Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kirjoja luit lapsena?

Vierailija
05.06.2026 |

Minä luin Tiina-sarjaa, Neiti Etsiviä, Viisikoita, Sweet Valley high ja Goosepumpseja jne :D Oli kivaa lukea niitä :)

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisenä Pekka Töpöhäntä oli mieluinen juttu, ja itse asiassa jopa leikin, että nukkeni olivat kissoja :D Mulla oli sekä sellaisia Pekka-kirjoja, joissa joka sivulla oli värikuva ja vähän tekstiä että sellaisia, joissa oli enemmän tekstiä ja mustavalkoisia kuvia. Ala-asteiässä Ronja Ryövärintytär oli monta vuotta lempikirjani. Marita Lindquistin Tuuti- ja Maleena-sarjoista pidin myös. Ja Viisikot ja Salaisuus- ja SOS-sarjat tuli ahmittua. Neiti Etsivät ja Dana-tytöt kuuluivat myös asiaan. Anja Forssin kirjoista, joissa poika nimeltä Eeki seikkaili, tykkäsin myös, samoin kuin Maria Gripen Elvis-kirjoista. Runotyttö-kirjat luin ihan ala-asteen lopussa ja yläasteen alussa, ja ne kolahtivat aivan täysillä ainakin osittain siksi, että olin itsekin kova tarinaniskijä ja ainekirjoitus oli yksi suosikkiaineistani.

Oli varmasti paljon muitakin, mutta nämä nyt äkkiseltään tuli mieleen.

Vierailija
82/85 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsena/nuorena luettiin paljon kirjoja, entä nyt? Olen seurannut omia lapsenlapsia , kirjat ei koulun ulkopuolella paljon  kiinnosta. Opettaja oli sanonut, että ihan sama mitä lukee, kunhan lukee vaikka Aku Ankkoja. 

Tämä on todella harmi jaholestuttavas, etteivät nuoret enää lue. Vanhemmilla on suuri rooli ja vastuu että kannustavat lasta lukemisen pariin. Pitäisi etsiä kirjoja, mistä kiinnostuvat. Vaikka Aku Ankkaa. Lukutaitoa kuitenkin tarvitaan läpi elämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just kesä on sitä lukemisen juhla-aikaa. Sydämessäni toivon että löytyy vielä niitä lapsia, jotka lukee nautinnolla samaa shittiä kuin ennenkin. En ole konservatiivi, mutta toivon samaa mitä itse koin, koska koin sen hyväksi. Koen sen vieläkin hyväksi. Tykkäsn tosi paljon Pekka Tulpon Esileikkimökki (1996) kirjasta.

Monella varmasti säästössä omia lapsuuden kirjoja tallella. Mitä, jos lukisitte niitä lapsen kanssa. Myös nuori voi kiinnostua lukemaan, kun tietää että on vanhemman omia lapsuuden kirjoja. Itsellä tallella Tiina, Viisikko, 3 etsivää, Neiti Etsivä kirjoja.

Vierailija
84/85 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Redwal ja Pikku vampyyri sarjat, Kuka pelkää noitia, Matilda olivat lapsuuden suosikki kirjat. 

Vierailija
85/85 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin lapsena tosi paljon, varmaan kirjan päivässä. Mieleeni ovat jääneet Tiina-kirjat, Viisikot ja muut Enid Blytonin nuorisokirjat ja tietenkin Merri Vikin Lotta-kirjat. Harmi, ettei näin aikuisena juuri mikään kirja sytytä samalla lailla kuin kirjat lapsena tai teininä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän