Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuukautisten aikainen alkamisikä?

Vierailija
20.11.2024 |

Kun ovat alkaneet vähän ennen kuin täytti 12v, siis 11v puolella kuitenkin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Normaalisti alkaa 13-14v

Vierailija
2/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, hyvin tavallinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuolloin aikoi aikanaan minullakin. Silloin se oli aikainen, mutta eipä taida olla enää.

Vierailija
4/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuukautisten aikainen alkamisikä?

Kun ovat alkaneet vähän ennen kuin täytti 12v, siis 11v puolella kuitenkin.

Ihan typerä otsikko ja aloitus, siis otsikon kysymys on typerä eikä tarkoita mitään.

Vierailija
5/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotiaanakin voi jo alkaa, se on todellakin varhainen alkamisikä.

Vierailija
6/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä 11-12v välillä taitaa alkaa useimmilla nykyään. Oli hyvin tavallinen alkamisikä jo vuosituhannen alussa kun itse olin samanikäinen.

Vierailija
7/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on myöhään, voi kertoa ongelmista hedelmällisyydessä 

Vierailija
8/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen lääkäriseuran Duodecimin terveyskirjastosta tämäkin selviäisi. Vauva-palstalla kommentoidaan enemmän mutu-tuntumalla.

"Kuukautiset alkavat tavallisesti 1016-vuotiaana ja keskimäärin 13,3 vuoden iässä. Alkamisikää selittää perimä, mutta siihen vaikuttavat myös ravinto ja liikunta. Lapsuudessa sairastetut vaikeat sairaudet tai niiden lääkehoito voivat vaikuttaa kuukautisten alkamisikään. Hitaan murrosiän kehityksen syynä voivat olla esimerkiksi vaikeat suolistosairaudet, kuten keliakia ja Crohnin tauti."

Vierailija
9/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on kuukautiset?

Vierailija
10/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla alkoi 13v 80-luvulla ja olin luokan viimeisiä. Omalla äidilläni alkoi myös 13v. Mutta tytär oli niin laiha ja treenasi paljon niin menkat alkoi vasta 15v. Tosin pojallakin alkoi murkkuikä myöhään. Taitaa olla isältä perittyä koska mies kasvoi vielä intissäkin pitkäksi ja oli siis lukiossa lyhyt.

Vierailija
11/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eniten 12 v.

tavatonta ei ole 10v. usein sama ikä kuin äidillään aikoinaan

Vierailija
12/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla alkoi 13v 80-luvulla ja olin luokan viimeisiä. Omalla äidilläni alkoi myös 13v. Mutta tytär oli niin laiha ja treenasi paljon niin menkat alkoi vasta 15v. Tosin pojallakin alkoi murkkuikä myöhään. Taitaa olla isältä perittyä koska mies kasvoi vielä intissäkin pitkäksi ja oli siis lukiossa lyhyt.

Minäkin treenasin paljon ja olin hoikka, mutta silti kuukautiset alkoi kun olin 10v.

Vierailija
13/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen lääkäriseuran Duodecimin terveyskirjastosta tämäkin selviäisi. Vauva-palstalla kommentoidaan enemmän mutu-tuntumalla.

"Kuukautiset alkavat tavallisesti 1016-vuotiaana ja keskimäärin 13,3 vuoden iässä. Alkamisikää selittää perimä, mutta siihen vaikuttavat myös ravinto ja liikunta. Lapsuudessa sairastetut vaikeat sairaudet tai niiden lääkehoito voivat vaikuttaa kuukautisten alkamisikään. Hitaan murrosiän kehityksen syynä voivat olla esimerkiksi vaikeat suolistosairaudet, kuten keliakia ja Crohnin tauti."

Vanhaa tietoa

Vierailija
14/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset alkavat tavallisesti 1016-vuotiaana ja keskimäärin 13,3 vuoden iässä. Alkamisikää selittää perimä, mutta siihen vaikuttavat myös ravinto ja liikunta. Lapsuudessa sairastetut vaikeat sairaudet tai niiden lääkehoito voivat vaikuttaa kuukautisten alkamisikään. Hitaan murrosiän kehityksen syynä voivat olla esimerkiksi vaikeat suolistosairaudet, kuten keliakia ja Crohnin tauti.

Terveyskirjasto.

Sata vuotta sitten kuukautisten alkamisikä oli keskimäärin 16-17 vuotta.

Parantunut ravitemus ja terveydenhuolto on vaikuttanut tässäkin asiassa.

Vierailija
15/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on myöhään, voi kertoa ongelmista hedelmällisyydessä 

No ei todellakaan ole myöhään. Mulla alkoi menkat keväällä kun kesällä sitten täytin 15v. Helposti olen tullut raskaaksi. 

Vierailija
16/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin asiaa. Tuo on oire.

Vierailija
17/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin asiaa. Tuo on oire.

Itseasiassa ei ole, vaan tuo on ihan normaalin välille menevät alkamisikä. Taisi olla niin jos kuukautiset alkaa 8v tai aiemmin, niin sitten alkaa poikkeuksellisen aikaisin.

Vierailija
18/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 11-v, 1980-lukua oli.

Vierailija
19/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi 11-v, 1980-lukua oli.

Mulla myös 11-vuotiaana, mutta 1990-luvulla.

Vierailija
20/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi kuukautiset 12-vuotiaana, 2000-luvun alkupuolella ja terveydenhoitaja sanoi että kylläpä ne alkoivat aikaisin, yleensä alkaa vasta pari vuotta myöhemmin. Hän puhui siihen sävyyn, iham kuin minussa olisi jotain vikaa. Ajattelin olevani viallinen ja häpesin asiaa, kunnes tajusin että lähes kaikilla kavereillakin oli kuukautiset, monilla alkanut jo edellisenä vuonna. Aikuisena ihmettelen, miten typerä ja ammattitaidoton terveydenhoitaja olikaan. Ensinnäkin se fakta, että vuonna 2003 kuukautisten keskimääräinen alkamisikä ei todellakaan ollut 14-vuotiaana, kuten tämä väitti, vaan 12v oli ihan normaali ja keskimääräinen alkamisikä jo silloin. Ja toisekseen tuo asenne, saada nyt lapsi huolestumaan noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi