Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jalkapallon MM-kilpailut -Official

Vierailija
30.05.2026 |

Noin pari viikkoa ja sitten mennään. Mikä maa on suosikkisi kisoissa ja keitä pelaajia seuraat?

 

Itsellä suosikit Espanja, Argentiina ja Uruguay. Pelaajista nostaisin esiin Pedrin , Yamalin, Julian Alvarezin ja Nico Pazin

Kommentit (2599)

Vierailija
1421/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartan Army aikoo järjestää muistohetken kisojen aikana kuolleelle Donnylle ensi yön ottelussa Marokkoa vastaan. Minuutin taputukset 76. minuutin kohdalla:

https://www.iltalehti.fi/jalkapallon-mm-2026/a/97735bd0-dbb8-44d3-88f1-…

Jos ruvettais jokaiselle delaavalle jalkapallofanille tauottamaan ja taputtamaan, niin kisoihin ei muuta mahtuisikaan. Sori nyt, kepeät mullat Donnylle, mutta en oikein lämpene tälle. 

Kuoli onnellisena, tänään Skotlanti häviää Marokolle pahasti. 4-0.

Vierailija
1422/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun aikoinaan jollekin Qatarille naureskeltiin, kun se osti itselleen yleisurheilijoita ja joukkueita ja polleili sitten menestyksellä. Että tosiaan, pääasia että paidassa lukee Qatar, omitaan rahalla maailman parhaat urheilijat ja ollan hirmu ylpeitä. Jostakin. Rahasta ilmeisesti. 

 

Nyt on kyllä naureskelu hyytynyt. Sveitsiä edustaa mustat miehet Afrikasta, oliko siellä yhtään sveitsiläistä? Mitä järkeä on koko maasysteemillä? Iloitseeko joku kantasveitsiläinen aidosti tällaisesta joukkueesta? Mikä siinä on sveitsiläistä? Käkikello kapteenin kaulassa? Valmentajan siivoushulluus? No, sveitsiläiset ovat sentään aina olleet epäyhtenäinen, keinotekoinen maa, joten paljon ei persoonallisuutta ja omaleimaisuutta häviä, jos joukkue on uus'sveitsiläisiä'. Mutta esimerkiksi Ranska, Englanti ja osittain Saksakin on jo myös menetetty. Islanti, Norja Japani, Etelä-Korea ja itä-Euroopan joukkueet pinnistelee vielä tutkainta vastaan ja niiden joukkueet ovat pääosin aidosti siitä maasta lähtöisin, jota edustavat. 

 

Olisi aivan yhdentekevää, jos Suomi pääsisi mm-kisoihin jollain afrikkalaistaustaisella joukkueella. Ei kiinnostaisi pätkääkään. Geneerinen sieltä täältä haalittu joukkue juhlistamassa monikulttuurisuutta ja maailmankansalaisuutta. Ehkä tulevaisuudessa valtiot lakkautetaan, joten sitten ei tarvita mitään mm-kisojakaan. Jää vain cupit, joissa kilpailee yksittäiset joukkueet. Löytyyhän Suomestakin jonkun Juventuksen, Barcelonan tai Liverpoolin vannoutuneita kannattajia, joille on yks lysti, ketä joukkueessa pelaa, kunhan oma joukkue vain pärjää. 

Hyvin kiteytetty. Näinhän se on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartan Army aikoo järjestää muistohetken kisojen aikana kuolleelle Donnylle ensi yön ottelussa Marokkoa vastaan. Minuutin taputukset 76. minuutin kohdalla:

https://www.iltalehti.fi/jalkapallon-mm-2026/a/97735bd0-dbb8-44d3-88f1-…

Jos ruvettais jokaiselle delaavalle jalkapallofanille tauottamaan ja taputtamaan, niin kisoihin ei muuta mahtuisikaan. Sori nyt, kepeät mullat Donnylle, mutta en oikein lämpene tälle. 

Ei siellä mitään taukoa pidetä. Fanit vain kunnioittavat poismennyttä porukan jäsentä minuutin mittaisilla aplodeilla.

Vierailija
1424/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi voittaa seuraavan pelin? Ausseilla taisi olla karmeita korstoja ainakin. USAn pelejä en ole aiemmin nähnytkään.

Vierailija
1425/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistään mitään, mutta Ranska voittaa. 

Vierailija
1426/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, että sekä USA ja Australia ovat Englannin "johdannaisia". Ausseille brittijuurien myöntäminen on kunnia-asia, USA on repinyt juuria irti tältä osin. Ei se faktoja muuksi tietenkään muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1427/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi voittaa seuraavan pelin? Ausseilla taisi olla karmeita korstoja ainakin. USAn pelejä en ole aiemmin nähnytkään.

Jenkit pelasivat hemmetin hyvin ensimmäisen pelinsä. Kengujen puolella olen toki. 

