Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On normaalia että vanhemmat vie lomallakin lapsen hoitoon viikoksi tai pariksi

Vierailija
06.06.2026 |

Palautuminen vie akkaa ja isot lapset tarvii omia aktiviteetteja 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012058842.html

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä nuorempaa sukupolvea, joka ei tunnu jaksavan oikein mitään normaalia arkea edes. 

No minä olen sen vanhemman sukupolven lapsi. Eihän meistä huolehdittu lainkaan. Aamulla ulos, illalla sisään ja välissä sai perunasoppaa.

Taaperosta asti aina isosisaruksen vastuulla, itsekin hoidin vastasyntynyttä, kun äiti harrasti. Ja kotiäiti oli, eikä ikinä lastensa kanssa. Ja siihen aikaan häntä vielä pidettiin erinomaisena äitinä.

Tää on täysin totta. 80-luvulla ei aina edes tiedetty missä lapset kulki ja vanhemmat oli auttamattoman pihalla lasten asioista, eikä varmaan paljon kiinnostanutkaan pienen ihmisen ajatukset ja tunteet. Itsekin olin 6-vuotiaasta asti päivät yksin kotona, kun vanhemmat oli töissä. Läksyjen perään ei ikinä kyselty, eikä niitä tarkastettu. Oli ihan normaalia, että isommat sisarukset hoitivat nuorempia.

Olen syntynyt -90. Meininki oli ihan erilaista silloin kun nykyään. Ei mun vanhemmat leikkineet mun kanssa. Toki pelattiin lauta- ja pihapelejä välillä yhdessä, mutta suurimmaksi osaksi leikin yksin ja vanhemmat puuhaili omiaan. Harrastettiin kyllä yhdessä eli sillä tavalla mun vanhemmat oli paljon meidän lasten kanssa. 3-vuotiaasta eteenpäin juostiin naapuruston lasten kanssa vapaasti ulkona. Kaikki "kylän" aikuiset katsoi sen verran perään ettei päästy hengestämme. Ei nykyään ole tuollaista. Vanhemmat leikkivät lastensa kanssa työpäivän jälkeen eikä lapsia päästetä keskenään leikkimään naapurustoon ilman vanhempia. Standardit vanhemmuudelle on nousseet ja siksi nykyvanhemmat väsyvät.

Vierailija
42/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on kesällä 2 vko hoidossa, koska edellisen 11 kk aikana varhaiskasvatusyksikkö ei ole kyennyt tarjoamaan hoitopaikkaa 8 päivänä (pitkä joululoma, 2 koulutuspäivää) ja olen tuolloin joutunut omalla kustannuksella hankkimaan hoitajan, kunta ei kuitenkaan ole palveluntarjoajan lomia/koulutuksia minulle hyvittänyt. Lisäksi minulle soitettiin kahdesti, että lapsi on sairastunut ja hänet pitää hakea kotiin. Molempina kertoina käytin lapsen lääkärissä (työnantaja ei maksa palkkaa, jos ei ole lääkärintodistusta) ja lääkäri totesi, että lapsella ei ole sairautta.

Joten katson, että nuo 10 vrk eli 2 vko loma-ajalla on korvausta siitä, että olen maksanut hoitopaikasta, jota ei ole ollut tarjolla henkilökuntatilanteen vuoksi.

Anteeksi nyt vaan, mutta juuri tämä on meidän yhteiskunnassa pielessä. Sä saat siis hyvin edullisen tai jopa ilmaisen hoidon lapsellesi lähes ympäri vuoden - joten kyllä vanhemmilta pitäisi voida sen verran edellyttää omaa vastuuta lapsistaan sen suhteen, että siihen vuoteen mahtuu myös jokunen hikinen joulun välipäivä tai henkilökunnan koulutuspäivä, jolloin se pulju nyt vaan kettu vie on kiinni. Ja pitää ihan itte elämässään järjestää se oman lapsen hoito.

Se on juurikin tämä rajaton subjektiivinen päivähoito-oikeus, joka saa ihmiset heittäytymään täysin uusavuttomiksi tai olemaan mukamas vajaavasti vastuussa omista lapsistaan yhtäkkiä. Siis jopa ihan työssäkäyvät, palkkaa nostavat, terveet ihmiset! Aina pitäis yhteiskunnan hoitaa IHAN KAIKKI siihen nenun eteen valmiiksi. 

Toisekseen, tossa touhussa ei kärsi lopulta kukaan muu kuin se lapsi, kun vanhempi alkaa jostain mukamas periaatteista vääntämään. Mitään vääryyttähän sinua kohtaan ei ole tehty, olet vain tosi kiittämätön ja todella etuoikeuttu. Sunlaisita valittajilta vois veloittaa ne hoitomaksut todellisten kustannusten mukaisesti, niin saisit jotain suhteellisuudentajua elämääsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa itsekin päässytkään päiväkotiin. Mut heitettiin vaan pihalle naapurin poikien kiusattavaksi kun vanhemmat touhus omiaan. Kun pikkusisko syntyi ja olin kuusivuotias niin äiti nukutti siskoa ja oli mulle vihainen ihan pienistäkin äänistä. Ettei vauva herää. Muistan vieläkin etten ole tervetullut edes sisälle taloon kuin ruoka-aikoina. 

Mutta meni se lapsuus noinkin.

Vierailija
44/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ne illat olla kaikille mukavampia kun äiti on touhunnut omiaan päivän ja ruokakin valmis. Kotityöt tehty. Mä en lähtisi niin hirveästi tuomitsemaan... Pääasia että lapsi kokee olevansa paikassa, jossa SAA olla. Toisin kuin minä 80-luvulla, kerroin tuossa edellisessä.

Vierailija
45/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne taustoja, joten en osaa sanoa onko tuo nyt sitten oikein vai väärin. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että lapsellakin pitäisi olla oikeus lomaan ja palautumiseen, eikä vain vanhemmilla. Olen usein itsekin varsin uupunut, mutta lapseni saa lomailla aina, kun meillä vanhemmillakin on loma. En ole ottanut lapsen lomailusta sellaista stressiä, että minun pitäisi sitten toimia koko päiväisenä viihdyttäjänä ja elämysten arkkitehtina. Lapsen on hyvä oppia käyttämään omaakin mielikuvitusta ja toisinaan rauhallinen oleilukin on tarpeen. 

Lapsi kotona.

Herätään ja etsitään vaatteet -> kaikki vaatteet kaapista levitetty lattialle.

Jatketaan piirtämään. Levitetään kynät ja paperit.

Sitten voikin ottaa vesivärit ja maalailla.

Tässä vaiheessa on mennyt 30 min kun olen saannut itseni herättyä. Noin 5 min ja lapsi saa kaaoksen aikaoseksi jota siivoaa tunteja.

Käytännössä lapsen vieressä pitää olla koko hereilläoloaika jos haluaa ettei tule mieletöntä sotkua. Kaikki lasinen hajoaa, ruuat ovat lattialla, lasit hajoavat. Roskikset levitetään maahan.

Tämäpä on sitä lomailua.

Vierailija
46/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen väsynyt, mutta joudun jakamaan lomani, koska olen päivystysvuorossa kesäpäiväkodissa kaksi viikkoa. Onneksi isä on omien lasten kanssa, että pääsen hoitamaan niitä lapsia, joiden vanhemmat tuovat lapsen lomallaan hoitoon.

Yst. terv. Vakatyöntekijä

Vierailija
47/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne taustoja, joten en osaa sanoa onko tuo nyt sitten oikein vai väärin. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että lapsellakin pitäisi olla oikeus lomaan ja palautumiseen, eikä vain vanhemmilla. Olen usein itsekin varsin uupunut, mutta lapseni saa lomailla aina, kun meillä vanhemmillakin on loma. En ole ottanut lapsen lomailusta sellaista stressiä, että minun pitäisi sitten toimia koko päiväisenä viihdyttäjänä ja elämysten arkkitehtina. Lapsen on hyvä oppia käyttämään omaakin mielikuvitusta ja toisinaan rauhallinen oleilukin on tarpeen. 

Lapsi kotona.

Tässä vaiheessa on mennyt 30 min kun olen saannut itseni herättyä. Noin 5 min ja lapsi saa kaaoksen aikaoseksi jota siivoaa tunteja.

Käytännössä lapsen vieressä pitää olla koko hereilläoloaika jos haluaa ettei tule mieletöntä sotkua. Kaikki lasinen hajoaa, ruuat ovat lattialla, lasit hajoavat. Roskikset levitetään maahan.

Tämäpä on sitä lomailua.

Niinpä päiväkotiin koko kesäksi 🙄

Vierailija
48/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kotona.

Tämäpä on sitä lomailua.

Tiedän tunteen. Lapsen syntymä kyllä todella moukaroi siisteyskäsitystäni rankalla kädellä, koska sinkkuaikoinani elin siis todella siististi. Pikkulapsi aikana vielä jaksoin kulkea kaiken vapaa-ajan rätti kädessä, mutta nyt kun lapsi on ekaluokkalainen, olen jo oppinut hölläämään vaatimuksia. Koti on edelleen lapsiperheeksi melkoisen siisti, mutta nykyään jo siedän ajoittaista sotkuakin ja siivoan, kun kerkeen ja jaksan. Toisinaan priorisoin ihan surutta sohvalla makaamisen ennemmin kuin kotityöt - ne kun ei tekemällä lopu ainakaan lapsiperheessä.

Vierailija
49/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa vanhemmat järjestävät lomansa niin, että lapsi saa mahdollisimman pitkän kesäloman. 

Lomat vanhemmilla peräkkäin. 

Vierailija
50/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä vanhemmilla ei ole lomaa

Lapset on leirillä 1-2 kk

Miksi lisääntyvät. Miksi?

Vierailija
51/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole kesälomaa. Vaihdoin juuri työpaikkaa. Tämä tarkoittaa, ettei lapsellakaan ole lomaa.

Miksi sinulla on lapsi?

Vierailija
52/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on kesällä 2 vko hoidossa, koska edellisen 11 kk aikana varhaiskasvatusyksikkö ei ole kyennyt tarjoamaan hoitopaikkaa 8 päivänä (pitkä joululoma, 2 koulutuspäivää) ja olen tuolloin joutunut omalla kustannuksella hankkimaan hoitajan, kunta ei kuitenkaan ole palveluntarjoajan lomia/koulutuksia minulle hyvittänyt. Lisäksi minulle soitettiin kahdesti, että lapsi on sairastunut ja hänet pitää hakea kotiin. Molempina kertoina käytin lapsen lääkärissä (työnantaja ei maksa palkkaa, jos ei ole lääkärintodistusta) ja lääkäri totesi, että lapsella ei ole sairautta.

Joten katson, että nuo 10 vrk eli 2 vko loma-ajalla on korvausta siitä, että olen maksanut hoitopaikasta, jota ei ole ollut tarjolla henkilökuntatilanteen vuoksi.

Miksi olet lisääntynyt?

Vierailija
53/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisinpa itsekin päässytkään päiväkotiin. Mut heitettiin vaan pihalle naapurin poikien kiusattavaksi kun vanhemmat touhus omiaan. Kun pikkusisko syntyi ja olin kuusivuotias niin äiti nukutti siskoa ja oli mulle vihainen ihan pienistäkin äänistä. Ettei vauva herää. Muistan vieläkin etten ole tervetullut edes sisälle taloon kuin ruoka-aikoina. 

Mutta meni se lapsuus noinkin.

Lyötiinkö ennen unta?

Vierailija
54/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kotona.

Tämäpä on sitä lomailua.

