Töihinpaluu tapahtuu vanhempainvapaan jälkeen liian aikaisin....
tuntuu pahalta tuoreena äitinä :( mutta taloustilanne on huono ja pakko vain mennä töihin
Kommentit (92)
Kyllä mulla imetys onnistui, vaikka lähdin töihin 6kk vapaan jälkeen. Puolivuotias syö sen verran jo muutakin ruokaa, että pärjää työpäivän ajan ilman maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla imetys onnistui, vaikka lähdin töihin 6kk vapaan jälkeen. Puolivuotias syö sen verran jo muutakin ruokaa, että pärjää työpäivän ajan ilman maitoa.
siinä on aikasin vierotettu lapsu emostaan :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vieroitettu? Imetin luonnollisesti aamulla, iltapäivällä, illalla ja tarvittaessa yölläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saattaa viihtyä ihan hyvin päiväkodissa ja sinäkin saatat sopeutua yllättävän hyvin. Minä olin 6kk vanhempainvapaalla ja mies otti sen jälkeen ohjat. Lapsi meni vuoden ikäisenä päiväkotiin. Päiväkodin aloitus sujui oikein hyvin kun tehtiin se hitaasti ja pehmeästi. Lapsi on nyt 3-vuotias ja viihtyy hoidossa hyvin edelleen. Ikinä ei tiedä miten asiat voivat mennäkin hyvin!
Joo voi ehkä viihtyä, tai sitten ei. Ryhmissä on nykyään n. 30 pientä ja muutama hassu hoitaja jotka nekin vaihtuu jatkuvalla syötöllä.
T. Vanhempainvapaalla oleva varhaiskasvatuksen opettaja.
Meillä onneksi sattui hyvä päiväkoti. 10 lasta ja neljä aikuista oli pienten ryhmässä. Yksi varhaiskasvatuksen sosionomi, yksi vakaope ja kaksi lastenhoitajaa. Nyttenkin on suht pieni ryhmä isojen puolella ja pätevä henkilökunta. Tosiaankaan kaikkialla ei kyllä näin ole valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vieroitettu? Imetin luonnollisesti aamulla, iltapäivällä, illalla ja tarvittaessa yölläkin.
Alle yksivuotiaan pääasiallinen ravinto on rintamaito, eli lapsesi oli vieroitettu työaikasi ajan. Kai hänellä niinäkin tunteina tuli nälkä. - eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle yksivuotiaan pääasiallinen ravinto on rintamaito, eli lapsesi oli vieroitettu työaikasi ajan. Kai hänellä niinäkin tunteina tuli nälkä. - eri.
Minun mieheni osaa hoitaa vauvaa. Ei kannata lisääntyä kelvottomien surkimusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja taukojakin tuli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni osaa hoitaa vauvaa. Ei kannata lisääntyä kelvottomien surkimusten kanssa.
Useimpien miehet eivät osaa imettää. Sinulla sitten on ihan valioyksilö!
Mitenköhän ne äidit pärjäävät muissa maissa? Useassa maassa ei ole lapsiasiat näin hyvin kuin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin vanhempainvapaa kestää sen 10kk, kun toinen luovuttaa ne päivät.
Tarkoitatte siis äidin vanhempainvapaa, isän vanhempainvapaata tuo lyhentää. Se on VANHEMPAINvapaa eikä äidinvapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin vanhempainvapaa kestää sen 10kk, kun toinen luovuttaa ne päivät.
ei kaikki niitä suostu luovuttamaan
Millainen mies lähettää vaimonsa töihin että voi itse jäädä hoitamaan vauvaa kotiin?
Kunnollinen Isä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi ikävää, että lapsen ja äidin biologinen side katkaistaan liian nopeasti.
Sen seuraukset näkyvät aikanaan. Nykyiset feministit eivät arvosta äitiyttä, esim. Henna Virkkunen sanoi haastattelussa, että "pitkät mammalomat" ovat haitallisia naisille, kun eläkkeet jäävät pieniksi. Hän itse on satsannut aikansa uraansa ja ajattelee, että kaikkien muidenkin naisten pitäisi niin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo, ei se biologinen side mihinkään katkea, vaikka äiti töihin palaakin.
Kehityspsykologisesti vuoden vanha on liian nuori päivähoitoon. Ei se fakta "no meillä meni ihan hyvin"-tarinoilla muuksi muutu.
Kaikilla menee ihan hyvin. Mutta sitten myöhemmin lapsi alkaa oireilemaan. Teini-iässä vihaa vanhempiaan. Mistähän sekin kumpuaa?
Minä menin alle vuotiaana päivähoitoon ja olen tänä päivänäkin (39 v) hermoheikko, helposti ahdistuva ja sosiaalisia tilanteita stressaava ihminen. Mieheni äiti taas hoiti miestäni ja hänen veljeään 5 vuotta kotona, lopputulos on se, että molemmat pojat ovat nykyään rentoja ja elämässään menestyneitä, pidettyjä ihmisiä.
Tästä ei tietenkään voi vetää aivan suoraa syy-seurausyhteyttä koska muutkin asiat vaikuttavat, mutta ymmärtänette pointin.
Ja minä olin kotona kouluikään saakka ja minusta tuli ujo ja ihmisiä pelkäävä aikuinen. Kyllä on saanut tehdä töitä sen eteen, että pystyy olemaan työelämässä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ne äidit pärjäävät muissa maissa? Useassa maassa ei ole lapsiasiat näin hyvin kuin meillä.
Hyvin paljon tekevät osa-aikatyötä äidit. Suomessa paahtavat niska limassa.
Kyllä siinä jää äidillekin tyhjä olo, kun pitää luopua lajityypillisestä olemisesta lapsen kanssa. Ymmärrän ap:ta. Kun lähtee töihin ja laittaa lapsen tarhaan, kaikki muuttuu, kodin ilmapiiri, rytmi jne. Se rauhan tunne katoaa, kun kiire ja väsymys astuu kehiin. Puhumattakaan sairastelusta.
Tilastollisesti rikkailla perheillä on enemmän lapsia kuin köyhillä ja äiti yleensä kotona kun lapset ovat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni imettääkin yli vuoden.
ja silti vanhempainvapaat kuuluu jakaa tasan?
Niin, outoa on.
Kuntien ja hyvinvointialueiden työpaikoissa saa nykyään pitää 15min imetystauon työvuoron aikana. Ja varmaan yksityiselläkin onnistuu esim. toimistotyössä.
Eikä työvuoro kestä koko päivää, vaan jos imetys on äidille tärkeä asia niin imettää sitten kotona.
Lapsen hyvinvointi pitäisi olla ensisijainen toisin kuin istua toimistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehityspsykologisesti vuoden vanha on liian nuori päivähoitoon. Ei se fakta "no meillä meni ihan hyvin"-tarinoilla muuksi muutu.
Kaikilla menee ihan hyvin. Mutta sitten myöhemmin lapsi alkaa oireilemaan. Teini-iässä vihaa vanhempiaan. Mistähän sekin kumpuaa?
Minä menin alle vuotiaana päivähoitoon ja olen tänä päivänäkin (39 v) hermoheikko, helposti ahdistuva ja sosiaalisia tilanteita stressaava ihminen. Mieheni äiti taas hoiti miestäni ja hänen veljeään 5 vuotta kotona, lopputulos on se, että molemmat pojat ovat nykyään rentoja ja elämässään menestyneitä, pidettyjä ihmisiä.
Tästä ei tietenkään voi vetää aivan suoraa syy-seurausyhteyttä koska muutkin asiat vaikuttavat, mutta ymmärtänette pointin.
Ja sinun äidilläsi todennäköisesti on ehjempi työura ja parempi eläkekertymä kuin anopillasi.
Tottakai se eläkkeisiin vaikuttaa jos on kotona, mutta onko minun äitini hyvä eläke tärkeämpi kuin oma hyvinvointini useampi vuosikymmen eteenpäin? Arvokysymyksiä varmaankin.
Eläkekertymä vaikuttaa äitisi elämänlaatuun vuosikymmenien ajan. En minä ainakaan haluaisi, että oma äitini kituuttaisi köyhyysrajalla ikävuodet 65-85.
Jos sinusta tuntuu että sinut laitettiin päiväkotiin liian aikaisin, niin "vika" tuskin on äidissäsi. Eiköhän se ollut isä joka lähti takaisin työelämään häntä aiemmin.
Eli ei puhuta lapsesta vaan naisen rahoista. Onko asia vaikea sopia avioliittoa solmiessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kollega (nainen) tuli töihin kun hänen vauvansa oli vasta 5kk. Käytännössä imetysten, rikkonaisten öiden ja neuvolakäyntien takia täysiaikaisesta työssäkäynnistä ei kuitenkaan tule mitään. Olen itsekin kahden lapsen äiti mutta olen tosi katkera siitä miten vähän tämä vauvan äiti tekee. Koen että heillä ei vaan jotenkin homma toimi ja kotonaoleva isä ei pärjää vauvan kanssa. Tuntuu etten oikein voi sanoakaan mitään, koska en halua olla epäempaattinen tuoretta äitiä kohtaan. Mutta meidän projektissa asiat etenee nyt heikosti ja vauvan äiti saa täyttä palkkaa tosi pienellä panoksella. En olisi uskonut että voin suhtautua näin nihkeästi toiseen äitiin...
Jos vauvan isä "ei pärjää" niin kyseessä on weaponized incompetence. Mies esittää tahallaan ettei osaa hoitaa vauvaa, jotta pääsisi takaisin töihin tienaamaan ja saisi vaimonsa takaisin kotiin siivoamaan ja kokkaamaan.
Jos ihmisten asenne on tuo niin ehkä kannattaa vielä kasvaa parikymmentä vuotta että oppii ajattelemaan muuta kuin omaa napaa ja sitten voidaan hankkia lapsi ja ajatella lapsen hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Raha
2. Lapsi
Suomalaisen naisen arvotSuomalaisen isän arvoja nuo ovat. Katso itse perhevapaatilastoja, isät eivät jää kotiin hoitamaan lapsia yhtä pitkäksi aikaa kuin äidit. Raha on tärkeämpää.
mutta kun kaikki tunnustaa tiedettä ja oikeusjärjestelmää myöten että isä ei korvaa äitiä.
Lisäksi jos ajatellaan yhteistä taloutta niin eikö ole julkisesti tunnustettu että mies tienaa enemmän vai onko sekin vain leukojen lousketta?
No kannattaisiko sitten jättää lapsi tekemättä, jos ei päästä sopuun.