Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateistit, mitä mieltä olette Suvivirsi-kohusta?

Vierailija
28.05.2026 |

Olen itse ateisti ja mm. nykymuotoista uskonnonopetusta ja uskonnollisia aamunavauksia vastaan, mutta en pysty käsittämään mikä siinä Suvivirressä on niin kamalaa. Se on vain laulu, osa suomalaista kulttuuria ja tärkeä perinne kevätjuhlissa, eikä se juhlan ainoana uskonnollisena elementtinä ole millään lailla uskonnon harjoittamista. Tästä on myös selkeä linjaus mitä on noudatettu ongelmitta sekä joulu- että kevätjuhlissa.

Lisäksi kun otetaan huomioon se, että yhteiskunnassa pidetään nykyään aivan normaalina asiana järjestää kouluihin tai työpaikoille oma tila uskonnolliseen hiljentymiseen (työnantajan kustannuksella tietysti), metelin nostaminen yhdestä ainoasta virrestä on naurettavaa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkosuvivirrestä olen samaa mieltä kuin pakkoruotsista.

Meillä on myös mm. pakkohistoria, pakkomatematiikka ja pakkomusiikki koulussa. Eli pulinat pois.

Vierailija
2/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvivirsi aloittaa kesäloman, myös minulle ateistina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
4/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu kulttuuriin ja historiaan. Oma usko tai uskonnottomuus on heikoilla kantimilla, jos ei kestä virsiä tai kirkonkelloja. Samalla tavalla vietetään joulua ja pääsiäistä. Niistä lomapäivistä ei koskaan valiteta. Ja kyllä: Olen ateisti ja erosin kirkosta jo -90 luvun alussa.

Vierailija
5/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että teillä persuilla on taas jotkut minimunan pystytyskisat käynnissä. Tehän säntäätte vaikka jyrkänteeltä alas kun joku pikkasen yllyttää :D

Vierailija
6/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä liittyy lapsiin ja munanhinkutukseen, on persuilla tehdasasetuksena

Vierailija
7/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on uskovaisten vanha jäänne joka olisi pitänyt lopettaa jo 80 -luvulla. 

Vierailija
8/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen ettei mitään kohua olisi, ellei uskovaiset siitä möyhkäisi. Ilmoitetaan vain etukäteen, että tilaisuus sisältää uskonnollista sisältöä. 

Vierailija
9/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evvk. Paitsi ärsyttää tämä hirmumyrsky vesilasissa. Yksi henkilö nostanut asiasta metelin, ja joka ikisen suomalaisen pitää nyt olla pöyristynyt, kun suvivirsi on uhattuna.

Vierailija
10/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistina vaihtaisin mieluusti kaikki uskontoon viittaavat aineistot neutraaleihin. Uskontoihin tulee perehtyä sivistyksen kannalta, mutta lapselle ei tulisi opettaa edes epäsuorasti virsien kautta, että joku deterministinen sadisti istuu pilven reunalla ja säätelee maailman menoa. 

Aivan samalla tavalla kuin en haluaisi että lastani ohjataan perinteiden varjolla kumartelemaan Mekkaan, en myöskään haluaisi että häntä ohjataan "ylistämään jumalaa".

Vierailija
11/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun se Ukko ei ole olemassa. Jeesus on.

Vierailija
12/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole Jeesuskaan.

Vierailija
13/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä ja turha ajanhaaskauskohu kuten aina vaalien alla. Suvivirsi on mennyttä maailmaa ja sen voi puolestani vaihtaa tarvittaessa vaikka perinteiseen suomalaiseen kansanlauluun tai eilen julkaistuun pop-kappaleeseen jos on tarve.

Vierailija
14/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se niitä jumalattomia häirittis, onko se niiltä pois ?

Vierailija
15/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu kulttuuriin ja historiaan. Oma usko tai uskonnottomuus on heikoilla kantimilla, jos ei kestä virsiä tai kirkonkelloja. Samalla tavalla vietetään joulua ja pääsiäistä. Niistä lomapäivistä ei koskaan valiteta. Ja kyllä: Olen ateisti ja erosin kirkosta jo -90 luvun alussa.

Minussa suvivirsi ei herättäisi mitään tunteita, mutta nyt en jaksaisi enää kuulla sitä enää mainittavankaan, kun maailmassa ei näköjään ole tärkeämpiä uutisia kuin kaikki siihen liittyvä. Työntäkää se virsi prseeseenne.

Vierailija
16/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkosuvivirrestä olen samaa mieltä kuin pakkoruotsista.

Meillä on myös mm. pakkohistoria, pakkomatematiikka ja pakkomusiikki koulussa. Eli pulinat pois.

Siis...suvivirsi lauletaan kerran vuodessa ja saat hirmuiset traumat?

Vierailija
17/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan: en tiedä tämän isän motiiveja, en ole lukenut haastiksia jne. Mutta itse voisin viedä asian eteenpäin vain siksi, että kouluissa riehuvat lahkolaiset saadaan vihdoinkin kuriin ja noudattamaan kansanvaltion lakeja. 

Onhan se kuitenkin kaikilla tiedossa, että "lastenrakastajat" usein hakeutuvat juuri uskonlahkojen pariin, koska perinteitä ei muka saisi kritisoida ja he saavat näissä yhteisöissä vapaat kädet. Joten kyllä suojelisin lastani ja hänen oikeuksiaan siltä, etteikö uskonasioita saisi kyseenalaistaa ja aina pitää vain tehdä mitä käsketään. Varsinkin jos ympärillä on uskovaisia.

Vierailija
18/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agnostikkona vasurina ihmettelen minäkin. Vanhempani ovat ateisteja/kommunisteja, eikä heillekään ollut mikään ongelma, että kouluissa esiintyi tunnustuksellista uskontoa. Kertoivat oman näkemyksensä vastapainona. Itse osallistuin uskonnontunneille, pohdiskellen asioita kriittisesti. Suvivirsi oli symboli kesän ja loman alkamiselle. M52

Vierailija
19/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oli vai on ? ukkohan on luonnonvoima oot varmasti nähny ja kuullu 

Vierailija
20/26 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan: en tiedä tämän isän motiiveja, en ole lukenut haastiksia jne. Mutta itse voisin viedä asian eteenpäin vain siksi, että kouluissa riehuvat lahkolaiset saadaan vihdoinkin kuriin ja noudattamaan kansanvaltion lakeja. 

Onhan se kuitenkin kaikilla tiedossa, että "lastenrakastajat" usein hakeutuvat juuri uskonlahkojen pariin, koska perinteitä ei muka saisi kritisoida ja he saavat näissä yhteisöissä vapaat kädet. Joten kyllä suojelisin lastani ja hänen oikeuksiaan siltä, etteikö uskonasioita saisi kyseenalaistaa ja aina pitää vain tehdä mitä käsketään. Varsinkin jos ympärillä on uskovaisia.

"Kouluissa riehuvat lahkolaiset?!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi