Minkäs verran puuta teillä saunan lämmitykseen kuluu?
Meillä menee vajaa ikean kassillinen saunakertaan. On sitten joku 70-80 lämmintä.
Kommentit (19)
Riippuu siitä, millaista puuta poltetaan. Eniten kuitenkin siitä, montako saunojaa ja kuinka pitkään sauna pidetään lämpimänä. Jokseenkin sama määrä riittää kuin aloittajalla. Joskus vähempikin, mutta joskus menee enemmän.
Laitanpa lämpiämään kalleimman sähkön aikaan.
Kolme pesällistä. 2 pesän jälkeen löylyvalmis ja kolmas pesällinen palaa saunomisen aikana. Sama määrä kesät talvet.
Täh? Ikean kassillinen että sauna lämpiää? Minkälainen hehtaarihalli sun sauna on? Minä poltan sekapuuta ja sauna lämpeää 3 pesällisellä.
Meilläkin se kolme pesällistä, joskus vähemmän. Poltetaan koivuklapia ja sahateollisuuden jämälautaa.
Ei mee puoltakaan ikea-kassillista. 1,5 pesällistä riittää koko perheen saunomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Ikean kassillinen että sauna lämpiää? Minkälainen hehtaarihalli sun sauna on? Minä poltan sekapuuta ja sauna lämpeää 3 pesällisellä.
No ei tuohon ikean kassiin kolmea pesällistä mene, ehkä kaksi ja risat.
Kottikärryllinen, mutta sauna on sitten lämmin 3 tuntia ainakin ja lämpötila käväisee 110 asteessa.
1-3 pesällistä, riippuu mitä puuta on ja kuinka kauan saunotaan.
1,5 pesällistä (saunassa 10 neliötä, istumaan mahtuu 5-6 aikuista riviin) eli aika hatara on ap:n sauna.
Vierailija kirjoitti:
1,5 pesällistä (saunassa 10 neliötä, istumaan mahtuu 5-6 aikuista riviin) eli aika hatara on ap:n sauna.
Voipi olla että saat laittaa aika monta omaa kiuastasi tuohon mun kiukaaseen sekä hinnassa että koossa. ;)
Meillä menee yksi pesällinen siihen, että saadaan sauna lämmitettyä sinne 70 - 80 asteen lämpötilaan. Se tarkoittaa n. 10 - 15 klapia, riippuen, minkä kokoisia ovat. Lisäksi muutama kalikka kerrallaan, jotta sauna pysyy lämpimänä. Yhdestä n. Ikean kassin kokoisesta kassillisesta riittää 2 kerraksi. Saunojia 6, joista puolet saunoo mieluiten yksin.
Vanhalla kiukaalla meni melkein tuplasti se, mitä nyt.
Talvella menee jonkin verran enemmän. Yleensä kovimmilla pakkasilla poltetaan koivua, joka jonkin verran kompensoi.
Pari pesällistä sekapuuta, enimmäkseen närettä nyt.
Ei yhtään, kiuas lämpiää yösähköllä. Takkapuita meni viime talvena 4 m2, omaa puuta
Vierailija kirjoitti:
Ikealla on 2 erikokoista kassia
No eiköhän kaikki tiedä mitä tarkoitetaan kun ikean kassista puhutaan.
Inget alls. Man ställer in önskad värme och tid, väntar en timme och kastar bad.