Häädettävä perhe maalannut graffiteja asunnon seinälle ja ihmettelee vuokranantajan päätöstä
Eteisen tuulikaapissa on graffititaidetta, XXX:n mukaan perheen ”vieraskirja”, johon saa jättää viestinsä. ”Sen voi helposti maalata pois”, hän sanoo.
Kommentit (488)
"Ihmettelemme, miksi Heka haluaa lisää tyhjiä asuntoja ja toimii näin joustamattomasti. Kyseessä on pitkään Hekalla asunut perhe, ja vuokrarästitkin on ajallaan hoidettu”, Tiina Sandberg sanoo."
Mä ymmärrän jokseenkin kyseistä perhettä ja on todella ikävä tilanne heillä, mutta mun mielestä tuollainen päteminen ja syyllistäminen ei auta yhtään ketään. Jutun perusteella Hekalta on joustettu ja voi olla että on joustettu enemmänkin jopa vuosien ajan.
Se että vuokrarästit on hoidettu, ei tarkoita sitä että rästiä sopii tulla lisää. Voi olla että vuokrat on maksettu myöhässä jo useita vuosia ja vaikka ei olisikaan, niin vuokralaisen velvollisuus on maksaa vuokra ajallaan. Jostain syystä vuokralainen ei ole siihen kuitenkaan kyennyt ja lopulta on päätetty ettei uutta sopimusta enää tehdä.
On myös todella julmaa että täällä haukutaan kyseistä perhettä tietämättä heidän tilanteesta muuta kuin mitä luettavissa on ja kuvottava sekin että elämänhallinnanongelmat olisi jokin oikeutus sille että sopii solvata.
Mä en usko että kenenkään paha olo helpottui sillä että pääsi haukkumaan kyseistä perhettä. Luulis että olisi kannattavempaa hakeutua vaikkapa terapiaan tai mennä huutamaan puille sen sijaan että kaataa oman pahan olonsa toisen ihmisen niskaan...
Olisiko graffitit edellisten?? Kun muuten muut seinät on puhtaat ja wc puhdas kuvassa. Olisiko niin että edellinen tehnyt ja nyt syytetty tuota perhettä. Tai lapset mutta miten ylettyi katon rajaan. Aina muuttaessa täytyy kuvata virheet, tämä on hyvä muistaa. Muuten voi antaa häädön ja syyttää edellisen tekemistä graffiteista uusia yms. Ehkä heka haluaa tuonkin asunnon uusille maahan tulijoille.
Vierailija kirjoitti:
Selkeä häädön peruste, vuokrat myöhässä. Tuollaisesta saisi heti häädön muualla.
Nehän oli maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko graffitit edellisten?? Kun muuten muut seinät on puhtaat ja wc puhdas kuvassa. Olisiko niin että edellinen tehnyt ja nyt syytetty tuota perhettä. Tai lapset mutta miten ylettyi katon rajaan. Aina muuttaessa täytyy kuvata virheet, tämä on hyvä muistaa. Muuten voi antaa häädön ja syyttää edellisen tekemistä graffiteista uusia yms. Ehkä heka haluaa tuonkin asunnon uusille maahan tulijoille.
Kannattaa lukea toi juttu, eikä horista. Heidän ovat nui grafittit.
Toi vessan lattia on saastainen.
Hän on maksanu vuokrarästit, mutta onko pystynyt maksaa rastien jälkeiset vuokrat ajallaan. Vähän epäilen.
20 vuotta asuttuaan luulisi jo lastenkin lentäneen pesästä.
Ei muuten sossu auta ellei ole lapsiperhe, muita ei. Korkeintaan ehdottaa jotain huonoa asuntolaa tms. Jos on perhe he voi viedä lapset tai asuttaa kaikkein huonoimpaan asunnon joka vapaa. Kyllä vain kannattaisi tuon perheen muuttaa johonkin vapaaehtoisesti ja valita itse asunto. Tuosta saa myös ns. Leima otsaan ja jatkuva tarkkailu, koditon on Suomessa aina automaattisesti alkoholisti ja mt potilas, vaikka ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 30 vuotta vanhoille peltivessan seinille enää mitään voi siivouksella tehdä🤷 vanha kämpän sisus on vanha vaikka voissa paistaisi. 6 henkisen perheen jäljiltä sisustaa saa uusia jopa muutaman vuoden välein aina jostain kohtaa jos haluaa sen näyttävän uudelta.
Vuokraan kuuluu että vuokran antaja pitää huolen asunnon korjauksista. Meilläkin on wc ovi hajalla nyt, ja koska on oma talo niin itse joudutaan se uusimaan omasta pussista, vuokralla asuessa oven uusii vuokranantaja, mikäli sitä ei ole säretty aivan tahallaan.
Ex kämpässä minulla halkesi lavuaari vessassa kun siihen tipahti hyllyltä jotain. En minä sitä maksanut koska kyseess oli täysi vahinko.Sen vessan voi pestä. Sinne voi laittaa siistit pyyhkeet, korin vessapapereille. Peilin voi pestä!
Keittiönkim voi pestä klähmästä.
Ryönät voi viedä roskiin.
Ja lasten ei tod kuulu piirrellä seiniin
Eihän vessa ollut likainen. Mikään laki ei tue sitä että pyyhkeen puuttuminen vessasta olisi häätöperuste. Myöskään seinään piirtäminen ei sellainen ole. Kaikkea sitä kuuleekin😂
Nistiluolan näköinen asunto. Ei tuolla lapsia asu. Olisikohan lapset jo huostattu ja kaman käyttäjät eli ns. vieraat laittavat taginsa seinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vessassa tupakoitu, vai miten on nii kummallisen väriset seinät/katto?
On tupakoitu, kuten on poltettu myös liesituulettimen alla. Näkee kun liesituulettimen kohdalta takaseinä on korostetun ruskea.
Jutussa ei ollut mitään viittausta tupakkaan. Olisi toimittaja tietysti huomannut jos tupakka olisi haissut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kerran vuokralaisena viisilapsinen pariskunta ja sen jälkeen olen näiden suurperheiden kohdalla sanonut itselleni: ei koskaan, ei koskaan, ei koskaan enää. (sitä ennen oli neljälapsinen uusioperhe) jotenkin vaan se elämänhallinta tuntuu katoavan ehkä kolmannen lapsen jälkee ja sitten tilalle tulee välinpitämättömyys ja sen näkee siinä ettei välitetä asunnon kunnossapidosta. Ei väliä onko yh tai kokonainen perhe.
Tulen viisilapsisesta, mieheni seitsenlapsisesta perheestä ( ei uskovaisia korkeasta lapsiluvusta huolimatta ), vanhempien elämä ja toimeentulo ollut hyvin hallussa, lapsilisää lukuunottamatta muita tukia ei ole saatu tai haettu. Kaikki lapset korkeakoulutettuja ja aikuisina hyvin pärjääviä kansalaisia. Lähipiirissä useita vastaavia esimerkkejä. Eli jos kolmen lapsen jälkeen elämänhallinta Suomessa pettää, niin syy on jossain muualla kuin lapsiluvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vessassa tupakoitu, vai miten on nii kummallisen väriset seinät/katto?
On tupakoitu, kuten on poltettu myös liesituulettimen alla. Näkee kun liesituulettimen kohdalta takaseinä on korostetun ruskea.
Jutussa ei ollut mitään viittausta tupakkaan. Olisi toimittaja tietysti huomannut jos tupakka olisi haissut.
Lisäksi tuossa talossa jos vuokrasopimus on noin vanha, ei ole kielto polttaa sisällä. Tupakointi ei siis voisi olla peruste häätöön tässä tapauksessa.
Jutussa ei mainittu kuka teki graffitit? Oli korkealla katon rajassa. Hekalla ei saa edes seiniä maalata, tuskin hyväksyy graffitteja.
Olen työn puolesta käynyt useammassa Hekan kämpässä, jotka ovat aivan kauheassa kunnossa. Siis oikeasti saastaisia ja esim joku ikivanha jääkaappi ja muut keittiökalusteet. Ei silloin ainakaan Hekaa ole kiinnostanut asunnon kunto niin, että olisi häätänyt asukkaan tai tehnyt mitään muutakaan asialle.
Tupakointi ihan yleistä hekalla ja muissa, suuri osa jossa kielletty on sallittu. Itse asun myös sellaisessa, oma sopimus lukee ei tupakointia, kun taas naapurille sallittua.
Minulle tuli erittäin vahva tunne, että jutussa ei kerrota koko totuutta.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmettelemme, miksi Heka haluaa lisää tyhjiä asuntoja ja toimii näin joustamattomasti. Kyseessä on pitkään Hekalla asunut perhe, ja vuokrarästitkin on ajallaan hoidettu”, Tiina Sandberg sanoo."
Mä ymmärrän jokseenkin kyseistä perhettä ja on todella ikävä tilanne heillä, mutta mun mielestä tuollainen päteminen ja syyllistäminen ei auta yhtään ketään. Jutun perusteella Hekalta on joustettu ja voi olla että on joustettu enemmänkin jopa vuosien ajan.
Se että vuokrarästit on hoidettu, ei tarkoita sitä että rästiä sopii tulla lisää. Voi olla että vuokrat on maksettu myöhässä jo useita vuosia ja vaikka ei olisikaan, niin vuokralaisen velvollisuus on maksaa vuokra ajallaan. Jostain syystä vuokralainen ei ole siihen kuitenkaan kyennyt ja lopulta on päätetty ettei uutta sopimusta enää tehdä.
On myös todella julmaa että täällä haukutaan kyseistä perhettä tietämättä heidän tilanteesta muuta kuin mitä luettavissa on ja kuvottava sekin että elämänhallinnanongelmat olisi jokin oikeutus sille että sopii solvata.
Mä en usko että kenenkään paha olo helpottui sillä että pääsi haukkumaan kyseistä perhettä. Luulis että olisi kannattavempaa hakeutua vaikkapa terapiaan tai mennä huutamaan puille sen sijaan että kaataa oman pahan olonsa toisen ihmisen niskaan...
Haukkuminen on julmaa, oli syy mikä tahansa. Kyseisessä tapauksessa perheen äiti omaehtoisesti, omalla nimellään on avannut kotinsa ovet HSn toimittajalle. Kuvien perusteella asunnosta ei ole pidetty huoneenvuokralain ja HEKAn sääntöjen mukaisesti huolta, lisäksi vuokrarästejä. En usko että täällä kukaan kommentoi julmuuttaan tai tunteakseen ylemmyyttä, vuokralaisen ilmeinen piittaamattomuus kaupungin omaisuudesta herättää vahvoja mielipiteitä ja tunteita, niiden ilmaiseminen ei ole haukkumista.
Graffitit voi helposti maalata piiloon.
Rikotut ikkunat voi helposti vaihtaa.
Hajoitetun hellan tilalle voi helposti ostaa uuden
Suuretkin kosteusvauriot voi helposti kuivata.
Jne…
Vierailija kirjoitti:
Jne…
Maalaaminen on noista selvästi halvin. Se ei itse asiassa maksa juuri mitään varsinkin jos asukas tekee sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jne…
Maalaaminen on noista selvästi halvin. Se ei itse asiassa maksa juuri mitään varsinkin jos asukas tekee sen itse.
Vuokralainen ei nyt vaan maalaa mitään seiniin ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jne…
Vuokralainen ei nyt vaan maalaa mitään seiniin ilman lupaa.
Kyllä voi maalata jos haluaa.
Ei sossulla ole mitään velvoitetta järjestää asuntoa kenellekään asunnottomalle.