Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja evätä palkan, jos sairaslomatodistus on muualta kuin työterveydestä?

Vierailija
02.06.2026 |

Minulta leikattiin kaikki viisaudenhampaat kerralla ja sain saikkua, mutta hammashoito ei sisälly työterveyteemme ja kävin toisaalla hoidossa.  Työehtosopimuksessa lukee, että ensisijaisesti tulisi käyttää työterveyttä ja "hätätapauksessa" myös muualta saatu todistus kelpaa. Tosin kun tuo hammashoito ei edes sisälly meillä työterveyteen, niin hieman epäselväksi jäi saako saikusta nyt palkkaa vai ei. Osaako joku kertoa?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa tapauksessa saa 

Mutta jos olisi jokin hämärä tapaus voisivat sanoa että käyt työterveydessä ja katsotaan sitten - mielipahatapaukset 

Vierailija
2/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi korkeintaan käskeä sinun menemään työterveyteen, mutta jos tuo sairauslomasi on siis puhtaasti hammasterveyteen liittyvä ja hammashoito ei kuulu teidän työterveyssopimukseenne, niin varmaan se työterveyslääkäri ei voi kuin korkeintaan vahvistaa hammaslääkärin antaman sairausloman. 

Onko tästä siis tullut jo jotain sanomista työnantajan suunnasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tuliko pitkäkin saikku 

Vierailija
4/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa voi evätä, jos sellainen sääntö on. Silloin käydään näytillä työterveydessä ja ttl kirjoittaa uuden todistuksen. Yleensä hammashoito ei kuulu yhteenkään työterveyssopimukseen, eli jokainen käy sillä hammaslääkärillä, mihin pääsekään. Jos sieltä annetaan saikkua, se kyllä yleensä hyväksytään. Itse olen saanut viisurien leikkaamisten jälkeiset saikut palkallisina ja tiedon tulevista saikuista jo etukäteen, jotta pystyin ilmoittamaan työpaikalle lomantekijän tarpeen vuorotyössä.

Vierailija
5/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on selkeä ohje: keskustele esihenkilön kanssa ennen mahdollista sairauslomaa. Eli kaikista sovituista toimenpiteistä puhutaan jo etukäteen. Ei ole pakko kertoa, mitä leikataan tai mistä on kyse, mutta kun päivä on tiedossa, keskustellaan yhdessä ja pomo selvittää, pitääkö käydä vielä erikseen työterveydessä vai riittääkö sairaalan/poliklinikan/yksityislääkärin antama todistus. Fiksuimmat meillä kertovat pomolle toimenpiteen syyn, jolloin voi jo etukäteen valmistautua siihen, että polvileikatulta ei heti sairausloman jälkeen juoksu onnistu.

Meillä tuo ap:n sairausloma olisi palkaton, koska etukäteen tiedossaolevasta asiasta ei ole neuvoteltu.

Vierailija
6/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin työnantajana ja heitin kaikki muut kuin työterveyden antamat todistukset roskiin eikä palkkaa maksettu. Loppui lintsaaminen .....Kun kerran on sovittu että työterveys on ainoa paikka, se on ainoa paikka.  

Vierailija
7/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin työnantajana ja heitin kaikki muut kuin työterveyden antamat todistukset roskiin eikä palkkaa maksettu. Loppui lintsaaminen .....Kun kerran on sovittu että työterveys on ainoa paikka, se on ainoa paikka.  

Ja kaikki alapeukuttajat ovat lintsareita

Vierailija
8/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että aloittaja on kertonut hammasoperaatiostaan esimiehelle etukäteen. Sairasloma on ihan aiheellinen ja palkallinen.

Vierailija
9/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että sinun firma on maksanut työntekijöille myös hammashuollon työterveytenä. Harva työntantaja niin tekee.

Vierailija
10/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien laillistettujen lääkärien kirjoittamat sairauslomat ovat samassa asemassa, joten jos saa hammaslääkäriltä saikkulapun, niin työnantajan kuuluu silloin maksaa palkkaa myös silloin sairausloman ajalta.

Vierailija
11/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä työtön trolli sinä olet.

Vierailija
12/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin kanssa ihan tk:ta ja sain suullisen huomautuksen toimarilta. Mulla oli matkaa tk:n noin 1 km ja työterveyteen (kaupungin keskustaan) yli 10 km. Ja tarttuva tauti. Sanoin sen perusteeksi.

Vierailija
13/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien laillistettujen lääkärien kirjoittamat sairauslomat ovat samassa asemassa, joten jos saa hammaslääkäriltä saikkulapun, niin työnantajan kuuluu silloin maksaa palkkaa myös silloin sairausloman ajalta.

Laki on vahvasti eri mieltä kanssasi. Työnantajalla on oikeus päättää ko. asia ja se tulee etukäteen tiedottaa työntekijöille eli vain työterveyslääkärin määräämä sairausloma voi olla palkallinen (ja tähän perään sitten ne pokkeukset, jolloin muutkin hyväksytään eli sairaalan vuodeosastohoitoa edellyttäneet tapaturmat tms.)

Vierailija
14/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on oikeus hyväksyä vain haluamansa lääkäri. Tällöin työnantajalla on velvollisuus vastata kustannuksista. Työnantajan ei siis tarvitse hyväksyä kenen tahansa kirjoittamaa lääkärintodistusta.

Tosin aika harvoin työnantajat tätä oikeutta käyttää.

Vierailija
15/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että aloittaja on kertonut hammasoperaatiostaan esimiehelle etukäteen. Sairasloma on ihan aiheellinen ja palkallinen.

Ei se välttämättä ole aiheellinen syy palkalliseen sairauslomaan. Riippuu mitä on tehty.

Vierailija
16/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytin kanssa ihan tk:ta ja sain suullisen huomautuksen toimarilta. Mulla oli matkaa tk:n noin 1 km ja työterveyteen (kaupungin keskustaan) yli 10 km. Ja tarttuva tauti. Sanoin sen perusteeksi.

Peruste ei meillä olisi kelvannut, joten sairausloma olisi ollut palkaton ja olisit saanut kirjallisen varoituksen. Työaikana ja työasioissa noudatetaan työnantajan määräyksiä ja jos se ei kelpaa, niin asialla on seurauksensa.

Vierailija
17/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tuliko pitkäkin saikku 

Miksi se saikun pituudesta riippuisi?

Vierailija
18/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä ole aiheellinen syy palkalliseen sairauslomaan. Riippuu mitä on tehty.

"leikattiin kaikki viisaudenhampaat kerralla"

Sinustako tuollaisen toimenpiteen jälkeen työntekijä on työkykyinen kivuissa ja lääkepöllyssä?

Vierailija
19/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruste ei meillä olisi kelvannut, joten sairausloma olisi ollut palkaton ja olisit saanut kirjallisen varoituksen. Työaikana ja työasioissa noudatetaan työnantajan määräyksiä ja jos se ei kelpaa, niin asialla on seurauksensa.

Periaatteessa jos työnantaja haluaa olla hankala niin voi toimia näin. Eikä siinä auta kuin hyväksyä tai ruveta etsimään uutta työtä.

Vierailija
20/65 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että mä olisin edes teillä töissä, jotain rajaa. Eikä teillä kyllä ole kukaan muukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan