Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?

Vierailija
30.05.2026 |

Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.

Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi. 

Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.

Kommentit (963)

Vierailija
841/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mielestäni todistustaakka on sillä joka väittää että kaikki alkoi tyhjästä mutta se on kuitenkin tieteen lakien mukaan todistettavissa."

Tiede ei väitä noin. Kristinusko väittää. Se kertoo miten Jumala loi koko maailman käytännössä vain sormia napsauttamalla eli tyhjästä.

Siksi on kummallista että uskovat niin usein väittävät juuri tämän olevan iso ongelma.

Lue Raamattua. Raamattu on Jumalan puhetta omilleen. Siellä sanotaan, että Jumala on on Luoja. Hän on luonut koko luomakunnan. Jumala on ollut aina, Hänellä ei ole äitiä ja isää. 

Todisteet tieteestä ovat ihmisen keksintöä, voi pitää paikkansa ja joskus ei. Eikö darwinismiakin ole korjattu jo aikojen saatossa? Miten voi siis väittää, että nykyinen evoluutioteoriakaan välttämättä pitää paikkansa? Raamatun Sana sen sijaan pysyy. Kunhan kukaan ei mene muuttamaan tekstiä. 

Pysyy kyllä. Nimittäin höpöhöpö satuna.

Maailman vanhin ja yhä elävää perinnettä ylläpitävä satu! Siinä kevät- ja joulujuhlan aihetta kerrakseen!

"Maailman vanhimmaksi yhä harjoitetuista suurista uskonnoista katsotaan yleisesti hindulaisuus. Sen juuret juontavat yli 4 000 vuoden taakse, ja sen pyhien tekstien, Vedojen, pohja on peräisin noin vuodelta 1500 eaa."

Zarahustralaisuus on vanhin. En tiedä, mitä se on. 

Sieltä tulee hyvä ja paha, enkelit, maailman luominen, oikeastaan kaikki aivan keskeisin alkumyyttiaineisto nykyisissä länsimaissa. Ainut että Persiassa tieto oli hyvä asia, ja juutalaisilla huono asia.

Vierailija
842/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söpöä että pidät uskiksia hellyyttävinä. Ollaanhan me sitä. En ole ap, uskis joo. Älyä on päässä ja järkeä. Mutta sen tiedän että järki (niin tärkeä kun onkin ja Jumalalta ) ei riitä tai miten sen kuvaisi - ei ole oikea väline siihen, että tavoittaa sen mikä on ydin. Siihen tarvitaan usko. Ja siinä esikuva on lapsi. Juu, lapset ON hellyytäviä.

Sori nyt mutta ei kukaan järkeä omaava usko mihinkään jumaliin tao muihin henkiolentoihin. Onhan siitä lukuisia tutkimuksiakin että uskovaisilla on ateisteja enemmän mielenterveys ongelmia, alhaisempi älykkyysosamäärä sekä esim. huomattavasti enemmän poikkeavaa seksuaalisuutta (kuten pedofiliaa). Itse en pidä vajaamielisiä pedareita söpöinä. 

Ymmärryksessäsi on peite, siksi usko ei vaikuta sinustä järkevältä, minullakin oli, mutta Kristuksessa se otettiin pois.

Emme me uskovat ole täällä siksi että voittaisimme väittelyn tai että kokisimme olevamme ateisteja parempia, tai moraalisempia vaan koska olimme sokeita ja nyt näemme.

Te ateistit ette näe, koska olette vielä pimeydessä. Toivomme että peite otettaisiin pois teiltäkin. Sitten näkisitte.

Kukaan ei voi tulla Jeesuksen Kristuksen tykö elle Isä häntä vedä.

Olin äsken saunassa ja ruokoilin teidän ateistien puolesta, että pelastuisitte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänytkään ihmeessä kukaan haluaa ikuisen elämän? Minusta moinen kuullostaa rangaistukselta ja suorastaan kammottavalta. 

Koska ajattelet ikuisuutta aikana? 

Eihän ikuisuudessa ole aikaa.

Tarkoitat että olemme taivaan ikuisuudessa juuri nyt.

Jos emme ole, niin olet loogisessa ansassa itsesi kanssa.

Vierailija
844/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta palstatason ateistien  jankkaukset. Tuskin uskovaisiakaan. 

Vierailija
845/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zarathusralaisuuden tuho islamin vallan alle oli valtava tragedia. Afganistan oli muinoin lähes buddhalainen ja sekin uskonto tuhottiin sieltä.

Vierailija
846/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Jeesus on Raamatun ydinhahmo, joka väittää meille ihan itse että Hän on totuus, niin siinä on aika hyvä lähtökohta selvittää onko näin. Onko Hän totuus? Puhuuko Hän vain omiaan? Mitä Hänen kerrotaan puhuneen? Raamattuun on talletettu paljon Jeesuksen puheita, saarnoja, opetuksia, vertauksia, varoituksen sanoja ja kehotusta.

Jeesus ei vain sanonut että tulee kertomaan sen, mikä on totta, vaan Hän sanoi itsestään, omasta persoonastaan että Hän itse on totuus. Se väite on sen verran paksua tervaa nieltäväksi, että se haastaa ottamaan selvää. Ei kukaan ihminen, paha ja syntinen voi tuollaita itsestään väittää, sillä sellainen joutaisi telkien taakse tai pehmeään huoneeseen. Kyllä Jeesuksen sanoissa on jotain paljon enemmän, koska niin monet ovat tulleet tietämään sen, että Hän on todella on totuus.

En näe mitään syytä olettaa että Jeesus olisi totuus. Hädintuskin edes että koko heppua olisi ollut olemassa.

Jeesus on kyllä ihan historiallinen henkilö. 

Teoista voi olla eri mieltä.

Se on vain totta, että siihen aikaan oli paljon Jeesus- nimisiä. Kuten nykyäänkin.

Muuta ei ole todistettu.

Paitsi että ne oli Joshuaita. 

"Jeesus" on väärä muoto, jos ollaan ihan tarkkoja.

Vierailija
847/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista että uskovaiset tarvitsevat kirjan ja kuvitteellisen olennon kertomaan heille miten ollaan ihmisiä. Miten tulee käyttäytyä, mikä on oikein ja mikä väärin jne. Normaali ihminen kun erottaa sen oikean ja väärän, omaa moraalin, eikä vahingoita toisia ilman että tarvitsee siihen henkiolennon ohjausta ja ohjekirjaa. Olen aina ihmetellyt miten uskovaisilta voi puuttua sisäinen moraali kun tarvitsevat siihen apua ulkopuolelta. 

Tännekin juurtunut moraali ja oikean ja väärän käsitykset juontavat juurikin raamatusta. 

Eli orjien pito ja homojen tappam1nen on ok? Niinhän Raamattu meitä ohjeistaa.

Älä valehtele 10 käskyä on edelleen voimassa. 5. käsky kuuluu "älä tapa". Orjuuskin kielletään, kun sanotaan, että kohtele lähimmäistäsi niinkuin haluat itseäsi kohdeltavan. 

3. Moos. 20:13: "Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava."

Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemäntenä
     pysy työstäsi erossa, niin että härkäsi ja aasisi voivat
     levätä ja vierasheimoiset työntekijäsi ja vähäisimmätkin
     orjasi saavat virkistäytyä. (2. Moos. 23:12)

Raamattu ei siis kiellä orjien pitämistä, vaan pitää orjuutta täysin normaalina.

Siteeraat Vanhaa Testamenttia. Jotkut elävät varmaan siinä vanhassa liitossa, mutta Jeesuksen kautta Jumala solmi uuden liiton ihmisen kanssa, kun Jeesus sovitti ihmisen synnit. Ne on anteeksi annettu, jos pyydät, on Jeesuksen viesti. Jeesus sanoi, että pitäkää kuitenkin käskyt (10 käskyä). Mooseksen aikaan oli orjia, mutta uuden liiton perusteella orjuutta ei voi Raamatulla perustella. Miten tuo Raamatun kohta 3. Moos 20:13 liittyy orjuuteen?

Paavalin sovitususko on sairain sairaista. 

Tarkoitta vastaavaa kuin tämä:

Naapurin lapsi naarmutti minun autoa. Lupaan unohtaa tuon, jos koko kylä pieksää minun pojan... tai minut.... se ei ole ihan selvää...

Aivan sadistista.

Vierailija
848/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista että uskovaiset tarvitsevat kirjan ja kuvitteellisen olennon kertomaan heille miten ollaan ihmisiä. Miten tulee käyttäytyä, mikä on oikein ja mikä väärin jne. Normaali ihminen kun erottaa sen oikean ja väärän, omaa moraalin, eikä vahingoita toisia ilman että tarvitsee siihen henkiolennon ohjausta ja ohjekirjaa. Olen aina ihmetellyt miten uskovaisilta voi puuttua sisäinen moraali kun tarvitsevat siihen apua ulkopuolelta. 

Tännekin juurtunut moraali ja oikean ja väärän käsitykset juontavat juurikin raamatusta. 

Eli orjien pito ja homojen tappam1nen on ok? Niinhän Raamattu meitä ohjeistaa.

Älä valehtele 10 käskyä on edelleen voimassa. 5. käsky kuuluu "älä tapa". Orjuuskin kielletään, kun sanotaan, että kohtele lähimmäistäsi niinkuin haluat itseäsi kohdeltavan. 

3. Moos. 20:13: "Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava."

Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemäntenä
     pysy työstäsi erossa, niin että härkäsi ja aasisi voivat
     levätä ja vierasheimoiset työntekijäsi ja vähäisimmätkin
     orjasi saavat virkistäytyä. (2. Moos. 23:12)

Raamattu ei siis kiellä orjien pitämistä, vaan pitää orjuutta täysin normaalina.

Siteeraat Vanhaa Testamenttia. Jotkut elävät varmaan siinä vanhassa liitossa, mutta Jeesuksen kautta Jumala solmi uuden liiton ihmisen kanssa, kun Jeesus sovitti ihmisen synnit. Ne on anteeksi annettu, jos pyydät, on Jeesuksen viesti. Jeesus sanoi, että pitäkää kuitenkin käskyt (10 käskyä). Mooseksen aikaan oli orjia, mutta uuden liiton perusteella orjuutta ei voi Raamatulla perustella. Miten tuo Raamatun kohta 3. Moos 20:13 liittyy orjuuteen?

Sovitususko ei ole yhteen sopiva Jeesuksen viestin kanssa. Joko synnistä maksetaan (Paavalin kirjeet) tai Jumala antaa anteeksi (Evankeliumit).

Jos ei ymmärrä eroa, ei pysty osallistumaan uskottavasti keskusteluun uskonnosta.

Vierailija
849/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, eikä kiinnosta. Omalla kohdalla se menee niin että mä en usko yhtään mihinkään jumaliin, olen siis ateisti ja silläpä selvä, ei lisättävää eikä keskusteltavaa. 😂 Ja tiedoksi tampiolle. Ateismi ei ole uskomusjärjestelmä. 

Omien havaintojeni mukaan ateisteilla on melko yhteneväiset uskomukset, mikä saa ajattelemaan, että taustalla on yhteinen lähde, josta nämä uskomukset periytyvät, joten tietyssä mielessä on kyse uskomusjärjestelmästä. 

-Eri kuin ap

No nyt rupes minuakin kiinnostamaan, näin ateistina. Olen lukenut tätä ketjua ihan äimänä, vaikea uskoa (heh) että on näin typeriä ihmisiä. Mitä ovat siis nämä yhteiset uskomukset, joita ateisteilla on? Ja erityisesti, mikä on tämä "lähde", josta nämä yhteiset uskomukset kumpuavat? Onko niitä uskomuksia koottu johonkin "Ateistin kirjaan", josta me ateistit voimme sitten niitä tavailla? Mistä sen voisi saada käsiinsä?

Esimerkkejä ateisisista uskomuksista/dogmeista:

1. Ateistit on fiksuja

2. uskovat on ihan tyhmiä, koska ajattelevat eri tavalla kuin ateistit

3. Kirkkoinstituutio edustaa uskovia

4. Samat virheelliset käsitykset kristinuskosta ja Raamatusta ihan perusasioissa ja silti ylimielinen suhtautuminen kun asiasta yrittää keskustella

5. Tieteelliset tutkimustulokset ovat faktoja (todellisuudessa tiede tuottaa vain tutkimustuloksia, joista voi vetää erilaisia johtopäätöksiä)

6. tiede ja usko on jotenkin vastakkaiset

7. tiedemiehet ovat ateisteja

8. On olemassa jokin uskonnollinen usko

9. ateistit eivät sovella uskoa elämässään

10. ateismi ei ole uskomus

11. ateistin tiedon lähde on olevinaan jokin muu kuin kuulopuheet ihmisten kertomuksista. Todellisuudessa jokaiden ihmisen tiedosta ylivoimainen valtaosa on kuultu joltain toiselta.

12. ateisti tuntee paremmin kristinuskon ja Raamatun kuin uskovat.

13. evoluutioteoria on todistettu fakta

En ole kyllä kuullut ateistejen esittävän noita väitteitä, noita väitteitä toistelee vain uskovaiset muka ateistien sanomana. 

Uskovana koen voivani sanoa, tähän mielipiteeni. Olen sisaret pahoillani mutta allekirjoitan tämän ikävän ilmiön. Minä en esimerkiksi ole koskaan kuullut kenenkää tuntemani ateistin esittävän noita väitteitä, olen kuullut/lukenut noita vaan toisten uskovien sanomana kun väittävät ateistien "uskovan" ja puhuvan noin. On toki olemassa tutkimuksia siitä että ateisteilla on korkeampi älykkyysosamäärä, tämän olen kuullut. Sehän ei ole mikään väite, eikä loukkaus meitä kohtaan vaan kyseisen tutkimuksen tutkimustulos. Koskaan en ole kuitenkaan kuullut steistin sanovan että kaikki ateistit on fiksuja.  Ateismi ei myöskään ole uskomus, se on käsitys siitä että jumalaa ei ole. Voit tutkia näiden sanojen merkityksen eroa itse. Se että ihminen ei usko johonkin ei suinkaan ole uskomus, eikä sellaiseksi muutu. Siitäkin on olemassa ihan tutkimus näyttöä että ateistit tuntisivat raamatun paremmin, myös monet uakonoppineet ovat ateisteja ja/tai agnostikkoja. Se että sinä et pidä ateisteista, ei tee väitteistäsi tosia, eikä sinusta hyvää kristittyä. Vahurskas ei levitä valheita eikä keksi tarinoita. 

Vierailija
850/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, eikä kiinnosta. Omalla kohdalla se menee niin että mä en usko yhtään mihinkään jumaliin, olen siis ateisti ja silläpä selvä, ei lisättävää eikä keskusteltavaa. 😂 Ja tiedoksi tampiolle. Ateismi ei ole uskomusjärjestelmä. 

Omien havaintojeni mukaan ateisteilla on melko yhteneväiset uskomukset, mikä saa ajattelemaan, että taustalla on yhteinen lähde, josta nämä uskomukset periytyvät, joten tietyssä mielessä on kyse uskomusjärjestelmästä. 

-Eri kuin ap

No nyt rupes minuakin kiinnostamaan, näin ateistina. Olen lukenut tätä ketjua ihan äimänä, vaikea uskoa (heh) että on näin typeriä ihmisiä. Mitä ovat siis nämä yhteiset uskomukset, joita ateisteilla on? Ja erityisesti, mikä on tämä "lähde", josta nämä yhteiset uskomukset kumpuavat? Onko niitä uskomuksia koottu johonkin "Ateistin kirjaan", josta me ateistit voimme sitten niitä tavailla? Mistä sen voisi saada käsiinsä?

