Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On normaalia että vanhemmat vie lomallakin lapsen hoitoon viikoksi tai pariksi

Vierailija
06.06.2026 |

Palautuminen vie akkaa ja isot lapset tarvii omia aktiviteetteja 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012058842.html

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun mulla oli lapset pieniä niin vein ne lomalla pariksi päiväksi hoitoon. Syystä että silloin vielä asiat piti hoitaa konttoreissa ja kaikki tietää miten kivaa niissä on asioida rattaiden ja pikkulasten kanssa. Nopeammin meni kun kärräsi lapset hoitoon päiväksi ja juoksi pankki, vero, kela päivän aikana ja ehkäpä kävi vielä kampaajalla laittamassa kutrit kuosiin, jos aikaa jäi niin kävin vielä vaateostoksilla. Toinen päivä meni laittaessa kotipesän ihmisasuttavaan kuntoon ja tekemässä viikon ruokaostokset.

Sitten olikin mukava jäädä lasten kanssa lomalle kun nuo kaikkia stressaavat asiat oli hoidettu alta pois.

Vierailija
22/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tulee näitä tilanteita, ettei joku vanhempi saa lomaa, ei palkatonta, ei saa värvättyä ketään tuttua tai sukulaista edes viikoksi tai pariksi. 

Mutta silloinkin ja etenkin silloin se olisi myös sen lomattoman lapsen etu, että hänen hoitonsa olisi silloin kesällä hyvin järjestettyä, eikä paikka olisi täynnä uupuneita, jopa täysin vieraita aikuisia ja loman tarpeessa olevia lapsia, joiden vanhempi on kotona. On helpompaa järjestää hoito järjellisesti kesäsulun aikana pienelle joukolle, kuin suuremmalle. Heille soisin jopa jotain extrarahaa kesäisiin retkiin yms. 😊

Kyllä ne vielä kesäkuussa on ihan siellä omassa päiväkodissa omassa ryhmässä omien aikuisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tulee näitä tilanteita, ettei joku vanhempi saa lomaa, ei palkatonta, ei saa värvättyä ketään tuttua tai sukulaista edes viikoksi tai pariksi. 

Mutta silloinkin ja etenkin silloin se olisi myös sen lomattoman lapsen etu, että hänen hoitonsa olisi silloin kesällä hyvin järjestettyä, eikä paikka olisi täynnä uupuneita, jopa täysin vieraita aikuisia ja loman tarpeessa olevia lapsia, joiden vanhempi on kotona. On helpompaa järjestää hoito järjellisesti kesäsulun aikana pienelle joukolle, kuin suuremmalle. Heille soisin jopa jotain extrarahaa kesäisiin retkiin yms. 😊

Kyllä ne vielä kesäkuussa on ihan siellä omassa päiväkodissa omassa ryhmässä omien aikuisten kanssa.

Käsitin, että kirjoittajan lapsi on koko kesän hoidossa. Kun hänellä ei ole lomaa. 

Vierailija
24/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä nuorempaa sukupolvea, joka ei tunnu jaksavan oikein mitään normaalia arkea edes. 

No minä olen sen vanhemman sukupolven lapsi. Eihän meistä huolehdittu lainkaan. Aamulla ulos, illalla sisään ja välissä sai perunasoppaa.

Taaperosta asti aina isosisaruksen vastuulla, itsekin hoidin vastasyntynyttä, kun äiti harrasti. Ja kotiäiti oli, eikä ikinä lastensa kanssa. Ja siihen aikaan häntä vielä pidettiin erinomaisena äitinä.

Tää on täysin totta. 80-luvulla ei aina edes tiedetty missä lapset kulki ja vanhemmat oli auttamattoman pihalla lasten asioista, eikä varmaan paljon kiinnostanutkaan pienen ihmisen ajatukset ja tunteet. Itsekin olin 6-vuotiaasta asti päivät yksin kotona, kun vanhemmat oli töissä. Läksyjen perään ei ikinä kyselty, eikä niitä tarkastettu. Oli ihan normaalia, että isommat sisarukset hoitivat nuorempia.

Vierailija
25/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole kesälomaa. Vaihdoin juuri työpaikkaa. Tämä tarkoittaa, ettei lapsellakaan ole lomaa.

Et sitten sopinut palkatonta vapaata kesälle?

Työsuhde alkoi työn teolla silloin kun ko. työpaikassa tarvittiin työvoimaa. Joko aloitan silloin tai olen ilman työpaikkaa ja työssä aloittaa joku muu.

Ihan sama juttu oli silloin kun vaihdoin työpaikkaa. Silti pyysin palkatonta kesälle ja heti kättelyssä lupasivat, että voin olla 2 viikkoa vapaalla. Ja sanoivat että enemmänkin jos työtilanne sen sallii. Sain sitten olla 4 viikkoa vapaalla.

Palkatonta ei ole pakko myöntää. Täysin työnantajan päätettävissä oleva asia.

Vierailija
26/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole kesälomaa. Vaihdoin juuri työpaikkaa. Tämä tarkoittaa, ettei lapsellakaan ole lomaa.

Et sitten sopinut palkatonta vapaata kesälle?

Vähän väsynyt yritys sulla nyt. Mitäpä luulet, saako hän jatkaa työssään jos heti haluaa olla kuukauden pois. Eiköhän se työntekijä ole otettu siksi,että sille on tarvetta. 

Vierailija
27/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kunnan täytyy järjestää vanhemmille omaa aikaa?

Vierailija
28/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varhaiskasvatusta, jonne kunta haluaa ne lapset.

Vierailija
29/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laosenisä sairastui syöpään ja käy läpi sytostaattihoitoja 

Minä kuskaan häntä hoitoihin 100 km päähän 

Joi lapsi menee hoitoon kesäksi 

Vierailija
30/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakollista. Saa hoitaa kotona halutessaan, esikouluun sitten kuusivuotiaana.

Vierailija
31/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakollista. Saa hoitaa kotona halutessaan, esikouluun sitten kuusivuotiaana.

Kunta haluaa lapset sinne ja jo vauvaneuvolassa sinne aletaan painostaa.

Vierailija
32/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä laosenisä sairastui syöpään ja käy läpi sytostaattihoitoja 

Minä kuskaan häntä hoitoihin 100 km päähän 

Joi lapsi menee hoitoon kesäksi 

Joka päivälle kuskaat?

Vierailija
33/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, saa hoitaa kotona

Vierailija
34/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä neuvolassa aletaan painostaa jo alle 1-vuotiaana. Hoidin itse kotona kolmea alle 6-vuotiasta. Jokaisen jokaisella neuvolakäynnillä ihmeteltiin, mikseivät jo ole päiväkodissa ja milloin menevät päiväkotiin.

Lapsiaan itse hoitava vanhempi on kummajainen.

Vierailija
35/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikyn tätinä näkisin että korkeintaan se eka kesäkuun viikko vois olla subjektiivisen oikeuden lomaa, jos vanhempien työt loppuu toukokuun lopussa. Siinä voi muutamana päivänä huilata, hoitaa virastoasiat ja siivota. 

Se saakoon riittää. 

Vierailija
36/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, saa hoitaa kotona

Saa mutta sitten saa myös sitä ihan jatkuvaa painostusta.

Vierailija
37/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsista lomaa pitää saada.

Vierailija
38/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päikyn tätinä näkisin että korkeintaan se eka kesäkuun viikko vois olla subjektiivisen oikeuden lomaa, jos vanhempien työt loppuu toukokuun lopussa. Siinä voi muutamana päivänä huilata, hoitaa virastoasiat ja siivota. 

Se saakoon riittää. 

Mistä Päijänteen täti tietää, milloin kunkin lapsen jokaisella huoltajalla on lomaa töistä?

Vierailija
39/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on kesällä 2 vko hoidossa, koska edellisen 11 kk aikana varhaiskasvatusyksikkö ei ole kyennyt tarjoamaan hoitopaikkaa 8 päivänä (pitkä joululoma, 2 koulutuspäivää) ja olen tuolloin joutunut omalla kustannuksella hankkimaan hoitajan, kunta ei kuitenkaan ole palveluntarjoajan lomia/koulutuksia minulle hyvittänyt. Lisäksi minulle soitettiin kahdesti, että lapsi on sairastunut ja hänet pitää hakea kotiin. Molempina kertoina käytin lapsen lääkärissä (työnantaja ei maksa palkkaa, jos ei ole lääkärintodistusta) ja lääkäri totesi, että lapsella ei ole sairautta.

Joten katson, että nuo 10 vrk eli 2 vko loma-ajalla on korvausta siitä, että olen maksanut hoitopaikasta, jota ei ole ollut tarjolla henkilökuntatilanteen vuoksi.

Vierailija
40/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kunta ilmoitti, että jos lapsi on koko lokakuun lomalla, niin hoitopaikka katsotaan peruutetuksi ja pitää anoa uutta. Kesälomakauden ulkopuolella lomailla saa max 2 vko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän