Mitä kirjoja luit lapsena?
Minä luin Tiina-sarjaa, Neiti Etsiviä, Viisikoita, Sweet Valley high ja Goosepumpseja jne :D Oli kivaa lukea niitä :)
Kommentit (85)
Just kesä on sitä lukemisen juhla-aikaa. Sydämessäni toivon että löytyy vielä niitä lapsia, jotka lukee nautinnolla samaa shittiä kuin ennenkin. En ole konservatiivi, mutta toivon samaa mitä itse koin, koska koin sen hyväksi. Koen sen vieläkin hyväksi. Tykkäsn tosi paljon Pekka Tulpon Esileikkimökki (1996) kirjasta.
Sain ekaluokalla Raittiuskilpakirjoituksista 1. palkinnoksi Eila Paakkisen kirjan Kesä tuli Kynttiläkadulle eli Katri, Pepe ja salaperäinen talo
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanki_nimelt%C3%A4_Papillon
Ja tuon jatko-osan myös. Noin 40v. sitten.
Muistaako kukaan muuten Susan Cooperin Pimeä nousee-sarjaa? Viheriä noita etc. Itseäni joskus jopa pelotti tämä, mutta eihän sitä - ainakaan poikana - voinut kenellekään tunnustaa.
Todella hatarat muistikuvat, pitäisi varmaan joskus lukaista näitä - tai sitten jättää mahdollinen pettymys väliin ja vaalia lapsuudenmuistoja.
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanki_nimelt%C3%A4_Papillon
Ja tuon jatko-osan myös. Noin 40v. sitten.
Tämä on hyvä kirja. Luin sen lapsena moneen kertaan kasarilla. Pitääkin pelastaa se vanhempien kirjahyllystä omaan hyllyyn.
Ensi alkuun kotona kirjahyllystä kaikkea, mutta lääkärikirjaa vain alle sata sivua, sillä siirsivät sen pois, kun heille selvisi, että tiedän aika lailla hedelmöittymisestä ja sikiön vaiheista.
Merja ja Marvi Jalon heppakirjoja, Neropatin päiväkirjoja, Nikke-kirjoja sekä Harry Pottereita ainakin. 2000-luvun lapsi olen.
Ja Ella-kirjoja tietysti!
Edellinen
Pienenä luin Pekka Töpöhännät ja sitten oli pari Janne kissa kirjaa. Olin kissafani jo silloin. Monien täällä jo mainittujen lisäksi tuli luettua myös paljon sarjakuvia mm. Tintit, Lucky Luket ja Asterixit.
Iijoki sarjan kokonaan luin.
Kaikki 17 000 sivua
Vierailija kirjoitti:
Tiina sarjaa, Viisikoita, Nwiti Etsiviä ja Anna sarjaa.
Sama. Näiden lisäksi Pieni talo Preerialla sarja.
Tietosanakirjoja, luontokirjoja, maantietokirjoja, sotakirjoja ja sarjakuvia. MikroBitti, Tekniikan maailma, Soundi ja Suosikki olivat aikakauslehdet, joita luin ahkerasti. Kaunokirjallisuus ei ole mun juttu koskaan ollut.
Pienellä kyläkoulullamme oli aika mukava kirjasto.
Suosikkisarjani oli Alfred Hitchcockin nimissä julkaistu 3 etsivää-sarja. Luin myös Viisikkoja, joskin jokin niissä ärsytti myös.
Jules Vernen seikkailukirjat olivat mieleeni, muutamat luin moneen kertaan.
Muista vanhoista seikkailuromaaneista mieleen ovat jäneet mm.
Atrhur Ransome: Pääskyt ja Amaraonit
Stevenson: Aarresaari
R.D. Blackmore: Rosvolaakson tytär
Vietin myös paljon aikaani lueskellen kotiimme hankittua TOP Koululaisen tietokeskus- sarjaa.
t: nimim. Assburger
Ennen lapsena/nuorena luettiin paljon kirjoja, entä nyt? Olen seurannut omia lapsenlapsia , kirjat ei koulun ulkopuolella paljon kiinnosta. Opettaja oli sanonut, että ihan sama mitä lukee, kunhan lukee vaikka Aku Ankkoja.
Oma lapsi lopetti lukemisen ala-asteen jälkeen, silloin vielä meni nuorten manga ja englanninkieliset elämänkerrat suosikki artisteista. Nyt ei oikein mitään. Aika omituiselta tuntuu.
Baby sitters club ja Bertin päiväkirja sarjoja. Viisikoita, Anna ja Runotyttö kirjat. Astrid Lindgrenin kirjoja esim. Marikki, Melukylän lapset, Veljeni leijonamieli, Ronja ryövärintytär. Tiina kirjat.
Neiti etsivät, Mystery clubit, Aavekaksoset, Baby sisters club, Bertin päiväkirjat, Lasse kirjat, Harry Potter sarja... Samoin paljon Karvisia ja Aku Ankkoja tuli luettua.
Pikkuisena tyttönä luin kaikki Merri Vikin Lotta-kirjat.
5-7v mun ehdoton suosikki oli se joku karhu, joka haluaa Panamaan. Luin varmaan jotain 40 kertaa parin vuoden aikana.
Väittelin tohtoriksi paljon käytännönläheisemmältä alalta ja olen yliopistolla töissä jo pitkän aikaa. Egyptologian opetus Suomessa loppui pääaineena Helsingin Yliopistossa v. 2017 ja oppiaine lakkautettiin virallisesti v. 2023.