Jalkapallon MM-kilpailut -Official
Noin pari viikkoa ja sitten mennään. Mikä maa on suosikkisi kisoissa ja keitä pelaajia seuraat?
Itsellä suosikit Espanja, Argentiina ja Uruguay. Pelaajista nostaisin esiin Pedrin , Yamalin, Julian Alvarezin ja Nico Pazin
Katso lähetysajat : Jalkapallon MM-kilpailut - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (2599)
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun aikoinaan jollekin Qatarille naureskeltiin, kun se osti itselleen yleisurheilijoita ja joukkueita ja polleili sitten menestyksellä. Että tosiaan, pääasia että paidassa lukee Qatar, omitaan rahalla maailman parhaat urheilijat ja ollan hirmu ylpeitä. Jostakin. Rahasta ilmeisesti.
Nyt on kyllä naureskelu hyytynyt. Sveitsiä edustaa mustat miehet Afrikasta, oliko siellä yhtään sveitsiläistä? Mitä järkeä on koko maasysteemillä? Iloitseeko joku kantasveitsiläinen aidosti tällaisesta joukkueesta? Mikä siinä on sveitsiläistä? Käkikello kapteenin kaulassa? Valmentajan siivoushulluus? No, sveitsiläiset ovat sentään aina olleet epäyhtenäinen, keinotekoinen maa, joten paljon ei persoonallisuutta ja omaleimaisuutta häviä, jos joukkue on uus'sveitsiläisiä'. Mutta esimerkiksi Ranska, Englanti ja osittain Saksakin on jo myös menetetty. Islanti, Norja Japani, Etelä-Korea ja itä-Euroopan joukkueet pinnistelee vielä tutkainta vastaan ja niiden joukkueet ovat pääosin aidosti siitä maasta lähtöisin, jota edustavat.
Olisi aivan yhdentekevää, jos Suomi pääsisi mm-kisoihin jollain afrikkalaistaustaisella joukkueella. Ei kiinnostaisi pätkääkään. Geneerinen sieltä täältä haalittu joukkue juhlistamassa monikulttuurisuutta ja maailmankansalaisuutta. Ehkä tulevaisuudessa valtiot lakkautetaan, joten sitten ei tarvita mitään mm-kisojakaan. Jää vain cupit, joissa kilpailee yksittäiset joukkueet. Löytyyhän Suomestakin jonkun Juventuksen, Barcelonan tai Liverpoolin vannoutuneita kannattajia, joille on yks lysti, ketä joukkueessa pelaa, kunhan oma joukkue vain pärjää.
Hyvin kiteytetty. Näinhän se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tartan Army aikoo järjestää muistohetken kisojen aikana kuolleelle Donnylle ensi yön ottelussa Marokkoa vastaan. Minuutin taputukset 76. minuutin kohdalla:
https://www.iltalehti.fi/jalkapallon-mm-2026/a/97735bd0-dbb8-44d3-88f1-…
Jos ruvettais jokaiselle delaavalle jalkapallofanille tauottamaan ja taputtamaan, niin kisoihin ei muuta mahtuisikaan. Sori nyt, kepeät mullat Donnylle, mutta en oikein lämpene tälle.
Ei siellä mitään taukoa pidetä. Fanit vain kunnioittavat poismennyttä porukan jäsentä minuutin mittaisilla aplodeilla.
Kumpi voittaa seuraavan pelin? Ausseilla taisi olla karmeita korstoja ainakin. USAn pelejä en ole aiemmin nähnytkään.
En tiedä mistään mitään, mutta Ranska voittaa.
Jännää, että sekä USA ja Australia ovat Englannin "johdannaisia". Ausseille brittijuurien myöntäminen on kunnia-asia, USA on repinyt juuria irti tältä osin. Ei se faktoja muuksi tietenkään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi voittaa seuraavan pelin? Ausseilla taisi olla karmeita korstoja ainakin. USAn pelejä en ole aiemmin nähnytkään.
Jenkit pelasivat hemmetin hyvin ensimmäisen pelinsä. Kengujen puolella olen toki.
Noiden armeijan helikopterien ylilento ehkä vähän mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Noiden armeijan helikopterien ylilento ehkä vähän mautonta.
Lentääköhän silloinkin kun pelaa Irania vastaan 😬
Amerikan pelaajilla Missä Vallu luuraa -paidat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noiden armeijan helikopterien ylilento ehkä vähän mautonta.
