ns. perussääntö, kattaen erilaiset taloudelliset ajat, myös laskukaudet. Tosin osan mielestä 4 % on liian suuri prosentti.

 

Omalla kohdallani eläke jää suht pieneksi. Ja muutenkin motivaationi on nimenomaan säilyttää varallisuus, ei syödä sitä. Haluan jättää hyvän perinnön. Olisin enemmän onneton kuin onnellinen, jos käyttäisin salkun pääomaa. Mikään kulutushurmis ja matkailu ei korvaisi sen tuomaa surua.

4 %:n sääntö on tuttu, mutta miksi pääoma ei saisi pienetä pikkuhiljaa? Ei täällä iäisyyksiin kuitenkaan olla. Myös se pääoma on tarkoitettu elämiseen, erityisesti mitä vanhemmaksi tulee.

Vierailija
46/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. 7. 2026 klo 00.01 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes harkitsisi omaehtoista "eläkettä" ennen kuin hajautetussa salkussa on vähintään miljoona e. Millin salkusta voi laskea 4 % säännöllä + verot nettoa 2333 e/kk ilman että pääoma pienenee. Mielestäni tuo on ihan minimi. Tuolla ei vielä juhlita, saadaan pakolliset rempat ja hoitamiset juuri maksettua.

Mitä höpöä on laskea 4 %:n säännöllä, kun Helsingin pörssin keskimääräinen tuotto on 7 %. Eikä sen salkun tarvitse muutenkaan hamaan tappiin asti kestää ilman että pääoma pienenee, kun jossain vaiheessa alkaa tulla myös eläke. 

Googlaa 4 % sääntö. Tuo on ns. perussääntö, kattaen erilaiset taloudelliset ajat, myös laskukaudet. Tosin osan mielestä 4 % on liian suuri prosentti.

 

Omalla kohdallani eläke jää suht pieneksi. Ja muutenkin motivaationi on nimenomaan säilyttää varallisuus, ei syödä sitä. Haluan jättää hyvän perinnön. Olisin enemmän onneton kuin onnellinen, jos käyttäisin salkun pääomaa. Mikään kulutushurmis ja matkailu ei korvaisi sen tuomaa surua.

4 %:n sääntö on tuttu, mutta miksi pääoma ei saisi pienetä pikkuhiljaa? Ei täällä iäisyyksiin kuitenkaan olla. Myös se pääoma on tarkoitettu elämiseen, erityisesti mitä vanhemmaksi tulee.

Ja muutenkin motivaationi on nimenomaan säilyttää varallisuus, ei syödä sitä. Haluan jättää hyvän perinnön. Olisin enemmän onneton kuin onnellinen, jos käyttäisin salkun pääomaa. Mikään kulutushurmis ja matkailu ei korvaisi sen tuomaa surua.

Vierailija
48/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän muutosneuvottelut osu ennen eläkeikää. Nyt olen 55v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aioin" jäädä 65-vuotiaana. Mutta jouduin jäämään 55-vuotiaana. 

Vierailija
50/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes harkitsisi omaehtoista "eläkettä" ennen kuin hajautetussa salkussa on vähintään miljoona e. Millin salkusta voi laskea 4 % säännöllä + verot nettoa 2333 e/kk ilman että pääoma pienenee. Mielestäni tuo on ihan minimi. Tuolla ei vielä juhlita, saadaan pakolliset rempat ja hoitamiset juuri maksettua.

Mitä höpöä on laskea 4 %:n säännöllä, kun Helsingin pörssin keskimääräinen tuotto on 7 %. Eikä sen salkun tarvitse muutenkaan hamaan tappiin asti kestää ilman että pääoma pienenee, kun jossain vaiheessa alkaa tulla myös eläke. 

Googlaa 4 % sääntö. Tuo on ns. perussääntö, kattaen erilaiset taloudelliset ajat, myös laskukaudet. Tosin osan mielestä 4 % on liian suuri prosentti.

 

Omalla kohdallani eläke jää suht pieneksi. Ja muutenkin motivaationi on nimenomaan säilyttää varallisuus, ei syödä sitä. Haluan jättää hyvän perinnön. Olisin enemmän onneton kuin onnellinen, jos käyttäisin salkun pääomaa. Mikään kulutushurmis ja matkailu ei korvaisi sen tuomaa surua.

4 %:n sääntö on tuttu, mutta miksi pääoma ei saisi pienetä pikkuhiljaa? Ei täällä iäisyyksiin kuitenkaan olla. Myös se pääoma on tarkoitettu elämiseen, erityisesti mitä vanhemmaksi tulee.

Ehkä sinun pääomasi on tarkoitettu elämiseen, mutta minun nimenomaan ei. Koko pointti minun jutussani on tehdä tämä jälkipolveni kannalta, ei missään nimessä vain itseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän töitä kannata koskaan lopettaa. Oli sitten työtön, työsuhteessa, eläkkeellä tms. Aina kannattaa pitää itsensä aktiivisena itselle mielenkiintoisten asioiden parissa.

Vierailija
52/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryöstän pankista pari miljoonaa ja jään sitten lepäilemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen jäämistä pois työelämästä lähivuosina, olen nyt 60 v. 

 

Ei ole velkoja, omistusasunto ja pari sijoitusasuntoa. Perintöä myös tulossa jossain vaiheessa, toki toivon vanhemmille pitkää ja hyvää elämää.

 

Säästöjä myös yli 100 000 euroa. 

 

Ei vain tunnut järkevältä jatkaa työntekoa lähes 70-kymppiseksi, etenkin kun ei ole lapsia joille olisi kiva jättää perintöä.

Vierailija
54/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto, autot ja mökki maksettu. 150K sijoituksia.

Eläkettä nyt tulossa (vapaaehtoinen eläkevakuutus + työeläke) noin 3750 e/kk. Eläkeikään vielä 4 vuotta, ajattelin vielä 1,5 vuotta olla töissä, tähtään tuohon 4000e/kk eläkkeeseen. Sillä ehkä selviis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä ikinä jää eläkkeelle, koska rakastan työtäni.

Vierailija
56/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään mun työstä, joten jos vaan pysyn terveenä, niin miksen voisi jatkaa vaikka 70 asti. Mutta sitä ei toki kukaan etukäteen tiedä, missä kunnossa on. 

Sijoitan tällä hetkellä 450€/kk itselleni turvaksi eläkevuosille. Ja ihan siltä varalta, että jos en tuonne 70 asti jaksa.  Nyt ikää 45v.

Vierailija
57/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto, autot ja mökki maksettu. 150K sijoituksia.

Eläkettä nyt tulossa (vapaaehtoinen eläkevakuutus + työeläke) noin 3750 e/kk. Eläkeikään vielä 4 vuotta, ajattelin vielä 1,5 vuotta olla töissä, tähtään tuohon 4000e/kk eläkkeeseen. Sillä ehkä selviis

Mitä vapaaehtoiselle eläkevakuutukselle tapahtuu, jos kuolee ennen eläkeikää? Periytyykö mitään siitä pääomasta?

Vierailija
58/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin. Tosin se tapahtuu vasta kun olen 66

Vierailija
59/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen valtion virastossa sen verran leppoisassa ja hyväpalkkaisessa duunissa, että teen jo viidettä vuotta eläkeläisenä näitä hommia. Jos terveyteni pysyy hyvänä, jatkan vielä ainakin toisen mokoman.

Teepäs jo tilaa nuoremmille! Sinunlaisten takia nuorisotyöttömyys on niin korkealla.

Vähemmänhän hän yhteiskuntaa noin kuormittaa. Mitä suurempi eläke, sitä vähemmän on vailla kansaneläkettä, asumistukea ja kunnallisia terveyspalveluja, sitä enemmän hän maksaa itse kuluistaan. 

 

Ja pysyy myös virkeänä ja terveempänä pidempään.

Vierailija
60/125 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys. Käsittääkseni kaikki täällä ovat pitkäaikaistyöttömiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä