Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateistit, mitä mieltä olette Suvivirsi-kohusta?

Vierailija
28.05.2026 |

Olen itse ateisti ja mm. nykymuotoista uskonnonopetusta ja uskonnollisia aamunavauksia vastaan, mutta en pysty käsittämään mikä siinä Suvivirressä on niin kamalaa. Se on vain laulu, osa suomalaista kulttuuria ja tärkeä perinne kevätjuhlissa, eikä se juhlan ainoana uskonnollisena elementtinä ole millään lailla uskonnon harjoittamista. Tästä on myös selkeä linjaus mitä on noudatettu ongelmitta sekä joulu- että kevätjuhlissa.

Lisäksi kun otetaan huomioon se, että yhteiskunnassa pidetään nykyään aivan normaalina asiana järjestää kouluihin tai työpaikoille oma tila uskonnolliseen hiljentymiseen (työnantajan kustannuksella tietysti), metelin nostaminen yhdestä ainoasta virrestä on naurettavaa.

Kommentit (230)

Vierailija
41/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ylimitoitettu kohu, eikös juuri ollut juttua miten jossain uskonnonkirjoissa on tunnuksellista uskontoa ja on aktiivisesti harjoitettu koulussa jumalanpalvontaa?

Kaikki uskonnot ei ole näköjään samalla viivalla, kristinuskoa saa parjata ja nyt tähän virsijuttuun on kaikki ottanut kantaa, mutta toisten uskontojen ongelmiin ei uskalleta puuttua ettei vain sanota rasistiksi.

Suomessa on printeisesti oltu kristittyjä ja niitä symbooleita ja kristillisiä sanoja on vähän joka paikassa, ei siitä ehkä kannata noin pahastua. Verrattuna siihen, että ateisti äiti joutui rukoilemaan ja menemään kirkkoon niin nykyään aika hyvin otetaan uskonnottomat huomioon.

Vierailija
42/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan: en tiedä tämän isän motiiveja, en ole lukenut haastiksia jne. Mutta itse voisin viedä asian eteenpäin vain siksi, että kouluissa riehuvat lahkolaiset saadaan vihdoinkin kuriin ja noudattamaan kansanvaltion lakeja. 

Onhan se kuitenkin kaikilla tiedossa, että "lastenrakastajat" usein hakeutuvat juuri uskonlahkojen pariin, koska perinteitä ei muka saisi kritisoida ja he saavat näissä yhteisöissä vapaat kädet. Joten kyllä suojelisin lastani ja hänen oikeuksiaan siltä, etteikö uskonasioita saisi kyseenalaistaa ja aina pitää vain tehdä mitä käsketään. Varsinkin jos ympärillä on uskovaisia.

Olen uskovainen, jos mulla olis lapsi, tottakai hän saisi kyseenalaistaa uskonasioita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kasvanut ei-uskovaisessa perheessä, ja olen edelleenkin ateisti. Minulle Suvivirsi kuuluu silti kevätjuhliin, siitä alkaa kesäloma. Suvivirsi on niitä harvoja virsiä, joista lapsena pidin, ja edelleen mun suosikki, enkä ajattele sitä kristillisenä lauluna (mitä se tietysti kyllä on, vaikkakin kesä ja sen kauneus on pääteemana). Suvivirsi on kaunis ja kuuluu mielestäni aivan ehdottomasti kevätjuhliin, liikutun ihan joka kerta. Jos jollekulle Suvivirsi ei kevätjuhliin sovi, voi poistua paikalta. Mielestäni yksi virsi ei tee juhlasta uskonnollista. Toki asiasta voisi helposti ilmoittaa vaikkapa Wilmassa, mutta onko se nyt oikeasti tarpeellista, kun Suvivirttä on laulettu kevätjuhlissa joka vuosi yli sadan vuoden ajan? Ei pitäisi tulla suurena yllätyksenä kenellekään.

