Jalkapallon MM-kilpailut -Official
Noin pari viikkoa ja sitten mennään. Mikä maa on suosikkisi kisoissa ja keitä pelaajia seuraat?
Itsellä suosikit Espanja, Argentiina ja Uruguay. Pelaajista nostaisin esiin Pedrin , Yamalin, Julian Alvarezin ja Nico Pazin
Katso lähetysajat : Jalkapallon MM-kilpailut - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (2599)
Punaiset kortit pitäisi jaella itse teon, eikä lopputuleman perusteella.
Se, että kanukilta sattui jalka menemään poikki, oli ainoastaan huonoa tuuria. Itse taklaus ei näyttänyt mitenkään poikkeuksellisen törkeältä. Korkeintaan keltainen kortti olisi kuulunut tulla.
Vierailija kirjoitti:
Punaiset kortit pitäisi jaella itse teon, eikä lopputuleman perusteella.
Se, että kanukilta sattui jalka menemään poikki, oli ainoastaan huonoa tuuria. Itse taklaus ei näyttänyt mitenkään poikkeuksellisen törkeältä. Korkeintaan keltainen kortti olisi kuulunut tulla.
Olen samaa mieltä. Pelaajan on täytynyt itse jotenkin holtittomasti vääntää kinttunsa kun tuo itse isku ei näyttänyt yhtään niin dramaattiselta. Tai sitten hänellä on ollut sääriluu jo puoliksi murtunut aiemmin. Se ei ole taas qatarilaispelaajan vika.
Vierailija kirjoitti:
Punaiset kortit pitäisi jaella itse teon, eikä lopputuleman perusteella.
Se, että kanukilta sattui jalka menemään poikki, oli ainoastaan huonoa tuuria. Itse taklaus ei näyttänyt mitenkään poikkeuksellisen törkeältä. Korkeintaan keltainen kortti olisi kuulunut tulla.
Kanukki on rasistinen ilmaus.
Vierailija kirjoitti:
todella typerä termi tuo wingback
Wing = laita ja Back = puolustaja
eli suomeksi laitapuolustaja. Ihan sama siis. Ei siinä ole mitään typerää. Sä et vaan ymmärrä englantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukakovic on näiden kisojen parhaita mieskarkkeja.
Kuka? Google ei tällaista löytänyt.
Ehkä Livakovic tai Luka Vuskovic? Jollakin on jo pohjat otettu kun ei tiedä edes hämärästi ketä ihailee 😂🤣😂😛🥳
Tartan Army aikoo järjestää muistohetken kisojen aikana kuolleelle Donnylle ensi yön ottelussa Marokkoa vastaan. Minuutin taputukset 76. minuutin kohdalla:
https://www.iltalehti.fi/jalkapallon-mm-2026/a/97735bd0-dbb8-44d3-88f1-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiset kortit pitäisi jaella itse teon, eikä lopputuleman perusteella.
Se, että kanukilta sattui jalka menemään poikki, oli ainoastaan huonoa tuuria. Itse taklaus ei näyttänyt mitenkään poikkeuksellisen törkeältä. Korkeintaan keltainen kortti olisi kuulunut tulla.
Kanukki on rasistinen ilmaus.
Vancouver Canucks -niminen jääkiekko joukkue ei näytä olevan sinulle tuttu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
todella typerä termi tuo wingback
Wing = laita ja Back = puolustaja
eli suomeksi laitapuolustaja. Ihan sama siis. Ei siinä ole mitään typerää. Sä et vaan ymmärrä englantia.
Eikö se ole vähän niinku back, mutta nousee kentällä normia ylemmäs. Hyökkäävä pakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiset kortit pitäisi jaella itse teon, eikä lopputuleman perusteella.
Se, että kanukilta sattui jalka menemään poikki, oli ainoastaan huonoa tuuria. Itse taklaus ei näyttänyt mitenkään poikkeuksellisen törkeältä. Korkeintaan keltainen kortti olisi kuulunut tulla.
Olen samaa mieltä. Pelaajan on täytynyt itse jotenkin holtittomasti vääntää kinttunsa kun tuo itse isku ei näyttänyt yhtään niin dramaattiselta. Tai sitten hänellä on ollut sääriluu jo puoliksi murtunut aiemmin. Se ei ole taas qatarilaispelaajan vika.
No ensinnäkin futispelaajilla on päällyssukan alla polypropeenia oleva kova säärisuojus. Kun tuollainen säärisuojus jalassa pelaaja onnistuu napauttamaan toisen pelaajan sääreen takapäin pohjelihaksen ja nilkan väliin, kohtaan, jossa ei ole lihasta iskunvaimennuksena, kyllä siinä voi napsahtaa sekä tibia että fibula, siis sääriluu ja pohjeluu. Iskun tullessa takaapäin luut napsahtavat siihen uhrin säären etupuolen säärisuojkseen. Käytännössä säären heikon kohta jää kahden säärisuojuksen väliin, toinen lyö, toinen estää säärtä liikkumasta eteenpäin. Todella ikävä tapaus. Näytti tulevan järkytyksensä taklaajallekin tässä Konén tapauksessa.
Konélla näyttää vielä olevan sellaiset pitkät hoikat sääret, joissa pohjelihas on melko ylhäällä, eli on pidempi pätkä tätä nilkan ja pohkeen välista iskuvaimentamatonta aluetta. Pojalla pitäisi olla säären takaosassakin jotain geelitukia vaimentamassa iskuja. Ikävä kyllä tässä menee nyt vähintään 6 kk ellei vuosi ennen kuin hän on pelikunnossa. Onneksi on vielä nuori, luut paranevat yleensä nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiset kortit pitäisi jaella itse teon, eikä lopputuleman perusteella.
Se, että kanukilta sattui jalka menemään poikki, oli ainoastaan huonoa tuuria. Itse taklaus ei näyttänyt mitenkään poikkeuksellisen törkeältä. Korkeintaan keltainen kortti olisi kuulunut tulla.
Olen samaa mieltä. Pelaajan on täytynyt itse jotenkin holtittomasti vääntää kinttunsa kun tuo itse isku ei näyttänyt yhtään niin dramaattiselta. Tai sitten hänellä on ollut sääriluu jo puoliksi murtunut aiemmin. Se ei ole taas qatarilaispelaajan vika.
No ensinnäkin futispelaajilla on päällyssukan alla polypropeenia oleva kova säärisuojus. Kun tuollainen säärisuojus jalassa pelaaja onnistuu napauttamaan toisen pelaajan sääreen takapäin pohjelihaksen ja nilkan väliin, kohtaan, jossa ei ole lihasta iskunvaimennuksena, kyllä siinä voi napsahtaa sekä tibia että fibula, siis sääriluu ja pohjeluu. Iskun tullessa takaapäin luut napsahtavat siihen uhrin säären etupuolen säärisuojkseen. Käytännössä säären heikon kohta jää kahden säärisuojuksen väliin, toinen lyö, toinen estää säärtä liikkumasta eteenpäin. Todella ikävä tapaus. Näytti tulevan järkytyksensä taklaajallekin tässä Konén tapauksessa.
Konélla näyttää vielä olevan sellaiset pitkät hoikat sääret, joissa pohjelihas on melko ylhäällä, eli on pidempi pätkä tätä nilkan ja pohkeen välista iskuvaimentamatonta aluetta. Pojalla pitäisi olla säären takaosassakin jotain geelitukia vaimentamassa iskuja. Ikävä kyllä tässä menee nyt vähintään 6 kk ellei vuosi ennen kuin hän on pelikunnossa. Onneksi on vielä nuori, luut paranevat yleensä nopeammin.
Säärisuojista puheen ollen: nehän ovat viime vuosina pienentyneet kuin pyy maailmanlopun edellä.
Pelaajat haluavat nykyisin käyttää mahdollisimman pieniä suojia, joten kunnollisten säärisuojien sijaan moni pelaaja käyttää nykyään "säärisuojia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rondaldon kasvot on kyllä melkoinen jumpscare nykyään. Se kuuluisa uncanny valley...
Elähän arvostele. Ihan saakelin hyvän näköinen on hän. Ei voi muuta sanoa.
En ihan oikeasti voi ymmärtää miten kukaan voi pitää Ronaldoa komeana tai edes hyvän näköisenä. Epäluonnollinen kireys, maaninen katse ja lipevä hymy. Olen ihan tosissani kun sanon että ei ole millään tavalla komea.
Eilen jossain otteluiden välissä oli pätkä jossa ronaldo väänteli naamaansa pari minuuttia, ja tuli tosiaan mieleen että näyttääpä ukko oudolta nykyään. En tiedä onko tuon naamaa kiristelty kun jotenkin ei toiminut kaikki osat luonnollisesti yhteen.
Ja naiset ovat niin upeita, kun naama on pinkeä kuin kumipallo, hampaat valkaistut ja vielä irtoripsipatjat silmissä?
Ei naisista kukaan ole sanonut mitään vaan Ronaldosta 🤷🏼.
Niin naisillahan se on vaan hienoa, kun nenä on kaksi reikää keskellä naamaa ja huulet kuin tursuava peräsuoli ja silmät kiskottu niin vinoon, että sattuu. Juu juu. Mielellään vielä 3 litran silikonipallot rinnuksissa.
En mä voi sille mitään jos toi sua kiihottaa, me muut puhutaan nyt miesten ulkonäöstä tässä, ja edelleenkin yhden tietyn miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
todella typerä termi tuo wingback
Wing = laita ja Back = puolustaja
eli suomeksi laitapuolustaja. Ihan sama siis. Ei siinä ole mitään typerää. Sä et vaan ymmärrä englantia.
Eikö se ole vähän niinku back, mutta nousee kentällä normia ylemmäs. Hyökkäävä pakki.
Joskus käytettiin myös termiä laitalinkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
todella typerä termi tuo wingback
Wing = laita ja Back = puolustaja
eli suomeksi laitapuolustaja. Ihan sama siis. Ei siinä ole mitään typerää. Sä et vaan ymmärrä englantia.
Eikö se ole vähän niinku back, mutta nousee kentällä normia ylemmäs. Hyökkäävä pakki.
Futiksessa puolustaja on englanniksi back, ja siihen lisätään sitten tarkentavia ilmauksia sen mukaan missä ja miten pelaaja puolustaa, center-back, right-back ja left-back. Termi wing-backiä käytetään kun laitapuolustaja osallistuu esim. 3-5-2 -tyyppisessä pelistrategiassa myös hyökkäyksiin. Tässä pelissä on siis right-wing-back ja left-wing-back joiden pelipaikka on keskiviivan tuntumassa. He ovat tuossa 3-5-2-muodostelmassa osa tuota viiden ryhmää.
Wing-back pelaaja on katsojalle mielenkiintoinen seurattava, koska hän joutuu tekemään töitä urakalla kahteen suuntaan, voi päätyä myös antamaan maalisyöttöjä ja tekemään itsekin maaleja sen lisäksi että pyrkii kiivaasti torppaamaan vastustajan hyökkäyksiä. Kovaa fysiikkaa vaativa rooli siis. Nythän onkin MM-kisoissa mielenkiintoista seurata vaikkapa Ranskan Hernándezia tässä roolissa. Jos veteraaneja halutaan muistella, itselleni tulee mieleen Brasilian Roberto Carlos, pieni mies mutta vahva kuin härkä ja silti nopea kuin sprintteri, melkoinen työmyyrä kentällä ja piti vasemman puolen hallussaan joskus ihan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiset kortit pitäisi jaella itse teon, eikä lopputuleman perusteella.
Se, että kanukilta sattui jalka menemään poikki, oli ainoastaan huonoa tuuria. Itse taklaus ei näyttänyt mitenkään poikkeuksellisen törkeältä. Korkeintaan keltainen kortti olisi kuulunut tulla.
Olen samaa mieltä. Pelaajan on täytynyt itse jotenkin holtittomasti vääntää kinttunsa kun tuo itse isku ei näyttänyt yhtään niin dramaattiselta. Tai sitten hänellä on ollut sääriluu jo puoliksi murtunut aiemmin. Se ei ole taas qatarilaispelaajan vika.
No ensinnäkin futispelaajilla on päällyssukan alla polypropeenia oleva kova säärisuojus. Kun tuollainen säärisuojus jalassa pelaaja onnistuu napauttamaan toisen pelaajan sääreen takapäin pohjelihaksen ja nilkan väliin, kohtaan, jossa ei ole lihasta iskunvaimennuksena, kyllä siinä voi napsahtaa sekä tibia että fibula, siis sääriluu ja pohjeluu. Iskun tullessa takaapäin luut napsahtavat siihen uhrin säären etupuolen säärisuojkseen. Käytännössä säären heikon kohta jää kahden säärisuojuksen väliin, toinen lyö, toinen estää säärtä liikkumasta eteenpäin. Todella ikävä tapaus. Näytti tulevan järkytyksensä taklaajallekin tässä Konén tapauksessa.
Konélla näyttää vielä olevan sellaiset pitkät hoikat sääret, joissa pohjelihas on melko ylhäällä, eli on pidempi pätkä tätä nilkan ja pohkeen välista iskuvaimentamatonta aluetta. Pojalla pitäisi olla säären takaosassakin jotain geelitukia vaimentamassa iskuja. Ikävä kyllä tässä menee nyt vähintään 6 kk ellei vuosi ennen kuin hän on pelikunnossa. Onneksi on vielä nuori, luut paranevat yleensä nopeammin.
Säärisuojista puheen ollen: nehän ovat viime vuosina pienentyneet kuin pyy maailmanlopun edellä.
Pelaajat haluavat nykyisin käyttää mahdollisimman pieniä suojia, joten kunnollisten säärisuojien sijaan moni pelaaja käyttää nykyään "säärisuojia".
Niin ne leveämmät ja kovemmat koetaan kai hankaliksi, estävät nopeaa juoksuunlähtöä ja sen semmoista. Mutta kuten nyt ikävästi nähty, nämä uudemmat minisuojat eivät suojaa pelaajan tärkeimpiä työvälineitä eli jalkoja kunnolla. Lisäksi niitähän todella käytetäänkin vain säären etupuolella, nilkan alue takaa on aika suojaton ja varmaan valtaosa pelaajien jalkavammoista on siinä nilkassa ja vähän sen yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
todella typerä termi tuo wingback
Wing = laita ja Back = puolustaja
eli suomeksi laitapuolustaja. Ihan sama siis. Ei siinä ole mitään typerää. Sä et vaan ymmärrä englantia.
Eikö se ole vähän niinku back, mutta nousee kentällä normia ylemmäs. Hyökkäävä pakki.
Joskus käytettiin myös termiä laitalinkki.
Niin kuulosta sopivalta, pelaajahan on linkki hyökkäyksen ja puolustuksen välissä.
Toki wing-back on hyvä ilmaisu myös, onhan näillä pelaajilla usein kuin siivet nilkoissa :D
Vierailija kirjoitti:
Tartan Army aikoo järjestää muistohetken kisojen aikana kuolleelle Donnylle ensi yön ottelussa Marokkoa vastaan. Minuutin taputukset 76. minuutin kohdalla:
https://www.iltalehti.fi/jalkapallon-mm-2026/a/97735bd0-dbb8-44d3-88f1-…
Jos ruvettais jokaiselle delaavalle jalkapallofanille tauottamaan ja taputtamaan, niin kisoihin ei muuta mahtuisikaan. Sori nyt, kepeät mullat Donnylle, mutta en oikein lämpene tälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiset kortit pitäisi jaella itse teon, eikä lopputuleman perusteella.
Se, että kanukilta sattui jalka menemään poikki, oli ainoastaan huonoa tuuria. Itse taklaus ei näyttänyt mitenkään poikkeuksellisen törkeältä. Korkeintaan keltainen kortti olisi kuulunut tulla.
Olen samaa mieltä. Pelaajan on täytynyt itse jotenkin holtittomasti vääntää kinttunsa kun tuo itse isku ei näyttänyt yhtään niin dramaattiselta. Tai sitten hänellä on ollut sääriluu jo puoliksi murtunut aiemmin. Se ei ole taas qatarilaispelaajan vika.
No ensinnäkin futispelaajilla on päällyssukan alla polypropeenia oleva kova säärisuojus. Kun tuollainen säärisuojus jalassa pelaaja onnistuu napauttamaan toisen pelaajan sääreen takapäin pohjelihaksen ja nilkan väliin, kohtaan, jossa ei ole lihasta iskunvaimennuksena, kyllä siinä voi napsahtaa sekä tibia että fibula, siis sääriluu ja pohjeluu. Iskun tullessa takaapäin luut napsahtavat siihen uhrin säären etupuolen säärisuojkseen. Käytännössä säären heikon kohta jää kahden säärisuojuksen väliin, toinen lyö, toinen estää säärtä liikkumasta eteenpäin. Todella ikävä tapaus. Näytti tulevan järkytyksensä taklaajallekin tässä Konén tapauksessa.
Konélla näyttää vielä olevan sellaiset pitkät hoikat sääret, joissa pohjelihas on melko ylhäällä, eli on pidempi pätkä tätä nilkan ja pohkeen välista iskuvaimentamatonta aluetta. Pojalla pitäisi olla säären takaosassakin jotain geelitukia vaimentamassa iskuja. Ikävä kyllä tässä menee nyt vähintään 6 kk ellei vuosi ennen kuin hän on pelikunnossa. Onneksi on vielä nuori, luut paranevat yleensä nopeammin.
Tyhmiähän nuo ovat jos pelaavat huonoilla suojuksilla. Ei auta luottaa tuuriin, kun se huono säkä ei tarvi sattua "parhaassa tapauksessa" kuin kerran ja peliura on siinä.
Voi että on tylsä päivä kun ei tule mitään peliä tänään.
Muistan kun aikoinaan jollekin Qatarille naureskeltiin, kun se osti itselleen yleisurheilijoita ja joukkueita ja polleili sitten menestyksellä. Että tosiaan, pääasia että paidassa lukee Qatar, omitaan rahalla maailman parhaat urheilijat ja ollan hirmu ylpeitä. Jostakin. Rahasta ilmeisesti.
Nyt on kyllä naureskelu hyytynyt. Sveitsiä edustaa mustat miehet Afrikasta, oliko siellä yhtään sveitsiläistä? Mitä järkeä on koko maasysteemillä? Iloitseeko joku kantasveitsiläinen aidosti tällaisesta joukkueesta? Mikä siinä on sveitsiläistä? Käkikello kapteenin kaulassa? Valmentajan siivoushulluus? No, sveitsiläiset ovat sentään aina olleet epäyhtenäinen, keinotekoinen maa, joten paljon ei persoonallisuutta ja omaleimaisuutta häviä, jos joukkue on uus'sveitsiläisiä'. Mutta esimerkiksi Ranska, Englanti ja osittain Saksakin on jo myös menetetty. Islanti, Norja Japani, Etelä-Korea ja itä-Euroopan joukkueet pinnistelee vielä tutkainta vastaan ja niiden joukkueet ovat pääosin aidosti siitä maasta lähtöisin, jota edustavat.
Olisi aivan yhdentekevää, jos Suomi pääsisi mm-kisoihin jollain afrikkalaistaustaisella joukkueella. Ei kiinnostaisi pätkääkään. Geneerinen sieltä täältä haalittu joukkue juhlistamassa monikulttuurisuutta ja maailmankansalaisuutta. Ehkä tulevaisuudessa valtiot lakkautetaan, joten sitten ei tarvita mitään mm-kisojakaan. Jää vain cupit, joissa kilpailee yksittäiset joukkueet. Löytyyhän Suomestakin jonkun Juventuksen, Barcelonan tai Liverpoolin vannoutuneita kannattajia, joille on yks lysti, ketä joukkueessa pelaa, kunhan oma joukkue vain pärjää.
Toivon englannille paikkaa ainakin mitalipeleissä. Kumma kyllä noiden ainoa mitali on se kulta sieltä 60-luvulta.
Em-kisoissa on pari hopeaa lähivuosilta ja yksi pronssi 60-luvulta.