Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteen noidankehä: mitä enemmän nainen suorittaa ja pitää koko ajan lankoja käsissään, sitä passiivisemmaksi mies muuttuu

Vierailija
30.05.2026 |

Sitä mukaa kun mies passivoituu entisestään, nainen reagoi ottamalla yhä enemmän johtajan ja vastuunkantajan roolia. 

Tulos: nainen uupuu ja mies taas kokee olevansa hyödytön (maskuliinisuus kärsinyt). 

Miten tuosta päästään pois? 

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiiveja kommentteja tuollaiset, että ota selvää ennen parisuhdetta. Jos mies tykkää, että kotona on siistiä, niin toki hän itse siivoaa, jos ketään muuta ei ole. Parisuhteen alussa on aina taas voimakas tarve miellyttää toista. Yleensä se passattavaksi taantuminen tapahtuu lasten myötä. Tähän auttaa parhaiten se, että myös isä jää pikkulasten kanssa vuorollaan kotiin ja ottaa koko sirkuksen hoitaakseen. 

Miten voi taantua passattavaksi jos toinen ei passaa?

Niin. Kun on lapsia, on lasten takia tehtävä erinäisiä kotitöitä, siinä siis se toinenkin osapuoli pääsee nauttimaan näistä asioista valmiina ikään kuin siivellä. Sellaista vaihtoehtoa kun ei siinä vaiheessa enää ole, että ruokaa ei laiteta koskaan, ei siivota, tiskata, pyykätä, vaihdeta lakanoita ym... 

Miten toinen pääsee nauttimasn siitä että toinen hoitaa lasta? Pesee, pukee, ostaa vaatteita, ostaa lapselle ruokaa jne.

Kun lapselle laitetaan ruokaa sitä voi syödä koko perhe. Jos siivotaan niin koko talon. Jos suunnitellaan lomat niin kaikki matkustaa jne.  Mies voi vapaamatkustaa.

Sukat joutuu mies toki ostamaan yksin.

Vierailija
102/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiiveja kommentteja tuollaiset, että ota selvää ennen parisuhdetta. Jos mies tykkää, että kotona on siistiä, niin toki hän itse siivoaa, jos ketään muuta ei ole. Parisuhteen alussa on aina taas voimakas tarve miellyttää toista. Yleensä se passattavaksi taantuminen tapahtuu lasten myötä. Tähän auttaa parhaiten se, että myös isä jää pikkulasten kanssa vuorollaan kotiin ja ottaa koko sirkuksen hoitaakseen. 

Niin. Kun on lapsia, on lasten takia tehtävä erinäisiä kotitöitä, siinä siis se toinenkin osapuoli pääsee nauttimaan näistä asioista valmiina ikään kuin siivellä. Sellaista vaihtoehtoa kun ei siinä vaiheessa enää ole, että ruokaa ei laiteta koskaan, ei siivota, tiskata, pyykätä, vaihdeta lakanoita ym... 

Miten toinen pääsee nauttimasn siitä että toinen hoitaa lasta? Pesee, pukee, ostaa vaatteita, ostaa lapselle ruokaa jne.

Kun lapselle laitetaan ruokaa sitä voi syödä koko perhe. Jos siivotaan niin koko talon. Jos suunnitellaan lomat niin kaikki matkustaa jne.  Mies voi vapaamatkustaa.

Taitaa olla perheensä kotitöihin osallistumston mies tuo, jolle ei tämä asia nyt avaudu. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut miehet taantuvat passattaviksi ihan omalla päätöksellään, ennen kuin kukaan passaa. Mieshän aktiivisesti lakkaa osallistumasta oman taloutensa ja omien lastensa hoitoon. 

Vierailija
104/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rankkoja kommentteja, mutta kyllä löytyy myöskin täysin soffaprinsessoja jo tänä päivänäkin! Sen jälkeen, kun mies on lähtenyt, ei naisenkaan aika taloyhtiössä ole pitkä,  koska ei ole ketään joka passaisi. Eikä yksin ole tottunut elämään. Eikä osaa elää!

Tästä olemme samaa mieltä. Jos vanhemmat lellivät ja passaavat lapsensa pilalle, oli mitä sukupuolta vaan, se on lapselle karhunpalvelus. Sitten kun nuoren pitää siirtyä aikuiseen elämään, opiskelemaan, töihin, ja parisuhteisiin tai edes asumaan jonnekin, ei osata huolehtia mistään. 

Yhteiskunta ympärillämme lisäksi kannustaa jo hyvin nuoria itsenäistymään eli maailma rakennetaan sen varaan. 

Itse laitan oman pojan ja tytön aina samoihin hommiin. Ruoan laittoa, siivousta, kaupassa käyntiä. Oppivat kotitöihin. Poika on jopa vähän parempi näissä hommissa.

Vierailija
105/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ehkä hirveän korrektia ole pidellä miehen veljiä käsissä.

Vierailija
106/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei koskaan sitä ruokaa tee niin miksi toinen tekisi hänelle ruokaa. Tottakai ihminen mukautuu passattavaksi jos toinen passaa ja tekee hänen puolestaan asioita. Se että tekee lapselle ruokaa ei edellytä sitä että sinun pitäisi passata aikuista ihmistä. En minä ainakaan olisi sellaiseen koskaan suostunut. Laittakoot puoliso itse ruokansa varsinkin jos muuten ei edes siihen lastenhoitoon osallistu. Toki sekään ei kyllä olisi onnistunut että ei olisi osallistunut.

Vierailija
107/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mies voi olla siellä lätissään keskenään"

Tätä sanaa "keskenään" käytetään varsinkin täällä Vauvalla jatkuvasti väärin. Keskenään olemiseen tarvitaan aina vähintään 2 objektia.

Jos on yksin , niin silloin henkilö on "itsekseen".  

Tiedoksenne.

Suomen kielitoimiston mukaan kyllä muoto missä jotakuta käsketään olemaan keskenään itsensä kanssa on ihan oikein sekin.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/kesken%C3%A4%C3%A4n

Vierailija
108/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut miehet taantuvat passattaviksi ihan omalla päätöksellään, ennen kuin kukaan passaa. Mieshän aktiivisesti lakkaa osallistumasta oman taloutensa ja omien lastensa hoitoon. 

Eikö siinä vaiheessa olisi paras ulkoistaa mies kokonaan perheestä jos hän ei osallustu mihinkään ja myös häntä joutuu passaamaan.

Vierailija
109/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö siinä vaiheessa olisi paras ulkoistaa mies kokonaan perheestä jos hän ei osallustu mihinkään ja myös häntä joutuu passaamaan.

Olisi. Moni vaan katselee tuollaista miestä aivan liian pitkään.

Vierailija
110/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen etsin sitä samantyyppistä ketjua jossa joku mies ylpeili miten putsaa rännit kerran vuodessa. Muuta ei tartte tehdä.

Muistaako joku?

Vierailija
111/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei koskaan sitä ruokaa tee niin miksi toinen tekisi hänelle ruokaa. Tottakai ihminen mukautuu passattavaksi jos toinen passaa ja tekee hänen puolestaan asioita. Se että tekee lapselle ruokaa ei edellytä sitä että sinun pitäisi passata aikuista ihmistä. En minä ainakaan olisi sellaiseen koskaan suostunut. Laittakoot puoliso itse ruokansa varsinkin jos muuten ei edes siihen lastenhoitoon osallistu. Toki sekään ei kyllä olisi onnistunut että ei olisi osallistunut.

Miten tuo käytännössä menisi? Sanoisit miehelle, että sulla ei ole asiaa ruokapöytään ja kattiloille? Isälle ei kateta lautasta pöytään, miten selität tämän lapselle, että isä ei saa syödä samaa ruokaa? 

Vierailija
112/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi kun mies ei tee MITÄÄN!!! Jos nainen ei suorita talo on kuin kaatopaikka! jne... (on testattu olematta tekemättä mitään, ei auta, toinen vaan ei tee mitään)

Älä mene kimppaan miehen kanssa joka on kaatopaikka/kaaos/luuseri. Tutustu mieheen kunnolla ja arvioi hänen elämäänsä analyyttisesti ennen kuin edes harkitset ihastumista. Todennäköisesti et tule pääsemään koskaan sinne asti, jos katsot ensin onko miehestä kumppaniksi/aviomieheksi

Voin kertoa kamalan kokemuksen: aikoinaan mieheni tavatessani ajattelin, että onpa kiva kun miehellä on mieheksi aika siisti koti ja pukeutui siististi. Todellisuus oli se, että miehen äiti kävi siivoamassa ja osti miehen vaatteet. Nämä asiat selvisivät vasta yhteenmuuton jälkeen.

Kauanko yhdessäasumisenne kesti?

Vierailija
113/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeita juttuja. Ei ihminen jaksa riidellä koko ajan. Olisi tuo elämäkin elettävänä. 

Itse rajoitin omia vastuita tietoisesti. 

Lapset hoidin mutta mm siivous kärsi. Putsasin yhden kylppärin ja käytin lasten kanssa sitä, toinen jäi miehen vastuulle. Jne. Hankalaa.

Vierailija
114/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ongelmana on parisuhteen alusta asti ollut se, että ne langat eivät ole kenenkään käsissä, jos minä en niitä ota.

Esimerkiksi asuntojen ostamiset ja myymiset, yhteydenpito välittäjiin, tarjousten läpikäynti ja hyväksyminen, ajan sopiminen pankkiin kaupantekoa varten. Näin on ollut nyt kolmen yhdessä ostamamme ja 50/50 omistamamme asunnon kohdalla.

Mieheni piti myös hänen omistuksessaan olevaa, Helsingin Kantakaupungissa sij. asuntoa tyhjillään, romuvarastona 10 vuoden ajan. Pitkän suostuttelun jälkeen sain hänet suostuteltua laittamaan asunnon vuokralle. Autoin prosessissa ja lisäksi siivosin asunnon. Sovin sen näytöt jne.

Meillä ainakin on täysin toisinpäin. Vaimo ei saa sanaa suustaan kun pitäisi tehdä isoja valintoja, kodin rakentaminen, auton osto, raha-asiat, hän ei ole koskaan ottanut minkäänlaista vastuuta. Aivan täysin ovat jääneet minun eli miehen vastuulle.

Ihania nämä "ei meillä ainakaan"-argumentit, jotka eivät todista mitään kun puhutaan isommista yhteiskunnallisista ilmiöistä kuten tässä ketjussa. Ja miksi SINÄ siis otit tuollaisen ihmisen vaimoksesi, jos hän ei osaa ottaa vastuuta tai tehdä päätöksiä? Ei taida olla tottakaan tuo kommentti.

Juuri tuohon samaan oli joku vastannut miten miehistä on tullut tuollaisia tossuja. Huom monikossa miehistä, joka ei pidä paikkaansa. Mutta kun minä puhun yhdestä ihmisestä se tuomitaan. Miksi? Eihän naisista tiedä koskaan mitä ovat ennenkuin näkee. Nainen on sillä tavalla peto ettei tutustumisvaiheessa näe päällepäin mikä on todellisuudessa. Minä ajattelin että päiväkodin työntekijä varmasti tulee lasten kanssa toimeen, mutta olikin se joka huutaa ja raivoaa lapsille niin että 100m päässä ulkonakin kuulee, ei ole yksi eikä toinen kerta kun lasten hoidon suhteen on lennellyt lusikat ja haarukat pitkin seiniä ja kuullut huutoa "en minä enää jaksa". Mitä tekee isä, hoitaa lapset hyvälle mielelle ja sitten syödään ja nauretaan. Oudosti kun olen itse töissä ja vaimon Vuoro selvitä lasten kanssa on ovenkahvat seinistä läpi, Hella lyöty paistinpannulla halki, huudettu ja raivottu kuin pikku.pentu. mikään ei kestä. Sellainen on varhaiskasvatuksen lastenhoitaja vaimona. 

Vierailija
115/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo käytännössä menisi? Sanoisit miehelle, että sulla ei ole asiaa ruokapöytään ja kattiloille? Isälle ei kateta lautasta pöytään, miten selität tämän lapselle, että isä ei saa syödä samaa ruokaa? 

Miksi isälle pitäisi kattaa lautanen pöytään? Ja miksi lapsille potäisi jotenkin selttää se että isä ei ole laittanut itsellee ruokaa?

Vierailija
116/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ongelmana on parisuhteen alusta asti ollut se, että ne langat eivät ole kenenkään käsissä, jos minä en niitä ota.

Esimerkiksi asuntojen ostamiset ja myymiset, yhteydenpito välittäjiin, tarjousten läpikäynti ja hyväksyminen, ajan sopiminen pankkiin kaupantekoa varten. Näin on ollut nyt kolmen yhdessä ostamamme ja 50/50 omistamamme asunnon kohdalla.

Mieheni piti myös hänen omistuksessaan olevaa, Helsingin Kantakaupungissa sij. asuntoa tyhjillään, romuvarastona 10 vuoden ajan. Pitkän suostuttelun jälkeen sain hänet suostuteltua laittamaan asunnon vuokralle. Autoin prosessissa ja lisäksi siivosin asunnon. Sovin sen näytöt jne.

Meillä ainakin on täysin toisinpäin. Vaimo ei saa sanaa suustaan kun pitäisi tehdä isoja valintoja, kodin rakentaminen, auton osto, raha-asiat, hän ei ole koskaan ottanut minkäänlaista vastuuta. Aivan täysin ovat jääneet minun eli miehen vastuulle.

Ihania nämä "ei meillä ainakaan"-argumentit, jotka eivät todista mitään kun puhutaan isommista yhteiskunnallisista ilmiöistä kuten tässä ketjussa. Ja miksi SINÄ siis otit tuollaisen ihmisen vaimoksesi, jos hän ei osaa ottaa vastuuta tai tehdä päätöksiä? Ei taida olla tottakaan tuo kommentti.

Juuri tuohon samaan oli joku vastannut miten miehistä on tullut tuollaisia tossuja. Huom monikossa miehistä, joka ei pidä paikkaansa. Mutta kun minä puhun yhdestä ihmisestä se tuomitaan. Miksi? Eihän naisista tiedä koskaan mitä ovat ennenkuin näkee. Nainen on sillä tavalla peto ettei tutustumisvaiheessa näe päällepäin mikä on todellisuudessa. Minä ajattelin että päiväkodin työntekijä varmasti tulee lasten kanssa toimeen, mutta olikin se joka huutaa ja raivoaa lapsille niin että 100m päässä ulkonakin kuulee, ei ole yksi eikä toinen kerta kun lasten hoidon suhteen on lennellyt lusikat ja haarukat pitkin seiniä ja kuullut huutoa "en minä enää jaksa". Mitä tekee isä, hoitaa lapset hyvälle mielelle ja sitten syödään ja nauretaan. Oudosti kun olen itse töissä ja vaimon Vuoro selvitä lasten kanssa on ovenkahvat seinistä läpi, Hella lyöty paistinpannulla halki, huudettu ja raivottu kuin pikku.pentu. mikään ei kestä. Sellainen on varhaiskasvatuksen lastenhoitaja vaimona. 

EROA SIITÄ

Vierailija
117/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaamatkustaja voi jäädä ilman ruokaa, puhtaita vaatteita ja lomamatkaa. Vapaamatkustajalle voi myös antaa sellaisia tehtäviä jotka eivät ole niin päivän päälle. Kannattaa siis ihan rehellisesti myöntää itselleen että mahdollistaa ihan itse vapaamatkustamisen eikä vain uhriutua. Vapaamatkustajasta pääsee myös halutessaan eroon ellei marttyyrinviitta ole liian houkutteleva. 

Vierailija
118/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sehän menee niin. Mennyt kymmeniä kertoja ainakin meillä. Kun itse isänä teen ison kattilan ruokaa "lasten lempiruokaa" syön sitä itsekkin tottakai ja aletaan syömään lasten kanssa, vaimo tulee ja toteaa, mä en ainakaan tuota syö ja alkaa paiskomaan kaappejen ovia ja kokkaamaan ruokaa. Seuraavaksi valittaa koska hänen pitää tehdä aina kaikki. Eihän se kelpaa naisille että mies tekee. Kun olen pessyt pyykkiä päivän, vaimo on varmasti sitä mieltä että hänen täytyy pestä pyykkiä joka ikinen vapaa päivä. 

Vierailija
119/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen kokee olevansa se joka saa tehdä päätöksiä yksin ja se ajaa miehen paitsioon. Onhan se kuvaavaa että miehillä on jotain miesluolia - siis joku oma nurkkaus kodissaan! Eikä hälytyskellot kilkkaa.

Tästä juuri huomautin omalle vaimolle kun aika monesta asiasta sivuutti mielipiteeni ja lause alkoi aina "eiku mä haluan siihen...".

Oletko koskaan miettinyt miksi naisilla ei ole "naisluolia"? 

Ei naisilla ole mitään omaa paikkaa, jonne paeta jatkuvaa ilmaista kotityöurakkaa, lapsia tai puolisoa. Koska me naiset emme pakene velvollisuuksiamme. Siksi. 

Jos jokin asia X pitäisi hoitaa tiettyyn päivään mennessä, mies ei suostu edes keskustelemaan asiasta, joten nainenhan sen asian sitten hoitaa yksikseen. Hupaisaa että mies sitten rupeaa syyttämään naista siitä että "tämä tekee yksin päätökset." Mies siis syyttää naista siitä, että itse päätti olla osallistumatta päätöksentekoon. Just joo.

Englanniksi on olemassa käsite "weaponized incompetence". Tarkoittaa valikoivaa osaamattomuutta tai aseistettua kyvyttömyyttä. Se on psykologinen termi tilanteelle, jossa henkilö teeskentelee tahallaan avutonta tai suoriutuu tehtävistä huonosti välttääkseen vastuun. Weaponized osa termiä viittaa nimenomaan siihen, että henkilö (usein mies) käyttää "osamattomuuttaan" tai "väsymystä" tai "kiireitä" tai muuta veruketta aseena sitä parisuhteen toista osapuolta vastaan. Kyse on aktiivisesta vastarinnasta, suunnitelmallisesta projektista sälyttää naisen niskaan kaikki tylsät ja ikävät ja usein palkattomat työt. Kyse ei ole siis yksittäisestä tapahtumasta vaan strategiasta, jolla mies pyrkiii ns. miesvauvan asemaan, eli passuuttaa itseään, elelee kuin Ellun kana, kun taas naiselle jää kannettavaksi miehen osuuskin töistä ja vastuista. 

Vierailija
120/134 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen nainen siis. Ajaa miehen kaikesta ulos ja sitten valittaa ettei mies osallistu. Pahin mahdollinen. Miksi ei voi alusta asti tehdä yhdessä?

Yleensä nainen tekee yhdessä n. 0-5-vuotiaan lapsen kanssa. Miksi aikuinen mies yrittää päästä tällaiseen asemaan eikä hoida vastuitaan elatuksesta ja tartu itse huushollin töihin? Hyi miesvauvoille.

Koska miesten osallistumista ei huomata. Kävit töissä, teit ruokaa, kävit kaupassa, siivosit, hoidit lasta, mutta se pyykkivuori, nainen on pessyt koko päivän pyykkiä, pyykkiä pyykkiä, mies ei ole tehnyt mitään. Ensinnäkin kun on miehen vuoro pestä, sen tekee kyllä kone ja kuivaa. Naiselle se on kuin koko päivän käsin pesis. Lasten kanssa, neuvola ja muut, oudosti kaikki tiedot tulevat äidin tietoon 200 kertaa helpommin kuin isän, jos isä haluaa yhtä paljon tietoja tarvitsee tehdä todella paljon enemmän töitä saadakseen se tieto, nainenhan ei sellaiseen ala että jos tietää asian x kertoisi sen miehelle että mieskin tietäisi. Päiväkodit, koulut jne. Eipä niistä isään olla yhteydessä. Narusta toisensa perään vetää äiti, koska isälle niitä ei anneta ellei äiti siellä päiväkodilla ilmoita että puhuppas isälle huomenna tai ilmoita opettajalle että ottaa isään yhteyttä sopiakseen palaverin. On aivan turha syyttää isää jos hän ei edes ole tietoinen asioista. Yhdessä hän nämä pitäisi hoitaa, eikä niin että nainen alusta asti alkaa pikkuhiljaa ottamaan omaa roolia 

Koululaisilla on nykyään wilma johon tulee kaikki tarvittava tieto ja molemmat vanhemmat saavat sinne tunnukset. Itse en käynyt wilmassa ollenkaan pariin ensimmäiseen vuoteen kun mieheni hoiti kaikki kouluasiat. Hän kävi myös tapaamisissa opettajan kanssa. Eli kyllä munallinenkin voi nämä asiat hoitaa jos oikeasti haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi