HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen
Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit?
Kommentit (610)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että esim.kesämekko on keski-ikäisen näköiseksi tekevä🤔
Kyllä se on.
Minä olen sitten ikäni näyttänyt kesäisin keski-ikäiseltä, ihan sieltä pikkutytöstä lähtien läpi lukion jne tähän viisikymppisyyteen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on.
Riippuu varmaan mekosta, niitä kun on moneen lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen nainen ja työskentelen nuorten parissa. Mielestäni iso osa nuorista on ihan mukavia, mutta suurin osa on epävarmoja, epävakaita (persoonallisuus ja identiteetti vielä kehittämässä), älyllisesti yksinkertaisia (etuotsalohkot ei vielä valmiit), tunnesäätely ei toimi kunnolla. Ihan normaalia kehitykseen kuuluvia juttuja siis. En siis todellakaan ymmärrä, miksi aikuisten ihmisten tulisi ottaa tuolta porukalta vastaan vinkkejä pukeutumisesta tai muustakaan. Tässä iässä tietää mitä haluaa, on (usein, ei toki aina eikä kaikilla) rahaa ostaa se, eikä pahemmin kiinnosta mitä muut ajattelevat. Joten miksi ihmeessä kuuntelisin epävarman teinin mielipiteitä vaikkapa juuri vaatteista?
Et varmaan katsonut sitä videota. Siellä ei annettu yhden yhtä vinkkiä. Vaan kerrottiin vain miten keski-ikäiset pukeutuu. Ei neuvottu. Ei arvosteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on tiedetty jo pitkään. Kukkamekot, tunika ja Marimekko kuosit tai olkalaukut.
Nuoret eivät käytä kukkamekkoja tai tunikoita.
Mitä sillä on väliä näyttääkö vanhalta vai keski-ikäiseltä?
Miltä sitten nuoret näyttävät.
Videolla joku nuorista sanoi että keski-ikäiset käyttävät reppu. Nyt sanot että olkalaukku tekee keski-ikäiseksi. Vyölaukkuko pitäisi olla jottei keski-ikäiseksi luulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko eihän tossa mitenkään negatiiviseen sävyyn puhuttu keski-ikäisistä.
En sitä tarkoitakaan, ihan asiallisia nuo nuoret oli eikä heistä mitään pahaa sanottavaa. Mutta en ymmärrä tämän jutun pointtia. Ihan kuin keski-ikäinen ei itse tunnistaisi olevansa keski-ikäinen.
Ap
Tai nuoret eivät tunnistaisi keski-ikäisiä naamasta :) nuorista jo 30-vuotias voi olla lähes ikäloppu ja viisikymppinen on jo tosi vanhus.
Niin se taitaa olla, että nuoret pitävät kolmekymppisiä keski-ikäisinä.
Ainakin omalla työpaikalla kukkamekot ovat eniten kolmekymppisten juttu. Vanhemmilla on enemmän yksivärisiä pellavamekkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin jo pari vuotta sitten, että kukkakesämekot ovat eläkeläisnaisten vaate!
Ensiksi tajusin sen Aurinkorannikolla katukahvilassa ja sitten viime kesänä Suomessa, kun käyttäessäni kesämekkoa eläkeläismiehet 70+ tulivat iskemään. Sitten kun katselin vähän tarkemmin ympärilleni huomasin, että se onkin eläkeläisvaate. Työpaikkani ainoalla eläkeläisnaisella on aina päällä sellainen kesämekko. Keski-ikäisenä en siksi kehtaa/halua sellaista enää käyttää.
N55
Eiköhän ne papat ois iskeneet sua joka tapauksessa, riippumatta mitä päälläsi on.
Eivät. Huomasin sen kun ne 70+ papat iskivät vain silloin, kun olin pukeutunut siihen kukkakesämekkoon, eivät koskaan muulloin.
Katsele vähän umpärillesi, niin huomaat. Se on se boho-tyyli juurikin eläkeläisnaisten kukkamekkotyyliä. Voi olla jopa kimallusta ja glitteriä ja koristeellisuutta. Ostin kerran Desigualin ihanan sellaisen laukun ja minut pysäytti kadulla eläkeläisnainen, jokakehui sitä. Sen jälkeen aloin tarkkailla ja tajusin, että niitä käyttävät vain seniorit! En sen koommin ole käyttänyt sitä laukkua.
Nuorisolla on etelässäkin pikemminkin sporttityyli niin, että on lyhyet shotrsit ja toppi. Senioreilla tmä kesämekkotyyli.
N55
Oikeasti, vielä 55-vuotiaana lakkasit käyttämästä laukkua, josta pidät, koska koet sen kuuluvan vain senioreille? Miksi? Kai täällä marginaalissa pääsee helpommalla, on aina voinut pukeutua kukkiin ja blingblingiin, ihan iästä ja muodista riippumatta.
Siksi tietenkin, etten halua näyttää eläkeläiseltä. Minulla on myös pitkä tukka, jota värjään. Kummallinen oletus, että ulkonäkö ei kiinnostaisi keski-ikäistä.
N55
Tjaa, kai sen noinkin voi ajatella. En mä ole ajatellut että 55 näyttää eläkeläiseltä, olen itse 47. Rakastan kauniiita, yksityiskohtaisi vaatteita, ja mulle on ihan vieras ajatus, että jättäisin ihanuudet käyttämättä siksi, että joku vanhempi pitää niistä. Tai nuorempi. Mullakin on pitkä tukka, värjäämätön lahkolaismalli. Komeita nutturoita tulee, eivät varmasti 1800-luvun jälkeen muodissa nämäkään.
Eihän 55-vuotias näytäkään eläkeläiseltä, mutta siinä vaiheessa, jos on päällä vaatteet, joita 10-20 vuotta vanhemmat suosii, niin siitä alkaa jo tulla vaikutelma, että on ikäistään vanhempi ja meidän kulttuurissa varsinkin naisten kohdalla tuo on valitettavasti huono asia. Se nyt vaan vaikuttaa kohteluun mm. työmarkkinoilla ja deittielämässä, jos näyttää "liian" vanhalta.
Oon itsekin marginaalissa ja täällä todellakin on helpompaa, kun on aina vähän erikoisen näköinen eikä istu mihinkään tiettyyn ikämuottiin. Käytän outoja ja vanhahtavia vaatteita, mutta siinä on se ero, että jos käytän 1800-luvun henkisiä hattuja ja vaatteita, niin se näyttää vaan omalta tyyliltään eikä kukaan oleta mun sen takia olevan 200-vuotias. Jos käyttäisin näin nelikymppisenä 50+ naisten suosittua muotia, niin hyvin voisin näyttää hyvin säilyneeltä viisikymppiseltä ja kohtelu olisi sitten iän mukaista.
En ole itsekään tähän tilanteeseen tyytyväinen ja koen, että on suuri vääryys, jos kokee joutuvansa vaihtamaan mieleistään tyyliään tuon vuoksi, mutta olen myös sen verran realisti, että tiedostan, että maailma ei aina toimi niin kuin itse kokisin oikeudenmukaiseksi. Meille nyt vaan on iskostettu päähän, että naiselle on suuri synti vanhentua ja vaatii aika paljon taistella yksin yhteiskunnassa syvällä olevia asenteita vastaan. Muutosta nuo vaativat, mutta ymmärrän täysin, ettei joku yksittäinen ihminen jaksa lähteä siihen.
Onpa hyvä kommentti, näinhän se taitaa olla. En ole aiemmin tullut ajatelleeksi tuota, että marginaalityyli on jonkinlainen cheat code ikälokerointia vastaan - kun ei koskaan oikein ole in tai sovi joukkoon, ei koe paineita yrittää kuuluakaan siihen, luulen? Mä näen pukeutumisen ja tyyliasiat niin vahvasti itseilmaisuna, että olen ihan aidosti pahoillani, jos joku joutuu olosuhteiden (työmarkkinat, parisuhdekuviot) pakosta mukautumaan sellaiseen muottiin, joka ei oikein tunnu omalta tai kivalta. Aikuisena ihmisenä tiedostan kyllä, että monissa asioissa elämässä on tehtävä kompromisseja. Taidan olla onnekas, kun ne puitteet ovat valikoituneet sen mukaan, millainen olen, on saanut vapaasti toteuttaa itseään näin tyylillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo oli ihan asiallinen hyvän mielen juttu. En tunnistanut itseäni, mutta en ole ikinä pukeutunut ikäluokkani muodin mukaan. Mutta ihan oikeassa he olivat.
