Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä henkistä väkivaltaa?

Vierailija
06.06.2023 |

Hei,

Aloin pohtimaan omaa kasvatustapoja yksi päivä. Omat vanhempani ovat pelotelleet meitä lapsina, että oven päällä on vitsa ja sitä käytetään, jos ette tottele. Eli siis peloteltiin, että sillä lyödään. Minusta tämä on sairasta, nyt kun ajattelen!

Äitini myös antoi tukkapöllyä ja luunappeja joskus. Hämärä muistikuva on, että olisi joskus myös nipistänyt käsivarsista. Kerran hän sitoi meidät vyöllä tuoliin, kun oltiin riehaannuttu. Minä ja veljeni oltiin vilkkaita kotona.

Meillä oli myös omasta mielestäni täysin tyhmiä sääntöjä, kuten että ruokapöydässä ei saa nauraa. Jos teki niin, saattoi joutua omaan huoneeseen pitkäksi aikaa. Yhtenä rangaistuskeinona oli myös, että sanottiin ettei saa puhua yhtään mitään.

Jos olisin itse äiti, en ikinä voisi tehdä näin lapselleni. Onko tämä ollut teistä henkistä väkivaltaa tai jopa fyysistä sellaista?

Kiitos

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis; omia kasvatustapojani*

Ap

Vierailija
2/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko teidän lapsuudessa ollut samanlaista? Tiedän, että ennen tällaista oli enemmän, mutta jotenkin ajatus häiritsee.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaan aikaan sai lapsia kasvattaa, nykyisin ei. Ja tuloksena teinien katuryöstot ja huumeiden käyttöhuoneet...

Vierailija
4/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut sekä fyysistä että henkistä väkivaltaa vanhemmiltasi.

Vierailija
5/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja onko teidän lapsuudessa ollut samanlaista? Tiedän, että ennen tällaista oli enemmän, mutta jotenkin ajatus häiritsee.

Ap

Meillä oli. Isä yritti pakottaa tykkäämään luistelusta. Jos en halunnut lähteä, niin välittömästi komennettiin sänkyyn koko päiväksi. Vessassa ja syömässä sai käydä, mutta muuten koko päivä oli pakko maata sängyllä tekemättä mitään. Kantoi väkisin jos yritin pistää vastaan.

En osaa vieläkään luistella kunnolla, en aio opetella enkä myöskään halua nähdä tuota kspäätä enään ikinä.

Vierailija
6/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tuoliin sitomista äitisi oli jo varmaan sanonut lukemattomat kerrat, että lakatkaa riehumasta, mutta ette kuunnelleet vaan jatkoitte. Mitä äitisi olisi pitänyt tehdä?

Vierailija
7/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuollut vaikka sainkin selkään ja tukkapöllyjä. Mutta empä ole rikkonut lakia.

Vierailija
8/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oltu hankalia lapsia, mitä tuo hankala ikinä tarkoittaakaan. Lähinnä keskenämme riehuttiin, mutta siitä tuli ilmeisesti liikaa melua.

Mun terapeutin mukaan mulla on alkanut syömishäiriöön liittyvät ajatukset jo 10-vuotiaana. Ajattelin mun huonon itsetunnon, masennuksen, syömishäiriön ja ahdistuksen johtuvan koulukiusaamisesta ja tunnollisuudesta. Mutta nyt mulle alkaa valjeta, että sen juuret on jo ehkä lapsuudessa/varhaislapsuudessa.

Ap

Vierailija
9/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsuudessa lapset "sai näkyä muttei kuulua" toisin kuin nää nykyajan pennut jotka kiljuu kuin tapettais.

Vierailija
10/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille ketkä puhutte, että saihan ennen kasvattaa. Voihan sitä kasvattaa tiukastikin, ilman että uhkailee väkivallalla tai käyttää sitä? Joissain tapauksissa on kyse myös siitä, että kuri on mennyt joten pakko käyttää väkivaltaa.

Ap

Vierailija
11/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ollut mitään tuollaista! Olette olleet väkivallan kohteena, mikä on vielä kamalampaa kuin muuten, sillä olitte puolustuskyvyttömiä lapsia.

Vierailija
12/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa omista vanhemmista pahaa. Nytkin mulle tulee ajatuksia, että olenko mä ollut niin rasittava ja äidillä on varmaan mennyt hermo meidän tappeluun yms, sitten hän on ehkä tukistanut molempia. Että ymmärrettävää. Ehkä sekin liittyy kasvatukseen, kun on opetettu ajattelemaan, että vanhempi on aina oikeassa.

Ap

Vierailija
13/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa omista vanhemmista pahaa. Nytkin mulle tulee ajatuksia, että olenko mä ollut niin rasittava ja äidillä on varmaan mennyt hermo meidän tappeluun yms, sitten hän on ehkä tukistanut molempia. Että ymmärrettävää. Ehkä sekin liittyy kasvatukseen, kun on opetettu ajattelemaan, että vanhempi on aina oikeassa.

Ap

Niin, no kyllä toi on väkivaltaa ja vanhempasi ovat purkaneet sinuun ja sisaruksiin omaa pahaa oloaan.

Vierailija
14/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaan aikaan sai lapsia kasvattaa, nykyisin ei. Ja tuloksena teinien katuryöstot ja huumeiden käyttöhuoneet...

Vanhaan aikaan lapsia lyötiin, uhkailtiin ja lapsille huudettiin, kun vanhemmat eivät viitsineet kasvattaa.

Vierailija
15/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täältä löytyy kohtalotovereita, niin minua kiinnostaisi tietää, että miten tämän asian tajuaminen on vaikuttanut sinun ja vanhempiesi väleihin? Vai onko mitenkään?

Ap

Vierailija
16/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea esim. Jari Sinkkosen kirja Onnellinen lapsi, auttoi minua ymmärtämään omien lapsuuskokemusten ja vanhempien kasvatustavan vaikutuksia omaan elämääni.

Ja on ollut väkivaltaa.

Vierailija
17/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kertonut mistä vuosikymmenestä puhut, mutta ennen tuollainen oli normaalia kasvatusta eikä sitä väkivallaksi koettu. Nykyisin on toisin.

Kenties vanhemmillasi ei yksikertaisesti ollut kykyä kasvattaa lapsia toisin. Sinulla ilmeisesti on, koska pohdiskelet noita asioita ja käsittelet niitä. Sen pitäisi olla tärkeintä, älä niin hirveästi pohdi sitä olivatko vanhempasi ilkeitä tai mikten he kehtasivat tehdä niin. Luultavasti siksi, että heidätkin kasvatettiin niin ja myös lähiympäristössä kasvatettiin niin?

Vierailija
18/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos täältä löytyy kohtalotovereita, niin minua kiinnostaisi tietää, että miten tämän asian tajuaminen on vaikuttanut sinun ja vanhempiesi väleihin? Vai onko mitenkään?

Ap

Välit meni poikki väkivaltaiseen vanhempaan, kun vanhemmaksi tulon myötä ymmärsin kuinka väärin minulle on tehty. En ikinä halua kohdella omia lapsia niinkuin minua kohdeltu. Ja huom tämä ei tarkoita mitään kaverivanhemmuutta tai kasvattamatta jättämistä.

Vierailija
19/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et kertonut mistä vuosikymmenestä puhut, mutta ennen tuollainen oli normaalia kasvatusta eikä sitä väkivallaksi koettu. Nykyisin on toisin.

Kenties vanhemmillasi ei yksikertaisesti ollut kykyä kasvattaa lapsia toisin. Sinulla ilmeisesti on, koska pohdiskelet noita asioita ja käsittelet niitä. Sen pitäisi olla tärkeintä, älä niin hirveästi pohdi sitä olivatko vanhempasi ilkeitä tai mikten he kehtasivat tehdä niin. Luultavasti siksi, että heidätkin kasvatettiin niin ja myös lähiympäristössä kasvatettiin niin?

Höpö höpö. Ei joka perheessä ja suvussa ole oltu väkivaltaisia. Asiat on pakko käsitellä muutenkin kuin pintapuolisesti, jos ei halua jatkaa samaa p***aa sukupolvesta toiseen.

Vierailija
20/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on 90-luvulla ja 2000-luvun alussa tapahtuneista asioista. Jatkunut ehkä vähän erilaisessa muodossa nyt aikuisuudessa, kuten kontrolloimisena ja yrityksenä vaikuttaa mun elämää koskeviin päätöksiin. Esim. jokaisen poikaystävän kohdalla äiti on sanonut, että etkö voi erota.

Minusta voidaan kyllä olettaa, että em. aikaan ei ollut enää yleistä kurittaa fyysisesti.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi