Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen

Vierailija
03.06.2026 |

Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit? 

https://m.youtube.com/shorts/R7_H7D1Wc4Y

Kommentit (609)

Vierailija
321/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös mietin että haittaako se jotenkin? Harva keski-ikäinen edes haluaa näyttää "nuorelta". Keski-ikäisyydestä yritetään usein syyllistää erityisesti naisia, mutta nykyisin keski-ikäinen nainen on juurikin kuningatariässä. Ikä tuo rauhaa ja valtaa mm.omaan kehoon ja mielipiteisiin. 

Vierailija
322/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin osui nuorison kuvailu meikäläiseen, toki olen jo eläkeläinen: suorat, tummat housut, lippis, käytännölliset vaatteet ja hyvät kengät, voi olla samassa "outfitissä" koko päivän. Ja tänään olin liikkeellä lenkkareissa ja kukkamekossa sekä lippis päässä BINGO 😂

Ja hassua, juuri tänään huomioin itse nuorison tyylejä. Huomasin, että monilla on tyylejä, joita on ollut minun elämäni aikana. 

Yhdellä miehellä bussissa oli olkapääille pitkä tukka ja viikset, John Lennon -silmälasit sekä ruutupaita - ihan kunnon 70-luvun vibat siis tuli. 

Nythän pitkään tyttöjen hiusmuoti on ollut keskijakaus ja pitkät suorat hiukset. Mutta näin tytön, jolla oli lyhyehkö tukka, ja otsalla useampi pinni sillain ristiin, just kuten ysärillä. Meikkikin oli enemmän ysärityyliä eli smokey eyes. Ysärityyppisiä lantiofarkkujakin tuli vastaan useammat. Yhdellä tytöllä oli juuri sellainen Paris Hiltonin 90-luvun tyyppinen muovisen oloinen pinkki pieni käsilaukku, jota roikotetaan lähinnä kädessä. 

Aikaisemmin olen nähnyt n. 15-17 -vuotiailla bändipaitoja, joissa klassisia 70-luvun yhteiden nimiä (Led Zeppelin) tai sitten niitä 80-90 -luvun vaihteen ikonisia Misfits-paitoja pääkalloineen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan seurannut muotia tai ollut siitä kiinnostunut. Olen pikemminkin kaveriporukassa ollut se suunnan näyttäjä vielä keski-ikäisenäkin muut matkii ja näkee että näin se pukeutuminen onnistuu. 

Tyköistuvat päälle ja pitkä ruokoton harmaaketun reuhka kevyesti kammattuna taaksepäin (munkkikalju piiloon) kuin McGyverillä aikoinaan on se eteen päin vievä mystinen voima. 

Kun tyköistuva setä näkyy pienenä pisteenä horisontissa ja suurenee, niin aika pian alkaa soida vaimeaa musiikkiakin aina voimistuen sedän lähestyessä näkökenttäääää Tosta muuten huomasi ettei nuoret oikein tiedä ja heillä on omat harhansa. Tiesiköhän puoletkaan mitä "keski-ikäinen" tarkoittaa?

Vierailija
324/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun varsin neutraalisti, kaiketi ns. nuorekkaasti, ja vaikka olen 42-vuotias, näytän noin 25-30-vuotiaalta, joten eipä tunnistettaisi keski-ikäiseksi. Ehkä viiden, kymmenen vuoden päästä sitten vihdoin. Se olisi ihan virkistävää. M42

Vierailija
325/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ovat tyhmiä niin niiden mielipiteillä ei ole merkitystä. Eikä minkään ikäisten naaraiden.

Vierailija
326/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on tyhjäpäiden mielenkiinnoton tylsä ketju.

Vierailija
327/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko osalla jotain ongelmia hyväksyä keski-ikäisyytensä kun niin pahoittivat mielensä/puolustuskannalla ovat? 

Itsekö ette saisi sanaa suustanne/ette osaisi vastata kysymykseen mistä erottaa nuorison pukeutumisen? Epäilen että silloin juttua kyllä tulisi eikä aina niin kovin kohteliain ilmaisuin.

"Onko osalla jotain ongelmia hyväksyä keski-ikäisyytensä"

Tämä tulee ehkä sinulle yllätyksenä, mutta valtaosa ihmisistä ei tykkää siitä, että tulee vanhaksi, eikä kaipaa siitä jatkuvia muistutuksia.

Anteeksi nyt vaan, mutta keski-ikäinen ei ole vielä vanha ja toisaalta kukaan ei pysy teini-ikäisenä loputtomiin. Minä olen keski-ikäinen, eikä minulla ole minkäänlaisia ongelmia hyväksyä sitä. Minusta sellainen ihminen on lähinnä säälittävä, josta näkee että ikää jo on, mutta silti yhä pukeutuu ja laittautuu kuin joku teini.

No me puhutaan taas ihan eri asioista. Kukaan (paitsi ihan todella harva) ei halua olla teini ikuisesti. Harva myöskään hihkuu siitä ilosta, että vanhenee ja lopulta kuolee (jotkut toki vihaavat elämää ja iloitsevat siitäkin).

Sillä välillä suurin osa meistä haahuilee. Aika tuntuu menevän liian nopeasti, toisaalta en haluaisi takaisin parikymppiseksikään, toisaalta olisi kiva jos elämä olisi vielä edessä, toisaalta pidän itsestäni juuri tällaisena, jne... Jos olet yksi niistä harvoista, joita ikäkriisi ei kosketa ollenkaan, missään vaiheessa elämää, niin onnittelut! Olet pientä vähemmistöä.

Tämä video/artikkeli ei edes ärsyttänyt minua mitenkään, mutta ymmärrän kyllä miksi se joitakin ärsyttää, ja minusta on jeesustelua väittää, ettei siinä muka irvailla keski-ikäisille mitenkään. Nuoret itse eivät toki irvaile, vaan vastaavat asiallisesti kysymyksiin. Mutta jutun pointti on kuitenkin se, että tällaisista vaatteista tunnistaa, että olet jo tulossa vanhaksi. Hesarin lukijoista valtaosa on keski-ikäisiä. Tarkoitus on vähän näpäyttää lukijoita, huumorin varjolla.

Ja mitä ihmettä teinimäinen pukeutuminen tähän nyt liittyy? Kukaan ei ole sellaisesta sanonut mitään. Sitä paitsi ei sekään minua kyllä haittaa mitenkään, jos näen kadulla jonkun nelikymppisen, joka "pukeutuu kuin teini". Eihän siihen nykyään vaadita kuin huppari ja leveät farkut, joista kumpaakaan nykyinen teinisukupolvi ei muuten ole keksinyt.

P.S. Kyllä keski-ikäinen on jo "vanha". Ei tietenkään mikään vanhus. Mutta ei enää nuori. Se on vanhan vääritelmä, ei enää nuori.

Vierailija
328/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeudun varsin neutraalisti, kaiketi ns. nuorekkaasti, ja vaikka olen 42-vuotias, näytän noin 25-30-vuotiaalta, joten eipä tunnistettaisi keski-ikäiseksi. Ehkä viiden, kymmenen vuoden päästä sitten vihdoin. Se olisi ihan virkistävää. M42

Kun pidät lippistä päässä svägisti ja hupparia ym niken tossuja, niin menet helposti teini-ikäisestä. Pukeutumalla voi tehdä itsestään nuoren.

Vierailija
329/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh onpa täällä ihmiset herkillä. Olen kohderyhmää eli keski-ikäinen ja minusta on vaan virkistävää kuulla miten "ulkopuoliset" meidät näkee. 

Mutku se ei pidä paikkansa kaikkien keski-ikäisten kohdalla. Ei näytetä tollaselta.

Vierailija
330/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tuota miespeiliä. 42 v ei näytä 25-vuotiaalta missään kamppeissa, ja se on ihan ok. Ei tarvitsekaan.

Vierailija
331/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisen tunnistaa kyllä jo ihan naamasta, oli sillä päällä mitkä rytkyt hyvänsä. Ja saa tunnistaakin, keski-ikäisyydessä ei ole mitään hävettävää. 

Vierailija
332/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tuota miespeiliä. 42 v ei näytä 25-vuotiaalta missään kamppeissa, ja se on ihan ok. Ei tarvitsekaan.

Tiedän ton jätkän ja se näyttää oikeasti.

Vierailija
333/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää kaveri ei ole harmaakettu tai sellaista nähnytkään. Se on  DER Jungen Fuchs!

Vierailija
334/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi jos nuoret ei voi käyttää edes kesämekkoja, koska nekin on tätien vaatteita. Ihanaa olla keski-ikäinen, kun saa pukea mitä haluaa!

EI palstan 40-50-v punkerot edes myönnä useinkaan olevansa keski-ikäisiä, ovat "nuoria", kuuntelevat JVG:tä ja mölisevät paikallisessa pubissa!

Yksi parhaita päätöksiä elämässäni oli lähteä nuorena opiskelijavaihtoon Dubliniin. Opin siellä, että vaatteet ja tyyli eivät ole haudanvakava asia. Opin siellä rennompaa asennetta pukeutumiseen. Huomasin, että elämä on iloisempaa kun lopettaa turhan niuhotuksen, eikä mieti, että näyttääkö oma tyyli jonkun mielestä nololta.

Tuli vaan mieleen kun lukee näitä kommentteja.

Vierailija
335/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin yllä, että allekirjoitin nuorten havainnot (miinus sen collegemekon), mutta ehkä heillä meni ikähaarukka vähän väärin, koska näen heidän kuvaamansa tyylin enemmänkin meidän eläkeikäisten vaatevalintoina. Etenkin se reppu! :D Vanhana nääs on aina monta kassia ja nyssykkää ja reppu selässä. Nuorilla elämä on helppoa, kun voi vaan iloisesti kannella käsissään arvokasta älypuhelinta tai läppäriä, koska vanhemmat kuskaavat heitä tai jos ne menevät rikki, niin mamma ja pappa betalar. Aikuisemmat osaavat pitää tärkeistä arvoesineistään huolen paremmin eli siksi laukut, reput, salkut ja mitä näitä onkaan.

Mutta varmaan keski-iässä alkaa löytyä oma tyyli, alkaa olla rahaa ostaa laadukkaita vaatteita, eikä enää tarvitse seurata pintamuotia kuten nuorisolaisten, jotka ostavat paljon halpisvaatetta. Keski-iässä voi alkaa myös paino nousta ja lanteet levenemään, joten A-linjaiset mekot istuvat paremmin kuin makkarankuoriset polyesterimekot. Toisilla alkavat jalat kipeytyä, joten jalkaan valitaan kunnon ergonomiset kengät. Keski-ikäiset ovat myös työuransa huipulla, joten sitä voi joutua pukeutumaan työpaikan tai työtehtävän mukaan konservatiivisesti solmioon miehenä ja jakkupukuun naisena. Nuorille tämä ei ole vielä selvinnyt.

Eläkeikäisenä ei tarvitse ostella enää vaatteita koko ajan, jos vaatekaapista löytyy laadukkaat ja sopivat kuteet joka säähän, joka kissanristiäisiin (hautajaiset, häät sekä muut sukujuhlat) sekä lenkille. 

Vierailija
336/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös leuka- ja hartialinjasta? :) Specsavers. Nuorena miehen olkapäät ovat kulmikkaat, keski-ikäisen pyöreät.

Vierailija
337/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen. En ole ollut kiinnostunut muodista ja trendeistä sitten murrosiän. Nykyään ostan vaatteita joita voi yhdistellä, ja jotka eivät kuulu mihinkään trendiin vaan ovat vuosia olleet kutakuinkin samanlaisia. Sisustuksessakin hankin kestävää ja laadukasta. Kaipa olen sitten ihan kertakaikkisen tätimäinen, mutta viis siitä. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut minusta ajattelee. Toisille ihmisille olen peruskohtelias. En myöskään arvostele (sen paremmin ääneen kuin mielessänikään) kanssaihmisten vaate- tai muuta makua tai habitusta, jokaisen oma asia.

Kenellä oikeasti riittää aikaa ja energiaa moiseen?

Vierailija
338/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdään niitä kyselyitä jos jonkinlaisita jonninjoutavista asioista, miten tämä nyt niin kolahti osaan ihmisistä? Nuoret eivät arvostelleet, eivät neuvoneet, eivät nauraneet keski-ikäisille.. ihan hyvän mielen juttu oli, siistejä hyvin käyttäytyviä, selkeästi puhuvia nuoria, minulle ainakin tuli ihan iloinen mieli noista nuorista, uutiset täynnä muita terrorisoivia lapsilaumoja yms niin hienoa nähdä että ne lienevät edelleen poikkeus joka nostetaan esille, suurin osa nuorista on edelleen normaaleja, asiallisia ja fiksuja.

Niinpä, hauska hyvän mielen juttu ja ihan hyvin osui itseeni (kohta 50v) ja isoon osaan ikätovereista. 

Pukeudun kauniisiin mekkoihin, tunikoihin ja pillifarkkuihin ja ne sopivat oikein hyvin omaan tyyliini. Mitäpä sitä hyvää vaihtamaan. 

Vierailija
339/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavalla kuristavan näköinen raitapaita ja aikaa sitten muodista menneet pillifarkut.

Tässä ,jos yleensä missään ei kiinnosta mikä on muodissa.Aina olen pukeutunut niin ,että on kiva olla.En kadehdi heitä jotka varpaat sumpussa hymyilevät liian pienissä kengissä ja välillä aivan naurettavissa vaatteissa.

Mikä tekee vaatteesta naurettavan ja kuka sen määrittelee?

Vierailija
340/608 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan nuorilla on enemmän varaa vaatteisiin kuin keski-ikäisillä. Siksi keski-ikäisen tunnistaa vanhentuneesta tyylistä. 

Olen tässä katsellut, että moni nuori näyttää 90-luvulta karanneelta. Eikö nimenomaan se ole vanhentunut tyyli?

Keski-ikäisten mielestä se onkin vanhentunut, kun se on jo kerran nähty. Nuorille ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi