Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja evätä palkan, jos sairaslomatodistus on muualta kuin työterveydestä?

Vierailija
02.06.2026 |

Minulta leikattiin kaikki viisaudenhampaat kerralla ja sain saikkua, mutta hammashoito ei sisälly työterveyteemme ja kävin toisaalla hoidossa.  Työehtosopimuksessa lukee, että ensisijaisesti tulisi käyttää työterveyttä ja "hätätapauksessa" myös muualta saatu todistus kelpaa. Tosin kun tuo hammashoito ei edes sisälly meillä työterveyteen, niin hieman epäselväksi jäi saako saikusta nyt palkkaa vai ei. Osaako joku kertoa?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta mulla oli oskus 3 eri työnantajaa. Kävin yhden työterveyslääkärin vastaanotolla ja sanoin että kirjota 3 todistusta niin se kirjoitti. Lähettelin ne sitten työn antajille ja kelpas.

Vierailija
22/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on hyväksytty myös omaa kotia lähinnä olevan tk:n sairauslomat ilma etukäteissopimistakin. Ei kuumeisena tai sairaana ole kohtuullista lähteä kulkemaan pitkää matkaa työterveyteen, jos sairastuu äkillisesti. Esimerkiksi itselläni työmatka on 60 km ja työterveys on työpaikkakunnalla, omalle terveysasemalle on pari kilometriä. 

Ja jos työterveys ei edes hammashoitoa järjestä, niin olisi aika outoa olla hyväksymättä hammaslääkärin todistusta muualta. Vaikka voi sen tosiaan vaatia vahvistuttamaan työterveydessä, niin sekin maksaa ja vie resursseja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytin kanssa ihan tk:ta ja sain suullisen huomautuksen toimarilta. Mulla oli matkaa tk:n noin 1 km ja työterveyteen (kaupungin keskustaan) yli 10 km. Ja tarttuva tauti. Sanoin sen perusteeksi.

Mä käytin noin parikyt vuotta sitten samasta syystä aina terveyskeskusta. Yksinhuoltajana oli aina pakko miettiä aikaa, eikä rahaa. Kaikki meni läpi työnantajalta. En siis ollut mikään saikuttaja, niin sekin saattoi vaikuttaa.

Vierailija
24/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin työnantajana ja heitin kaikki muut kuin työterveyden antamat todistukset roskiin eikä palkkaa maksettu. Loppui lintsaaminen .....Kun kerran on sovittu että työterveys on ainoa paikka, se on ainoa paikka.  

Siis jos joku olisi sairaalassa vaikka leikkauksessa, niin leikkaavan lääkärin todistus ei sinulle kelpaa? Työterveyslääkärin pitäisi lukea leikkauskertomus ja kirjoittaa tuplasti vielä toinen todistus? Onneksi meillä ei nyt sentään ole niin. 

Vierailija
25/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä olin työnantajana ja heitin kaikki muut kuin työterveyden antamat todistukset roskiin eikä palkkaa maksettu. Loppui lintsaaminen .....Kun kerran on sovittu että työterveys on ainoa paikka, se on ainoa paikka.  "

No sinähän sen työterveyden maksat. Jos mielummin maksat joka käynnin joka syystä kuin annat yhteiskunnan maksaa niin se on toki oma asiasi.

Vierailija
26/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on hyväksytty myös omaa kotia lähinnä olevan tk:n sairauslomat ilma etukäteissopimistakin. Ei kuumeisena tai sairaana ole kohtuullista lähteä kulkemaan pitkää matkaa työterveyteen, jos sairastuu äkillisesti. Esimerkiksi itselläni työmatka on 60 km ja työterveys on työpaikkakunnalla, omalle terveysasemalle on pari kilometriä. 

Ja jos työterveys ei edes hammashoitoa järjestä, niin olisi aika outoa olla hyväksymättä hammaslääkärin todistusta muualta. Vaikka voi sen tosiaan vaatia vahvistuttamaan työterveydessä, niin sekin maksaa ja vie resursseja. 

Tottakai työantaja saa hyväksyä minkä tahansa lääkärintodistuksen, mutta lain mukaan työnantajalla ei ole velvollisuutta niin tehdä.

Ihan varmasti sellaista on hyväksikäytetty, että joku kaverin naapuri kirjoittelee saikkulappuja.

Vierailija
27/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että aloittaja on kertonut hammasoperaatiostaan esimiehelle etukäteen. Sairasloma on ihan aiheellinen ja palkallinen.

Ei se välttämättä ole aiheellinen syy palkalliseen sairauslomaan. Riippuu mitä on tehty.

Ja riippuu aina työstäkin. Jos on jokin toimistotyö, missä voi olla puhumatta ja tehdä töitä omaan tahtiin, on hammasoperaation jälkeen varmaan eri asia, kuin olla naama mustana turvoksissa, jos suu ei aukea, ja pitäisi esitelmöidä sadan ihmisen edessä.

Vierailija
28/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä olin työnantajana ja heitin kaikki muut kuin työterveyden antamat todistukset roskiin eikä palkkaa maksettu. Loppui lintsaaminen .....Kun kerran on sovittu että työterveys on ainoa paikka, se on ainoa paikka.  "

No sinähän sen työterveyden maksat. Jos mielummin maksat joka käynnin joka syystä kuin annat yhteiskunnan maksaa niin se on toki oma asiasi.

Se on pieni hinta siitä, että saa saikuttavat lusmut savustettua ulos.

Vierailija
29/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa voi evätä, jos sellainen sääntö on. Silloin käydään näytillä työterveydessä ja ttl kirjoittaa uuden todistuksen. Yleensä hammashoito ei kuulu yhteenkään työterveyssopimukseen, eli jokainen käy sillä hammaslääkärillä, mihin pääsekään. Jos sieltä annetaan saikkua, se kyllä yleensä hyväksytään. Itse olen saanut viisurien leikkaamisten jälkeiset saikut palkallisina ja tiedon tulevista saikuista jo etukäteen, jotta pystyin ilmoittamaan työpaikalle lomantekijän tarpeen vuorotyössä.

Ei voi evätä. Sopimuksessa lukee ensisijaisesti, mikä ei tarkoita sitä ettei mikään muu kelpaisi. 

Työnantaja voi vaatia työntekijää menemään vielä työterveyslääkärin vastaanotolle, mutta se ei voi silti evätä sitä sairaslomaa. Työnantajan pitää sitten kustantaa käynti lääkärissä, joka varmaan kirjoittaa saman sairasloman mikä siinä todistuksessa nytkin lukee, en ole kyllä koskaan kuullut, että olisi alkanut vaatimaan käyntiä työterveydessä, jos todistus on muualta

Vierailija
30/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lääkärien kirjoittamat saikkulaput on pelkkiä kehotuksia. Työnantaja on se, joka päättää saako sillä palkallista saikkua vai ei. Eli kyllä, työnantaja voi evätä "vääränlaisen" saikkulapun. Mutta kysymällähän tällaiset selviää, ei vauvapalstalta.

Vierailija
31/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että aloittaja on kertonut hammasoperaatiostaan esimiehelle etukäteen. Sairasloma on ihan aiheellinen ja palkallinen.

Ei se välttämättä ole aiheellinen syy palkalliseen sairauslomaan. Riippuu mitä on tehty.

Ja riippuu aina työstäkin. Jos on jokin toimistotyö, missä voi olla puhumatta ja tehdä töitä omaan tahtiin, on hammasoperaation jälkeen varmaan eri asia, kuin olla naama mustana turvoksissa, jos suu ei aukea, ja pitäisi esitelmöidä sadan ihmisen edessä.

Tämä on täysin totta. Ei lääkärintodistus tarkoita sitä, että automaattisesti saa mennä kotiin lomailemaan. Työnantaja voi osoittaa korvaavaa työtä jota pystyy tekemään. Jos on vaikka jalka kipeä niin pystyy ihan hyvin vastaamaan puhelimeen, tms.

Vierailija
32/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytin kanssa ihan tk:ta ja sain suullisen huomautuksen toimarilta. Mulla oli matkaa tk:n noin 1 km ja työterveyteen (kaupungin keskustaan) yli 10 km. Ja tarttuva tauti. Sanoin sen perusteeksi.

Et ole saanut. 

Mahtaa olla sitä paitsi hyvin pieni firma, jos toimitusjohtaja henkilökohtaisesti huomautuksia jakelee :DD

Vierailija
33/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin työnantajana ja heitin kaikki muut kuin työterveyden antamat todistukset roskiin eikä palkkaa maksettu. Loppui lintsaaminen .....Kun kerran on sovittu että työterveys on ainoa paikka, se on ainoa paikka.  

Ja kaikki alapeukuttajat ovat lintsareita

Eikä ole. Millä menet viikonloppuna työterveyteen, kun se ei ole auki? Lisäksi kaikilla ei kuulu kaikki työterveyssopimukseen. Esim. juuri hammashuolto. Itsellä on käyntejä erikoissairaanhoidon puolella eikä niihin voi työterveys mitään sanoa.

Olet suuren luokan idiootti.

Vierailija
34/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkärien kirjoittamat saikkulaput on pelkkiä kehotuksia. Työnantaja on se, joka päättää saako sillä palkallista saikkua vai ei. Eli kyllä, työnantaja voi evätä "vääränlaisen" saikkulapun. Mutta kysymällähän tällaiset selviää, ei vauvapalstalta.

Todistuksessa lukee työkyvyttömyysaika, mikä tässä oli muka epäselvää

Trollit huutaa ja karavaani kulkee 

Vierailija
35/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin olettaa, että tässä tärkeämpi aspekti mietittäväksi on se, onko etukäteen tiedossa ollut viisaudenhammasoperaatio ja sen saikku palkallinen vai ei.

(itse leikkautin silmät keväällä, sairausloma olisi ollut palkaton, koska kyseessä ei ollut sairauden hoito vaan pelkästään halu päästä eroon rilleistä. Otin tälle ajalle talvilomani)

Vierailija
36/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai oikein yli 10 km. Täällä sekä tk:seen että työterveyteen 30 km. Viikonloppuisin julkinen 80 km:n päässä. Samoin joskus joutuu menemään työterveyteen 80 km:n päähän. Oman paikkakunnan tk on alle kilsan päässä, mutta ei siellä ole lääkäriä ja hoitajiakin taitaa olla enää pari sekä labra on auki joinakin päivinä.

Vierailija
37/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko tässä nyt vaikka Mehiläisestä, jos se on työterveyspaikkana vai näistä työpaikan omista lääkäreistä, joista työpaikoilla on yleensä nimettynä 2-3 ja niihin on usein noin 6kk jono ja he saattavat työskennellä toimipisteissä, jotka ovat hyvin kaukana juuri sinun kotiasi?

Vierailija
38/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistuksessa lukee työkyvyttömyysaika, mikä tässä oli muka epäselvää

Trollit huutaa ja karavaani kulkee 

Lääkäri antaa lausunnon ja työnantaja myöntää sairauslomaa tämän lausunnon pohjalta.

Näin se toimii

Vierailija
39/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pieni hinta siitä, että saa saikuttavat lusmut savustettua ulos.

Kuka ne saikuttavat lusmut palkkasi?

Vierailija
40/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on täysin totta. Ei lääkärintodistus tarkoita sitä, että automaattisesti saa mennä kotiin lomailemaan. Työnantaja voi osoittaa korvaavaa työtä jota pystyy tekemään. Jos on vaikka jalka kipeä niin pystyy ihan hyvin vastaamaan puhelimeen, tms."

Kyllä mutta työnantaja on silloin vastuussa siitä että tämä toinen työ ei ole millään tavalla sen työntekijän terveyttä vaarantava. Jos työnantaja ihan vain piruuttaan vaatii sairaita töihin ja sitten se sairaus paheneekin ja aiheuttaa vaikka pysyviä haittoja niin korvausvastuu voi napsahtaa työnantajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi