Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa

Vierailija
30.05.2026 |

Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa. Pahinta oli, että kiusaajana toimi aina oma lähiesihenkilö. Mitä työpaikkakiusattu voi tehdä ja miten selviytyä?

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ebfb3a2b-4b98-4cd0-aaea-4fbff67d139e

Kommentit (314)

Vierailija
241/314 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on sairas maa, jossa asuu sairaita ihmisiä. Kiusaajat on myös niitä.

Vierailija
242/314 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Eeva otti vastuun omasta toiminnasta? Eeva on tässä ainoa yhdistävä tekijä.. Vika löytyy Eevan peilistä.

Niin. Kyllä se vähän erikoista on, jos VIIDESSÄ työpaikassa sama toistuu, eikä itsessä ole mitään vikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/314 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten häntä konkreettisesti kiusattiin? Maksumuuri estää lukemisen. Ottakaa huomioon, tässä ei ole kuvattuna kuin yhden ihmisen kokemus. Ei työkavereiden kokemuksia tästä henkilöstä.

Kuka tahansa voi väittää jääneensä työpaikalla ’ulkopuolelle’. Käsitettä kiusaaminen voi käyttää myös heppoisin perustein. 

Vierailija
244/314 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten Eeva otti vastuun omasta toiminnasta? Eeva on tässä ainoa yhdistävä tekijä.. Vika löytyy Eevan peilistä.

Niin. Kyllä se vähän erikoista on, jos VIIDESSÄ työpaikassa sama toistuu, eikä itsessä ole mitään vikaa. 

Suomalaiset on kiusaajakansaa. Ei se vika ole sen vikaa tuossa henkilössä, kuin niissä kiusaajissa. Typerää alkaa ihmisiä kiusaamaan työpaikalla, josta ihmisen kuuluu saada toimeentulonsa. Suomi on kusipäiden maa. Kusipäät pärjäävät elämässä, jotka pilaavat toisen elämän.

Vierailija
245/314 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla tämä henkilö on? Teksti on maksumuurin takana.

Mikä ihmeen maksumuuri? Minä ainakin pystyn lukemaan kaiken.

Vierailija
246/314 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan bimbo ja käytös varmaan sen mukaista. Ymmärrän täysin esihenkilöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
247/314 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisena ja kilttinä nepsynä ymmärrän täysin Eeva Rootsia.

Vierailija
248/314 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla naamalla voi monessa naisvaltaisessa paikassa saada aika tylyä kohtelua kateellisilta ja hännystelijöiltään, jos ei siis itse satu olemaan se jengin kuningatar.

Kateellisuus ja ei sopeudu muottiin -> joutuu kiusatuksi helpommin

Minäkin jouduin eräässä työpaikassani kiusatuksi erään naistyöntekijän toimesta. Hän oli rääväsuinen "hauskuuttaja", joka johti työpaikkamme samanikäisten naistyöntekijöiden klikkiä ja veti omaa showtaan jatkuvasti. Porukkaan emme kelvanneet me muutamat, jotka emme nauraneet hänen jutuilleen. Narsistisia piirteitä hänellä siis. Olisikin ollut pelkkää ulkopuolelle jättämistä, mutta se ei riittänyt, ja yritin kyllä vältellä häntä, mutta se ei pienessä työyhteisössä ollut helppoa. Muut porukassa olivat kuitenkin ihan mukavia, kunhan kuningatar ei ollut paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
249/314 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla naamalla voi monessa naisvaltaisessa paikassa saada aika tylyä kohtelua kateellisilta ja hännystelijöiltään, jos ei siis itse satu olemaan se jengin kuningatar.

Kateellisuus ja ei sopeudu muottiin -> joutuu kiusatuksi helpommin

Minäkin jouduin eräässä työpaikassani kiusatuksi erään naistyöntekijän toimesta. Hän oli rääväsuinen "hauskuuttaja", joka johti työpaikkamme samanikäisten naistyöntekijöiden klikkiä ja veti omaa showtaan jatkuvasti. Porukkaan emme kelvanneet me muutamat, jotka emme nauraneet hänen jutuilleen. Narsistisia piirteitä hänellä siis. Olisikin ollut pelkkää ulkopuolelle jättämistä, mutta se ei riittänyt, ja yritin kyllä vältellä häntä, mutta se ei pienessä työyhteisössä ollut helppoa. Muut porukassa olivat kuitenkin ihan mukavia, kunhan kuningatar ei ollut paikalla.

Usein, mutta ei tietenkään aina. Se kiusaaja on semmonen rääväsuu extrovertti, joka ei kunnioita muita ihmisiä. Hänellä on oikeus kohdella muita huonosti. Narsistisia piireitä omaavana vaatii jotain ihailua ja imartelua. Jos hänelle ei sitä anneta niin sitten ottaa jonkun henkilön silmätikuksi, yleensä sen rauhallisen ihmisen, ketä ei sosiaaliset pelit kiinnosta.

Vierailija
250/314 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas kaunis nainen, tuo ulkonäkö herättää monissa kateutta. Jos on vielä fiksu ja kiva, niin siinä on monella tantalla sietämätön olo.

Sun omia oletuksia. Entä jos Eeva itse olikin se kusipää? Muista Eeva on ainoa yhteinen tekijä tässä. 

niin, kyseistä tapausta tuntematta enkä siihen otakaan kantaa..niin kiusaajienkin yksi lempikeino on väittää tulleensa itse kiusatuksi jos ei saa työpaikalla omaa tahtoaan läpi esim. aina lomat omien toiveiden mukaan. Näitä on nähty. Eli se joka julkisuudessa puhuu että muut kiusaa mua, niin tilanne saattaa olla toisinpäinkin. tässä jutussa kieltämättä herättää huomiota se että peräti 5 eri esihenkilöä on kiusannut, aikamoisen huono tuuri ja voi hyvin olla tottakin, harmi kun ei juttua pääse kokonaan lukemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
251/314 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas kaunis nainen, tuo ulkonäkö herättää monissa kateutta. Jos on vielä fiksu ja kiva, niin siinä on monella tantalla sietämätön olo.

Sun omia oletuksia. Entä jos Eeva itse olikin se kusipää? Muista Eeva on ainoa yhteinen tekijä tässä. 

niin, kyseistä tapausta tuntematta enkä siihen otakaan kantaa..niin kiusaajienkin yksi lempikeino on väittää tulleensa itse kiusatuksi jos ei saa työpaikalla omaa tahtoaan läpi esim. aina lomat omien toiveiden mukaan. Näitä on nähty. Eli se joka julkisuudessa puhuu että muut kiusaa mua, niin tilanne saattaa olla toisinpäinkin. tässä jutussa kieltämättä herättää huomiota se että peräti 5 eri esihenkilöä on kiusannut, aikamoisen huono tuuri ja voi hyvin olla tottakin, harmi kun ei juttua pääse kokonaan lukemaan.

Ne kiusaajat on yleensä itse narsisteja, joilla yhteisön tuki. Eeva on joutunut kiusatuksi erilaisuutensa takia, ei ole varmaan muottiin sopinut niillä työpaikoilla.

Vierailija
252/314 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkakiusaaminen on ihan normaalia. Kiusataan jos naama ei kelpaa tai ettei työntekijä ole saanut olla valitsemassa uutta henkilöä. Tapahtuu sekä yksityisillä sekä kunnissa

Jep, sain tuntea sen, kun osastolta joutui henkilö liuskaan YT:ssä ja minut siirrettiin toiselta osastolta sinne kuitenkin eri hommiin. Mitenkään en ollu osallinen mihinkään. Sain aikamoista kohtelua täysin syyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
253/314 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkakiusaaminen on ihan normaalia. Kiusataan jos naama ei kelpaa tai ettei työntekijä ole saanut olla valitsemassa uutta henkilöä. Tapahtuu sekä yksityisillä sekä kunnissa

Niin tapahtuu. Itse en välitä työkavereista, enkä halua olla heidän kanssa tekemisissä kuin työasioissa ja silloinkin viileän kohteliaasti. Jonkun Mirkun seläntakana supinat ei kiinnostele.

Sä et ilmeisesti välitä jos sinulta pimitetään töihin liittyviä asoita. Sinua ei tervehditä tai toivotella esim. hyviä lomia kuten muille. Edes yhteisiin tilaisuuksiin sinua ei kutsuta. Huomaat toimistolla, että kaikki lähtevät johonkin, sinulle vain ei ole kerrottu. Eihän sua haittaa? Ajattelitko, että kiusaaminen on vain jotain seläntakana supinaa. Huomaan ettet ole oikeasti kokenut kiusaamista.

Vierailija
254/314 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika herkkänahkainen emäntä. Pahoittaa mielensä jokaisesta kriikistä ja kokee sen kiusaamisena. Työelämässä negatiivine palaute on ammattitaidon kehittymistä. Kun siis sanotaan mitä on tehnyt väärin ja ottaa siitä opikseen.

En pääse juttua lukemaan, mutta eiköhän sitä kiusaamisen erota rakentavasta palautteesta. Minua on kiusattu seuraavilla tavoilla. Pimittämällä työhön liittyviä asioita, ei kutsuttu yhteisiin tapahtumiin, ei tervehditä, toivoteta hyvää lomaa, olen kuin ilmaa näkymätön minulle ei puhuta.  Ei perehdytetä jolloin joudut kyselemään muilta suunnilleen anteeksi pyydellen. Itse yrittää tietysti selvitä niin hyvin, kun voi ja selvitellä omatoimisesti asioita. Minulla on myös kokemusta hyvästä työyhteisöstä.

Minuakaan ei perehdytetty kunnolla ja muutenkin työilmapiiri on ihan paska. Nyt ei tarjota enää vuorojakaan joten se etten kysellyt tarpeeksi kiusaajalta ja näiltä vttumaisilta känisijöiltä kosahti nilkkaani. Jospa saisin vielä edes yksin tehtävän työn...inhoan ihmisiä, en jaksa enää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
255/314 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän sen huomaa, että suomalaiset on kiusaajia. Näytäppä yksi tapaus, jossa kiusaamiseen oltaisiin puututtu?

Vierailija
256/314 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän sen huomaa, että suomalaiset on kiusaajia. Näytäppä yksi tapaus, jossa kiusaamiseen oltaisiin puututtu?

Jo se asia, että mainitset joutuneesi kiusatuksi niin susta tehdään hankala tai ongelma

Vierailija
257/314 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonevat naulat hakataan ensimmäisenä, vai miten se japanilainen sanonta menikään.

Kyllä voin kokemuksesta sanoa, että sitä kateellisuudesta kumpuavaa kiusaamista on Suomessa. Itse olen sairaaksi saakka kiusattu, ensin koulussa ja sitten lopuksi töissä.

En minä ollut mikään ylimielinen tai ilkeä. Olin ylitunnollinen ja liiankin ahkera kynnysmatto. Mitä enemmän kiusaajat olivat aggressiivisia, sitä enemmän yritin tehdä kaiken täydellisesti. Mitä parempi olin, sitä enemmän he vaan suuttuivat.

En minä ymmärtänyt sitä silloin nuorena. Minä luulin olevani kauhean ruma, tyhmä ja huono.

No ne roolit oli toisin päin.

Tajusin sen liian myöhään ja terveys on jo pilalla.

Teille jotka syyllistätte uhria ja sanotte, että uhrin vika koska monessa paikassa kiusataan, niin te olette alhaisia. Yhdistävä tekijä joka paikassa on kaltaisenne raukat. Luuserit, jotka ei osaa käyttäytyä, eikä muutakaan, ainoastaan kiusata osaatte. Surkimukset.

Ja nyt haukut itse toisia alhaisiksi, luusereiksi, surkimuksiksi.

Hyvin tarttui kiusaajien tavat.

Vierailija
258/314 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonevat naulat hakataan ensimmäisenä, vai miten se japanilainen sanonta menikään.

Kyllä voin kokemuksesta sanoa, että sitä kateellisuudesta kumpuavaa kiusaamista on Suomessa. Itse olen sairaaksi saakka kiusattu, ensin koulussa ja sitten lopuksi töissä.

En minä ollut mikään ylimielinen tai ilkeä. Olin ylitunnollinen ja liiankin ahkera kynnysmatto. Mitä enemmän kiusaajat olivat aggressiivisia, sitä enemmän yritin tehdä kaiken täydellisesti. Mitä parempi olin, sitä enemmän he vaan suuttuivat.

En minä ymmärtänyt sitä silloin nuorena. Minä luulin olevani kauhean ruma, tyhmä ja huono.

No ne roolit oli toisin päin.

Tajusin sen liian myöhään ja terveys on jo pilalla.

Teille jotka syyllistätte uhria ja sanotte, että uhrin vika koska monessa paikassa kiusataan, niin te olette alhaisia. Yhdistävä tekijä joka paikassa on kaltaisenne raukat. Luuserit, jotka ei osaa käyttäytyä, eikä muutakaan, ainoastaan kiusata osaatte. Surkimukset.

Mun työpaikka on täynnä ylitunnollisia ja kilttejä ihmisiä. Kaikki hoitavat työnsä, eikä ketään kiusata. Koulussakaan ketään ei kiusattu edellä mainituista syistä. Enkä kyllä muutenkaan saa oikein tuollaisesta logiikasta kiinni, että ihminen joutuu kiusatuksi, jos on hyvä koulussa tai työssään. Itse en ole koskaan sellaista toimintaa todistanut ja olen kuitenkin 22 vuotta ollut täysin työelämässä, vielä pidempään jos lasketaan kesätyöt ja harjoittelut sekä osa-aikahonmat.

Ehkä joillain aloilla se työpaikan ilmapiiri on sitten toksisempi, mutta vaikeaa tuohon sinun hypoteesiin on siltikään uskoa. Oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä on kiinnostunut omista asioistaan, eikä haaskaa aikaansa muiden tallomiseen.

Ei oikeasti millään pahalla, mutta olet oikeasti anteeksi nyt vaan, tosi tyhmä.

Taidat olla sosiaalisesti aika pöljä, etkä näe mitä ympärilläsi tapahtuu, kun "olet vaan kiinnostunut omista asioistasi".

Sinä olet sitä sakkia, joka kädet taskussa möllöttää, kun toisia rääkätään ja kiusataan siinä nenäsi edessä.

Sinua ei kiinnosta. Vain oma napasi kiinnostaa.

Olet niin tollo, ettet ymmärrä henkisestä väkivallasta mitään.

Te ette ymmärrä miten helvetillistä se non-verbaalinen väkivalta, ulos sulkeminen, ostrakismi ja kaikki kiero "en minä ole mitään tehnyt" kiusaaminen on.

Kiusaajat yleensä esittää viatonta ja levittelee hölmistyneen näköisenä käsiään; EEEEEHEEEeeenhän minÄ ole mitään tehnyt, en ole mitään tehnyt, minähän vain tässä sössön sössön söö, kiusattu vaan tuhrasta itkee.

Ei  kiusaaminen läheskään aina, ole suoraa solvaamista, fyysistä päälle käymistä, tavaroiden rikkomista tai sellaista josta "voisi jäädä selkeästi kiinni".

Se on sellaista pirullista, mistä voi sanoa, että mitään ei olla tehty.

Ilvehtimistä, syrjimistä, halveksuntaa, kieroilua, valehtelua, elein tehdään selväksi, että toinen on arvoton roska. Nälvimistä, piikittelyä, piilovattuilua.

Se kun sinä sanot, että et usko kateellisten ihmisten kiusaamisen, kertoo oikeasti että olet tosi tyhmä. Anteeksi vaan.

Tuon ulostuksen jälkeen ymmärrän kyllä hyvin, miksi joku saattaisi sinua kiusata. Todennäköisesti tulkiset jokaisen ilmeen ja eleen negatiivisesti ja syytät sitten jatkuvasti kiusaamisesta. Kyllähän siihen ihmiset väsyy ja alkaa sinua välttelemään. Näitä uhriutujia on jokaisella työpaikalla.

Ja hyvin se haukkuminen näköjään sujuu sinultakin.

Vierailija
259/314 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää postailko näitä maksumuurin takana olevia artikkeleita. Homma menee siihen, että kommentoidaan lukematta juttua ja siinä nyt ei ole kauheasti järkeä.

Mutta itse en kyllä kovin helposti osta sellaisia tarinoita, joissa ihminen joutuu kiusatuksi joka paikassa, minne menee. Noissa tapauksissa tämä "kiusattu" on itse yleensä se hankala henkilö, joka ei tule kenenkään kanssa toimeen, mutta sen sijaan että osaisi peiliin katsoa, syyttelee muita kiusaajiksi.

Joskus noin, useimmiten ei. Monesti kiusatun persoonassa on jotakin, joka triggeröi tiettyjä ihmisiä ja nuo sitten alkavat kiusata. Esim. jos on autismin kirjolla, ulosannissa on jotakin sellaista, joka saa muilla hälytyskellot soimaan. Muut vastaavat siihen vihamielisyydellä eli he alkavat kiusaajiksi. Reaktiona kiusattu yrittää muuttaa toimintaansa ja saa aikaan vieläkin vihaisempaa reaktiota työ- tai koulutovereilta. Lopulta hän ei enää tiedä, miten päin pitäisi olla, ja kaikki ns. kivatkin ihmiset alkavat katsoa häntä kieroon, koska hänen ulosantinsa on niin omituista.

Tuon yllä olevan tiedän kokemuksesta. Lopulta tuohon auttaa vain se, että lakkaa yrittämästä miellyttää muita. Jos persoonani ei miellytä, niin se on teidän ongelmanne. En pysty muuttamaan sitä enkä siksi enää yritä.

Toisaalta sitten eräs kaverini kertoi kokemastaan koulukiusaamisesta. Kukaan ei ollut halunnut olla hänen kanssaan koulussa. No, aluksi hän oli vähän tyly ja ilkeä, mutta ajattelin sen johtuvan vain siitä, että hänellä oli ollut vaikeaa. Lisäksi eihän kukaan opi sosiaalisia taitoja tyhjiössä, joten oletin osasyyn huonoon käytökseen olevan kokemuksen puutteessa. Huono käytös jatkui, hän sivalsi toisia vyön alle nöyryyttäen aina, kun pystyi. Hän kerskui omalla erinomaisuudellaan. Jos toisella oli kurja olo, hän ilkkui vahingoniloisena. Jos taas toiselle oli tapahtunut jotakin kivaa, hän ei noteerannut sitä mitenkään. Lopulta tajusin kuvion ja käskin hänen jättää minut rauhaan. Hän kosti, sellaisella tavalla, jota vain ilkeät ihmiset käyttävät, mikään vahinko se ei ollut. Sen jälkeen sain olla rauhassa.

Näin vuosien jälkeen olen alkanut epäillä, että tuo kaveri oli ihan aito narsisti. Hän ei ollut koskaan aidosti empaattinen, ja hänellä oli tarve koko ajan lytätä meitä lähipiirin jäseniä. Lisäksi hänelle oli erittäin tärkeää saada olla paras ja ihailtu.

Tämä. Ja tällaiset narsistit ovat yleensä niitä, jotka syyttävät toisia kiusaamisesta, jos sanovat yhtään vastaan tai eivät suostu kuuntelemaan kerskumista ja ilkkumista tai lähtemään siihen mukaan.

Yhdessä työpaikassa kun tulin sinne uutena, osaston narsisti yritti ensin olla hyvää pataa haukkumalla muita minulle. Kun en lähtenyt siihen mukaan, vaan sanoin, etten puhu pahaa toisista heidän selkänsä takana, tämä meni pomon luo syyttämään minua kiusaamisesta!

Vierailija
260/314 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se 15 tusinassa, miksen saa tehdä työtäni rauhassa? No enpä tietenkään saa kun paska-aivojen pitää saada kaltaisiaan töihin joiden kanssa klikkiytyä ja pyörittää omaa seurapiiriä. Kun ei mahdu muottiin pitää savustaa ulos. 

 

En enää tiedä minne hakea töihin kun näitä ääliöitä on joka paikassa. Mikä siinä on niin vaikeaa, että voisi vain tehdä työnsä ja lähteä työpäivän jälkeen kotiin? Mitä pahaa olen tehnyt? Synnyin varmaan jotenkin väärin ja hengitän väärin. 

Jos haukut töissäkin toisia klikkiytyneiksi paska-aivoiksi ja ääliöiksi, niin onpa totaalinen mysteeri, ettei kukaan halua sinua porukkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän