Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi ihme sentään: entistä useampi ei halua asuntolainaa!!

Vierailija
27.05.2026 |

Asumisen hinta | S-Pankki: Yhä useampi pelkää asuntolainaa
https://www.hs.fi/visio/art-2000012033463.html

On se kumma, voi voi, mikä on se jarru ynnä muu lätinä medioissa jatkuvasti ja etenkin Hesarissa. Se on valtakunnan virallinen rakennusliikkeiden ja muiden grynderien ja pankkien edunvalvoja!!

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka maksavat jostain hikisestä kaksiosta vuokraa lähes 1000 €/kk. Minulla on omistusasunto 60 neliöinen kaksio ja vastike 220 €/kk.

Tämä siis Helsingissä.

Vierailija
102/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei todellakaan kannata ostaa asuntoa tässä taloustilanteessa. uuden potkulain myötä irtisanominen on tosi helppoa ja jos tulee potkut, niin vain vuokralainen saa täydet tuet.

omistusasuja saa max 595e/kk.

Mun mielestä on kyllä täysin kieroutunut logiikka rakentaa elämä sen pohjalle, miten huonosti käydessä saa mahdollisimman hyvin tukia.

Käytännössä se estää vaurastumisen ja madaltaa elintasoa, vaikka mitään potkuja ei koskaan tulisikaan - ethän voi edes sijoittaa mihinkään tai kerätä rahaa tilille, koska sekin vaikuttaa tukiin.

Minä ymmärrän ihan täysin, että nykytilanteessa monet päätyvät tuohon ratkaisuun. Haluatko itse olla ihminen, joka onnistuu hankkimaan asunnon ja jopa maksamaan sen velattomaksi, mutta lopulta olet pitkäaikaistyötön, etkä nykyisessä tilanteessa saakaan asuntoasi myydyksi? Tai vaikka saisit myydyksi superhalvalla, tukieuroista saat vain haaveilla. 

(Eri vastaaja)

Haluan. Haluan siis olla ihminen, joka tulee toimeen omillaan, eikä käsi ojossa yhteiskunnan suuntaan.

Ymmärrän toki, että voin halustani huolimatta joutua turvautumaan tukiverkkoihin, mutta yritän perustaa elämääni siten, että selviydyn omillani ilman, että tarvitsen siihen naapurini rahoja.

Minun mielestäni jokaisen tulisi yrittää parhaansa tässä yhteiskunnassa, koska mitä isompi joukko jää optimoimaan tukia, sitä nopeammin hyvinvointiyhteiskunta romuttuu.

Ja onhan se nyt täysin itsestään selvää, että mitä suurempi joukko on tukia vailla, sen vähemmän rahaa on käytettävissä yhtä henkeä kohden. Velkaa ottamalla voidaan tilannetta paikata hetki, mutta jossain vaiheessa pissa lakkaa lämmittämästä ja pakkanen puree kahta kauheammin.

Vaikka kuinka moni on yrittänyt parhaansa halunnut tulla toimeen ja silti pakkanen on puraissut. Heitä kohdellaan yhtä huonosti, tai jopa huonommin, kuin niitä, jotka eivät ole yrittäneet. Joten hävytöntä sinun siinä haikailla tukia itsellesi, jos et halua antaa niitä muillekaan.

"Vaikka kuinka moni on yrittänyt parhaansa halunnut tulla toimeen ja silti pakkanen on puraissut. " Kyllä ja kuten kommentistani huomasit, en pidä sitä mahdottomana omalla kohdallanikaan.

"Heitä kohdellaan yhtä huonosti, tai jopa huonommin, kuin niitä, jotka eivät ole yrittäneet" Kyllä, mutta jos et yritä mitään, et myöskään saa mitään. Ja kyllä niitä tukia alkaa tulemaan täysimääräisenä siinä vaiheessa, kun kaikki omat säästöt on syöty. Sehän on periaatteessa (ainakin osan) tukien tarkoituskin - tuetaan niitä joiden toimeentulo on oikeasti tuista kiinni, eikä ne ole vain kiva bonus. Esim. vaikka toimeentulotuki.

"Joten hävytöntä sinun siinä haikailla tukia itsellesi, jos et halua antaa niitä muillekaan." ? Kenen kommenttiin tämä oli vastaus. Voit lukea kommenttini uudestaan ja uudestaan, eikä siellä sanota mitään tuollaista. Suon tuet ilomielin ihan jokaiselle, joka yrittää parhaansa, mutta siitä huolimatta joutuu tukien varaan. Parhaansa yrittäminen ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi olla supermenestyjiä, vaan sitä, että tekee sen mitä pystyy ja se vaihtelee ihmisten kesken erittäin paljon. Jos parhaansa yrittämisen sijaan elämä perustetaan tukien optimoimiseen, niin pitkällä aikavälillä siinä häviää sekä yksilö, että yhteiskunta. Kuten kommentissani mielestäni aika selvästi asian ilmaisin, vaikka ihan rautalankamalli se ei ollutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka maksavat jostain hikisestä kaksiosta vuokraa lähes 1000 €/kk. Minulla on omistusasunto 60 neliöinen kaksio ja vastike 220 €/kk.

Anna kun autan sinua ymmärtämään. Suurin osa ihmisistä ei saa ostettua asuntoa ilman lainaa. Vastike ei siten ole ainoa asumisen kulu.

Vierailija
104/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei halua vai EI SAA???

T. Se joka ei saa

Vierailija
105/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan haluakaan, jos elämäntilanne on epäselvä. Kuitenkin jossain vaiheessa useimmat asettuvat aloilleen. Suurin osa on edelleen töissä, vakituisesti, jos ostaa asunnon. Jos pitää muuttaa niin sen voi laittaa vuokralle.

Itse olen tyytyväinen että ostin asunnon, vaikken tässä lopun ikääni asukaan. Laina on kohta maksettu. Arvo on tällä hetkellä 2x enemmän kuin silloin kun ostin. Vaikka arvo laskikisin, olen silti plussan puolella verrattuna siihen, että olisin maksanut vuokraa enkä omistaisi mitään.

Vierailija
106/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että asunnon arvo muka nousee mitä vanhemmaksi se tulee. Ihan ristiriitaista. Nyt kun Helsingissäkin asuinalueiden arvonnousu on pysähtynyt ja jopa laskukin alkanut, niin ehkä tuohonkin tulee joku järki.

Vierailija
107/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että asunnon arvo muka nousee mitä vanhemmaksi se tulee. Ihan ristiriitaista. Nyt kun Helsingissäkin asuinalueiden arvonnousu on pysähtynyt ja jopa laskukin alkanut, niin ehkä tuohonkin tulee joku järki.

Ei sitä pidä ymmärtääkään, koska se ei ole totta.

Asunnon arvon nousu ei liity siihen, että asunto tulee vanhemmaksi, vaan siihen, että asuinalue tulee halutummaksi.

Lisäksi täytyy muistaa, että jos asunto on maksanut vuonna 2002 vaikkapa sen 100 000 euroa, on sen nykypäivän hinta ilman arvonnousua ja pelkästään inflaatiokorjattuna n. 150 000 euroa. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että jos asunnon hinta on pysynyt euromääräisesti samana, sen arvo on laskenut noin kolmanneksen.

Vierailija
108/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tajusin tuon jo kauan sitten, kun jouduin hakemaan asumistukea ja toimeentulotukea ensisijaisen tuen lisäksi työttömyys- ja sairasteluaikoina. Tuli silloin selviteltyä, mitä olisin saanut asumiseen, jos olisin asunut omistusasunnossa vuokra-asunnon sijaan, ja nykyään saa vielä vähemmän tai ei mitään. Lyhennysvapaa on hyvin äkkiä mennyt ennen kuin on uusi työ tässä työllisyystilanteessa ja terveysongelmista selviämiseen voi mennä nykyjonoilla myös pieni ikuisuus.

Vierailija
109/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasumisen aika on nyt ohi!!

Köyhiltä se on ohi kun tyhjätaskuille ei anneta lainaa.

Vierailija
110/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän pienet asumismenot helpottavat elämää ja ne saat kun asut velattomassa omistusasunnossa.

Itse en maksa asumisesta mitään koska asun velattomassa, tilavassa omistusasunnossa ja lisäksi minulla on velaton vuokra-asunto. Vuokralainen maksaa molempien asuntojen kulut.

Sama täällä.Vuokralaiset ovat maksaneet mun sijoitusasunnon ja mun omankin asunnon kuluja Jos olisin asunut itae vuokralla niin täyttäisin vasn muiden taskuja.

Vierailija
111/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan halua osta asunnon helposti palaava talossa

Vierailija
112/115 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän pienet asumismenot helpottavat elämää ja ne saat kun asut velattomassa omistusasunnossa.

Itse en maksa asumisesta mitään koska asun velattomassa, tilavassa omistusasunnossa ja lisäksi minulla on velaton vuokra-asunto. Vuokralainen maksaa molempien asuntojen kulut.

Sama täällä.Vuokralaiset ovat maksaneet mun sijoitusasunnon ja mun omankin asunnon kuluja Jos olisin asunut itae vuokralla niin täyttäisin vasn muiden taskuja.

Tää on minusta jotenkin raukkamaista, leuhkia tällaisella.

Vierailija
113/115 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasumisen aika on nyt ohi!!

Köyhiltä se on ohi kun tyhjätaskuille ei anneta lainaa.

Minä olen pienituloinen köyhä, enkä saa lainaa vaikka käyn töissä. Ex yksinhuoltajana otin taloudellisesti takkiin. Nyt kun lapset ovat isoja, opiskelijoita, olen valinnut heidän taloudellisen tukemisen itselleni säästämisen sijaan. En valita, mutta edes toisella heistä voi joskus olla oma asunto. Nukun yöni paremmin kun tiedän että he pärjäävät.

Vierailija
114/115 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi laittaa rahat kiinni seiniin? Asuu vuokralla huolettomasti ja sijoittaa rahat. 

Totta. Jos käy huonosti ja jää työttömäksi saa vuokra asuntoon paremmin tukia

115/115 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jos tulosi ruotsin malli pitkät ja ikuiset lainat.

Se voisi ainakin nuoria houkutella ostamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme