Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa
Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa. Pahinta oli, että kiusaajana toimi aina oma lähiesihenkilö. Mitä työpaikkakiusattu voi tehdä ja miten selviytyä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ebfb3a2b-4b98-4cd0-aaea-4fbff67d139e
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonevat naulat hakataan ensimmäisenä, vai miten se japanilainen sanonta menikään.
Kyllä voin kokemuksesta sanoa, että sitä kateellisuudesta kumpuavaa kiusaamista on Suomessa. Itse olen sairaaksi saakka kiusattu, ensin koulussa ja sitten lopuksi töissä.
En minä ollut mikään ylimielinen tai ilkeä. Olin ylitunnollinen ja liiankin ahkera kynnysmatto. Mitä enemmän kiusaajat olivat aggressiivisia, sitä enemmän yritin tehdä kaiken täydellisesti. Mitä parempi olin, sitä enemmän he vaan suuttuivat.
En minä ymmärtänyt sitä silloin nuorena. Minä luulin olevani kauhean ruma, tyhmä ja huono.
No ne roolit oli toisin päin.
Tajusin sen liian myöhään ja terveys on jo pilalla.
Teille jotka syyllistätte uhria ja sanotte, että uhrin vika koska monessa paikassa kiusataan, niin te olette alhaisia. Yhdistävä tekijä joka paikassa on kaltaisenne raukat. Luuserit, jotka ei osaa käyttäytyä, eikä muutakaan, ainoastaan kiusata osaatte. Surkimukset.
Mun työpaikka on täynnä ylitunnollisia ja kilttejä ihmisiä. Kaikki hoitavat työnsä, eikä ketään kiusata. Koulussakaan ketään ei kiusattu edellä mainituista syistä. Enkä kyllä muutenkaan saa oikein tuollaisesta logiikasta kiinni, että ihminen joutuu kiusatuksi, jos on hyvä koulussa tai työssään. Itse en ole koskaan sellaista toimintaa todistanut ja olen kuitenkin 22 vuotta ollut täysin työelämässä, vielä pidempään jos lasketaan kesätyöt ja harjoittelut sekä osa-aikahonmat.
Ehkä joillain aloilla se työpaikan ilmapiiri on sitten toksisempi, mutta vaikeaa tuohon sinun hypoteesiin on siltikään uskoa. Oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä on kiinnostunut omista asioistaan, eikä haaskaa aikaansa muiden tallomiseen.
Ei oikeasti millään pahalla, mutta olet oikeasti anteeksi nyt vaan, tosi tyhmä.
Taidat olla sosiaalisesti aika pöljä, etkä näe mitä ympärilläsi tapahtuu, kun "olet vaan kiinnostunut omista asioistasi".
Sinä olet sitä sakkia, joka kädet taskussa möllöttää, kun toisia rääkätään ja kiusataan siinä nenäsi edessä.
Sinua ei kiinnosta. Vain oma napasi kiinnostaa.
Olet niin tollo, ettet ymmärrä henkisestä väkivallasta mitään.
Te ette ymmärrä miten helvetillistä se non-verbaalinen väkivalta, ulos sulkeminen, ostrakismi ja kaikki kiero "en minä ole mitään tehnyt" kiusaaminen on.
Kiusaajat yleensä esittää viatonta ja levittelee hölmistyneen näköisenä käsiään; EEEEEHEEEeeenhän minÄ ole mitään tehnyt, en ole mitään tehnyt, minähän vain tässä sössön sössön söö, kiusattu vaan tuhrasta itkee.
Ei kiusaaminen läheskään aina, ole suoraa solvaamista, fyysistä päälle käymistä, tavaroiden rikkomista tai sellaista josta "voisi jäädä selkeästi kiinni".
Se on sellaista pirullista, mistä voi sanoa, että mitään ei olla tehty.
Ilvehtimistä, syrjimistä, halveksuntaa, kieroilua, valehtelua, elein tehdään selväksi, että toinen on arvoton roska. Nälvimistä, piikittelyä, piilovattuilua.
Se kun sinä sanot, että et usko kateellisten ihmisten kiusaamisen, kertoo oikeasti että olet tosi tyhmä. Anteeksi vaan.
Nyt kuulostat itse kiusaajalta tässä viestissä. Teet loukkaavia johtopäätöksiä kirjoittajasta, jota et tunne ja kielenkäyttösi on halventavaa.
Siinä olet ihan oikeassa, että aikuisten välinen kiusaaminen on juuri sellaista pirullista ja näennäishuomaamatonta silmien pyörittelyä, eristämistä, piikittelyä ja sabotointia. Olen sekä joutunut itse sellaisen kohteeksi että myös nähnyt toisten saavan sitä osakseen. Olen edelleen silti sitä mieltä, että valtaosa ihmisistä haluaa hoitaa omat hommansa ja antaa toisten tehdä samoin. Valitettavasti esimerkiksi työpaikalla riittää vain yksi luonteeltaan häiriintynyt ihminen, joka voi myrkyttää koko ilmapiirin. Harva työyhteisö on vielä niin valveutunut, että tunnistaa myrkyllisen käytöksen heti ja uskaltaa käydä yhdessä tuumin sitä vastaan. Moni sortuu kiusaajan hännystelijäksi tai mahdollistajaksi silkkaa epävarmuuttaan.
Silti ratkaisu ei ole se, että omaa pahaa oloa puretaan menemällä henkilökohtaisuuksiin joko keskustelupalstoilla/somessa tai kasvotusten. Kiusaamisen aiheuttama viha pitää tunnistaa ja hyväksyä, koska vasta sitten sen pääsee valjastamaan hyötykäyttöön. Hyötykäyttö ei kuitenkaan ole sitä, että tilanteeseen syyttömien ihmisten kimppuun käydään verbaalisesti ja revitään nämä puolestaan hajalle. Silloin olet itse osa ongelmaa.
Kalikka kalahti sinuun nyt kyllä aika imakasti.
Pyysin jo kyllä anteeksi, mutta en oikein nätimminkään osaa kertoa, että olet vähän hölmö.
Sano sinä, miten ihmiselle kivasti kerrotaan, että tämä on itsekeskeinen ja piittaamaton toope?
Ja vielä ihmettelet, miksi toiset välttelevät sinua kuin ruttoa... kai sinä niillekin sanot "vähän vähemmän nätisti", että ovat hölmöjä ja toopeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonevat naulat hakataan ensimmäisenä, vai miten se japanilainen sanonta menikään.
Kyllä voin kokemuksesta sanoa, että sitä kateellisuudesta kumpuavaa kiusaamista on Suomessa. Itse olen sairaaksi saakka kiusattu, ensin koulussa ja sitten lopuksi töissä.
En minä ollut mikään ylimielinen tai ilkeä. Olin ylitunnollinen ja liiankin ahkera kynnysmatto. Mitä enemmän kiusaajat olivat aggressiivisia, sitä enemmän yritin tehdä kaiken täydellisesti. Mitä parempi olin, sitä enemmän he vaan suuttuivat.
En minä ymmärtänyt sitä silloin nuorena. Minä luulin olevani kauhean ruma, tyhmä ja huono.
No ne roolit oli toisin päin.
Tajusin sen liian myöhään ja terveys on jo pilalla.
Teille jotka syyllistätte uhria ja sanotte, että uhrin vika koska monessa paikassa kiusataan, niin te olette alhaisia. Yhdistävä tekijä joka paikassa on kaltaisenne raukat. Luuserit, jotka ei osaa käyttäytyä, eikä muutakaan, ainoastaan kiusata osaatte. Surkimukset.
Mun työpaikka on täynnä ylitunnollisia ja kilttejä ihmisiä. Kaikki hoitavat työnsä, eikä ketään kiusata. Koulussakaan ketään ei kiusattu edellä mainituista syistä. Enkä kyllä muutenkaan saa oikein tuollaisesta logiikasta kiinni, että ihminen joutuu kiusatuksi, jos on hyvä koulussa tai työssään. Itse en ole koskaan sellaista toimintaa todistanut ja olen kuitenkin 22 vuotta ollut täysin työelämässä, vielä pidempään jos lasketaan kesätyöt ja harjoittelut sekä osa-aikahonmat.
Ehkä joillain aloilla se työpaikan ilmapiiri on sitten toksisempi, mutta vaikeaa tuohon sinun hypoteesiin on siltikään uskoa. Oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä on kiinnostunut omista asioistaan, eikä haaskaa aikaansa muiden tallomiseen.
Ei oikeasti millään pahalla, mutta olet oikeasti anteeksi nyt vaan, tosi tyhmä.
Taidat olla sosiaalisesti aika pöljä, etkä näe mitä ympärilläsi tapahtuu, kun "olet vaan kiinnostunut omista asioistasi".
Sinä olet sitä sakkia, joka kädet taskussa möllöttää, kun toisia rääkätään ja kiusataan siinä nenäsi edessä.
Sinua ei kiinnosta. Vain oma napasi kiinnostaa.
Olet niin tollo, ettet ymmärrä henkisestä väkivallasta mitään.
Te ette ymmärrä miten helvetillistä se non-verbaalinen väkivalta, ulos sulkeminen, ostrakismi ja kaikki kiero "en minä ole mitään tehnyt" kiusaaminen on.
Kiusaajat yleensä esittää viatonta ja levittelee hölmistyneen näköisenä käsiään; EEEEEHEEEeeenhän minÄ ole mitään tehnyt, en ole mitään tehnyt, minähän vain tässä sössön sössön söö, kiusattu vaan tuhrasta itkee.
Ei kiusaaminen läheskään aina, ole suoraa solvaamista, fyysistä päälle käymistä, tavaroiden rikkomista tai sellaista josta "voisi jäädä selkeästi kiinni".
Se on sellaista pirullista, mistä voi sanoa, että mitään ei olla tehty.
Ilvehtimistä, syrjimistä, halveksuntaa, kieroilua, valehtelua, elein tehdään selväksi, että toinen on arvoton roska. Nälvimistä, piikittelyä, piilovattuilua.
Se kun sinä sanot, että et usko kateellisten ihmisten kiusaamisen, kertoo oikeasti että olet tosi tyhmä. Anteeksi vaan.
Nyt kuulostat itse kiusaajalta tässä viestissä. Teet loukkaavia johtopäätöksiä kirjoittajasta, jota et tunne ja kielenkäyttösi on halventavaa.
Siinä olet ihan oikeassa, että aikuisten välinen kiusaaminen on juuri sellaista pirullista ja näennäishuomaamatonta silmien pyörittelyä, eristämistä, piikittelyä ja sabotointia. Olen sekä joutunut itse sellaisen kohteeksi että myös nähnyt toisten saavan sitä osakseen. Olen edelleen silti sitä mieltä, että valtaosa ihmisistä haluaa hoitaa omat hommansa ja antaa toisten tehdä samoin. Valitettavasti esimerkiksi työpaikalla riittää vain yksi luonteeltaan häiriintynyt ihminen, joka voi myrkyttää koko ilmapiirin. Harva työyhteisö on vielä niin valveutunut, että tunnistaa myrkyllisen käytöksen heti ja uskaltaa käydä yhdessä tuumin sitä vastaan. Moni sortuu kiusaajan hännystelijäksi tai mahdollistajaksi silkkaa epävarmuuttaan.
Silti ratkaisu ei ole se, että omaa pahaa oloa puretaan menemällä henkilökohtaisuuksiin joko keskustelupalstoilla/somessa tai kasvotusten. Kiusaamisen aiheuttama viha pitää tunnistaa ja hyväksyä, koska vasta sitten sen pääsee valjastamaan hyötykäyttöön. Hyötykäyttö ei kuitenkaan ole sitä, että tilanteeseen syyttömien ihmisten kimppuun käydään verbaalisesti ja revitään nämä puolestaan hajalle. Silloin olet itse osa ongelmaa.
Kalikka kalahti sinuun nyt kyllä aika imakasti.
Pyysin jo kyllä anteeksi, mutta en oikein nätimminkään osaa kertoa, että olet vähän hölmö.
Sano sinä, miten ihmiselle kivasti kerrotaan, että tämä on itsekeskeinen ja piittaamaton toope?
Olen eri kirjoittaja kuin hän, jota alunperin lainasit.
Kenellekään ei tarvitse kertoa, että hän on itsekeskeinen ja piittaamaton toope. Voi kertoa myös asiallisesti olevansa eri mieltä asiasta ja esittää perusteluja sille, kuten omia tai työkavereiden kokemuksia. Sinut otetaan näin paljon vakavammin ja asiallinen tyyli auttaa myös keskustelun pysymistä aiheessa ja asiallisena. Nimittely ja raivoaminen saa sen sijaan ihmiset vain kääntymään sinua vastaan, vaikka asiasi olisi tärkeä. "Anteeksi"-sanalla ei myöskään ole merkitystä, jos heti sen jälkeen haukut ihmisen pataluhaksi.
Olen sitä mieltä, että monestikin ihmiselle on tarpeen kertoa, että tämä on "vähän ymmärrysrajoitteinen".
Ihminen jos on oikeasti ihan pihalla ja sönköttää tosi typerää skeidaa, on hänelle itsellekin hyödyksi, saada rehellistä palautetta.
Ei ihminen voi muuten kehittyä ja tulla järkiinsä, jos tälle ei kerrota, miten tomppeli hän on.
On kaikille vahingoksi ja haitallista, kun tyhmiä ihmisiä ei auteta tajuamaan, milloin ovat tyhmiä.
Jos heille nätistä lässyttää ja ei tee selväksi, että ovat tyhmiä, niin he luulee olevansa fiksuja, ja jatkavat tyhmää toimintaansa.
Siksi tässä maailmassa asiat onkin niin ihanasti p3rseellään, kun tyhmät ihmiset ovat autaassa uskossaan, että ovat fiksujakin.
On karhunpalvelus antaa tyhmän kuvitella olevansa fiksu.
Käsi sydämellä olen tätä mieltä ja tarkoitan joka sanaa.
Mitä pyhiä lehmiä tyhmät ihmiset on? Mitä haittaa siitä on, jos joku tyhmä saa tietää olevansa tyhmä?
Meneekö tyhmä ihminen rikki, jos hänelle totuuden kertoo?
En tiedä, joten kokeillaan. Olet tyhmä. Kukaan ei halua tuollaista möläyttelijää mihinkään työyhteisöön. Tai sataa metriä lähemmäs.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa nyt kyllä jokin haiskahtaa. Jos ihan joka paikassa kiusataan, niin vika löytyy kyllä useimmiten peilistä.
Housussas haiskahtaa.
MONESSA PAIKASSA VOI TULLA KIUSATUKSI!
SE EI TARKOITA ETTÄ JOKA PAIKASSA KAIKKI KIUSAA!
SE TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ KIUSAAJIA ON MONESSA PAIKASSA!
YKSIKIN KIUSAAJA RIITTÄÄ.
EI KAIKKIEN TARVITSE KIUSATA, VAAN YKSI KIUSAAJA RIITTÄÄ
NIITÄ KIUSAAJIA RIITTÄÄ MONEEN PAIKKAAN!
Hyvin menee asia perille, kun oikein HUUTAA! Ei yhtään vedä kiusaajia sillä puoleensa...
Vierailija kirjoitti:
Minua on kiusattu useassa paikassa, mutta on myös monta paikkaa jossa ei ole kiusattu.
Se että ihmistä on kiusattu useassa paikassa, ei kerro yhtään mitään ihmisestä itsestään.
Se että ihmistä on kiusattu monessa paikassa, ei tarkoita, että häntä kiusataan kaikkien toimesta.
Se kertoo, vaan sen, että hän on työskennellyt useassa paikassa.
Kiusaajia mahtuu tähän maahan paljon.
He eivät kaikki ole yhdessä paikassa, ja jos työpaikalla on kiusaamista, se ei tarkoita, että KAIKKI tekevät sitä, vaan riittää yksi tai kaksi.
Kiusaajat on aika tasaisesti ripoteltu pitkin kenttää.
Se että juuri sinun työpaikassa ei sinun silmiesi edessä ole kiusaamista, ei tarkoita, etteikö muualla voisi olla.
Se että juuri sinua ei ole kiusattu, ei tarkoita, etteikö jotain muuta voisi kiusata joku toinen.
Se että jota kuta kiusataan, ei tarkoita, että tämä on millään tavalla ansainnut sen.
Se että joku on monesti tullut kiusatuksi, ei tarkoita, että "mikään haiskahtaa". Housussasi haiskahtaa pska.
"Housussasi haiskahtaa pska."
Ja tälle 8 yläpeukkua?
Sanoisin muuten, että ei voi olla kiusattu joka paikassa, mutta voin todistaa, että joitakin meitä kiusataan kaikkialla, koulussa ja töissä. Eikä siihen tarvita mitään ihmeellistä isoa syytä, riittää, että on ärsyttävän näköinen ja oloinen.
Minä selvästi olen, ja sille en voi mitään.
Moni tietämättään, tai tiedostaen kiusaa. Ulkopuolelle jättämistä ryhmässä, tiedonkulun pimittämistä, takana puhumista, silmien pyörittelyä. Mistä se johtuu, kehittymättömyys ihmisessä, on kateutta toisen ulkonäöstä, osaamisesta, menestymisestä, kiusaaja on epävarma itsestään ja taidoistaan, hän on joko työkaveri tai esimies. Kiusaaminen ei kuulu työyhteisöön, se peli on vihellettävä poikki. Lapsellista hiekkalaatikko tasoa. Kiusaamiseen voi todeta kiusaajalle että jos nyt tuli parempi mieli ja hyvä olo, niin olkoon tämän kerran ja lähteä pois.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin muuten, että ei voi olla kiusattu joka paikassa, mutta voin todistaa, että joitakin meitä kiusataan kaikkialla, koulussa ja töissä. Eikä siihen tarvita mitään ihmeellistä isoa syytä, riittää, että on ärsyttävän näköinen ja oloinen.
Minä selvästi olen, ja sille en voi mitään.
Yksi syy on ihan se, että ei ole perseennuolija. Joutuu helposti silmätikuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla tämä henkilö on? Teksti on maksumuurin takana.
Ensin oli kaupan alalla, sitten muoti tai stylisti alalla ja lopulta sitten perusti yrityksen ja toimii nykyään valokuvaajana ja vaikuttajana jos ymmärsin oikein
Eli taas yksi huomiota kerjäävä somevaikuttaja.
Kun kuulen, että jotain on muka kiusattu monessa paikassa, oletan, että tuo ns. kiusattu on itse kusipää, joka aiheuttaa vastareaktioita kaikkialla minne menee. Tai sitten koko juttu on pelkkää vainoharhaa eikä mitään ole edes tapahtunut. Ei ole normaalia, että tavallista toisille mukavaa aikuista nyt vaan muuten vain kiusataan kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusattiin kolmessa eri työpaikassa. Yksi oli päiväkoti, kaksi vanhustyössä. Kiusaajina oli esihenkilöitä ja näiden suosimia työntekijöitä. Naisia kaikki.
Minua kiusattiin kanssa viidessäeri työpaikassa. Kaikki hoitoalan työpaikkoja. Pomoista 2 oli miehiä ja 3 naisia.
Huomauttaisin että ihmisen ei välttämättä tarvitse olla kuzipää jos tulee useassa eri työpaikassa kiusatuksi. Esimerkiksi autismin kirjolla oleville on tyypillistä joutua rankasti kiusatuksi ja syrjityiksi. Heidän on myös hankala puolustaa itseään. Hankaluudet sosiaalisissa suhteissa voivat saada myös henkilön vaikuttamaan tyhmältä vaikka oikeasti älyllisessä taidoissa ei ole mitään vikaa, päinvastoin, ne on ainoastaan ne sos. tilanteet joissa vaikuttaa kömpelöltä.
Vierailija kirjoitti:
Kun kuulen, että jotain on muka kiusattu monessa paikassa, oletan, että tuo ns. kiusattu on itse kusipää, joka aiheuttaa vastareaktioita kaikkialla minne menee. Tai sitten koko juttu on pelkkää vainoharhaa eikä mitään ole edes tapahtunut. Ei ole normaalia, että tavallista toisille mukavaa aikuista nyt vaan muuten vain kiusataan kaikkialla.
Kyllä voi olla tavallista. Esim. omakohtaisia syitä miksi jouduin kiusatuksi oli. Nämä siis eri työpaikoissa. Kateellisuus minulle, Yt ssä joutui porukkaa pois ja minut siirrettiin osastolle, pelko oman työpaikan säilyttämisestä. Siinä muutamia syitä. Olen mukava ja ahkera ja silti kävi näin. En ole mielistelijä. Yleensä sellaiset pärjää paremmin.
Suomessa ihmisiä kiusataan sekä kouluissa että työpaikoilla. Urpot ei tajua että se maksaa yhteiskunnalle pitkässä juoksussa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on kiusattu useassa paikassa, mutta on myös monta paikkaa jossa ei ole kiusattu.
Se että ihmistä on kiusattu useassa paikassa, ei kerro yhtään mitään ihmisestä itsestään.
Se että ihmistä on kiusattu monessa paikassa, ei tarkoita, että häntä kiusataan kaikkien toimesta.
Se kertoo, vaan sen, että hän on työskennellyt useassa paikassa.
Kiusaajia mahtuu tähän maahan paljon.
He eivät kaikki ole yhdessä paikassa, ja jos työpaikalla on kiusaamista, se ei tarkoita, että KAIKKI tekevät sitä, vaan riittää yksi tai kaksi.
Kiusaajat on aika tasaisesti ripoteltu pitkin kenttää.
Se että juuri sinun työpaikassa ei sinun silmiesi edessä ole kiusaamista, ei tarkoita, etteikö muualla voisi olla.
Se että juuri sinua ei ole kiusattu, ei tarkoita, etteikö jotain muuta voisi kiusata joku toinen.
Se että jota kuta kiusataan, ei tarkoita, että tämä on millään tavalla ansainnut sen.
Se että joku on monesti tullut kiusatuksi, ei tarkoita, että "mikään haiskahtaa". Housussasi haiskahtaa pska.
"Housussasi haiskahtaa pska."
Ja tälle 8 yläpeukkua?
Aivan. Jos sössötät että kiusatussa "haiskahtaa" nenääsi, niin todennäköisesti se on vaan omassa housussasi oleva lämmin jööti.
Miten tämä narsistinen tuuba on saanut kymmenen yläpeukkua?