Lentääköhän silloinkin kun pelaa Irania vastaan 😬
B-2 pommikone
Miksihän Australien viimepelin maalintekijät ei pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiset kortit pitäisi jaella itse teon, eikä lopputuleman perusteella.
Se, että kanukilta sattui jalka menemään poikki, oli ainoastaan huonoa tuuria. Itse taklaus ei näyttänyt mitenkään poikkeuksellisen törkeältä. Korkeintaan keltainen kortti olisi kuulunut tulla.
Olen samaa mieltä. Pelaajan on täytynyt itse jotenkin holtittomasti vääntää kinttunsa kun tuo itse isku ei näyttänyt yhtään niin dramaattiselta. Tai sitten hänellä on ollut sääriluu jo puoliksi murtunut aiemmin. Se ei ole taas qatarilaispelaajan vika.
No ensinnäkin futispelaajilla on päällyssukan alla polypropeenia oleva kova säärisuojus. Kun tuollainen säärisuojus jalassa pelaaja onnistuu napauttamaan toisen pelaajan sääreen takapäin pohjelihaksen ja nilkan väliin, kohtaan, jossa ei ole lihasta iskunvaimennuksena, kyllä siinä voi napsahtaa sekä tibia että fibula, siis sääriluu ja pohjeluu. Iskun tullessa takaapäin luut napsahtavat siihen uhrin säären etupuolen säärisuojkseen. Käytännössä säären heikon kohta jää kahden säärisuojuksen väliin, toinen lyö, toinen estää säärtä liikkumasta eteenpäin. Todella ikävä tapaus. Näytti tulevan järkytyksensä taklaajallekin tässä Konén tapauksessa.
Konélla näyttää vielä olevan sellaiset pitkät hoikat sääret, joissa pohjelihas on melko ylhäällä, eli on pidempi pätkä tätä nilkan ja pohkeen välista iskuvaimentamatonta aluetta. Pojalla pitäisi olla säären takaosassakin jotain geelitukia vaimentamassa iskuja. Ikävä kyllä tässä menee nyt vähintään 6 kk ellei vuosi ennen kuin hän on pelikunnossa. Onneksi on vielä nuori, luut paranevat yleensä nopeammin.
Säärisuojista puheen ollen: nehän ovat viime vuosina pienentyneet kuin pyy maailmanlopun edellä.
Pelaajat haluavat nykyisin käyttää mahdollisimman pieniä suojia, joten kunnollisten säärisuojien sijaan moni pelaaja käyttää nykyään "säärisuojia".
Niin ne leveämmät ja kovemmat koetaan kai hankaliksi, estävät nopeaa juoksuunlähtöä ja sen semmoista. Mutta kuten nyt ikävästi nähty, nämä uudemmat minisuojat eivät suojaa pelaajan tärkeimpiä työvälineitä eli jalkoja kunnolla. Lisäksi niitähän todella käytetäänkin vain säären etupuolella, nilkan alue takaa on aika suojaton ja varmaan valtaosa pelaajien jalkavammoista on siinä nilkassa ja vähän sen yläpuolella.
Teknisiä jäätelötikkuja käytännössä.
Kyllähän se näkyy ettei kumpikaan näistä ole mitään futiksen suurmaita.
Tämä ei ole mitään jalkapalloa. Nuo jenkit katsomossa on viimeinen pisara.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se näkyy ettei kumpikaan näistä ole mitään futiksen suurmaita.
Tuntui olevan aikalailla USAlla huippuseuroissa pelaajia Euroopassa. 17 tuosta niiden joukkueesta.
Australia on valitettavasti kyllä aika räpellysvaiheessa ainakin toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mitään jalkapalloa. Nuo jenkit katsomossa on viimeinen pisara.
RFK mukaan lukien 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mitään jalkapalloa. Nuo jenkit katsomossa on viimeinen pisara.
RFK mukaan lukien 😂
Tarkkailee näkyykö käärmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noiden armeijan helikopterien ylilento ehkä vähän mautonta.
Lentääköhän silloinkin kun pelaa Irania vastaan 😬
B-2 pommikone
Eikä olisi edes mitenkään tavatonta:
Kuoli onnellisena, tänään Skotlanti häviää Marokolle pahasti. 4-0.