Ironista että tämä mielensäpahoittajaisä on huolissaan siitä ettei lapsi pääse livahtamaan ulos tarpeeksi näkymättömästi, mutta silti omalla toiminnallaan isä varmistaa sen että koko Suomi pitää häntä ihan pellenä (vaikka toki muutamia hengenheimolaisiakin saattaa löytyä) ja varmasti lapsikin saa kuulla siitä. Olisiko sittenkin ollut lapsen kannalta parempi pitää mölyt mahassa... Itse olisin hävennyt silmät päästäni, jos oma isä olisi järjestänyt vastaavan kohun.    

Vierailija
44/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän nämä samat nillittäjät ovat mieltä kastajaisista, kirkkohäistä tai vaikka hautajaisista joissa on enemmän tai vähemmän uskontoa mukana? 

Edellä mainitut tapahtumat ja suvivirsi kevätjuhlissa eivät myöskään ole itse pöyristyjän itse päätettävissä tai ole suoraa sananvaltaa miten ne pidetään.

Eikö oteta lasta mukaan kutsuittuihin kirkkohäihin tai hautajaisiin, koska siellähän sitä asiaa tulee ihan papin suustakin vielä! Kestääkö psyyke sellaista? Mitkähän on perustelut?

Vierailija
45/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdet kevätjuhlat tai samaan aikaan eri huoneissa, toisessa laulettaisiin Suvivirsi. Sopisiko kirkko ja sen tilat?

Ah ihana Suvivirsi.

Vierailija
46/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersektionaalit on katkeria kaikesta

Vierailija
47/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset rakastavat rituaaleja. Ja jos joku kyseenalaistaa niitä, niin tulee vihaa niskaan. Ne tuo  turvallisuudentunnetta.

Vierailija
48/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kasarilla koulussa ja osaan tästä johtuen jopa ulkoa useita virsiä. En siis kuulunut kirkkoon silloin. Eipä tuo ole minua mitenkään vahingoittanut.

Vanhemmat ei onneksi olleet tiukkapipohihhuleita niin pääsin kavereiden kirkkoon ja muualle, jonne koko koulu meni.

Koulun yhteiset tilaisuudet ja yhteishenki ovat mielestäni tärkeitä. Eipä sitä virsien sanoja kukaan juurikaan kuunnellut. 

Vierailija
49/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin, ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Muuta neuvoa ei tule.

Kas kun se Ukko ei ole olemassa. Jeesus on.

oli vai on ? ukkohan on luonnonvoima oot varmasti nähny ja kuullu 

Ukon nimi elää edelleen ja on voimissaan kun taivaalla salamoi ja on ukonilma eli ukkonen. Hänen nimissään ei ole suuremmin ihmisiä vainottu. Ukko on suvainnut muitakin jumalia kuten veden valtias Ahti, metsän haltija Tapio ja Akka, Ukon puoliso ja hedelmällisyyden jumalatar.

Vierailija
50/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kasvanut ei-uskovaisessa perheessä, ja olen edelleenkin ateisti. Minulle Suvivirsi kuuluu silti kevätjuhliin, siitä alkaa kesäloma. Suvivirsi on niitä harvoja virsiä, joista lapsena pidin, ja edelleen mun suosikki, enkä ajattele sitä kristillisenä lauluna (mitä se tietysti kyllä on, vaikkakin kesä ja sen kauneus on pääteemana). Suvivirsi on kaunis ja kuuluu mielestäni aivan ehdottomasti kevätjuhliin, liikutun ihan joka kerta. Jos jollekulle Suvivirsi ei kevätjuhliin sovi, voi poistua paikalta. Mielestäni yksi virsi ei tee juhlasta uskonnollista. Toki asiasta voisi helposti ilmoittaa vaikkapa Wilmassa, mutta onko se nyt oikeasti tarpeellista, kun Suvivirttä on laulettu kevätjuhlissa joka vuosi yli sadan vuoden ajan? Ei pitäisi tulla suurena yllätyksenä kenellekään.

Ironista että tämä mielensäpahoittajaisä on huolissaan siitä ettei lapsi pääse livahtamaan ulos tarpeeksi näkymättömästi, mutta silti omalla toiminnallaan isä varmistaa sen että koko Suomi pitää häntä ihan pellenä (vaikka toki muutamia hengenheimolaisiakin saattaa löytyä) ja varmasti lapsikin saa kuulla siitä. Olisiko sittenkin ollut lapsen kannalta parempi pitää mölyt mahassa... Itse olisin hävennyt silmät päästäni, jos oma isä olisi järjestänyt vastaavan kohun.    

Varmaan se lapsi mielummin istuisi siellä muiden kanssa, kun seisoskelisi yksinään käytävässä.

Meilläkin kasarilla et:läiset sai jäädä koululle, kun muut lähti kirkkoon, mutta mä en ikinä jäänyt. Olis ollut järjettömän ankeeta. Kauhea FOMO. Kaikki kaverit lähti kirkkoon, joka sinänsä oli juhlallinen tilaisuus, josta ihan tykkäsin. Käsiä en laittanut ristiin. 

Vierailija
51/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti, mutta mielestäni suvivirsi kuuluu meidän kulttuuriin, enkä nähnyt tässä lapsenakaan mitään uskonnollista aspektia. Minulle se on aina symboloinut lukukauden päätöstä ja kesän alkua.

Vierailija
52/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ketjuun taisi nyt pesiä muitakin kuin ateisteja. Kysymys teille: olisiko teistä ok ihan vaan perinteen vuoksi laulaa minareettilauluja koulun päättäreissä?

Samaltahan tuo virsien veisuu tuntuu ateistista. Ei siihen kuole, mutta onhan se omia arvoja vastaan.

Olisi, jos muslimimaassa eläisin ja ne kuuluisivat heidän perinteisiin koulun päättäjäisissä. Nyt on kyse kantasuomalaisesta isästä ja lapsistaan Suomessa, jotka hajoavat Suvivirren kuullessaan. 

Vierailija
53/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virret kuuluvat kirkkoon eivät kouluun.

Vierailija
54/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns. Vihervassari ja suvivirsi kuuluu suomalaiseen kulttuuriin.

Vierailija
55/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoushuone pääkonttoriin imaamin konsultoimana - oi kyllä, ihanaa, ehdottomasti.

Paastohuone kouluun ramadanin ajaksi - oi kyllä, ihanaa, ehdottomasti.

Suvivirsi koulun kevätjuhlassa - ei ei ei ei ei, ei missään tapauksessa.

Helvetti että tämä maa on nykyään sekaisin.

t. ateisti

Vierailija
56/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinne perusteluna niin miksei jotain luolamiesmurinoita ?

Vierailija
57/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkärinmarrssipas sen tarttee olla ! Kaunis onpi kualo...pualesta Maas !

Suomi nousuun ! 

Vierailija
58/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs poliittis-uskonnollinen kultti on valtaamassa koko läntistä maailmaa ja me jankataan yhdestä suvivirrestä? 

Terveisin ateisti

Vierailija
59/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

perinne perusteluna niin miksei jotain luolamiesmurinoita ?

Missä koulussa luolamiesmurina on vuosikymmeniä jatkunut kevätjuhlaperinne?

Vierailija
60/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistina kulutan paljonkin kirkkomusiikkia. Bach, Händel, Zelenka, Palestrina, Monteverdi, Telemann, Gesualdo, jne.

Aikansa parasta musiikkia, koska paavilla oli rahaa ja valtaa. Kun se alkuperäinen nikaean uskontunnustus kajahtaa kirkkolatinaksi täydellisessä fryygialaisessa polyfoniassa, siinä on kyllä jumalattomanakin aivan messissä. 

Suvivirsi ok musiikillisesti alakastia, mutta osa perintöämme pohjoisena luterilaisena linnakkeena. En usko kristittyjen Jumalaan sen enempää kuin Zeukseen tai Thoriin, mutta suvivirrestä äläkän nostaminen ei pitäisi olla edes mahdollista. Mikä seuraavaksi? Maamme laulu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi