Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateistit, mitä mieltä olette Suvivirsi-kohusta?

Vierailija
28.05.2026 |

Olen itse ateisti ja mm. nykymuotoista uskonnonopetusta ja uskonnollisia aamunavauksia vastaan, mutta en pysty käsittämään mikä siinä Suvivirressä on niin kamalaa. Se on vain laulu, osa suomalaista kulttuuria ja tärkeä perinne kevätjuhlissa, eikä se juhlan ainoana uskonnollisena elementtinä ole millään lailla uskonnon harjoittamista. Tästä on myös selkeä linjaus mitä on noudatettu ongelmitta sekä joulu- että kevätjuhlissa.

Lisäksi kun otetaan huomioon se, että yhteiskunnassa pidetään nykyään aivan normaalina asiana järjestää kouluihin tai työpaikoille oma tila uskonnolliseen hiljentymiseen (työnantajan kustannuksella tietysti), metelin nostaminen yhdestä ainoasta virrestä on naurettavaa.

Kommentit (230)

Vierailija
21/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tässä tapauksessa vähän tyhjänpäiväistä, mutta periaatteessa ymmärrän sitä perheenisää. Itse tuskin olisin valinnut tätä taistelua hänen tilallaan, uskovaiset aiheuttavat yhteiskunnalle ihan konkreettistakin haittaa aivan tarpeeksi.

Vierailija
22/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä että ihan älytön kohu taas. Minusta Suvivirsi on kaunis eikä siinä pitäisi olla mitään pahaa vaikka sitä lauletaankin vaikkei kuulu uskoon. Kasvoin ateistiperheessä ja minusta oli ihana aina laulaa suvivirttä kesän kynnyksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani. Ensimmäinen säkeistö on viaton ja harmiton, mutta olen varma, että myöhemmissä säkeistöissä alkaa armoton aivopesu ja kulttiin loitsuaminen.

Vertaan teennäistä viattomuutta aiheen ympärillä siihen, ettei yleisesti olla kunnolla perillä siitäkään mitä heavy-metallilevyjen lyriikoissa sanotaan kun levyt soitetaan takaperin.

Vierailija
24/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielensäpahoittajan paapomista en ymmärrä.

Vierailija
25/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on hysterinen pelko uskontoja kohtaan, kannattaa miettiä minkälainen egon haava olisi parannettavana. Millä tavoin uskonto uhkaa sinun henkistä hyvinvointiasi, mikä siinä ahdistaa? Ahdistuneisuushäiriöön voi hakea apua esim Psykoterapiasta.

Vierailija
26/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin, ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Muuta neuvoa ei tule.

Kas kun se Ukko ei ole olemassa. Jeesus on.

Mitäs ne keväiset ja kesäiset ukonvasamat ovat? Todisteita Ukko Ylijumalasta. Jeesuksesta ei ole mitään todisteita. Mene suohon.

Vierailija
27/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisin väännetty kohu. Ei siitä kukaan traumoja saa, jos sitä kerran vuodessa joutuu kuuntelemaan tai veisaamaan suvivirren. 

Vierailija
28/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan: en tiedä tämän isän motiiveja, en ole lukenut haastiksia jne. Mutta itse voisin viedä asian eteenpäin vain siksi, että kouluissa riehuvat lahkolaiset saadaan vihdoinkin kuriin ja noudattamaan kansanvaltion lakeja. 

Onhan se kuitenkin kaikilla tiedossa, että "lastenrakastajat" usein hakeutuvat juuri uskonlahkojen pariin, koska perinteitä ei muka saisi kritisoida ja he saavat näissä yhteisöissä vapaat kädet. Joten kyllä suojelisin lastani ja hänen oikeuksiaan siltä, etteikö uskonasioita saisi kyseenalaistaa ja aina pitää vain tehdä mitä käsketään. Varsinkin jos ympärillä on uskovaisia.

"Kouluissa riehuvat lahkolaiset?!"

Hälyttävän suuri osa opettajista ovat himouskovaisia. Siksi he eivät halua toteuttaa sekulaaria opetusta.

Vierailija
29/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkityksettömiä pieruja, sekä virsi että kohu.

Vierailija
30/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen ettei mitään kohua olisi, ellei uskovaiset siitä möyhkäisi. Ilmoitetaan vain etukäteen, että tilaisuus sisältää uskonnollista sisältöä. 

Jos olisin rehtori, ei tulisi mieleenkään ilmoittaa tuollaista asiaa, koska asia on täysin naurettava ja epälooginen. Ilmoittaisin kyllä, jos tämmöinen sääntö olisi ja sen muistaisin, mutta pitäisin sitä erittäin lapsellisena.

Kaipa sitten tiernapoikaesityksestäkin ilmoitetaan, että saattaa sisältää uskontoon viittaavaa tekstiä? Nämähän johtaa aivan naurettavuuksiin ja lisää ihmisten turhaa työtä. Lähtökohtaisesti suvivirrestä valittaminen tässä mittakaavassa kuin tuo yksi on tehnyt, kertoo mielestäni mielenterveysongelmista ja äärimmäisestä itsekeskeisyydestä. Yksi korottaa itsensä niin paljon toisten yläpuolelle, että hänen pakkomielteensä takia tämmöistä asiaa puidaan.

Ja minä olen ollut ateisti koko 52v ikäni ja lisäksi kuuntelen sujuvasti mitä tahansa metalliörinää. Ja virsiä osaan laulaa myös. Vedän ulkoa niin suvivirretkin kuin talvivirretkin, ei huononna elämänlaatuani yhtään.

Vierailija
31/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko virsi suurempi ongelma isälle vai lapselle? Veikkaan että isälle.

Vierailija
32/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin olen Räsäsen kanssa samaa mieltä: Eikö nyt muita ongelmia kouluissa ole kun miettiä että luokkaako suvivirsi jotakuta.

Vierailija
33/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa virret eikä uskonnonopetukset. En kyllä ymmärrä tuota Ojalan maalitustakaan. 

Vierailija
34/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kokenut kristinuskoa ongelmaksi omassa elämässäni.

Vierailija
35/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on hysterinen pelko uskontoja kohtaan, kannattaa miettiä minkälainen egon haava olisi parannettavana. Millä tavoin uskonto uhkaa sinun henkistä hyvinvointiasi, mikä siinä ahdistaa? Ahdistuneisuushäiriöön voi hakea apua esim Psykoterapiasta.

Voisin kuvitella ihmisten, jotka kuulevat ääniä sekä reagoivat omassa mielikuvitusmaailmassaan odottamattomasti ja järjen vastaisesti, aiheuttavan ympärillään oleville jonkinlaista  ahdistusta. Tuntemattoman pelkoakin jos siihen liittyy fyysistä väkivaltaa, riehumista, huutamista tms.

Jos nätisti laulaa, kuten Rydman, niin en usko virren aiheuttavan traumoja. Mutta se varmaan saadaan huomenna kuulla mediasta saiko valittaja-isä nukuttua.

Vierailija
36/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evvk. Paitsi ärsyttää tämä hirmumyrsky vesilasissa. Yksi henkilö nostanut asiasta metelin, ja joka ikisen suomalaisen pitää nyt olla pöyristynyt, kun suvivirsi on uhattuna.

Samaa mieltä. Ennen kaikkea tässä asiassa ärsyttää tämä iankaikkinen somepöyristyminen, jonka pitää olla mahdollisimman julkista ja kovaäänistä. "Katsokaa: minä olen nyt pöyristynyt!!"

Voisiko sitä äänekkäästi somepöyristyä ihan oikeistakin asioista, kuten vaikkapa vanhusten julmasta kohtelusta "hoiva"kodeissa? Vai eikö ole tarpeeksi seksikäs aihe?? 

Vierailija
37/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkisin väännetty kohu. Ei siitä kukaan traumoja saa, jos sitä kerran vuodessa joutuu kuuntelemaan tai veisaamaan suvivirren. 

Virren veisaaminen ärsyttäisi paljon vähemmän kuin tämä loputon mediakohkaaminen. Tuo isä teki asialleen oikein karhunpalveluksen, nyt suvivirrestä on tullut poliittinen lyömäase.

Vierailija
38/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lie yhteisössä tuo valittaja kasvanut. Mutta tavallisen kirkkoon kuuluvan elämää ei kuvaa lainkaan kuvaukset pakottamisesta tai traumatisoimisesta.

Vierailija
39/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evvk. Paitsi ärsyttää tämä hirmumyrsky vesilasissa. Yksi henkilö nostanut asiasta metelin, ja joka ikisen suomalaisen pitää nyt olla pöyristynyt, kun suvivirsi on uhattuna.

Samaa mieltä. Ennen kaikkea tässä asiassa ärsyttää tämä iankaikkinen somepöyristyminen, jonka pitää olla mahdollisimman julkista ja kovaäänistä. "Katsokaa: minä olen nyt pöyristynyt!!"

Voisiko sitä äänekkäästi somepöyristyä ihan oikeistakin asioista, kuten vaikkapa vanhusten julmasta kohtelusta "hoiva"kodeissa? Vai eikö ole tarpeeksi seksikäs aihe?? 

Kyseessä saattaa olla koko persusuomalaisten hallituskauden merkittävin voitto mediassa ja lähtölaukaus ministeri Rydmanin nostamiseksi puolueen johtopaikoille.

Vierailija
40/230 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun taisi nyt pesiä muitakin kuin ateisteja. Kysymys teille: olisiko teistä ok ihan vaan perinteen vuoksi laulaa minareettilauluja koulun päättäreissä?

Samaltahan tuo virsien veisuu tuntuu ateistista. Ei siihen kuole, mutta onhan se omia arvoja vastaan.