1. Ateistit on fiksuja

4. Samat virheelliset käsitykset kristinuskosta ja Raamatusta ihan perusasioissa ja silti ylimielinen suhtautuminen kun asiasta yrittää keskustella

5. Tieteelliset tutkimustulokset ovat faktoja (todellisuudessa tiede tuottaa vain tutkimustuloksia, joista voi vetää erilaisia johtopäätöksiä)

11. ateistin tiedon lähde on olevinaan jokin muu kuin kuulopuheet ihmisten kertomuksista. Todellisuudessa jokaiden ihmisen tiedosta ylivoimainen valtaosa on kuultu joltain toiselta.

En ole kyllä kuullut ateistejen esittävän noita väitteitä, noita väitteitä toistelee vain uskovaiset muka ateistien sanomana. 

Älä minua usko, lue tämä keskustelu ja muita tältä foorumilta ja muodosta oma käsityksesi.

Voihan se tietysti olla tämä foorumi ei ole edustava ote ateistien ajatuksista, mutta tämän ja joidenkin muiden kohtaamista perusteella minä saan tuollaisen kuvan.

Vierailija
851/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karmein painajainen olisi herätä tämän hihhuli lauman kanssa jostain taivaasta ja joutua elämään ikuisesti ja vielä tässä seurassa. Ei helvetti sentään! 

Antiteismi haisee, voisitteko poistua?

pitää nenää

Mitäs vikaa siinä on?

Jumalusko kun on aikamoista jööttiä.

Tuulimyllyjä vastaan huitomista. Turhaa hommaa. Lippua heiluttamalla ei valtamerten tuomat tuulet käänny. Jumala on Jumala teimmepä mitä.

-entinen ateisti

Usko on siitä pirullinen tauti, että se ei vaadi todisteita. Kuin saisi influenssan, mutta ei suostuisi ottamaan rokotteita myöhemminkään, koska "uskon mihin uskon, enkä ainakaan tieteeseen".

Vierailija
852/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateismi se vasta uskoa vaatiikin!

Minkään todennäköisyyden mukaan elämä ei ole ehtinyt kehittyä sattumanvaraisesti siinä ajassa, joka on kulunut.

Yliopistolla bilsan ja fysiikan proffista hyvin moni sanoi, että tuntuu välttämättömältä että jokin voima on ohjannut maailmankaikkeuden ja maapallon elämän kehittymistä.

Kerro nyt mikä pystyy estämään evoluution. Evoluution on paljon helpompaa hyväksyä, kuin jokin sen estävä taikavoima.

Vierailija
853/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta palstatason ateistien  jankkaukset. Tuskin uskovaisiakaan. 

Sithän sä voit suksia vaikka v i t t u u n eikös? 

Vierailija
854/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri kuin ap

1. Ateistit on fiksuja

Uskovana koen voivani sanoa, tähän mielipiteeni. Olen sisaret pahoillani mutta allekirjoitan tämän ikävän ilmiön. Minä en esimerkiksi ole koskaan kuullut kenenkää tuntemani ateistin esittävän noita väitteitä, olen kuullut/lukenut noita vaan toisten uskovien sanomana kun väittävät ateistien "uskovan" ja puhuvan noin. On toki olemassa tutkimuksia siitä että ateisteilla on korkeampi älykkyysosamäärä, tämän olen kuullut. Sehän ei ole mikään väite, eikä loukkaus meitä kohtaan vaan kyseisen tutkimuksen tutkimustulos. Koskaan en ole kuitenkaan kuullut steistin sanovan että kaikki ateistit on fiksuja.  Ateismi ei myöskään ole uskomus, se on käsitys siitä että jumalaa ei ole. Voit tutkia näiden sanojen merkityksen eroa itse. Se että ihminen ei usko johonkin ei suinkaan ole uskomus, eikä sellaiseksi muutu. Siitäkin on olemassa ihan tutkimus näyttöä että ateistit tuntisivat raamatun paremmin, myös monet uakonoppineet ovat ateisteja ja/tai agnostikkoja. Se että sinä et pidä ateisteista, ei tee väitteistäsi tosia, eikä sinusta hyvää kristittyä. Vahurskas ei levitä valheita eikä keksi tarinoita. 

Huomaa, että en ottanut kantaa ovatko nuo uskomukset tosia vai epätosia, listasin vain havaitsemiani yhteisiä uskomuksia joita ateisteilla on.

Omalla kirjoituksellasi sinä vahvistit näitä ja kerroit, että myös sinulla on noita samoja uskomuksia.

En tässäkään ota kantaa niiden totuusarvoon.

Vierailija
855/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karmein painajainen olisi herätä tämän hihhuli lauman kanssa jostain taivaasta ja joutua elämään ikuisesti ja vielä tässä seurassa. Ei helvetti sentään! 

Antiteismi haisee, voisitteko poistua?

pitää nenää

Mitäs vikaa siinä on?

Jumalusko kun on aikamoista jööttiä.

Tuulimyllyjä vastaan huitomista. Turhaa hommaa. Lippua heiluttamalla ei valtamerten tuomat tuulet käänny. Jumala on Jumala teimmepä mitä.

-entinen ateisti

Jumalaa ei ole. - Entinen uskovainen

Vierailija
856/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri kuin ap

1. Ateistit on fiksuja

En sanonut, että ateistit suoraan tunnustaisivat uskovansa noin, vaan tuo on kooste havainnoistani.

Oletko ateisti, mitkä noista uskomuksista eivät omalla kohdallasi päde?

Vierailija
857/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri kuin ap

1. Ateistit on fiksuja

Huomaa, että en ottanut kantaa ovatko nuo uskomukset tosia vai epätosia, listasin vain havaitsemiani yhteisiä uskomuksia joita ateisteilla on.

Omalla kirjoituksellasi sinä vahvistit näitä ja kerroit, että myös sinulla on noita samoja uskomuksia.

Ei vaan ainä väitit ateistien hokevan noita vaan ei ole yksikään tuntemani ateisti minulle noita koskaan hokenut. Monet uskon sisaret kyllä ovat väittäneet ateistien noita hokevan mutten ole koskaan tuollaiseen oikeassa elämässä törmännyt. Ehkäpä ongelma on valitsemassasi seurassa tai siinä että keräät "tietosi" ateistien mielenliikkeistä trolli palstoilta ja luulet niitä tosiksi? 

Vierailija
858/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko uskovaiset ihan vakavissaan olevansa mieleltään terveitä? 

Vierailija
859/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri kuin ap

1. Ateistit on fiksuja

Ei vaan ainä väitit ateistien hokevan noita vaan ei ole yksikään tuntemani ateisti minulle noita koskaan hokenut. Monet uskon sisaret kyllä ovat väittäneet ateistien noita hokevan mutten ole koskaan tuollaiseen oikeassa elämässä törmännyt. Ehkäpä ongelma on valitsemassasi seurassa tai siinä että keräät "tietosi" ateistien mielenliikkeistä trolli palstoilta ja luulet niitä tosiksi? 

En muista väittäneeni ateistien hokeneen noita, vaan olen tehnyt havaintoja tästä keskusetelusta ja muista tällä foorumilla (olen myös kohdannut ateisteja livenä)

Lue tämä keskustelu ja katso mitä ateistit kirjoittavat ja muodosta oma näkemyksesi.

Vierailija
860/963 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänytkään ihmeessä kukaan haluaa ikuisen elämän? Minusta moinen kuullostaa rangaistukselta ja suorastaan kammottavalta. 

Koska ajattelet ikuisuutta aikana? 

Eihän ikuisuudessa ole aikaa.

Tarkoitat että olemme taivaan ikuisuudessa juuri nyt.

Jos emme ole, niin olet loogisessa ansassa itsesi kanssa.

Ajan kokemus perustuu muistiin. "Helvetissä" on muisti (ajan kokemus).

Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu; vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.