Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteen noidankehä: mitä enemmän nainen suorittaa ja pitää koko ajan lankoja käsissään, sitä passiivisemmaksi mies muuttuu

Vierailija
30.05.2026 |

Sitä mukaa kun mies passivoituu entisestään, nainen reagoi ottamalla yhä enemmän johtajan ja vastuunkantajan roolia. 

 

Tulos: nainen uupuu ja mies taas kokee olevansa hyödytön (maskuliinisuus kärsinyt). 

 

Miten tuosta päästään pois? 

Kommentit (181)

Vierailija
181/181 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ikuisuusaihe (tämäkin ketju venähti alle vuorokaudessa yli 170 viestiin) ja keskustelu menee nopeasti asiattomaksi heittelyksi, mutta koitetaan tiivistää:

Loppupelissä kotitöissä ei ole ole kyse siitä, miten ne jaetaan, vaan siitä miten toisen työtä arvostetaan. Tuo ap:n kuvaama tilanne on lähinnä se, että mies ottaa naisen tekemän työn itsestäänselvyytenä, eikä arvosta tätä.

Tämä arvostus ei tule kotityölistoista tai muusta jakamisesta. Kotityöt sinänsä pystyy yksi ihminen hoitamaan uupumatta, ihan palkkatyön ohessa. Kyse on vain siitä, miten asiat järjestetään. Tätä voi kysyä melkein keneltä tahansa töissäkäyvältä yh-äidiltä.

Eikä minulla ole mitään patenttiratkaisua tähän, mutta jos kotityöt tuntuvat ongelmalta, ei se tyypillisesti ratkea hoitamalla ne jotenkin toisin. Esimerkkitapaus on se, kun perheessä päätetään äidin työtaakkaa keventääkseen, tilata viikkosiivous. Tuloksena äidin pitää itseasiassa tehdä vielä enemmän, kun viikkosiivousta varten pitää järjestää paikat, koska mies jättää kaikki vielä enemmän levälleen, kun "meillähän käy siivooja" Eli varsinainen syy, mies pitää äidin ja siivoojan työtä itsestäänselvyytenä, eikä arvosta tätä, ei kadonnut minnekkään.

Yleensä parisuhteen ongelmat oireilevat riitoina kotitöistä. Näin ollen ne kotitöiden ongelmat ratkaistaan selvittämällä parisuhteen ongelmat.

Muuten pitkälti samaa mieltä, mutta lusmu ei ole aina mies. Joissain tilanteissa nainen on se pompottaja, joka pitää toista itsestäänselvyytenä. Sitten ihmettelee, kun ei saa ihailua osakseen. Ei ole osallistunut yhteisiin velvoitteisiin. 

En missään vaiheessa sanonut, että miehet olisivat lusmuja. Parissa esimerkissä se sattui olemaan niin, mutta yleisesti en sanonut, että jos mies ei tee sitä tai tätä... Ja tuo pompotus on myös oire parisuhteen ongelmista ja huonosta kommunikaatiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä