Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen köyhä mutta onnellinen – löytyykö muita?

Vierailija
29.05.2026 |

Olen työtön ja elän melko pienillä tuloilla, mutta koen silti olevani varsin onnellinen. Rahaa ei ole ylimääräiseen kulutukseen, mutta aikaa on sitäkin enemmän. Ehdin harrastaa, tehdä hyvää ruokaa kotona, hoitaa ihmissuhteita ja pitää huolta kunnostani.

Välillä tuntuu, että yhteiskunnassa onnellisuus yhdistetään lähes automaattisesti hyvään palkkaan, kiireiseen työuraan ja jatkuvaan kuluttamiseen. Oma kokemukseni on kuitenkin, että vapaa aika, terveys, läheiset ihmiset ja arjen pienet ilot merkitsevät paljon enemmän.

Mitä mieltä olette? Voiko pienituloisena elää hyvää ja onnellista elämää, vai onko taloudellinen vauraus mielestänne välttämätön osa onnellisuutta? Löytyykö muita, jotka ovat tyytyväisiä elämäänsä vaatimattomista tuloista huolimatta?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pennitön ja suruton.

Vierailija
2/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60v työtön ja elän säästöillä (170000) + korvaukset, olen tosi onnellinen. Tänään menen Repovedelle maisemia katselemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ja lopettanut työn tekemisen. Elän mielummin vapaana ja köyhänä.

Vierailija
4/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietysti. Mutta jättäisitkö itse lottovoittoa vastaan ottamatta? 

Vierailija
5/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen eläkeläinen mutta toimeen tulen kunnei turhia ostele. 45v olin työelämässä ja nyt olen ikionnellinen eläkkeellä ja nautin joka hetkestä. Teen paljon käsitöitä, askartelua ja kaikkia mitä mieleen juolahtaa, ei se rahakaan aina onnelliseksi tee ja tämä vapaus on kuitenkin tällä hetkellä sitä parasta siinä. 

Vierailija
6/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olet aivan uniikki ja ainutkertainen yksilö. Me kaikki ihailemme sinua ja haluamme kuulla lisää itsesi nostamista jalustalle. 

Vierailija
7/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elät melko pienillä tuloilla, niin mikäs siinä. Silloin voikin olla ihan onnellinen. Mutta jos elää erittäin pienillä tuloilla, niin se onkin jo asia erikseen. 

Vierailija
8/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen eläkeläinen mutta toimeen tulen kunnei turhia ostele. 45v olin työelämässä ja nyt olen ikionnellinen eläkkeellä ja nautin joka hetkestä. Teen paljon käsitöitä, askartelua ja kaikkia mitä mieleen juolahtaa, ei se rahakaan aina onnelliseksi tee ja tämä vapaus on kuitenkin tällä hetkellä sitä parasta siinä. 

Eihän eläkeläiset ole tässä maassa mitenkään erityisen köyhiä, ei edes takuueläkettä saavat.

Vierailija
9/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen asti kun sairastut. sitten ymmärrät mitä on olla köyhä, se ei ole opiskelijan hihiii olen köyhä vaan ihan oikeasti köyhä jolloin sinulla ei ole varaa mennä lääkäriin, ostaa uusia silmälaseja tai edes mennä hammaslääkäriin kun hammas on lohjennut suusta.

Vierailija
10/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Mä olen ja lopettanut työn tekemisen. Elän mielummin vapaana ja köyhänä.

Etkä ajattele 5 lastasi yhtään?

Vierailija
11/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain pienipalkkaiselle alalle kesätöihin. Olen korkeasti koulutettu. Juuri nyt tuntuu, että elämäni tarvitsee tämän. Rahan arvoa en välitä miettiä. Jos saan tämän kesätyön, irtisanoudun vakituisesta ja kokoaikaisesta toimestani.

Vierailija
12/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä tahtoo tulosta, suorittamista. Kun mehut on viety, voi siirtyä pitkille päiväunille ja kotileipuriksi. Mikäs siinä.

Vierailija
13/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain pienipalkkaiselle alalle kesätöihin. Olen korkeasti koulutettu. Juuri nyt tuntuu, että elämäni tarvitsee tämän. Rahan arvoa en välitä miettiä. Jos saan tämän kesätyön, irtisanoudun vakituisesta ja kokoaikaisesta toimestani.

Jos et piittaisi rahasta niin olisit jäänyt vaan työttömäksi.

Vierailija
14/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi olla kokonaan toimeton? En ole koskaan ollut työttömänä, niin en toki tiedä, että millaista se on.

Vierailija
15/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Minä vaan ilmoitan. Ei mulla muuta. Köyhä mies, onnellinen 55. Hyvää vkl. 

Vierailija
16/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi olla kokonaan toimeton? En ole koskaan ollut työttömänä, niin en toki tiedä, että millaista se on.

Eli haluat kuitenkin enemmän rahaa kuin ihan minimin ja selittelet sitä sillä, ettet halua olla toimeton. Et halua olla rahaton, siitä tuossa on kyse.

Vierailija
17/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä olen minäkin, mutta olen aina katsonut, että ei kuulu minulle olenko onnellinen vai en.

Vierailija
18/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Olen köyhä mutta onnellinen – löytyykö muita?

Eikö pitäne paikkansa koko Suomen kansalle, kun olemme monta vuotta putkeen maailman onnellisimpia.

Vierailija
19/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, olenko suorastaan onnellinen, mutta aika tyytyväinen olen. Olen terve ja se on hienoa ja toivon onneni sen osalta jatkuvan. 

Vierailija
20/78 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä viitsi olla onnetonkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi