Ateistit, mitä mieltä olette Suvivirsi-kohusta?
Olen itse ateisti ja mm. nykymuotoista uskonnonopetusta ja uskonnollisia aamunavauksia vastaan, mutta en pysty käsittämään mikä siinä Suvivirressä on niin kamalaa. Se on vain laulu, osa suomalaista kulttuuria ja tärkeä perinne kevätjuhlissa, eikä se juhlan ainoana uskonnollisena elementtinä ole millään lailla uskonnon harjoittamista. Tästä on myös selkeä linjaus mitä on noudatettu ongelmitta sekä joulu- että kevätjuhlissa.
Lisäksi kun otetaan huomioon se, että yhteiskunnassa pidetään nykyään aivan normaalina asiana järjestää kouluihin tai työpaikoille oma tila uskonnolliseen hiljentymiseen (työnantajan kustannuksella tietysti), metelin nostaminen yhdestä ainoasta virrestä on naurettavaa.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ateismilla oikeastaan tarkoitetaan?
Ateismi on jumalauskon puutetta. Eli kun kysytään uskotko jumalaan tai Jumalaan ja vastaus on ei, henkilö on ateisti. Jos vastaus on kyllä, henkilö on teisti.
Ateistit on lähes yhtä pahoja kuin muslimit.
Muslimit käyttää ateisteja hyväkseen. Ja vasemmistolaiset, LGBTQ ja ateistit ovat niin tyhmiä, että ne luulee voittavansa oikeistokonservatiivit liittoutumalla muslimien kanssa.
Näin ateistina sanoisin että mieluummin sitä suvivirttä kuuntelee kuin ahmed ahneen runkkauskutsua moskeijan kaiuttimista.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun taisi nyt pesiä muitakin kuin ateisteja. Kysymys teille: olisiko teistä ok ihan vaan perinteen vuoksi laulaa minareettilauluja koulun päättäreissä?
Samaltahan tuo virsien veisuu tuntuu ateistista. Ei siihen kuole, mutta onhan se omia arvoja vastaan.
Suvivirsi on ollut koulujen kevätjuhlaperinteenä 130 vuoden ajan. Minareettilauluilla ei ole Suomessa tällaista historiaa ja perinneasemaa. Suvivirren laulaminen ei ole mikään uusi asia eikä sen laulamiseksi vaadita mitään muutosta ja uuden kulttuurin omaksumista. Suvivirsi on laulu kesäluonnosta, ja siihen yhdistyy tunne kesäloman ja kesän alkamisesta.
Osa ei halua, että lapset kuulee tonttulauluja.
Osa ei halua, että pukki kysyy "ootteko olleet kilttejä lapsia".
Osa ei halua, että lapsi osallistuu mihinkään halloween juttuihin (no, itsekin kuulun tähän).
Osa toivoo, että yhteiskuntaopissa ei käytetä termiä "sosiaalipummi" tai puhuta kannustinloukusta negatiiviseen sävyyn.
Osa ei halua, että lapsi menee joulukirkkoon.
Osa toivoo, että olisi paljon seksuaalivalistusta ja kaiken maailman positiivista seksipuhetta jne. osa taas haluaisi opettaa nämä asiat kotona.
Osan kotona pakkoruotsia halveksutaan, osa ei haluaisi että sitä edes olisi.
Osa ei saa tanssia tai katsoa elokuvia, ja joutuvat jäämään näistä pois.
Osa ei halua lastaan valokuvattavan ja joutuvat jäämään siksi pois kevätjuhlista jne.
Osa ei saa kuunnella heviä ja silti sitä aamunavauksissa soitetaan.
Täysin neutraalia ei saa mistään. Nyt pitää Suomen valita tie. Joko me luodaan näennäisesti neutraali ns. sekulaari humanistinen koululaitos, joka ei kuitenkaan ole neutraali ja entistä useampi uskonnollinen perhe valitsee kotikoulun. Tai sitten me luotais aidosti fiksua ja erilaiset uskonnolliset ryhmät huomioivaa keskustelua, miten olla erilaisia yhdessä. Kevätjuhlassa voisi olla suvivirsi, tai jos koulussa iso muslimivähemmistö he voisi esittää jonkun oman kulttuurin perinteisen laulun. Uskontoja nyt on aina ollut ja tulee olemaan. Parempi tottua erilaisiin kulttuureihin ja uskomuksiin, se vähentää myös ennakkoluuloja. Jos haluaa päättää 110% itse, mitä lapsi kuulee ja näkee, valinta on kotikoulu. Koulussa pakosti eri kulttuurit törmäävät
Minulle on ihan sama vaikka jätkän humppaa veisaisivat, niin kauan ku ei oo pakko jossei ite halua. Itse asiassa kaikki koulujen juhlat voisi lopettaa, piruako niillä.
1.
Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen.
Kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringon,
se luonnon uudeks luopi,
sen kutsuu elohon.
2.
Taas niityt vihannoivat
ja laiho laaksossa.
Puut metsän huminoivat
taas lehtiverhossa.
Se meille muistuttaapi
hyvyyttäs, Jumala,
ihmeitäs julistaapi
se vuosi vuodelta.
3.
Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti.
Myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.
Ihanko tosissaan joku saa traumoja näistä neljästä (!) viittauksesta Jumalaan?
Suvivirsi on sukupolvien ajan symboloinut koululaisille nimenomaan kesäloman alkamista, se on yhteisöllinen kokemus eikä uskonnon harjoittamista. Pidetään se jatkossakin sellaisena.
Vierailija kirjoitti:
perinne perusteluna niin miksei jotain luolamiesmurinoita ?
Koska niin ei ole tehty jo yli sadan vuoden ajan.
Suvivirsi ei ansaitse kohua. Hohhoijaa, laulakaa mitä huvittaa.
Onko niin, että tämä suvivirsikohkaaja, mikä sen jätkän nimi nyt olikaan, en muista, niin itse asiassa alitajuisesti uskoo jumalan olemassaoloon? Muuten hän ei kokisi tuollaista kulttuurista ja tapakristillistä symboliikkaa niin valtavana uhkana, kuin kokee? Mikä on hänen suhteensa esim. joulupukkiin? Jos postiluukusta putoaa nippu joulukortteja, joista yhdessä olisi kuva joulupukista ja porovaljakosta, niin mites siihen suhtaudutaan? Heitetäänkö kortin päälle nopeasti huopa, ja huovan sisällä kannetaan perkele ulos tuuletusikkunan kautta?
Vierailija kirjoitti:
Ateistina kulutan paljonkin kirkkomusiikkia. Bach, Händel, Zelenka, Palestrina, Monteverdi, Telemann, Gesualdo, jne.
Aikansa parasta musiikkia, koska paavilla oli rahaa ja valtaa. Kun se alkuperäinen nikaean uskontunnustus kajahtaa kirkkolatinaksi täydellisessä fryygialaisessa polyfoniassa, siinä on kyllä jumalattomanakin aivan messissä.
Suvivirsi ok musiikillisesti alakastia, mutta osa perintöämme pohjoisena luterilaisena linnakkeena. En usko kristittyjen Jumalaan sen enempää kuin Zeukseen tai Thoriin, mutta suvivirrestä äläkän nostaminen ei pitäisi olla edes mahdollista. Mikä seuraavaksi? Maamme laulu?
Niinpä. Kyllä Maamme-laulukin loukkaa niitä, jotka eivät pidä Suomea isänmaanaan. Joku kokee jopa Suomen kohdelleen häntä huonosti! Ja Maamme-laulua lauletaan kouluissa joka itsenäisyyspäivän alla.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä samat nillittäjät ovat mieltä kastajaisista, kirkkohäistä tai vaikka hautajaisista joissa on enemmän tai vähemmän uskontoa mukana?
Edellä mainitut tapahtumat ja suvivirsi kevätjuhlissa eivät myöskään ole itse pöyristyjän itse päätettävissä tai ole suoraa sananvaltaa miten ne pidetään.
Eikö oteta lasta mukaan kutsuittuihin kirkkohäihin tai hautajaisiin, koska siellähän sitä asiaa tulee ihan papin suustakin vielä! Kestääkö psyyke sellaista? Mitkähän on perustelut?
Heidän lapsiaan ei kasteta eikä kirkkohäitä vietetä. Hautajaisissa ei puhu pappi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä samat nillittäjät ovat mieltä kastajaisista, kirkkohäistä tai vaikka hautajaisista joissa on enemmän tai vähemmän uskontoa mukana?
Edellä mainitut tapahtumat ja suvivirsi kevätjuhlissa eivät myöskään ole itse pöyristyjän itse päätettävissä tai ole suoraa sananvaltaa miten ne pidetään.
Eikö oteta lasta mukaan kutsuittuihin kirkkohäihin tai hautajaisiin, koska siellähän sitä asiaa tulee ihan papin suustakin vielä! Kestääkö psyyke sellaista? Mitkähän on perustelut?
Heidän lapsiaan ei kasteta eikä kirkkohäitä vietetä. Hautajaisissa ei puhu pappi.
Mutta käyvätkö he sukulaisten ristiäisissä, kirkkohäissä tai hautajaisissa?
Miksi pitää tuputtaa uskoa? Se närästää.
Olen valmis myös luopumaan uskonnollisista juhlapäivistä ja vapaapäivistä. Yrittäjänä olen töissä joka tapauksessa. Ihan turhia vapaita. Jokainen voi pitää vapaata milloin haluaa. Lomaa on kaikilla.
Oikeasti nyt voisi jo alkaa purkamaan näitä outoja vapaita ja perunannostolomia.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun taisi nyt pesiä muitakin kuin ateisteja. Kysymys teille: olisiko teistä ok ihan vaan perinteen vuoksi laulaa minareettilauluja koulun päättäreissä?
Samaltahan tuo virsien veisuu tuntuu ateistista. Ei siihen kuole, mutta onhan se omia arvoja vastaan.
Jos olisin syntynyt ja kasvanut minareettien maassa niin ehkä olisin tottunut niihin.
Kuka nyt on nostanut metelin?
Ensin iltapäivälehdet. Sitten joukko lukutaidottomia kansalaisia, jotka kai kuvittelevat, että Suvivirttä oltaisiin kieltämässä.
Minulle (ateistina) on täysin ok, että koulun kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi. Olin itse ateisti jo kouluaikaan, eikä se minua mitenkään haitannut.
Mutta kyllä minusta olisi asiallista myös noudattaa Opetushallituksen ohjeistusta ja ottaa huomioon, että kaikille kyseinen veisu ei ole niin ok kuin minulle. Eli tehdä kuten ohjeistetaan: etukäteen tieto, että juhlassa on joitakin uskonnollisia osia, ja järjestetään mahdollisuus niiden ajaksi poistua asiasta sen isompaa meteliä tekemättää niiden, jotka eivät halua osallistua.
Ihan kivasta Suvivirrestä on nyt persut tehneet itselleen tyypillisellä liioittelulla lyömäaseen omiin kulttuurisotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ateistit on lähes yhtä pahoja kuin muslimit.
Muslimit käyttää ateisteja hyväkseen. Ja vasemmistolaiset, LGBTQ ja ateistit ovat niin tyhmiä, että ne luulee voittavansa oikeistokonservatiivit liittoutumalla muslimien kanssa.
Otahan lääkkees, niin harhasi helpottavat🙄
Onhan sitä tullut kuultua monia rakkauslaulujakin monta vuotta ennen kuin ne asiat olivat mitenkään ajankohtaisia itselle.
Mitä ateismilla oikeastaan tarkoitetaan?