Minulle ei selvinnyt mikä jutun merkitys oli eli miksi se oli tehty?
Kysytään ryhmältä X miltä näyttää ryhmä Y. Ryhmä Y on kuitenkin todella yleinen ja helposti tunnistettava, eikä ryhmä X mitenkään aiheen asiantuntija. Vähän sama kuin kyselisi kadulla ihmisiltä miltä näyttää talitintti.
Ei talitintti vaan pikkulintu jos lintuja haluaa vertauskoheena pitää. Talitintit kun ovat "identtisiä" keskenään, keski-ikäisten pukeutuminen ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Hesarikaan ei viitsinyt kertoa, mistä sen keski-ikäisen nyt sitten tunnistaa vaan laittoi vain jotain videoita finninaamaisista paskiaisista länkyttämässä. Super journalismia, Hesari.
Miksi puhut noin rumasti fiksunoloisista ja kivasti käyttäytyneistä nuorista? Minä - keski-ikäinen täti - juuri ajattelin miten sööttejä ja raikkaan näköisiä ovatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vai ovat nuoret niitä tyylikkäitä, joista pitäisi ottaa pukeutumismallia? 😆
Kuka niin sanoi?
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö he muusta tunnista keski-ikäistä kuin vaatteista?
Heiltä kysyttiin, minkälaisia vaatteita keski-ikäiset tavallisesti käyttävät. Heiltä ei kysytty kenenkään kasvoista, käsistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tunnistaa teini ikäisen tytön; no siitä että kulkee puolialasti julkisilla paikoilla paikat vilkkuen ja sitten itkee kun jotkut prvot ahdistelee
Ja tän takia ne prvot jatkaa ahdistelua, kun edelleen on vallalla tää mentaliteetti, että naisen pukeutuminen vaikuttaa siihen mitä hänelle saa tehdä ja mitä ei. Ahdistelu ei lopu pukeutumalla säkkiin, vaan sillä, että kaikki järkevät ihmiset laittaa sille stopin heti sitä nähdessään. Sillä tavalla ne urpotkin pikkuhiljaa oppii olemaan.
Aika moni tuolla kävelee jossain rytkyissä, iästä viis.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö keski-ikäisyyttä jotenkin peitellä vai.
Ja MITEN sen sitten peittäisi...?🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä käyttäisin mekkoa niin se ei olisi kukkamekko. Minua ei tunnista noista vaatteista mitä sanottiin.
N56
No ei tietenkään, koska siinä selkeästi puhutaan kolme-neljäkymppisistä eikä viisikymppisistä.
Tuo kuvaus ei sovi siihenkään miltä mä näytin kun olin neljäkyppinen. Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittävintä oikeasti on kun nelikymppinen boomerittelee muita - ihan kuin itse olisi nuori. Tapahtuu pääministeritasollakin.
Eiköhän Marinistakin tule joskus vielä keski-ikäinen, tuskin hän ikuinen nuori on?
Se on jo.
Kumpi noista?
Keski-ikäinen tietysti. Eihän se ole nuori ollut enää 15-20 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistaahan keski-ikäisen iän naamastakin.
Ei aina. Siis jos keski-ikä katsotaan alkavaksi vaikka 40 v.
35-65-vuotiaat ovat virallisen määritelmän mukaan keski-ikäisiä. Kukaan ei saa siitä mitään viiden vuoden ekstravapautusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen nainen ja työskentelen nuorten parissa. Mielestäni iso osa nuorista on ihan mukavia, mutta suurin osa on epävarmoja, epävakaita (persoonallisuus ja identiteetti vielä kehittämässä), älyllisesti yksinkertaisia (etuotsalohkot ei vielä valmiit), tunnesäätely ei toimi kunnolla. Ihan normaalia kehitykseen kuuluvia juttuja siis. En siis todellakaan ymmärrä, miksi aikuisten ihmisten tulisi ottaa tuolta porukalta vastaan vinkkejä pukeutumisesta tai muustakaan. Tässä iässä tietää mitä haluaa, on (usein, ei toki aina eikä kaikilla) rahaa ostaa se, eikä pahemmin kiinnosta mitä muut ajattelevat. Joten miksi ihmeessä kuuntelisin epävarman teinin mielipiteitä vaikkapa juuri vaatteista?
Et varmaan katsonut sitä videota. Siellä ei annettu yhden yhtä vinkkiä. Vaan kerrottiin vain miten keski-ikäiset pukeutuu. Ei neuvottu. Ei arvosteltu.
Mitä tällä tiedolla pitäisi tehdä? Onko tärkeää tietoa? Vai voitaisiinko keskittyä johonkin ehkä tärkeämpäänkin?
Pidetäänkö meitä hieman tyhminä? Ei tälläisestä kukaan ennen olisi edes keksiä tehdä kyselyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi sitten varmaan pukeutua niin että on tiukka napapaita ja liian lyhyet lahkeet niin että nilkat näkyy. Menis sitten varmaan teinistä. Talvella vielä tietenkin ilman pipoa ja käsineitä niiden paljaiden nilkkojen lisäksi.
Et menisi teinistä. Miksi edes haluaisit mennä?
Vähän hassua että aikuinen loukkaantuu kovasti siitä tiedosta, että pukeutuu muiden silmissä kuin muutkin ikäisensä. Se on pettymys vsan, jos on kuvitellut näyttävänsä huomattavasti ikäistääm nuoremmalta.
No en todellakaan haluaisi mennä teinistä näin lähes 55 vuotiaana. Ja miten kuvittelet että minä koukkaannuin? Minua ei kiinnosta yhtään mitä mieltä muut ovat pukeutumisestani. Olen aina pukeutunut juuri niin kuin itse tykkään, olipa se muodikasta tai ei. Ja se että minua kyllä pidetään huomattavasti nuorempana johtuu kyllä ihan muusta kuin pukeutumista. Arvaatko mistä?
Ahaa... Sinä tosiaankin koet näyttäväsi nuorrmmalta ja siksi tuo artikkeli kirpaisi, kun oikeiden nuorten silmissä et näytäkään.
Olen eri. Minua huvittaa nämä, jotka loukkaantuvat tuosta videosta. Itseäni luullaan usein nuoremmaksi kuin olen oman ikäisten ja vanhempien keskuudessa. Luultavasti tyylini takia. Tyylini on ollut sama parikymppisestä asti, mutta sattuu olemaan nyt osittain samanlainen tämän hetken nuorisomuodin kanssa. Sitten taas oman teinin mielestä olen vain nolo mummo, joka yrittää olla muodikas ja nuorekas. Ehkä minäkin loukkaantuisi moisesta ellen oikeasti nyt vaan olisi koko aikuisikääni pukeutunut samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on kaksi n. 20-vuotiasta tytärtä ja kumpikaan ei käyttäisi kukkamekkoa (niin kuin minä). Heidän mekot on erilaisia.
Mut eikö tässä mene termit sekaisin vai tarkoittaako kesämekko automaattisesti kukkamekkoa? Itse vierastan kukkamekkoja ja oon tehnyt niin aina, mutta silti kutsun kesällä käytettäviä mekkojani kesämekoiksi, koska ne ovat materiaaliltaan tai malliltaan liian keveitä talvikäyttöön. Siitä en osaa sanoa ovatko silti nuorison makuun vai eivät, tuskin, mutta itseäni on hämmentänyt kovasti tässä keskustelussa tämä termien sekoitus, kun tänäänkin näin teinin mekossa ulkona ja vaikka ei kukkamekko ollutkaan ja muutenkin oli selkeästi nuorisomuotia, niin kesämekko se kuitenkin oli, koska ei noita sen mallisia muina vuodenaikoina vaan voi käyttää.
Tai nuoret eivät tunnistaisi keski-ikäisiä naamasta :) nuorista jo 30-vuotias voi olla lähes ikäloppu ja viisikymppinen on jo tosi vanhus.