Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On normaalia että vanhemmat vie lomallakin lapsen hoitoon viikoksi tai pariksi

Vierailija
06.06.2026 |

Palautuminen vie akkaa ja isot lapset tarvii omia aktiviteetteja 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012058842.html

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat paskat toimii kuin laiskat paskat, koska heidän sallitaan toimia kuin laiskat paskat.

Vierailija
82/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en raaskisi viedä lapsia hoitoon jos olisin lomalla! Haluan viettää lomani heidän kanssaan

Hyvä niin, jos kykenet ja jaksat. Joku saattaa oikeasti tarvita hetken lomaa ja rauhaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyselyyn vastanneiden keski-ikä on noin 55 vuotta."  Mitä helvettiä vanhusikäisillä on sanottavaa pikkulasten hoitoon??? Mitä helvettiä se heihin liittyy????

Vierailija
84/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en raaskisi viedä lapsia hoitoon jos olisin lomalla! Haluan viettää lomani heidän kanssaan

Hyvä niin, jos kykenet ja jaksat. Joku saattaa oikeasti tarvita hetken lomaa ja rauhaa. 

Lasten kanssa ei voi viettää rauhallista aikaa ja levätä? 

Vierailija
85/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman tarhapäivän kesäloman aikana ymmärrän, mutta en koko lomaa.

Kyllä. Ja täytyy itse näin vakan työntekijänä todeta, että en tiedä yhtäkään lasta, jolla ei olisi ollenkaan lomaa vuoden aikana tai edes kesän aikana. Tämä on oikeasti melkoista liioittelua. 

Vierailija
86/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne taustoja, joten en osaa sanoa onko tuo nyt sitten oikein vai väärin. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että lapsellakin pitäisi olla oikeus lomaan ja palautumiseen, eikä vain vanhemmilla. Olen usein itsekin varsin uupunut, mutta lapseni saa lomailla aina, kun meillä vanhemmillakin on loma. En ole ottanut lapsen lomailusta sellaista stressiä, että minun pitäisi sitten toimia koko päiväisenä viihdyttäjänä ja elämysten arkkitehtina. Lapsen on hyvä oppia käyttämään omaakin mielikuvitusta ja toisinaan rauhallinen oleilukin on tarpeen. 

Lapsi kotona.

Herätään ja etsitään vaatteet -> kaikki vaatteet kaapista levitetty lattialle.

Jatketaan piirtämään. Levitetään kynät ja paperit.

Sitten voikin ottaa vesivärit ja maalailla.

Tässä vaiheessa on mennyt 30 min kun olen saannut itseni herättyä. Noin 5 min ja lapsi saa kaaoksen aikaoseksi jota siivoaa tunteja.

Käytännössä lapsen vieressä pitää olla koko hereilläoloaika jos haluaa ettei tule mieletöntä sotkua. Kaikki lasinen hajoaa, ruuat ovat lattialla, lasit hajoavat. Roskikset levitetään maahan.

Tämäpä on sitä lomailua.

Korjataan nyt tuo ensimmäinen virhe: menet nukkumaan siihen aikaan, että jaksat herätä tarpeeksi ajoissa ennen lasta. Kaikki, mitä voi valmistella jo illalla, tehdään jo illalla (esim valitaan yhdessä vaatteet seuraavaksi päiväksi, katetaan pöytä yms.). Pitääkö tätä selittää? Nyt ei ole tarpeeksi rautalankaa.

Äkkiä ne illatkin lasten kanssa menee. Yhtäkkiä alkaa väsyitkut ja mentävä viemää  nukkumaan. Sotkun jäljetkin siivottava ja keittiö. Kaikkea ei voi ehtiä. 

Sivusta- 

Vierailija
87/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa ei voi viettää rauhallista aikaa ja levätä? 

Miten lepäät energisen ja jatkuvasti jotain puuhaa vaativan 4-vuotiaan kanssa?

Vierailija
88/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän molemmat näkökulmat tähän asiaan liittyen. Vanhempani veivät minut ja sisarukseni välillä kesäisin hetkeksi mummolaan, jotta pääsivät parin yön mittaiselle reissulle kahdestaan. Minäkin olen puolisoni kanssa turvautunut välillä isovanhempiin, jotta pystymme käymään kahdestaan lyhyillä reissuilla tms. Tämä on mielestäni täysin ok. Joskus aikoinaan ei ollut, vaan ajatuksena oli että vanhempien täytyy uhrautua kokonaisvaltaisesti lasten hoidolle. Minä allekirjoitan uhrautumisen siinä, että minun täytyy jaksaa olla lasteni kanssa kovienkin työpäivien jälkeen, nälkäisenä ja huonosti nukuttujen öidenkin jälkeen, sekä unohdettava kaikki aikuisten suunnitelmat silloin jos lastenhoito ei järjesty. Ja ajattelen myös etten raaski viedä lapsia isovanhemmille liian usein, vaan suurimman osan ajasta lapset ovat vanhempiensa kanssa. En olisi hankkinut lapsia, jos en jaksaisi tai haluaisi viettää aikaa heidän kanssaan.

Päiväkotiin me emme kuitenkaan vie lapsiamme kesällä tai muidenkaan lomasesonkien aikana. Tähän olisi helppoa ladata moraalisaarna siitä, kuinka päiväkoti on lapsille sama kuin aikuisille työ, koska päiväkodissa on tarkat rutiinit ja lasten elämä siellä ei ole niin vapaata kuin kotona, jossa vanhemmat voivat aina halutessaan löysäillä rutiinien kanssa, siinä missä päiväkodin työntekijät eivät aina voi. Mutta en moralisoi, koska tiedän, että kaikilla ei ole isovanhempia käytettävissä. Isovanhemmat voivat kasvaa horsmaa hautausmaalla, he voivat olla vanhoja tai sairaita ja sen myötä kyvyttömiä hoitamaan lapsia, tai sitten he voivat muuten vain vetää sellaista linjaa, etteivät suostu hoitamaan lapsenlapsia. Jos isovanhemmat eivät ole käytettävissä, eikä lähipiirissä ole muita sopivia lastenhoitajia, se voi hitata aika rajustikin kun ruuhkavuosien keskellä tajuaa, ettei kahdenkeskistä aikaa ole ollut pitkään aikaan ja oma puoliso tuntuu täysin vieraalta. Tai jos kyse on yksinhuoltajasta, niin se, että oma aika on ollut niin vähissä että siinä missä vanhempi tietää kaikki lastensa salaisuudet, hän ei tiedä omaa lempiväriään, koska ei ole pitkään aikaan elänyt itselleen vaan pelkästään lapsille, hittaa todennäköisesti vielä lujempaa. Jos tässä tilanteessa lapset laitetaan kesällä hetkeksi päiväkotiin, en minä ala siitä moralisoida. Se aika, jonka lapset viettävät päiväkodissa, voi olla vanhemmille niin hoitavaa että se maksaa nopeasti itsensä takaisin.

Jos vanhempi uupuu täysin ja kadottaa itsensä kokonaan, sitä on myöhemmin vaikeaa korjata, ainakaan millään nopeilla tempuilla. Yleensä ne jotka huutelevat, ovat niitä jotka joko vievät lapsiaan tiiviisti isovanhempien luo, tai niitä jotka ovat omistaneet ihan koko elämänsä ja kadottaneet itsensä, ja koska asia harmittaa heitä niin he ajattelevat, että kaikkien muidenkin tulisi toimia vanhempina samoin.

Vierailija
89/89 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyselyyn vastanneiden keski-ikä on noin 55 vuotta."  Mitä helvettiä vanhusikäisillä on sanottavaa pikkulasten hoitoon??? Mitä helvettiä se heihin liittyy????

Kyllä se vain liittyy, kun nämä lomailevat vanhemmat työntävät jälkikasvunsa isovanhemmille, jotka sitten joutuvat hakemaan väsyneet, itkeskelevät lapset päiväkodista omaan kotiinsa vanhempien lomareissujen ajaksi.