Onko lapsi hullu?

Vierailija
55/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen väsynyt, mutta joudun jakamaan lomani, koska olen päivystysvuorossa kesäpäiväkodissa kaksi viikkoa. Onneksi isä on omien lasten kanssa, että pääsen hoitamaan niitä lapsia, joiden vanhemmat tuovat lapsen lomallaan hoitoon.

Muuten oikein, mutta

SÄ OLET PÄIVÄKODIN TÄTI

Vierailija
56/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On valitettavasti. Ja uupumuskortti ja oma hyvinvointi otetaan yhä useammin esille, tätä toimintaa perustellessa. Mikäs siinä, jos tähän olisi varaa, mutta eihän Suomella ole. Henkilöstö siellä on uupunutta, jos joku. Ja ollut jo vuosikymmeniä! Ensin vedetään koko vuosi liian vähillä resursseilla, haastavissa lapsiryhmissä. Perheitä tietenkin samalla tukien, koska työ ei nykyään ole pelkkää lapsen hoitoa vaan koko perheen tukemista ja kannattelua. Toukokuussa alkaa ihan kaikki olla jo super väsyneitä; lapsista henkilökuntaan. Siis yksinkertaisesti loman tarpeessa. No alkaako lomat? Ei todellakaan! Sit alkaa kesäpäivystysrumba, missä ryhmiä yhdistellään, koko talo saattaa vaihtua, superväsyneitä mukuloita raijataan hoitoon päiväksi kun vanhempi lähtee viettämään omaa aikaa. Lapset ja aikuiset on todella stressaantuneita kaikista muutoksista. 

Olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että subjektiivista päivähoitoa on RAJATTAVA. Ei poistettava. Vaan rajattava. 6h/pvä subjektiivista päivähoitoa on riittävä, myös niille perheille joille varhaiskasvatus on tukitoimi. Heille on lisäksi annettava muita palveluita sinne perheeseen, eli esim. perhetyötä, jossa tuetaan sitä perheen pärjäämistä ja jaksamista sosiaalityön keinoin! Ihan liikaa kaadetaan nyt varhaiskasvatuksen loputtoman joustamisen ja hoitamisen varaan. 

Kesäaikaan päiväkodit voi olla normaalisti auki juhannukseen. Virikelapsetkin voi olla sit vielä kesäkuussa sen 6h/pvä hoidossa, mutta kannustaa voitaisiin perhettä muihin palveluihin, esim. kesäpuistojen käyttö joka on kevyempi ja halvempi palvelumuoto. Juhannuksen jälkeen päikyn ovet tiukasti kiinni kaikilta muilta, paitsi heiltä joilla on hoidolle todellinen tarve, eli töitä tai opiskelua. Ovet auki sit taas elokuun alusta. 

Vanhempien jaksaminen on tärkeä asia, mutta on selvää, että järjestelmää käytetään nykyään rankasti hyväksi myös tapauksissa, missä vähempikin riittäisi. Lapset kuitenkin lähtökohtaisesti ovat vanhempiensa vastuulla. 

Olen kanssasi sama mieltä. Ihmettelen myös sitä, miksi tehdä lapsia jos niitä ei jaksa hoitaa. Lastensuojelun asiakasperheet on sitten eri asia jos kyse vanhemman jaksamisesta.

T. Varhaiskastuksen opettaja 

Vierailija
57/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On valitettavasti. Ja uupumuskortti ja oma hyvinvointi otetaan yhä useammin esille, tätä toimintaa perustellessa. Mikäs siinä, jos tähän olisi varaa, mutta eihän Suomella ole. Henkilöstö siellä on uupunutta, jos joku. Ja ollut jo vuosikymmeniä! Ensin vedetään koko vuosi liian vähillä resursseilla, haastavissa lapsiryhmissä. Perheitä tietenkin samalla tukien, koska työ ei nykyään ole pelkkää lapsen hoitoa vaan koko perheen tukemista ja kannattelua. Toukokuussa alkaa ihan kaikki olla jo super väsyneitä; lapsista henkilökuntaan. Siis yksinkertaisesti loman tarpeessa. No alkaako lomat? Ei todellakaan! Sit alkaa kesäpäivystysrumba, missä ryhmiä yhdistellään, koko talo saattaa vaihtua, superväsyneitä mukuloita raijataan hoitoon päiväksi kun vanhempi lähtee viettämään omaa aikaa. Lapset ja aikuiset on todella stressaantuneita kaikista muutoksista. 

Olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että subjektiivista päivähoitoa on RAJATTAVA. Ei poistettava. Vaan rajattava. 6h/pvä subjektiivista päivähoitoa on riittävä, myös niille perheille joille varhaiskasvatus on tukitoimi. Heille on lisäksi annettava muita palveluita sinne perheeseen, eli esim. perhetyötä, jossa tuetaan sitä perheen pärjäämistä ja jaksamista sosiaalityön keinoin! Ihan liikaa kaadetaan nyt varhaiskasvatuksen loputtoman joustamisen ja hoitamisen varaan. 

Kesäaikaan päiväkodit voi olla normaalisti auki juhannukseen. Virikelapsetkin voi olla sit vielä kesäkuussa sen 6h/pvä hoidossa, mutta kannustaa voitaisiin perhettä muihin palveluihin, esim. kesäpuistojen käyttö joka on kevyempi ja halvempi palvelumuoto. Juhannuksen jälkeen päikyn ovet tiukasti kiinni kaikilta muilta, paitsi heiltä joilla on hoidolle todellinen tarve, eli töitä tai opiskelua. Ovet auki sit taas elokuun alusta. 

Vanhempien jaksaminen on tärkeä asia, mutta on selvää, että järjestelmää käytetään nykyään rankasti hyväksi myös tapauksissa, missä vähempikin riittäisi. Lapset kuitenkin lähtökohtaisesti ovat vanhempiensa vastuulla. 

Olen kanssasi sama mieltä. Ihmettelen myös sitä, miksi tehdä lapsia jos niitä ei jaksa hoitaa. Lastensuojelun asiakasperheet on sitten eri asia jos kyse vanhemman jaksamisesta.

T. Varhaiskasvatuksen opettaja 

Vierailija
58/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole kesälomaa. Vaihdoin juuri työpaikkaa. Tämä tarkoittaa, ettei lapsellakaan ole lomaa.

No sinuahan tämä keskustelu ei sitten koske mitenkään, ja silti piti avata sanainen arkkusi. Miten se onkin niin vaikeaa ymmärtää, että JOS SINULLA JA TOISELLA VANHEMMALLA EI OLE YHTÄÄN LOMAA, TOTTA KAI LAPSI ON SILLOIN HOIDOSSA! 

Vierailija
59/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kotona.

Tämäpä on sitä lomailua.

Kotia voi muokata niin ettei kaikki ole lapsen saatavilla. Pienten kanssa usein myös lähdettiin ulos heti aamusta, että saivat energiaa purettua. Meillä lapset heräsi aamulla klo 6 viimeistään, joten saatettiin olla jo kasin jälkeen pihalla. Ei se katso onko arki, loma vai viikonloppu. Kyllähän tämmöset asiat on hyvä tiedostaa, että tälläistä se voi pienten lasten kanssa olla, ennenkuin lapsia hankkii. Tai siis, eihän se nyt voi olla muiden asia hoitaa aina? 

Nyt ne lapset on 11 ja 14v. Nukun aamulla niin pitkään kuin huvittaa, koska ovat huoneissaan telkkarilla ja ottavat itse aamupalaa. Aikaansa kutakin ja ne pikkulapsiajan mahdolliset sekoiluvuodet on loppupeleissä aika nopeasti ohi. 

Vierailija
60/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis etkö saa pitää lakisääteisiä lomiasi? Ota yhteys ammattiliittoon.