Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnair poisti henkilön lennolta Bangkokissa hajusteyliherkkyyden takia

Vierailija
06.06.2026 |

Sara Kivimäki poistettiin lennolta yhtäkkiä etälääkärin diagnoosin perusteella, kun hän sai oireita toisen matkustajan runsaasta hajuvedestä. Syy yliherkkyydelle olivat syöpähoidot. Sai oireita, vaikka oli kasvomaski ja oli ottanut allergialääkkeen. Oireet olivat yskää ja silmien vuotamista. Vaihdettuaan paikkaa koneessa oireet helpottivat. Silti lääkäri päätti poistaa hänet lennolta ja joutui kaikkien kuullen selvittämään asiaa. 

Kuulostaa ikävältä, että joutuu kertomaan kaikki sairaudet ja lääkitykset koko koneen kuullen ja lääkäri diagnosoi puhumatta asiakkaalle. Taloudellinen menestys oli lopulta 300 euroa ja joutui hankkimaan paikallisesta sairaalasta todistuksen lentoterveydestä. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/69a12c4a-3b44-40ed-8e4f-bcb2463a543c

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan et jos tuo olisi itse käyttäytynyt kaikin puolin asiallisesti, olis saanut jäädä koneeseen. Ei nuo uhrit koskaan kerro koko totuutta asioista

Joo, varmasti järjesti jonkun seisomamielenosoituksen, tai jotain...

Vierailija
82/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen empatiaa Saraa kohtaan, hän oli juuri käynyt läpi pitkät ja raskaat syöpähoidot ja "palkitsi" sitten itsensä tällä matkalla. Ja Finnair tekee näin, todella ikävää toimintaa.

Syöpähoidot herkistää ties mille. minusta muutenkin ne löyhkääjät olisi pitänyt poistaa koneesta tai pyytää pesemään ne kohdat mihin lotrasivat hajusteita. Lennoilla voisi olla hajustekielto. Teinien vanhemmat on tästä vastuussa kun antoivat tyttöjen tulla löyhkäävinä lennolle, miksei voida opettaa, ettei voida noin tehdä.

Lässyti lässyti; kyllä se on niin että sairas poistetaan koneesta jos ei sairas lentämistä kestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin haiskahtaa tuo tarina, tuskin ketään noin hepposin perustein poisteta lennolta. Olisipa, kiva kuulla tarinan toinen puoli.

Vierailija
84/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko jotenkin yksinkertainen, mutta mun mielestä lennolta olisi pitänyt poistaa se matkustaja, kenellä oli liian runsaasti hajuvettä. Eikö kuitenkin nykyään ole ohjeistettu, että hajusteita vältettäisiin lennolle tullessa, niin ihan oma syy jos on lätrännyt liikaa hajusteita. Ei minusta ole oikein, että poistetaan lennolta oireita saanut henkilö

Ei pelkän hajuveden perusteella voi poistaa ketään, jos hajusteita ei kuitenkaan ole selkeästi kielletty ja kerrottu ennen lentoa, että niiden takia voidaan poistaa. Mutta voisihan niinkin tehdä, kun selkeästi ilmoittaisi etukäteen että tämä on hajusteeton lento. 

Jos on herkistynyt hajusteille niin silloin esimerkiksi pyykin huuhteluaineet ja myös itse pyykinpesuaineen jämät aiheuttaa, samoin monet muut normaalielämään kuuluvat hajut, menisi mahdottomaksi elää jokun sairastuneen ehdoilla. Mutta tämä yhteiskunta tosiaan kyykkää vammaisten tahtiin koska se tekee niistä kyykkääjistä fiksumpia. 

Jos perheestäsi joku on allerginen niin käytät hajustettuja pesuaineita koska sä haluat, muista viis. Olet idiootti.

En miellä samalla lennolla olevia perheeksi. 

Vierailija
85/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentää myös miten se mies siirsi hänelle rahaa, kun oli kuitenkin jo itse matkalla suomeen? Ja miksi muka joutui sitten, kun lopulta pääsi paluulennolle, todistelemaan pitkään olevansa terve,  eikös hänellä ollut kuitenkin se lääkärintodistus asiasta, luulisi sen riittäneen. Jotenki meni maku siihen, että lopuksi vielä uhriuduttiin, kun oli kaatunut altaalla ja miksi laukkujen painoa tasatessa oli vain iltapuku ja yöpuku hänen laukussaan.. kaikin puolin outo ja pitkä nyyhkytarina.

Vierailija
86/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko jotenkin yksinkertainen, mutta mun mielestä lennolta olisi pitänyt poistaa se matkustaja, kenellä oli liian runsaasti hajuvettä. Eikö kuitenkin nykyään ole ohjeistettu, että hajusteita vältettäisiin lennolle tullessa, niin ihan oma syy jos on lätrännyt liikaa hajusteita. Ei minusta ole oikein, että poistetaan lennolta oireita saanut henkilö

Ei pelkän hajuveden perusteella voi poistaa ketään, jos hajusteita ei kuitenkaan ole selkeästi kielletty ja kerrottu ennen lentoa, että niiden takia voidaan poistaa. Mutta voisihan niinkin tehdä, kun selkeästi ilmoittaisi etukäteen että tämä on hajusteeton lento. 

Erikoista ettei ole kielletty. Meillä töissä on tuo kielto.

Vierailija
87/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää. Jos tälläinen tilanne tulee itselleen eteen niin kertoo lentojenkilökunnalle vasta kun kone on noussut niin ei voida heittää lennolta enää pois. Tuskin lento palaa lähtökaupunkiin myöskään. Lisäksi kun lento lähtee liikkeelle, lentokoneen ilma kierrätetään paljon nopeammalla tahdilla kuin silloin kun lentokone seisoo paikallaan. Tuoksua ei välttämättä olisi tällöin edes haistanut. Ikävä tilanne ollut tuolla naisella ja tavallaan tämä on varmaan pilannut muuten hyvin mennen loman. Voimia hänelle hoitoihin. 

Vierailija
88/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin haiskahtaa tuo tarina, tuskin ketään noin hepposin perustein poisteta lennolta. Olisipa, kiva kuulla tarinan toinen puoli.

Just tää.

Ihmisiin uppoaa aina nää jutut ihan liian helposti

Vierailija
89/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti hajuvettä paljon käyttäneet oli kaksi teinityttöä. Varmaan helpompi poistaa koneesta yksi henkilö kuin koko perhe... Vähän niinkuin koulussa kiusattu yleensä vaihtaa koulua, ei kiusaaja.

Ehkä se perheen emäntä nyt lukee tätä keskustelua. Miettineeköhän, että voihan vitsi kun heidän takiaan toinen matkustaja poistettiin lennolta. Tuskinpa sentään miettii, koska aika harva osaa yhtään asettua toisen asemaan.  

Vierailija
90/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä samaa kun itse olen allerginen eläimille mutta ei aina tule otettua allergialääkkeitä reissuun mukaan eikä niistä ole juuri hyötyäkään ollut esim. kissa jos olisi viereisessä penkissä. Että mitenköhän matkanteko etenisi? 

Välillä näkee eläimiä lentokentillä mutta onnekseni vielä olen säästynyt siltä että ainakaan ihan viereen tulisivat vaikka samalla lennolla kenties olisivatkin.

Eläimille allergisen tulee etukäteen varata paikka eläimettömältä lennolta. 

Vierailija
91/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta etenkin pitkillä lennoilla olisi hyvä ohjeistaa matkustajia vähentämään hajusteita. 

Junassa olin kerran ikkunapaikalla tukehtua,kun vastapäätä ja viereen istuutui jostain kaukoetelästä muuttaneita,jotka olivat varmaan tyhjentäneet täysinäiset hajuvesipullot päälleen. Onneksi olivat välillä Tikkurila Pasila mukana.

Samoin kävi minullekin kerran junassa, mutta kyseessä oli suomalainen pukumies.

Vierailija
92/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän ole selvä että jos ihminen saa sairaskohtauksen ennen lentoa, lääkärin on parasta tarkistaa tilanne. Mutta tämä on saanut oikein trauman asiasta ja tuntuu muutenkin vähän avuttomalta toikkaroidessaan rahattomana ja kaatuillessaan uima-altaalla. Ehkä ei kannata lähteä reissuun jos on holhoamisen tarpeessa…

Vierailija
93/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis likat vessaan pesemään naamaa ja rintapieltä. Mikä onkelma?

Laitatko sinä hajuvettä naamaan?

Vierailija
94/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä samaa kun itse olen allerginen eläimille mutta ei aina tule otettua allergialääkkeitä reissuun mukaan eikä niistä ole juuri hyötyäkään ollut esim. kissa jos olisi viereisessä penkissä. Että mitenköhän matkanteko etenisi? 

Välillä näkee eläimiä lentokentillä mutta onnekseni vielä olen säästynyt siltä että ainakaan ihan viereen tulisivat vaikka samalla lennolla kenties olisivatkin.

Ennen Finnairille pystyi ilmoittamaan ja tarkistamaan. He eivät sitten ota eläintä samalle lennolle. Tai jos eläin oli jo sinne varattu, niin allergisen piti ottaa toinen lento.  Nykyään en tiedä käytäntöjä. 

Vierailija
95/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se toinen puoli on arvattavissa, että jos olisi sallittu lennolle, niin olisi voinut tulla koneellinen oirehtivia matkustajia, kenen vastuu silloin olisi siitä. 

Vierailija
96/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpaakaan matkustajaa ei olisi pitänyt poistaa. En itse laita lennolle hajuvettä, mutta en myöskään missään ole nähnyt ehdotonta kieltoa. Seuraavaksi täytyisi vaatteet pestä hajuttomalla pesuaineella ja parfyymikoira tarkistaa. Ulkomailla pesulapalvelun varassa asiaan ei ole edes mahdollista vaikuttaa. 

Vierailija
97/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääkäri siellä koneessa oli, joka sellaista määräsi?

Onko pitkillä lennoilla aina lääkäri mukana?

Varmaan konsultoidaan etänä.

Vierailija
98/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta etenkin pitkillä lennoilla olisi hyvä ohjeistaa matkustajia vähentämään hajusteita. 

Kuka tottelee nykyaikana ohjeita? Monilla on ohjenuorana se, että minä haluan ja minun ei tarvitse välittää muista ihmisistä. 

Vierailija
99/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei ole allerginen, niin onhan se kamalaa istua lähellä vahvoja hajusteita. Ihmisten pitäisi ymmärtää paremmin. 

Mutta ihmettelin kun viimeksi matkustin maata pitkin, niin takana oli kiljuva lapsi. Sen leikki siis oli kiljuva ja se todella otti korviin. Ja lähellä joku aikuinen katsoi tubettaja tms.äänet päällä. Onneksi minulla oli korvatulpat mukana. Mutta ihmettelen ihmisten tyhmyyttä. 

Vierailija
100/163 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eiköhän ole selvä että jos ihminen saa sairaskohtauksen ennen lentoa, lääkärin on parasta tarkistaa tilanne. Mutta tämä on saanut oikein trauman asiasta ja tuntuu muutenkin vähän avuttomalta toikkaroidessaan rahattomana ja kaatuillessaan uima-altaalla. Ehkä ei kannata lähteä reissuun jos on holhoamisen tarpeessa…

Totta, nimittäin lääkärin joka on paikan päällä ja näkee potilaan. ei jossain etäyhteyden päässä ties missä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän