Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen

Vierailija
03.06.2026 |

Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit? 

https://m.youtube.com/shorts/R7_H7D1Wc4Y

Kommentit (610)

Vierailija
281/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin jo pari vuotta sitten, että kukkakesämekot ovat eläkeläisnaisten vaate!

Ensiksi tajusin sen Aurinkorannikolla katukahvilassa ja sitten viime kesänä Suomessa, kun käyttäessäni kesämekkoa eläkeläismiehet 70+ tulivat iskemään. Sitten kun katselin vähän tarkemmin ympärilleni huomasin, että se onkin eläkeläisvaate. Työpaikkani ainoalla eläkeläisnaisella on aina päällä sellainen kesämekko. Keski-ikäisenä en siksi kehtaa/halua sellaista enää käyttää.

N55

Eiköhän ne papat ois iskeneet sua joka tapauksessa, riippumatta mitä päälläsi on.

Eivät. Huomasin sen kun ne 70+ papat iskivät vain silloin, kun olin pukeutunut siihen kukkakesämekkoon, eivät koskaan muulloin.

Katsele vähän umpärillesi, niin huomaat. Se on se boho-tyyli juurikin eläkeläisnaisten kukkamekkotyyliä. Voi olla jopa kimallusta ja glitteriä ja koristeellisuutta. Ostin kerran Desigualin ihanan sellaisen laukun ja minut pysäytti kadulla eläkeläisnainen, jokakehui sitä. Sen jälkeen aloin tarkkailla ja tajusin, että niitä käyttävät vain seniorit! En sen koommin ole käyttänyt sitä laukkua.

Nuorisolla on etelässäkin pikemminkin sporttityyli niin, että on lyhyet shotrsit ja toppi. Senioreilla tmä kesämekkotyyli.

N55

Oikeasti, vielä 55-vuotiaana lakkasit käyttämästä laukkua, josta pidät, koska koet sen kuuluvan vain senioreille? Miksi? Kai täällä marginaalissa pääsee helpommalla, on aina voinut pukeutua kukkiin ja blingblingiin, ihan iästä ja muodista riippumatta. 

Siksi tietenkin, etten halua näyttää eläkeläiseltä. Minulla on myös pitkä tukka, jota värjään. Kummallinen oletus, että ulkonäkö ei kiinnostaisi keski-ikäistä.

N55

Tjaa, kai sen noinkin voi ajatella. En mä ole ajatellut että 55 näyttää eläkeläiseltä, olen itse 47. Rakastan kauniiita, yksityiskohtaisi vaatteita, ja mulle on ihan vieras ajatus, että jättäisin ihanuudet käyttämättä siksi, että joku vanhempi pitää niistä. Tai nuorempi. Mullakin on pitkä tukka, värjäämätön lahkolaismalli. Komeita nutturoita tulee, eivät varmasti 1800-luvun jälkeen muodissa nämäkään.

Eihän 55-vuotias näytäkään eläkeläiseltä, mutta siinä vaiheessa, jos on päällä vaatteet, joita 10-20 vuotta vanhemmat suosii, niin siitä alkaa jo tulla vaikutelma, että on ikäistään vanhempi ja meidän kulttuurissa varsinkin naisten kohdalla tuo on valitettavasti huono asia. Se nyt vaan vaikuttaa kohteluun mm. työmarkkinoilla ja deittielämässä, jos näyttää "liian" vanhalta.

Oon itsekin marginaalissa ja täällä todellakin on helpompaa, kun on aina vähän erikoisen näköinen eikä istu mihinkään tiettyyn ikämuottiin. Käytän outoja ja vanhahtavia vaatteita, mutta siinä on se ero, että jos käytän 1800-luvun henkisiä hattuja ja vaatteita, niin se näyttää vaan omalta tyyliltään eikä kukaan oleta mun sen takia olevan 200-vuotias. Jos käyttäisin näin nelikymppisenä 50+ naisten suosittua muotia, niin hyvin voisin näyttää hyvin säilyneeltä viisikymppiseltä ja kohtelu olisi sitten iän mukaista.

En ole itsekään tähän tilanteeseen tyytyväinen ja koen, että on suuri vääryys, jos kokee joutuvansa vaihtamaan mieleistään tyyliään tuon vuoksi, mutta olen myös sen verran realisti, että tiedostan, että maailma ei aina toimi niin kuin itse kokisin oikeudenmukaiseksi. Meille nyt vaan on iskostettu päähän, että naiselle on suuri synti vanhentua ja vaatii aika paljon taistella yksin yhteiskunnassa syvällä olevia asenteita vastaan. Muutosta nuo vaativat, mutta ymmärrän täysin, ettei joku yksittäinen ihminen jaksa lähteä siihen.

Onpa hyvä kommentti, näinhän se taitaa olla. En ole aiemmin tullut ajatelleeksi tuota, että marginaalityyli on jonkinlainen cheat code ikälokerointia vastaan - kun ei koskaan oikein ole in tai sovi joukkoon, ei koe paineita yrittää kuuluakaan siihen, luulen? Mä näen pukeutumisen ja tyyliasiat niin vahvasti itseilmaisuna, että olen ihan aidosti pahoillani, jos joku joutuu olosuhteiden (työmarkkinat, parisuhdekuviot) pakosta mukautumaan sellaiseen muottiin, joka ei oikein tunnu omalta tai kivalta. Aikuisena ihmisenä tiedostan kyllä, että monissa asioissa elämässä on tehtävä kompromisseja. Taidan olla onnekas, kun ne puitteet ovat valikoituneet sen mukaan, millainen olen, on saanut vapaasti toteuttaa itseään näin tyylillisesti. 

Sama. Tulin oikeasti surulliseksi tuosta, miten paljon tuo desigual-laukun omistaja vaikutti pitävän laukustaan, jota ei nyt sitten koe voivansa käyttää. Toivoisin, ettei olisi noin, mutta ymmärrän, että nämä asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Käytä mitä haluat äläkä välitä muista -asenne toimii itse asiassa tosi hyvin juuri marginaalimuodin kanssa, mutta noissa tilanteissa on jo vähän haastavampaa. 

Itse yrittäisin ehkä kuitenkin käyttää tuota laukkua, mutta yhdistämällä sen muuten selkeästi nuorekkaaseen vaatetukseen, jotta kokonaisuuteen tulisi ikäkoodillinen häiriö. Silloin siitä ei ehkä tulisikaan enää eläkeläisvaikutelmaa. Joskus näitä tyyliasioita voi hakkeroida näin. Oma tyyli, mikä se ikinä onkaan, on ihana ja arvokas asia ja olisi kiva, jos ihmiset saisivat toteuttaa itseään.

Vierailija
282/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No moittikaa jestas sentään sitten toimittajaa älkääkä noita nuoria, hyvänen aika. Heiltä kysyttiin ja he vastasivat, vieläpä sujuvasanaisesti ja harkiten, ei ympäripyöreästi eivätkä jääneet sormi suussa äheltämään "ööö.. öö.. emmätiiä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarikaan ei viitsinyt kertoa, mistä sen keski-ikäisen nyt sitten tunnistaa vaan laittoi vain jotain videoita finninaamaisista paskiaisista länkyttämässä. Super journalismia, Hesari.

Miksi puhut noin rumasti fiksunoloisista ja kivasti käyttäytyneistä nuorista? Minä - keski-ikäinen täti - juuri ajattelin miten sööttejä ja raikkaan näköisiä ovatkaan.

No ei se kyllä heidän syynsä ollut että heiltä kysyttiin aivottomia.

Vierailija
284/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko osalla jotain ongelmia hyväksyä keski-ikäisyytensä kun niin pahoittivat mielensä/puolustuskannalla ovat? 

Itsekö ette saisi sanaa suustanne/ette osaisi vastata kysymykseen mistä erottaa nuorison pukeutumisen? Epäilen että silloin juttua kyllä tulisi eikä aina niin kovin kohteliain ilmaisuin.

Vierailija
285/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavalla kuristavan näköinen raitapaita ja aikaa sitten muodista menneet pillifarkut.

Tässä ,jos yleensä missään ei kiinnosta mikä on muodissa.Aina olen pukeutunut niin ,että on kiva olla.En kadehdi heitä jotka varpaat sumpussa hymyilevät liian pienissä kengissä ja välillä aivan naurettavissa vaatteissa.

Vierailija
286/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45v ja pukeudun edelleen samalla tavalla kuin 2kymppisenä. Tiukat vaatteet pääasiassa, aina tiukat legginssit, toppeja, hupparit ja kevyet lenkkarit. Lyhyitä hameita ja tiukkoja paitoja. Oon hoikka. Kuulemma en ole muuttunut kakskymppisestä, oma tytär samanikäinen ja pidetään toistemme vaatteita :D

Vierailija
287/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en omista farkkuja, en pukeudu kukkamekkoihin. Leveät lahkeet olisi muotia, näytä niillä ihan purjehduslupaa vailla olevalta. Joten pukeudun omaan tyyliini, joka on aina ollut klassinen, pelkistetty ja mielestäni aika ajaton. Muut pukeutukoon, miten haluavat, mukava katsella erilaisia tyylejä

N49

Vierailija
288/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No moittikaa jestas sentään sitten toimittajaa älkääkä noita nuoria, hyvänen aika. Heiltä kysyttiin ja he vastasivat, vieläpä sujuvasanaisesti ja harkiten, ei ympäripyöreästi eivätkä jääneet sormi suussa äheltämään "ööö.. öö.. emmätiiä".

En ole moittinut heitä.

Vierailija
289/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että esim.kesämekko on keski-ikäisen näköiseksi tekevä🤔

Kyllä se on.

Riippuu varmaan mekosta, niitä kun on moneen lähtöön.

Vaatteet joita eivät kehtaa itse käyttää ovat nuorten mielestä vanhoille.

Ei se ikää katso.Toiset osaa pukeutua ja toiset ei, toisille pukeutuminen on tärkeää, toisille ei.

Vierailija
290/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä oli hassua, että mekot, klassikkovaate, oli heidän mielestään keski-ikäisen vaate. Eikö nuoret käytä kesällä mekkoja? Itse rakastan mekkoja, ja kyllä, olen keski-ikäinen😂 

Vierailija
291/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai ovat nuoret niitä tyylikkäitä, joista pitäisi ottaa pukeutumismallia? 😆

3 numeroa liian iso huppari ja pieruverkkarit. Tyylikästä

Vierailija
292/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä oli hassua, että mekot, klassikkovaate, oli heidän mielestään keski-ikäisen vaate. Eikö nuoret käytä kesällä mekkoja? Itse rakastan mekkoja, ja kyllä, olen keski-ikäinen😂 

Harvemmin niitä kyllä nuorilla näkee. Ja jos av:n perusteella päättelisi, mikä on muotia, kannattaa aina toimia päin vastoin kuin palstamielipide, ja mekot ovat olleet täällä pitkän aikaa ainoa yleisesti hyväksytty vaate. 

Käytän kyllä itse usein mekkoa, mutta olenkin pian 60 v.

Vierailija
293/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret puhuivat jutussa keski-ikäisistä kohteliaasti, toisin kuin keski-ikäiset täällä nuorista

Vierailija
294/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehdään niitä kyselyitä jos jonkinlaisita jonninjoutavista asioista, miten tämä nyt niin kolahti osaan ihmisistä? Nuoret eivät arvostelleet, eivät neuvoneet, eivät nauraneet keski-ikäisille.. ihan hyvän mielen juttu oli, siistejä hyvin käyttäytyviä, selkeästi puhuvia nuoria, minulle ainakin tuli ihan iloinen mieli noista nuorista, uutiset täynnä muita terrorisoivia lapsilaumoja yms niin hienoa nähdä että ne lienevät edelleen poikkeus joka nostetaan esille, suurin osa nuorista on edelleen normaaleja, asiallisia ja fiksuja.

Se vaan kun moni ei edes käsitä miten pukeutuminen voi olla keski-ikäistä. Miksei se nykyään voi olla ja ole vaikka minkä ikäistä ja minkä tyylistä? Siis mikään ei estä keskiäkäistä pukeutumasta nuoremmin tai vanhemmin kuin ikänsä ja tätä näkeekin. Ja sitten on aika iättömiä vaatteita iso läjä.

Omituinen kysymys. Tylsä. Koska lähtee valheellisesta väitteestä niinkuin keski-ikäiset käyttäisivät samanlaisia vaatteita. No eivät kyllä käytä!

No siis juttuhan on tehty teinien näkökulmasta, ja teinien käsitys muodista on aina ollut äärettömän sopulimaista. Esimerkiksi jotkut tietyt housut ovat "nuorten housut", jotka löytyvät 95%:lta nuorista. Tuossa iässä kai ajattelee, että kaikki ikäluokat noudattavat oman viiteryhmänsä muotia yhtä kaavamaisesti.

Vierailija
295/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko osalla jotain ongelmia hyväksyä keski-ikäisyytensä kun niin pahoittivat mielensä/puolustuskannalla ovat? 

Itsekö ette saisi sanaa suustanne/ette osaisi vastata kysymykseen mistä erottaa nuorison pukeutumisen? Epäilen että silloin juttua kyllä tulisi eikä aina niin kovin kohteliain ilmaisuin.

"Onko osalla jotain ongelmia hyväksyä keski-ikäisyytensä"

Tämä tulee ehkä sinulle yllätyksenä, mutta valtaosa ihmisistä ei tykkää siitä, että tulee vanhaksi, eikä kaipaa siitä jatkuvia muistutuksia.

Vierailija
296/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en omista farkkuja, en pukeudu kukkamekkoihin. Leveät lahkeet olisi muotia, näytä niillä ihan purjehduslupaa vailla olevalta. Joten pukeudun omaan tyyliini, joka on aina ollut klassinen, pelkistetty ja mielestäni aika ajaton. Muut pukeutukoon, miten haluavat, mukava katsella erilaisia tyylejä

N49

Kasvot paljastaa iän.

Vierailija
297/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45v ja pukeudun edelleen samalla tavalla kuin 2kymppisenä. Tiukat vaatteet pääasiassa, aina tiukat legginssit, toppeja, hupparit ja kevyet lenkkarit. Lyhyitä hameita ja tiukkoja paitoja. Oon hoikka. Kuulemma en ole muuttunut kakskymppisestä, oma tytär samanikäinen ja pidetään toistemme vaatteita :D

Sori meni äsken väärälle kommentti; siis kasvot paljastaa iän.

Vierailija
298/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret puhuivat jutussa keski-ikäisistä kohteliaasti, toisin kuin keski-ikäiset täällä nuorista

En ole keski-ikäinen. Eikä mekko ole keski-ikäisen vaate. Niitä käyttää kaikenikäiset.

Vierailija
299/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se 40v hupparimekkotäti. 

Vierailija
300/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tuon videon juuri kun olin lähdössä Helsinkiin. Olin varannut päälleni tiukan punaisen kukkamekon (ei Marimekko) lyhyellä helmalla ja valkoiset converset. Meinasin ensin jättää mekon pois uutisen luettuani. Olen mitoiltani 90-60-90 eli kokoa Marilyn Monroe, harrastan fitness urheilua ja minulla on pitkät hiukset. Ette usko kuinka monta miestä (suomalaista) katsoi minua kahden päivän ajan kun kuljin Helsingin katuja. T. N49 v. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan