Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD ja masennuskaudet

Vierailija
03.06.2026 |

Onko muilla tästä kokemusta? Onko teillä oivalluksia tai keinoja, miten pärjätä näiden kanssa? Tässä vaiheessa elämää jo tiedän, että tämä menee ohi, mutta en enää jaksaisi näitä. Tuntuu, että esivaihdevuodet pahentavat asiaa, tai sitten nämä on olleet aina tällaisia, mutta se vain unohtuu.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijaa taas 🤦‍

Vierailija
2/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä elä diagnoosien mukaan. Elä oma elämääsi. Koska tunnistat syyt masennukseesi, tartu niihin ja opettele elämään ongelmasi kanssa. Mitään muuta ei tarvitse tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä elä diagnoosien mukaan. Elä oma elämääsi. Koska tunnistat syyt masennukseesi, tartu niihin ja opettele elämään ongelmasi kanssa. Mitään muuta ei tarvitse tietää.

Mä kysyn nyt muitla ihmisiltä vertaistukea ja vinkkejä. Älä pliis tule pätemään ja vähättelemään mun elämääni. Vähättele vaikka omaasi, jos sellaiseen on tarvetta.

Vierailija
4/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyn nyt muitla ihmisiltä vertaistukea ja vinkkejä. Älä pliis tule pätemään ja vähättelemään mun elämääni. Vähättele vaikka omaasi, jos sellaiseen on tarvetta.

Jokainen on itse vastuussa tunteistaan, eikä omia tunteita voi verrata toisten tunteisiin. Siksi kyseleminen on turhaa. Jokaisen pitää itse löytää keinot hallita ongelmia. Parasta olisi se, että et edes tietäisi mistään ADHD:sta tai masennuksesta. Olisit silloin terveempi.

Vierailija
5/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on itse vastuussa tunteistaan, eikä omia tunteita voi verrata toisten tunteisiin. Siksi kyseleminen on turhaa. Jokaisen pitää itse löytää keinot hallita ongelmia. Parasta olisi se, että et edes tietäisi mistään ADHD:sta tai masennuksesta. Olisit silloin terveempi.

Jospa sinä aloittaisit oman tunteidesi halliinnan siitä, että kun joku toinen ihminen pyytää vertaistukea ihmisiltä, jotka ovat vastaavassa tilanteessa, niin et tunkisikaan siihen väliin pätemään, kun sinulla ei ole aavistustakaan sen toisen ihmisen elämästä. 

Vierailija
6/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenitasojen lasku pahentaa ADHD-oireita. Tästä johtuen tietyssä vaiheessa kiertoa tai vaihdevuosien lähestyessä myös masennuskaudet pahenevat. Monilla naisilla, joilla on ns. korkean toimintakyvyn ADHD, varsinaisen lääkityksen sijasta auttaisi pieni estrogeenikuuri silloin tällöin.

Ei tästä nyt mitään apua ollut, koska ei Suomessa saa estrogeenilisää ADHD-oireisiin.

Vierailija
7/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internet ja hakukoneet ovat mahdollistaneet sen että jokainen voi keksiä itselleen diagnooseja mielin määrin.

Vierailija
8/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeenitasojen lasku pahentaa ADHD-oireita. Tästä johtuen tietyssä vaiheessa kiertoa tai vaihdevuosien lähestyessä myös masennuskaudet pahenevat. Monilla naisilla, joilla on ns. korkean toimintakyvyn ADHD, varsinaisen lääkityksen sijasta auttaisi pieni estrogeenikuuri silloin tällöin.

Ei tästä nyt mitään apua ollut, koska ei Suomessa saa estrogeenilisää ADHD-oireisiin.

Tuo olisi yks yhteen sen kanssa, mitä olen tässä kokenut. Tässä olisi kaikkia asioita, joita pitäisi hoitaa, mutta mistään ei tule mitään. Kiitos silti tiedosta.

Vierailija
9/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siinä auta muu kuin tehdä jotain, joka nostaa dopamiinitasoja. Jos luulet esivaihtareiden vaikeuttavan tilaa (on tiedossa, että vaihtareissa naisilla adhd-oireet voi pahentua), niin mene lääkäriin selvittämään voiko oireita helpottaa jotenkin? 

Itsellä auttaa paljon heti heräämisen jälkeen tehty lenkki, toisinaan pidemmät yöunet (eli pitää mennä nukkumaan aiemmin ja säännöllisesti samaan aikaan). Esivaihtarioireita ei ole ollut, niihin en voi antaa mitään vinkkiä. 

Vierailija
10/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Internet ja hakukoneet ovat mahdollistaneet sen että jokainen voi keksiä itselleen diagnooseja mielin määrin.

Mä oon lähempnä 50 kuin 40 ikävuotaa. Jos mitenkään kykenisit luottamaan siihen, että mulla on jonkinlainen käsitys siitä, millainen ihminen olen. Vai luotatko enemmän siihen, että sinä, joka et tiedä musta yhtään mitään, ymmärrät paremmin elämääni?

Vierailija
11/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdi vakituisista rutiineista ja voit ihan myös vaan valita olla onnellinen ja tehdä kivoja asioita siitä huolimatta mitä ajatuksia päässäsi kulloinkin liikkuu. Hyvät rutiinit ovat onnen perusta.

Vierailija
12/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on bipo. Väärä diagnoosi.

Vierailija
13/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei siinä auta muu kuin tehdä jotain, joka nostaa dopamiinitasoja. Jos luulet esivaihtareiden vaikeuttavan tilaa (on tiedossa, että vaihtareissa naisilla adhd-oireet voi pahentua), niin mene lääkäriin selvittämään voiko oireita helpottaa jotenkin? 

Itsellä auttaa paljon heti heräämisen jälkeen tehty lenkki, toisinaan pidemmät yöunet (eli pitää mennä nukkumaan aiemmin ja säännöllisesti samaan aikaan). Esivaihtarioireita ei ole ollut, niihin en voi antaa mitään vinkkiä. 

Joo, kun keksisi vain, mitä se on. Oon työssä, jossa ei muuta tehdäkään kuin liikutaan koko ajan, ja sitä myötä sitten, olen hyvin tarkka, että yöunet ovat riittävät. Varsinaisissa elämäntavoissa ei ole aivan kauheasti viilattavaa.

Vierailija
14/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypähoitoa on "juuri" uudistettu vaihdevuosien osalta ja siellä mainitaan hormonihoidot ja niitä pitää saada myös tk:sta. 

Vierailija
15/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps, tässä on iso pointti. Jos tällaisesta tarinasta, kuten adhd-diagnoosi tai ihan mikä tahansa muu, tekee identiteettinsä ja vahvistaa tätä päivittäisellä tasolla, se ohjaa koko elämää. Fiksumpaa olisi ajatella olevansa terve ja elää kuin olisi terve. Kun toimii terveillä tavoilla, muu keho seuraa väistämättä

Vierailija
16/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo olisi yks yhteen sen kanssa, mitä olen tässä kokenut. Tässä olisi kaikkia asioita, joita pitäisi hoitaa, mutta mistään ei tule mitään. Kiitos silti tiedosta.

Kumppanillani on ADHD ja jaksamistason romahdus kuukautisten alla näkyy todella selvästi. Normaalisti nokkela ja nopeaälyinen ihminen kulkee täydessä aivosumussa ja lamauttavassa voimattomuudessa kykenemättä juuri mihinkään töiden lisäksi. 

Tämän asian tiedostaminen on auttanut sen verran, että kumppanini suunnittelee arkensa mahdollisimman hyvin tämän kierron vaiheen huomioon ottaen. Toki tämä on vaikeaa, kun aina ei voi vaikuttaa töiden deadlineihin ja vastaaviin. Minä sitten puolestani paikkaan arjessa sen minkä vaan pystyn, jotta hän saa levättyä. Myös sellainen itsemyötätunnon opettelu on ollut tärkeää. Toki se on vaikeaa, kun ne tekemättömistä töistä kilkkaavat syyllistämiskellot soivat päässä.

Vierailija
17/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis vaihdevuodet kun hormonitoiminta muuttuu, niin tuollaisissa jaksoissa väistämättä tulee ns. harmaita kausia. Ihan sama jos on käyttänyt vaikka pitkään alkoholia ja sen lopettaa, niin elämä on harmaata jonkun aikaa. Ei näitä tarvitse mitenkään alkaa douppaamaan, hyväksyy ne vaan osaksi elämää ja keskittyy muihin asioihin. Se että jokaiseen alakuloon douppaa jotakin on aika sekoa touhua. Elämässä tapahtuu kaikenlaista ja tunteet kuuluvat osaksi sitä. Pettymykset, tylsyydet ja ilot.

Vierailija
18/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps, tässä on iso pointti. Jos tällaisesta tarinasta, kuten adhd-diagnoosi tai ihan mikä tahansa muu, tekee identiteettinsä ja vahvistaa tätä päivittäisellä tasolla, se ohjaa koko elämää. Fiksumpaa olisi ajatella olevansa terve ja elää kuin olisi terve. Kun toimii terveillä tavoilla, muu keho seuraa väistämättä

Olisko mitään, että vaikka kysyisit minulta jotain elämästäni ennen kuin alat kirjoittaa siitä tällaista tarinaa? Etkö koe lainkaan ylimieliseksi itseäsi, kun kerrot minusta asioita, vaikka et tiedä minusta yhtään mitään? 

Vierailija
19/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumppanillani on ADHD ja jaksamistason romahdus kuukautisten alla näkyy todella selvästi. Normaalisti nokkela ja nopeaälyinen ihminen kulkee täydessä aivosumussa ja lamauttavassa voimattomuudessa kykenemättä juuri mihinkään töiden lisäksi. 

Tämän asian tiedostaminen on auttanut sen verran, että kumppanini suunnittelee arkensa mahdollisimman hyvin tämän kierron vaiheen huomioon ottaen. Toki tämä on vaikeaa, kun aina ei voi vaikuttaa töiden deadlineihin ja vastaaviin. Minä sitten puolestani paikkaan arjessa sen minkä vaan pystyn, jotta hän saa levättyä. Myös sellainen itsemyötätunnon opettelu on ollut tärkeää. Toki se on vaikeaa, kun ne tekemättömistä töistä kilkkaavat syyllistämiskellot soivat päässä.

Kuukautisten aiheuttavat hormonimuutokset eivät liity mitenkään adhd:hen. Niitäkään ei voi tietty huomioida ilman että lääkäri komentaa huomioimaan adhd:ta xD Naisviha to the max

Vierailija
20/37 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mä ymmärän ja tiedostan tuon suunnittelun tärkeyden, mutta se on mulle elämässä vaikeinta. Tämä kevät on ollut asioiden hoitamisen painajainen. Tuntuu, että pystyn suunnittelemaan elämää just sen verran, että laitan herätyskellon soimaan seuraavan päivän työvuoroa varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi