Mitä kirjoja luit lapsena?
Minä luin Tiina-sarjaa, Neiti Etsiviä, Viisikoita, Sweet Valley high ja Goosepumpseja jne :D Oli kivaa lukea niitä :)
Kommentit (73)
Onneksi sai elää lapsuuden ilman nettiä ja älypuhelimia. Muistan niin sen tunteen kun kulki kirjaston hyllyjen välissä etsien luettavaa ja sitten pääsi kotiin uuden kirjan ääreen.
Näin just kirpparilla kasan Lasse- ja Bert-kirjoja. Olin unohtanut ne kokonaan. Varsinkin Bert-kirjoissa oli välillä härskejäkin juttuja ala-astelaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Luin koko kaupunginkirjaston ja koulun kirjaston lasten- ja nuortenkirjat läpi. Luin kotikirjaston ja klassikot ja siirryin aikuisten puolelle ala-asteella. Opin lukemaan 5-vuotiaana ja kävin kerran viikossa kirjastossa äidin kanssa ja kirjastoautolla joka toinen viikko. Luin 35-vuotiaaksi asti useita kirjoja viikossa. Lähinnä öisin. Sitten sain 2 lasta 1,5 vuoden ikäerolla ja en ole sen jälkeen lukenut kuin yksittäisiä kirjoja. Haluaisin lukea mutta en ehdi enkä jaksa.
Nyt voit lukea lapsillesi kirjoja. Kannustan lukemaan lapsille pienestä pitäen. Käytkää kirjastossa ja hankkikaa myös omaksi kirjoja. Näin lapsi oppii arvostamaan kirjoja sekä lukemista.
En lukenut kirjoja muuten kuin pakolla.
Luin kaikkea okkultista ja esoteerista materiaalia.
S.E. Hintonin kirjat; Me kolme ja jengi, Taistelukala ja mitä niitä oli. Nummelan ponitalli -sarjaa, Neiti etsiviä, vaikka ne oli tylsiä, mutta kaikki kaveritkin luki niitä, Tuija Lehtosen kirjoista tykkäsin myös. Aika pienenä siirryin kyllä jo aikuisten kirjoihin. Luin Tuulen viemää, Angelica-sarjaa ym. romanttista.
Tiina sarja, Merri Vikin Lotta sarja, sos, viisikkoa en jostain syystä lukenut 🤔.Pienempänä tietenkin Peppi pitkätossu 🙂
Bruce Campbellin Ken Holt -etsiväsarja
Luin vaan sarjakuvia ja ohuita kirjoja. En jaksanut keskittyä pitkiin luettaviin.
Noiden edellisten lisäksi Peppi Pitkätossu, ja kaikki useaan kertaan..
Luen edelleen paljon.
Muistan ihan ensin lukeneeni Inkeristä kertovaa kirjaa, Tiinat tuli luettua myös. Yläasteella luin jo ensimmäisen kerran Tuntemattoman sotilaan ja jääkiekkoilijoiden elämäkertoja. Runoja luin myös muun muassa Arto Melleriä. Luen edelleen todella paljon. Olen lukenut esimerkiksi Dostojevskin tuotannon ja Kalle Päätalon tuotannon liki kokonaan.
Viisikoita, Edgar Allan Poen ja Arthur Conan Doylen tuotantoa , aika kaikenlaista muutakin.
Luin vain oppikirjoja tai etsin tietoja tietosanakirjoista.
Tehtäväkirjat
Lähes kaikki scifi kirjat mitä löytyi
Happatyttösarjat kaikki, en nyt joka ikistä. Olen keräillyt noita myös hyvän kokoelman hyllyyn aikuisiällä kun on hyvin ilmaisistakin osunut vastaan ja vanhat rakkautensa heti tunnistaa :)
Kivaa on se että tarjontaa tehtiin mukavasti ja jotkin Lauran ponitallit ja muut enkkuponikirjat on monesti 50-60 luvuilta. Mitä aarteita noista on tullut! Minä 70-luvun alussa syntyneenä pystyin hyvin samastumaan ponin hankkimisen pulmiin ja muihin käytännön hankaluuksiin..Mustarastaat -sarja oli myös ihana.
Tuon kaiken perusteella syntyi erittäin myönteinen kuva Iso-Britanniasta. Hevosihmisiä! Ja Helsingistä löytyi sellainen käsittämättömän ihana putiikki kuin Horse&Hound.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaiken pikkukaupunkimme kirjastosta. Luin suunnilleen kirjan päivässä läksyjen ja muun tekemisen ohella.
Olin lukenut venäläiset klassikotkin siinä vaiheessa, kun muut tavasivat neiti etsiviä ja viisikkoja ja ties mitä Tiina tiineenä -kirjoja.
Sama juttu. Siirryin aikuisten osastolle 11-vuotiaana.
Sama täällä.
Luin pikkukirjaston lasten ja nuorten osaston kirjoja ihan laidasta laitaan. Ei montaa jäänyt lukematta. Enid Blytonin kirjat, Neiti Etsivät, Nummelan ponitallit, Ratsulomalla Ranskassa ja mitä näitä nyt olikaan heppakirjoja, Tiinat, Goosebumpsit, Baby Sitters Club, Sweet valley high, Animorphs, Potterit, Universumin tomu, Pohjoistuulen jälkeläiset, Pikku Vampyyrit, Bertin päiväkirjat, Replicat...