Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Töihinpaluu tapahtuu vanhempainvapaan jälkeen liian aikaisin....

Vierailija
02.06.2026 |

tuntuu pahalta tuoreena äitinä :( mutta taloustilanne on huono ja pakko vain mennä töihin

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin vanhempainvapaa kestää sen 10kk, kun toinen luovuttaa ne päivät.

ei kaikki niitä suostu luovuttamaan

Millainen mies lähettää vaimonsa töihin että voi itse jäädä hoitamaan vauvaa kotiin? 

Isoäitini meni takaisin töihin isäni ollessa 3kk vanha. Isoisäni oli sitä mieltä, että muuten rahat riitä. Isää hoiti joku lastenhoitaja. Tämä siis vuonna -57. Eli eipä ennenkään kaikki äidit olleet kotona.

Ja huomaa että isälle tuli aikamoisia ongelmia arvoissa jotka jatkuu sukupolvelta toiselle.

Vierailija
82/92 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä moni äiti tuntuu vaativan itseltään enemmän kuin isät. Pitäisi laittaa ura jäihin ja olla pitkään kotona ilman palkkaa, jotta lapsen olisi hyvä olla. Isät eivät tuollaisia mieti, he pitävät niin vähän vapaita kuin mahdollista ja palaavat sitten kokoaikaisesti töihin.

Siksi miesten asema työelämässä ja yhteiskunnassa on niin paljon parempi. Naiset ovat ihan itse vahingoittaneet mahdollisuksiaan tässä elämässä.

Miehet miettii lapsen etua. Naiset miettii mistä rahaa. Pitäisikö suomalaisten naisten vaan myydä lapsensa suomalaiselle miehelle jolla on thaikku vaimo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ne äidit pärjäävät muissa maissa? Useassa maassa ei ole lapsiasiat näin hyvin kuin meillä.

Paremmin kun ajatellaan muuta kuin omaa napaa.

Vierailija
84/92 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi ikävää, että lapsen ja äidin biologinen side katkaistaan liian nopeasti.

milloin sen pitäisi mielestäsi tapahtua?

Esimerkiksi kolmen vuoden iässä yhdeksän kuukauden iän sijasta.

Vierailija
85/92 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä moni äiti tuntuu vaativan itseltään enemmän kuin isät. Pitäisi laittaa ura jäihin ja olla pitkään kotona ilman palkkaa, jotta lapsen olisi hyvä olla. Isät eivät tuollaisia mieti, he pitävät niin vähän vapaita kuin mahdollista ja palaavat sitten kokoaikaisesti töihin.

Siksi miesten asema työelämässä ja yhteiskunnassa on niin paljon parempi. Naiset ovat ihan itse vahingoittaneet mahdollisuksiaan tässä elämässä.

Miehet miettii lapsen etua. Naiset miettii mistä rahaa. Pitäisikö suomalaisten naisten vaan myydä lapsensa suomalaiselle miehelle jolla on thaikku vaimo?

Kovasti miehet kannattavat 50/50 kustannusten jakoa. Ei kuulosta, että siinä lapsen parasta mietittäisiin, kun äiti ja lapsi saa kituuttaa äidin yrittäessä maksaa kodinhoidontuesta puolet kaikesta. 

Vierailija
86/92 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla imetys onnistui, vaikka lähdin töihin 6kk vapaan jälkeen. Puolivuotias syö sen verran jo muutakin ruokaa, että pärjää työpäivän ajan ilman maitoa.

siinä on aikasin vierotettu lapsu emostaan :(

Miten niin vieroitettu? Imetin luonnollisesti aamulla, iltapäivällä, illalla ja tarvittaessa yölläkin.

Alle yksivuotiaan pääasiallinen ravinto on rintamaito, eli lapsesi oli vieroitettu työaikasi ajan. Kai hänellä niinäkin tunteina tuli nälkä. - eri. 

Minun mieheni osaa hoitaa vauvaa. Ei kannata lisääntyä kelvottomien surkimusten kanssa.

Useimpien miehet eivät osaa imettää. Sinulla sitten on ihan valioyksilö! 

Et ole koskaan kuullut pumppauksesta tai korvikkeesta? Meidän kunnollisten miesten puolisoilla ei tarvitse itse, kun mies ei hoida lapsia.

Vierailija
87/92 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti miehet kannattavat 50/50 kustannusten jakoa. Ei kuulosta, että siinä lapsen parasta mietittäisiin, kun äiti ja lapsi saa kituuttaa äidin yrittäessä maksaa kodinhoidontuesta puolet kaikesta. 

Jos mies saa 100% talouden tuloista hän antaa50% vaimolle. Ymmärrätkö nyt?

Vierailija
88/92 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää ihan itse omat lapsenne.

Vierailija
89/92 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Raha
2. Lapsi
Suomalaisen naisen arvot

Naisten on ihan pakko ajatella omaa pärjäämistään vuosikymmenien päähän. Jos luopuu hyvästä työpaikasta, ei uutta yhtä hyvää saa, hyvä jos saa jotain mitä sattuu pätkätyötä lopun työuraa. Ei sillä tule toimeen eikä kerrytä itselleen eläkettä.

Vierailija
90/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun oma äitini on ollut just sellainen, joka aina ajatteli vaan, että kyllä ne lapset pärjää ja lähti mm. ulkomaille lomalle kun olin 1v ja jätti kotiin. Mulla on todella vaikeat kiintymyssuhdetraumat. Äidistä edelleen huomaa vanhanakin, että sellainen tietty äidillinen hellyys, mikä monissa mummoista on, puuttuu kokonaan. Hänellä on itsellään varmaan välttelevä kiintymyssuhde tai jotain. Mun pointti on se, että vanhempi saattaa omista lähtökohdistaan ajatella, että lapsella menee ihan hyvin, vaikka oikeasti lapsi on todella ahdistunut ja yrittää pärjätä vaikeissa tilanteissa ilman tarvittavaa tukea. 

Et kai arvioi äitiäsi eri kriteereillä kuin isääsi? Kai isäkin lähti joskus reissuun ilman lapsia?

Kyllä arvioin eri kriteereillä. Jos mennään biologian mukaan, niin äiti on lapselle tärkein ensimmäiset vuodet. Nykyään tietysti yritetään elää ajatellen, ettei biologialla ole mitään vaikutusta meihin. Varmaan 50 vuoden päästä tällekin tyhmyydelle nauretaan.

No ei ole. Isä pystyy huolehtimaan lapsen biologisista tarpeista ihan yhtä hyvin kuin äitikin. 

Vierailija
91/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa jäädä kotiin ja maksattaa elämisensä puolison rahoilla, niin siitä pitää sopia etukäteen. Ei voi vain omalla ilmoituksella kieltäytyä töihin menemisestä.

Jos jää omin lupineen kotiin niin sitten se tietenkin pitää myös kustantaa itse. 

Vierailija
92/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on totta. Ei pelkästään että se on vanhemmalle raskasta niin se on myös lapselle vahingollista. Itse pidensin muutamalla kuukaudella vanhempainvapaata ihan hirveällä köyhäilymentaliteetilla, mutta kovin pitkään ei sitäkään olisi voinut jatkaa. Syntyvyys laskuun jne.

Ja paskat on. Ei ennenkään äidit leikkineet lastensa kanssa. Pennut juoksentelivat ties missä jo kävelemään opittuaan vanhempien lasten kanssa.  Sekopäitä suomalaisista tullut silti.