Vierailija
1428/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden armeijan helikopterien ylilento ehkä vähän mautonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1429/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noiden armeijan helikopterien ylilento ehkä vähän mautonta.

Lentääköhän silloinkin kun pelaa Irania vastaan 😬

Vierailija
1430/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🦘omari :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1431/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikan pelaajilla Missä Vallu luuraa -paidat

Vierailija
1432/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden armeijan helikopterien ylilento ehkä vähän mautonta.

Lentääköhän silloinkin kun pelaa Irania vastaan 😬

B-2 pommikone

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1433/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän Australien viimepelin maalintekijät ei pelaa. 

Vierailija
1434/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punaiset kortit pitäisi jaella itse teon, eikä lopputuleman perusteella.

Se, että kanukilta sattui jalka menemään poikki, oli ainoastaan huonoa tuuria. Itse taklaus ei näyttänyt mitenkään poikkeuksellisen törkeältä. Korkeintaan keltainen kortti olisi kuulunut tulla.

Olen samaa mieltä. Pelaajan on täytynyt itse jotenkin holtittomasti vääntää kinttunsa kun tuo itse isku ei näyttänyt yhtään niin dramaattiselta. Tai sitten hänellä on ollut sääriluu jo puoliksi murtunut aiemmin. Se ei ole taas qatarilaispelaajan vika. 

No ensinnäkin futispelaajilla on päällyssukan alla polypropeenia oleva kova säärisuojus. Kun tuollainen säärisuojus jalassa pelaaja onnistuu napauttamaan toisen pelaajan sääreen takapäin pohjelihaksen ja nilkan väliin, kohtaan, jossa ei ole lihasta iskunvaimennuksena, kyllä siinä voi napsahtaa sekä tibia että fibula, siis sääriluu ja pohjeluu. Iskun tullessa takaapäin luut napsahtavat siihen uhrin säären etupuolen säärisuojkseen. Käytännössä säären heikon kohta jää kahden säärisuojuksen väliin, toinen lyö, toinen estää säärtä liikkumasta eteenpäin. Todella ikävä tapaus. Näytti tulevan järkytyksensä taklaajallekin tässä Konén tapauksessa.

Konélla näyttää vielä olevan sellaiset pitkät hoikat sääret, joissa pohjelihas on melko ylhäällä, eli on pidempi pätkä tätä nilkan ja pohkeen välista iskuvaimentamatonta aluetta. Pojalla pitäisi olla säären takaosassakin jotain geelitukia vaimentamassa iskuja. Ikävä kyllä tässä menee nyt vähintään 6 kk ellei vuosi ennen kuin hän on pelikunnossa. Onneksi on vielä nuori, luut paranevat yleensä nopeammin. 

Säärisuojista puheen ollen: nehän ovat viime vuosina pienentyneet kuin pyy maailmanlopun edellä.

Pelaajat haluavat nykyisin käyttää mahdollisimman pieniä suojia, joten kunnollisten säärisuojien sijaan moni pelaaja käyttää nykyään "säärisuojia".

Niin ne leveämmät ja kovemmat koetaan kai hankaliksi, estävät nopeaa juoksuunlähtöä ja sen semmoista. Mutta kuten nyt ikävästi nähty, nämä uudemmat minisuojat eivät suojaa pelaajan tärkeimpiä työvälineitä eli jalkoja kunnolla. Lisäksi niitähän todella käytetäänkin vain säären etupuolella, nilkan alue takaa on aika suojaton ja varmaan valtaosa pelaajien jalkavammoista on siinä nilkassa ja vähän sen yläpuolella. 

Teknisiä jäätelötikkuja käytännössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1435/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se näkyy ettei kumpikaan näistä ole mitään futiksen suurmaita.

Vierailija
1436/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole mitään jalkapalloa. Nuo jenkit katsomossa on viimeinen pisara.

Vierailija
1437/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se näkyy ettei kumpikaan näistä ole mitään futiksen suurmaita.

Tuntui olevan aikalailla USAlla huippuseuroissa pelaajia Euroopassa. 17 tuosta niiden joukkueesta.

Australia on valitettavasti kyllä aika räpellysvaiheessa ainakin toistaiseksi.

Vierailija
1438/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mitään jalkapalloa. Nuo jenkit katsomossa on viimeinen pisara.

RFK mukaan lukien 😂

Vierailija
1439/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mitään jalkapalloa. Nuo jenkit katsomossa on viimeinen pisara.

RFK mukaan lukien 😂

Tarkkailee näkyykö käärmeitä.

Vierailija
1440/2599 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden armeijan helikopterien ylilento ehkä vähän mautonta.

Lentääköhän silloinkin kun pelaa Irania vastaan 😬

B-2 pommikone

Eikä olisi edes mitenkään tavatonta: