YLE: Työnhakijan kannattaa olla valppaana sama työpaikka voi löytyä useasta ilmoituksesta
Ylen selvityksen mukaan julkiseen hakuun ilmoitetuissa työpaikoissa on ilmaa. Työnhakija voi tietämättään hakea samaa työpaikkaa työnantajan ja rekryfirman kautta.
https://yle.fi/a/74-20152890?origin=rss
Jotkut samat työpaikat voivat olla jopa 5-6 eri rekryfirman välitettävänä joten avoimien työpaikkojen määrä on huomattavasti pienempi kuin annetaan olettaa.
Kommentit (24)
Voiko saada työpaikan yhdestä, mutta tulla hyljätyksi toisesta?
rekryfirmat pitäisi kieltää lailla. Täysin turhia välistävetäjiä. Kuka muutenkaan haluaa työskennellä vuokrafirman kautta.
Yhteen varastopaikkaan haki yli 400 ihmistä olikohan kyseessä vain hupi-ilmoitus
"En voi ottaa työtä vastaan koska sain jo saman työpaikan toista kautta. Kiitos ja näkemiin!"
Tämähän on tottakai selvää! On Duunitoria, Joblya, Monsteria.... Aidosti näissäkin on paikkoja auki olevia vain osa, kun keräävät hakijalistoja eikä tarkoituskaan palkata ketään. Kokoaikaisia vakituisia työpaikkoja on arvaukseni mukaan auki kuukausittain vain satoja, hyvä että sitäkään!!
Vierailija kirjoitti:
rekryfirmat pitäisi kieltää lailla. Täysin turhia välistävetäjiä. Kuka muutenkaan haluaa työskennellä vuokrafirman kautta.
Asiakasfiemathan niitä rekryfirmoja haluaa. Ne hoitaa " sopivan" työntekijän etsimisen, haastattelut, työterveyden, työvaatteet ja välineet. Tai miten on sovittu asiakasfirman kanssa. Voin työskennellä ihan missä firmassa tahansa ja itse asetan omat ehtoni, palkan ym. Jos ei miellytä, en mene, mikään ei pakota. Olen ollut yli kymmenen vuotta kolmen eri vuokrafirman töissä. Työjaksot ovat olleet 2- 14 kk. Palkan olen hinannut hyväksi ja nyt on kohtalainen ansiosidonnainen. Ihan samat ehdot ja edut on kuin vakkareillakin. Täydet tunnit on ollut aina ja ylitöitä niin paljon kun olen viitsinyt tehdä. Vapaita olen saanut aina tarvittaessa. Ei mitään valittamista.
Totta että samoja työpaikkoja voi olla useallakin vuokrafirmalla avoinna. Niin se on ollut kauan. Sehän on hyvä, on enemmän verkostoja ja potentiaalisia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakasfiemathan niitä rekryfirmoja haluaa. Ne hoitaa " sopivan" työntekijän etsimisen, haastattelut, työterveyden, työvaatteet ja välineet. Tai miten on sovittu asiakasfirman kanssa. Voin työskennellä ihan missä firmassa tahansa ja itse asetan omat ehtoni, palkan ym. Jos ei miellytä, en mene, mikään ei pakota. Olen ollut yli kymmenen vuotta kolmen eri vuokrafirman töissä. Työjaksot ovat olleet 2- 14 kk. Palkan olen hinannut hyväksi ja nyt on kohtalainen ansiosidonnainen. Ihan samat ehdot ja edut on kuin vakkareillakin. Täydet tunnit on ollut aina ja ylitöitä niin paljon kun olen viitsinyt tehdä. Vapaita olen saanut aina tarvittaessa. Ei mitään valittamista.
Totta että samoja työpaikkoja voi olla useallakin vuokrafirmalla avoinna. Niin se on o
Satosen kaltaiselle poliittiselle huijarille vaan näitä tilastoja luetaan kuin halutaan ja syötetään oikeistomedialle totuutena.
Erittäin hyvä havainto. Eli avoimia työpaikkoja on todellisuudessa paljon vähemmän kuin ilmoituksia.
Täyttyykö hakukiintiö jos laittaa näihin kaikkiin? Sama työpaikka auki neljällä eri taholla.
Tilastoharha on ilmeinen ongelma mutta aika aivoton saa hakija olla ellei lue ilmoitusta sen vertaa että tajuaisi hakeneensa jo tätä paikkaa. Parempi vaan kaikille ettei päädykään töihin.
Eri asia sitten nämä ilmoitukset joissa varsinainen työnantaja pidetään salassa ja kuvataan työtehtäviä niin suurpiirteisesti ettei paikan nykyinen haltija tajua saavansa pian potkut koeajalla.
Lisäksi tusina rekryfirmaa jotka hakevat vain "raksaduunareita" tms.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on tottakai selvää! On Duunitoria, Joblya, Monsteria.... Aidosti näissäkin on paikkoja auki olevia vain osa, kun keräävät hakijalistoja eikä tarkoituskaan palkata ketään. Kokoaikaisia vakituisia työpaikkoja on arvaukseni mukaan auki kuukausittain vain satoja, hyvä että sitäkään!!
Mitä ne näillä hakijalistoilla tekevät? Avaa vähän.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja haluaa ulkoistaa vastuun rekryfirmalle.
Tilastot rumenee jos tuollaisia asioita aletaan katsomaan. Se on noitavainoa nykyista hallitusta kohtaan, ei saa olla niin ilkeä!
Vierailija kirjoitti:
Täyttyykö hakukiintiö jos laittaa näihin kaikkiin? Sama työpaikka auki neljällä eri taholla.
Kyllä. Neljä haettua työpaikkaa riittää. Voit hakea esim samaa paikkaa kolmen eri välittäjän kautta ja laittaa lisäksi avoimen hakemuksen palkkaavaan yritykseen.
Ei kukaan ole ikinä väittänytkään, että asiassa pitäisi olla jokin järki. Työkkärikään ei kiinnosta saatko palkkatyötä, kunhan sinut saadaan leikkiaktivoiduksi.
Välitysfirmat kuten barona ja aw pitäisi kieltää, tytöt duunissa ja jod olet yli 35 v ne ei laita sun papereita asiakkaalle asti.Sama hommaLahdessa Heimo ja Kilta.Huonosti koulutetut ns.asiantuntijat ei laita sua eteenpäin jos et ole samanlainen kuin he.Itse sain duunit firmoisra samoista hommista mihin pikkurekrytytöt torppaa sut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne näillä hakijalistoilla tekevät? Avaa vähän.
Yrittävät tarjota firmoihin työnhakijoita ja saada välistävetona rahaa omaan bisnekseen. Jutussahan sanottiin, että vuokrafirmasta irtipääseminen maksaa työnantajalle eli kummallinen kytkös tässä pelaa eikä voittaja ole työnhakija, jota pallotellaan! Hattu päästä niille työnantajille, jotka rekryää itse ja rehellisesti työntekijää kohtaan!
On myös työpaikkailmoituksia, joita vastaavia työpaikkoja ei ole oikeasti olemassa lainkaan. Ei ole mitään työpaikkaa, johon oltaisiin palkkaamassa ketään. Ilmoitus voi olla työpaikan "mainos" (luodaan kuvaa kasvavasta firmasta) tai sitten kartoitetaan esim. palkkatoivehaarukkaa.
Vierailija kirjoitti:
On myös työpaikkailmoituksia, joita vastaavia työpaikkoja ei ole oikeasti olemassa lainkaan. Ei ole mitään työpaikkaa, johon oltaisiin palkkaamassa ketään. Ilmoitus voi olla työpaikan "mainos" (luodaan kuvaa kasvavasta firmasta) tai sitten kartoitetaan esim. palkkatoivehaarukkaa.
Pörssiyritys ei voi paljastaa tulossa olevia käänteitä muuten kuin tiedotteella josta kaikki saavat lukea asian yhtä aikaa.
Ihan viikko sitten yksi suuri konepajafirma ilmoitti irtisanovansa suomesta 400 henkeä mutta työpaikkailmoitukset roikkuivat joka kanavassa loppuun saakka.
Ei vaadita suurta analyytikkoa tajuamaan että oho nyt tulee uutisia kun pari tusinaa avointa paikkaa katoavat saman päivänä julkaisusta.
Tämäkin vielä.
Onnea vaan työnhakuun.