Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On normaalia että vanhemmat vie lomallakin lapsen hoitoon viikoksi tai pariksi

Vierailija
06.06.2026 |

Palautuminen vie akkaa ja isot lapset tarvii omia aktiviteetteja 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012058842.html

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen väsynyt, mutta joudun jakamaan lomani, koska olen päivystysvuorossa kesäpäiväkodissa kaksi viikkoa. Onneksi isä on omien lasten kanssa, että pääsen hoitamaan niitä lapsia, joiden vanhemmat tuovat lapsen lomallaan hoitoon.

Yst. terv. Vakatyöntekijä

Muuten oikein, mutta

SÄ OLET PÄIVÄKODIN TÄTI

Päiväkodin täti voin olla lapselle, jota en tunne ja vanhemmat lapselle minut esittelevät. Kun ollaan tuttuja, voi sitten käyttää etunimeäni. 

Sellaisia aikuisia en arvosta, jotka vähättelevät ammattiani suoraan kieltämällä ammattinimikkeeni. Tiedokso, moniakaan ei haittaa täti-nimikkeen käyttö, jos se on asiallista, mutta meillä on kuitenkin koulutuksen myötä tullut ammattinimike, joten sitä käytetään virallisemmissa yhteyksissä ja selvennyksen vuoksi. Jokaisella ammattiryhmällä on omat erityiset osa-alueensa, jotka on kirjattu LAKIIN. Vaikka ei kiinnostaisi, tai niitä vähättelisi, ne KUULUVAT työhömme.

Lapselle ei ole oleellista tietää, olenko johtaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja tai sosionomi, lastenhoitaja tai lastenohjaaja, erityislastenhoitaja vaiko siistijä tai keittiötyöntekijä, mutta kertoo paljon vanhemmasta, joka ei edes tiedä ketä on töissä talossa jonne lapsensa tuo. 

Vierailija
62/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On valitettavasti. Ja uupumuskortti ja oma hyvinvointi otetaan yhä useammin esille, tätä toimintaa perustellessa. Mikäs siinä, jos tähän olisi varaa, mutta eihän Suomella ole. Henkilöstö siellä on uupunutta, jos joku. Ja ollut jo vuosikymmeniä! Ensin vedetään koko vuosi liian vähillä resursseilla, haastavissa lapsiryhmissä. Perheitä tietenkin samalla tukien, koska työ ei nykyään ole pelkkää lapsen hoitoa vaan koko perheen tukemista ja kannattelua. Toukokuussa alkaa ihan kaikki olla jo super väsyneitä; lapsista henkilökuntaan. Siis yksinkertaisesti loman tarpeessa. No alkaako lomat? Ei todellakaan! Sit alkaa kesäpäivystysrumba, missä ryhmiä yhdistellään, koko talo saattaa vaihtua, superväsyneitä mukuloita raijataan hoitoon päiväksi kun vanhempi lähtee viettämään omaa aikaa. Lapset ja aikuiset on todella stressaantuneita kaikista muutoksista. 

Olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että subjektiivista päivähoitoa on RAJATTAVA. Ei poistettava. Vaan rajattava. 6h/pvä subjektiivista päivähoitoa on riittävä, myös niille perheille joille varhaiskasvatus on tukitoimi. Heille on lisäksi annettava muita palveluita sinne perheeseen, eli esim. perhetyötä, jossa tuetaan sitä perheen pärjäämistä ja jaksamista sosiaalityön keinoin! Ihan liikaa kaadetaan nyt varhaiskasvatuksen loputtoman joustamisen ja hoitamisen varaan. 

Kesäaikaan päiväkodit voi olla normaalisti auki juhannukseen. Virikelapsetkin voi olla sit vielä kesäkuussa sen 6h/pvä hoidossa, mutta kannustaa voitaisiin perhettä muihin palveluihin, esim. kesäpuistojen käyttö joka on kevyempi ja halvempi palvelumuoto. Juhannuksen jälkeen päikyn ovet tiukasti kiinni kaikilta muilta, paitsi heiltä joilla on hoidolle todellinen tarve, eli töitä tai opiskelua. Ovet auki sit taas elokuun alusta. 

Vanhempien jaksaminen on tärkeä asia, mutta on selvää, että järjestelmää käytetään nykyään rankasti hyväksi myös tapauksissa, missä vähempikin riittäisi. Lapset kuitenkin lähtökohtaisesti ovat vanhempiensa vastuulla. 

Olen kanssasi sama mieltä. Ihmettelen myös sitä, miksi tehdä lapsia jos niitä ei jaksa hoitaa. Lastensuojelun asiakasperheet on sitten eri asia jos kyse vanhemman jaksamisesta.

T. Varhaiskastuksen opettaja 

Nyt kun linjoilla on vakaope, niin voisitko vastata miksi teillä on kova hinku määräillä miten muiden pitää perheissään elää ja miksi teidän mielestä syksyllä tai talvella tapahtuva neljän viikon lomailu ei ole lomaa vaan ainoa lomavaihtoehto on joka v"tun vuosi se prkeleen heinäkuu?! Mitä lisäarvoa lomailuun tuo se, että lapsi on lomalla juuri nimenomaan heinäkuussa? Meillä saa vapaata heinäkuussa vain 10 päivää, jotta kaikki saa olla heinäkuussa edes vähän lomalla ja siitä te kitisette, kun joudutte tekemään heinäkuussa töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne taustoja, joten en osaa sanoa onko tuo nyt sitten oikein vai väärin. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että lapsellakin pitäisi olla oikeus lomaan ja palautumiseen, eikä vain vanhemmilla. Olen usein itsekin varsin uupunut, mutta lapseni saa lomailla aina, kun meillä vanhemmillakin on loma. En ole ottanut lapsen lomailusta sellaista stressiä, että minun pitäisi sitten toimia koko päiväisenä viihdyttäjänä ja elämysten arkkitehtina. Lapsen on hyvä oppia käyttämään omaakin mielikuvitusta ja toisinaan rauhallinen oleilukin on tarpeen. 

Lapsi kotona.

Herätään ja etsitään vaatteet -> kaikki vaatteet kaapista levitetty lattialle.

Jatketaan piirtämään. Levitetään kynät ja paperit.

Sitten voikin ottaa vesivärit ja maalailla.

Tässä vaiheessa on mennyt 30 min kun olen saannut itseni herättyä. Noin 5 min ja lapsi saa kaaoksen aikaoseksi jota siivoaa tunteja.

Käytännössä lapsen vieressä pitää olla koko hereilläoloaika jos haluaa ettei tule mieletöntä sotkua. Kaikki lasinen hajoaa, ruuat ovat lattialla, lasit hajoavat. Roskikset levitetään maahan.

Tämäpä on sitä lomailua.

Korjataan nyt tuo ensimmäinen virhe: menet nukkumaan siihen aikaan, että jaksat herätä tarpeeksi ajoissa ennen lasta. Kaikki, mitä voi valmistella jo illalla, tehdään jo illalla (esim valitaan yhdessä vaatteet seuraavaksi päiväksi, katetaan pöytä yms.). Pitääkö tätä selittää? Nyt ei ole tarpeeksi rautalankaa.

Vierailija
64/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On valitettavasti. Ja uupumuskortti ja oma hyvinvointi otetaan yhä useammin esille, tätä toimintaa perustellessa. Mikäs siinä, jos tähän olisi varaa, mutta eihän Suomella ole. Henkilöstö siellä on uupunutta, jos joku. Ja ollut jo vuosikymmeniä! Ensin vedetään koko vuosi liian vähillä resursseilla, haastavissa lapsiryhmissä. Perheitä tietenkin samalla tukien, koska työ ei nykyään ole pelkkää lapsen hoitoa vaan koko perheen tukemista ja kannattelua. Toukokuussa alkaa ihan kaikki olla jo super väsyneitä; lapsista henkilökuntaan. Siis yksinkertaisesti loman tarpeessa. No alkaako lomat? Ei todellakaan! Sit alkaa kesäpäivystysrumba, missä ryhmiä yhdistellään, koko talo saattaa vaihtua, superväsyneitä mukuloita raijataan hoitoon päiväksi kun vanhempi lähtee viettämään omaa aikaa. Lapset ja aikuiset on todella stressaantuneita kaikista muutoksista. 

Olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että subjektiivista päivähoitoa on RAJATTAVA. Ei poistettava. Vaan rajattava. 6h/pvä subjektiivista päivähoitoa on riittävä, myös niille perheille joille varhaiskasvatus on tukitoimi. Heille on lisäksi annettava muita palveluita sinne perheeseen, eli esim. perhetyötä, jossa tuetaan sitä perheen pärjäämistä ja jaksamista sosiaalityön keinoin! Ihan liikaa kaadetaan nyt varhaiskasvatuksen loputtoman joustamisen ja hoitamisen varaan. 

Kesäaikaan päiväkodit voi olla normaalisti auki juhannukseen. Virikelapsetkin voi olla sit vielä kesäkuussa sen 6h/pvä hoidossa, mutta kannustaa voitaisiin perhettä muihin palveluihin, esim. kesäpuistojen käyttö joka on kevyempi ja halvempi palvelumuoto. Juhannuksen jälkeen päikyn ovet tiukasti kiinni kaikilta muilta, paitsi heiltä joilla on hoidolle todellinen tarve, eli töitä tai opiskelua. Ovet auki sit taas elokuun alusta. 

Vanhempien jaksaminen on tärkeä asia, mutta on selvää, että järjestelmää käytetään nykyään rankasti hyväksi myös tapauksissa, missä vähempikin riittäisi. Lapset kuitenkin lähtökohtaisesti ovat vanhempiensa vastuulla. 

Olen kanssasi sama mieltä. Ihmettelen myös sitä, miksi tehdä lapsia jos niitä ei jaksa hoitaa. Lastensuojelun asiakasperheet on sitten eri asia jos kyse vanhemman jaksamisesta.

T. Varhaiskastuksen opettaja 

Nyt kun linjoilla on vakaope, niin voisitko vastata miksi teillä on kova hinku määräillä miten muiden pitää perheissään elää ja miksi teidän mielestä syksyllä tai talvella tapahtuva neljän viikon lomailu ei ole lomaa vaan ainoa lomavaihtoehto on joka v"tun vuosi se prkeleen heinäkuu?! Mitä lisäarvoa lomailuun tuo se, että lapsi on lomalla juuri nimenomaan heinäkuussa? Meillä saa vapaata heinäkuussa vain 10 päivää, jotta kaikki saa olla heinäkuussa edes vähän lomalla ja siitä te kitisette, kun joudutte tekemään heinäkuussa töitä.

No kyllä itse ainakin olisin mieluummin heinäkuun lomalla, kuin hoitamassa sun muksuja. Kesä parhaimmillaan jne. Ja ymmärrän tämän hyvin myös toisinpäin, että omien lasten hoitajat ja opet lomailee mielellään vaikka heinäkuussa ja joulun välipäivinä, eikä vaikka random viikolla lokakuussa. 

Menisi varmaan myös aika paljon vaikeammaksi järjestellä henkilökunnan lomia, jos kaikki lapsetkin lomailisi miten sattuu aina. Eiköhän niitä lomia pyritä keskittämään senkin takia, että niin on helpointa. Jos päiväkodin Sirpa pitää loman marraskuussa ja Päivi maaliskuussa ja Kerttu kesäkuussa, eikä sijaisia saa vuosiloman ajalle palkata, mutta lapset on tuolloin paikalla kutakuinkin täysvahvuudessa, niin mitenpä kuvittelet että yhtälö toimii? 

Vierailija
65/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla kommentoimaan pari asiaa:

-Minusta on ihan eri juttu ottaa pari päivää vanhemman omaa lomaa kuin pitää lasta koko kesän päiväkodissa. Eikä se vanhemman oma loma aina mitään lomaa ole. Viime lomalla pidin itse yhden päivän, jolloin lapsi oli päiväkodissa ja hoidin juoksevia asioita/siivosin/pyykkäsin urakalla. Eikä lapsi ole päiväkodissa mitään 6.30-17.30 päivää, vaan lapsi on hoidossa 8-16 kuten muinakin päivinä. Tämäkin järjestely onnistuu vain, kun me vanhemmat vuorotellaan vientien/hakujen kanssa ja tehdään vielä illalla töitä kotona.

-Osalla sitä lomaa on muulloin kuin kesällä. Olen itse alalla, jossa kesä on yksi parhaista sesongeista. Ei puhettakaan, että voisi olla 5 viikkoa lomailemassa (työnantaja ei myönnä tuollaista lomaa kesään). Siispä lapsellani on lomaa päiväkodista tasaisemmin pitkin vuotta: huhtikuussa lapsi oli 1,5 viikkoa kotona, nyt kesäkuussa on tulossa 1,5 viikkoa lomaa, elokuussa on luvassa pari viikkoa vapaata ja syyskuullakin 1,5 viikkoa. Vuorotellaan lomia puolison kanssa, että lapsi saa olla mahdollisimman paljon kotonakin.

En lähtisi aina syyllistämään näistä lasten päiväkotipäivistä. Kaikilla nyt vain ei ole samanlaisia lomamahdollisuuksia.

Vierailija
66/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Minusta on ihan eri juttu ottaa pari päivää vanhemman omaa lomaa kuin pitää lasta koko kesän päiväkodissa. Eikä se vanhemman oma loma aina mitään lomaa ole. Viime lomalla pidin itse yhden päivän, jolloin lapsi oli päiväkodissa ja hoidin juoksevia asioita/siivosin/pyykkäsin urakalla. Eikä lapsi ole päiväkodissa mitään 6.30-17.30 päivää, vaan lapsi on hoidossa 8-16 kuten muinakin päivinä. Tämäkin järjestely onnistuu vain, kun me vanhemmat vuorotellaan vientien/hakujen kanssa ja tehdään vielä illalla töitä kotona.

-Osalla sitä lomaa on muulloin kuin kesällä. Olen itse alalla, jossa kesä on yksi parhaista sesongeista. Ei puhettakaan, että voisi olla 5 viikkoa lomailemassa (työnantaja ei myönnä tuollaista lomaa kesään). Siispä lapsellani on lomaa päiväkodista tasaisemmin pitkin vuotta: huhtikuussa lapsi oli 1,5 viikkoa kotona, nyt kesäkuussa on tulossa 1,5 viikkoa lomaa, elokuussa on luvassa pari viikkoa vapaata ja syyskuullakin 1,5 viikkoa. Vuorotellaan lomia puolison kanssa, että lapsi saa olla mahdollisimman paljon kotonakin.

En lähtisi aina syyllistämään näistä lasten päiväkotipäivistä. Kaikilla nyt vain ei ole samanlaisia lomamahdollisuuksia.

Tässä ketjussa puhuttiin siitä, että lapset tuodaan jopa useammaksi viikoksi päiväkotiin, vaikka itse ollaan lomalla. Eli ei siitä, jos pitää olla töissä ja viedä lapsi päiväkotiin. 

Missä ihmisten lukutaito? 

Vierailija
67/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa puhuttiin siitä, että lapset tuodaan jopa useammaksi viikoksi päiväkotiin, vaikka itse ollaan lomalla. Eli ei siitä, jos pitää olla töissä ja viedä lapsi päiväkotiin. 

Siksi kirjoitin tästä, kun usein syyllistetään kaikkia vanhempia ihan yksittäisistäkin vapaapäivistä.

On siinä mielestäni iso ero, tuoko lapsen päiväkotiin päiväksi pariksi vs. kuukaudeksi. Omat opettajatuttuni pitävät lastaan päiväkodissa juhannukseen asti ja heinäkuun lopulla lapset menevät takaisin päiväkotiin. Opettajat ovat 10 viikkoa kesälomalla, mutta lapset lomailevat vain osan ajasta. Paljon isompi juttuhan tuo on.

Vierailija
68/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kirjoitin tästä, kun usein syyllistetään kaikkia vanhempia ihan yksittäisistäkin vapaapäivistä.

On siinä mielestäni iso ero, tuoko lapsen päiväkotiin päiväksi pariksi vs. kuukaudeksi. Omat opettajatuttuni pitävät lastaan päiväkodissa juhannukseen asti ja heinäkuun lopulla lapset menevät takaisin päiväkotiin. Opettajat ovat 10 viikkoa kesälomalla, mutta lapset lomailevat vain osan ajasta. Paljon isompi juttuhan tuo on.

Kumma, että opettajien lasten on ok olla päiväkodissa suurin osa kesästä, vaikkei kenelläkään ole yhtä pitkiä lomia kuin opettajilla...

Vierailija
69/89 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

valivali

Vierailija
70/89 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen väsynyt, mutta joudun jakamaan lomani, koska olen päivystysvuorossa kesäpäiväkodissa kaksi viikkoa. Onneksi isä on omien lasten kanssa, että pääsen hoitamaan niitä lapsia, joiden vanhemmat tuovat lapsen lomallaan hoitoon.

Muuten oikein, mutta

SÄ OLET PÄIVÄKODIN TÄTI

En ole päiväkodin täti, minulla on oma nimi, jolla minua pitää kutsua. Mikä ihmeen typerys olet, joka käyt joka varhaiskasvatuksen keskustelussa höpisemässä päiväkodin tädistä?

Vierailija
71/89 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis etkö saa pitää lakisääteisiä lomiasi? Ota yhteys ammattiliittoon.

Tietenkin saan pitää, ensin kaksi viikkoa lomaa, sitten kaksi viikkoa päivystyksessä ja vielä kaksi lomaviikkoa. Etkö tuota ymmärtänyt?

Vierailija
72/89 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saan pitää, ensin kaksi viikkoa lomaa, sitten kaksi viikkoa päivystyksessä ja vielä kaksi lomaviikkoa. Etkö tuota ymmärtänyt?

Työnantaja ei voi yksipuolisesti määrätä pitämään lomaa kahdessa osassa. Ensi kesänä ei kannata suostua "yhdessä sopimaan" tuollaista. Tietenkään ihan kaikki eivät yleensä voi lomailla koko heinäkuuta, koskee varhaiskasvatuksen ohella todella montaa muutakin alaa.

Vierailija
73/89 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ei voi yksipuolisesti määrätä pitämään lomaa kahdessa osassa. Ensi kesänä ei kannata suostua "yhdessä sopimaan" tuollaista. Tietenkään ihan kaikki eivät yleensä voi lomailla koko heinäkuuta, koskee varhaiskasvatuksen ohella todella montaa muutakin alaa.

Ensi kesänä minulla ei ole päivystysvuoroa, joten pidän neljä viikkoa lomaa. Olemme yhdessä sopineet, että päivystämme vuorovuosina, niin jokainen "joutuu" pilkkomaan lomansa. Joskus sattuu kyllä niin mukavasti, että työkaverin puolison loma on kesäkuussa, jolloin hän onkin heinäkuun töissä. Siinä tapauksessa päätämme yhdessä ketkä voivat olla heinäkuun lomalla. Ei johtaja näitä yksipuolisesti määrää, näin on toimittu jo monta vuotta. 

Vierailija
74/89 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä laosenisä sairastui syöpään ja käy läpi sytostaattihoitoja 

Minä kuskaan häntä hoitoihin 100 km päähän 

Joi lapsi menee hoitoon kesäksi 

Joka päivälle kuskaat?

Mulla oli syöpä hoidot JOKA PÄIVÄ seitsemän viikkoa, 170 km päässä!

Vierailija
75/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kesäpäivystyksessä olevat lapset kootaan eri päiväkodeista. Ei se niitä tätejä kiinnosta ketä lapsia siellä on tai mistä syystä kunhan palkka juoksee. Jokainen päiväkodin työntekijä pitää lomansa siten kun suunniteltu, kuten muutkin. 

Vierailija
76/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mitenkään saataisi lapset suoraan laitokselta johonkin valtion huostaan. Kyllä niitä tehdä voi, mut ei jaksa sitä hoitamista.

Vierailija
77/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä lapset on hoidossa vaikka äiti on kotirouva. Ihan normia.

Jenkeissä vallitsee monessa asiassa hyvin konservatiivinen meininki verrattuna pohjoismaiseen.

Vierailija
78/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman tarhapäivän kesäloman aikana ymmärrän, mutta en koko lomaa.

Vierailija
79/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en raaskisi viedä lapsia hoitoon jos olisin lomalla! Haluan viettää lomani heidän kanssaan

Vierailija
80/89 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne illat olla kaikille mukavampia kun äiti on touhunnut omiaan päivän ja ruokakin valmis. Kotityöt tehty. Mä en lähtisi niin hirveästi tuomitsemaan... Pääasia että lapsi kokee olevansa paikassa, jossa SAA olla. Toisin kuin minä 80-luvulla, kerroin tuossa edellisessä.

Näin juuri. Vaikka kuinka joku puolustaa "vanhoja hyviä aikoja", kun subjektiivista päivähoito-oikeutta ei ollut, niin MONI lapsi kärsi siellä kotona eikä varmasti saanut nyky mittapuulla riittävää huomiota ja hoivaa kotona esim. pikkusisaruksen synnyttyä! SilloinKIN oli uupumusta, synnytyksen jälkeistä masennusta, elämänhallinnan ongelmia, miehiä, jotka eivät osallistuneet kotiin/lapsiin mitenkään jne. Joku vielä kehtaa ruikuttaa, kun se on niin väärin...