Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi ihme sentään: entistä useampi ei halua asuntolainaa!!

Vierailija
27.05.2026 |

Asumisen hinta | S-Pankki: Yhä useampi pelkää asuntolainaa
https://www.hs.fi/visio/art-2000012033463.html

On se kumma, voi voi, mikä on se jarru ynnä muu lätinä medioissa jatkuvasti ja etenkin Hesarissa. Se on valtakunnan virallinen rakennusliikkeiden ja muiden grynderien ja pankkien edunvalvoja!!

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunnossa on järkeä, jos aiot asua samassa asunnossa pitkään. Maksat suunnilleen saman summan kuussa kuin vuokra-asunnosta ensimmäiset 30 vuotta, ja sitten paljon vähemmän. 

No tässä kannattaa olla sitten tarkkana sijainnin kanssa, niin että on vaihtoehtoja työpaikoille eikä työn perässä tarvitse kovin helposti muuttaa. 

Ei kaikilla ole työllisyyden kannalta mitään murhetta. Suomessa on edelleen paljon aloja ja töitä joissa työllisyys on lähes 100 % varma. 

Työttömyyteen liittyvät murheet jakautuu väestössä tosi epätasaisesti. Iso osa ei ikinä ole ollut työttömänä päivääkään ja pieni osa ei tunnu löytävän töitä mistään.

Joskus ne "varmoina aloina" pidetytkin kokee isoja mullistuksia, kuten nyt on käynyt tekoälyn kanssa it-alalla. Tekoäly vaikuttaa myös työpaikkojen vähenemiseen monella muulla alalla tulevina vuosina.

Vierailija
82/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei todellakaan kannata ostaa asuntoa tässä taloustilanteessa. uuden potkulain myötä irtisanominen on tosi helppoa ja jos tulee potkut, niin vain vuokralainen saa täydet tuet.

omistusasuja saa max 595e/kk.

Mun mielestä on kyllä täysin kieroutunut logiikka rakentaa elämä sen pohjalle, miten huonosti käydessä saa mahdollisimman hyvin tukia.

Käytännössä se estää vaurastumisen ja madaltaa elintasoa, vaikka mitään potkuja ei koskaan tulisikaan - ethän voi edes sijoittaa mihinkään tai kerätä rahaa tilille, koska sekin vaikuttaa tukiin.

Minä ymmärrän ihan täysin, että nykytilanteessa monet päätyvät tuohon ratkaisuun. Haluatko itse olla ihminen, joka onnistuu hankkimaan asunnon ja jopa maksamaan sen velattomaksi, mutta lopulta olet pitkäaikaistyötön, etkä nykyisessä tilanteessa saakaan asuntoasi myydyksi? Tai vaikka saisit myydyksi superhalvalla, tukieuroista saat vain haaveilla. 

(Eri vastaaja)

Tämä! Ja ysärin laman muistot on monella aika lähellä. Itse ajattelen, että fiksu ihminen nimenomaan ennakoi ja miettii asioita laajemmin ja ottaa huomioon myös riskejä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunnossa on järkeä, jos aiot asua samassa asunnossa pitkään. Maksat suunnilleen saman summan kuussa kuin vuokra-asunnosta ensimmäiset 30 vuotta, ja sitten paljon vähemmän. 

No tässä kannattaa olla sitten tarkkana sijainnin kanssa, niin että on vaihtoehtoja työpaikoille eikä työn perässä tarvitse kovin helposti muuttaa. 

Ei kaikilla ole työllisyyden kannalta mitään murhetta. Suomessa on edelleen paljon aloja ja töitä joissa työllisyys on lähes 100 % varma. 

Työttömyyteen liittyvät murheet jakautuu väestössä tosi epätasaisesti. Iso osa ei ikinä ole ollut työttömänä päivääkään ja pieni osa ei tunnu löytävän töitä mistään.

Joskus ne "varmoina aloina" pidetytkin kokee isoja mullistuksia, kuten nyt on käynyt tekoälyn kanssa it-alalla. Tekoäly vaikuttaa myös työpaikkojen vähenemiseen monella muulla alalla tulevina vuosina.

Tämä! Kuka olisi esim. kolme vuotta sitten uskonut että hoitoalalle valmistutaan työttömiksi? 

Vierailija
84/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan pelkää, mutta näen asuntolainan nimenomaan riskinä omalle vaurastumiselle ja vapaudelle. Vuokralla asuessa ei ole palloa jalassa ja rahaa jää kuukausittain enemmän sijoitettavaksi kuin mitä omistussasunnossa ikinä jäisi.

Mulla on nykyään kaksi palloa jalassa, kun olen koronan jälkeen muuttanut kahdesti.

Molemmissa jalassa olevissa palloissa asuu vuokralainen, joka on muuttanut tämän jalassa olevan pallon tuottavaksi sijoitukseksi.

Myönnän, että onhan siitä hieman vaivaa ja varsinkin jos vuokralainen vaihtuu, on oma hommansa hankkia uusi ja aina se vähän mietityttää, onko uusi vuokralainen hyvä vai ei. Ei noista asunnoista käyttörahaa tule juurikaan juokseviin kuluihin kun pitää lyhennellä lainaa, mutta omaisuus karttuu ja sen lisäksi kassavirta on hieman plussan puolella.

Suunnitelmissa on kyllä myydä asunnot kunhan hinnat lähtevät nousuun, mutta sitä odotellessa saa vuokralainen lyhennellä lainat ja maksella muutkin kulut. Ja siihen saa mun puolesta mennä pitkäkin aika, tuottavuus sen kun paranee sitä mukaa kun laina lyhenee ja sen korkojen osuus pienenee. Nollakorkoaikana nuo olisi oikeasti hyvin tuottavia, mutta nyt täytyy tyytyä pienempään tuottoon.

Harkitsimme myös asunnon laittamista vuokralle, kun muutamme toiseen kaupunkiin. Alueellamme on kuitenkin 10-15 vastaavaa vuokra-asuntoa kuukaudesta toiseen "heti vapaana" vaikka hintoja tiputetaan tämän tästä. Emme myöskään saisi kustannuksia edes katettua alueen vuokratasolla, joka on selvästi nytkin liian korkea, kun asuntoja ei tuolla hinnalla kukaan vuokraa. Eli vuokratuotosta saisi vain unelmoida. Pk-seutu, 2000-luvun tilava ja hyväpohjainen kerrostaloasunto.

Vierailija
85/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei todellakaan kannata ostaa asuntoa tässä taloustilanteessa. uuden potkulain myötä irtisanominen on tosi helppoa ja jos tulee potkut, niin vain vuokralainen saa täydet tuet.

Mun mielestä on kyllä täysin kieroutunut logiikka rakentaa elämä sen pohjalle, miten huonosti käydessä saa mahdollisimman hyvin tukia.

Käytännössä se estää vaurastumisen ja madaltaa elintasoa, vaikka mitään potkuja ei koskaan tulisikaan - ethän voi edes sijoittaa mihinkään tai kerätä rahaa tilille, koska sekin vaikuttaa tukiin.

Minä ymmärrän ihan täysin, että nykytilanteessa monet päätyvät tuohon ratkaisuun. Haluatko itse olla ihminen, joka onnistuu hankkimaan asunnon ja jopa maksamaan sen velattomaksi, mutta lopulta olet pitkäaikaistyötön, etkä nykyisessä tilanteessa saakaan asuntoasi myydyksi? Tai vaikka saisit myydyksi superhalvalla, tukieuroista saat vain haaveilla. 

(Eri vastaaja)

Miksi olisi jotenkin hienompaa elää tukieuroilla kuin kämpän myynnistä saaduilla rahoilla, vaikka ne vähemmän olisivatkin kuin toivoit? Sitäpaitsi jos oikein haluaa loisoptimoida, niin kyllä omaisuudestaan aina eroon pääsee ja saa niitä rakkaita tukiasi. Mikään ei estä vaikkapa antamasta asuntoa ennakkoperintönä lapselle, olet silmänräpäyksessä varaton ja voit mennä Kelaan käsi ojossa. Sillä erolla että olet sentään jotain pystynyt elämässäsi saamaan aikaan ja jättämään jälkipolville, toisin kuin te laskutaidottomat.

Vierailija
86/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olisin jopa vakavasti harkinnut asunnon ostoa. Nyt ei tiedä yhtään, mitkä alueet muuttuvat lähi-idäksi ja vähintään puolittavat sen ostamasi asunnon arvon. Sitten on kiva maksella ylihintaista lainaa velaksi.

Vierailija
87/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Kuka olisi esim. kolme vuotta sitten uskonut että hoitoalalle valmistutaan työttömiksi? 

Kuka tahansa edes etäisesti laskutaitoinen, viimeistään siinä vaiheessa kun hoitajat vaativat ylisuuret palkankorotukset. Tottakai se tarkoittaa irtisanomisia, kun ei mistään rahaa lisää tule.

Vierailija
88/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Eri vastaaja)

Tämä! Ja ysärin laman muistot on monella aika lähellä. Itse ajattelen, että fiksu ihminen nimenomaan ennakoi ja miettii asioita laajemmin ja ottaa huomioon myös riskejä. 

Fiksu ihminen ei laske asioita siltä pohjalta, miten saa helpoimmin muutaman hassun tukisatasen.

Vierailija
89/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen rakentamishinnat ovat jotenkin mielikuvituksellisia. 4 seinää ja kivan lämmintä sisällä, tekkee öööö 250.000 - 400.000 euroa -))?

Vierailija
90/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen vuoksi onkin älyllisesti epärehellistä syytellä suhdanteita työttömyyden kasvusta. Suomessa on valtava rakennetyöttömyys, noin 8%, joka ei muutu mihinkään suhdanteiden mukana, vaan johtuu siitä, että nämä työttömät eivät omaa sellaisia taitoja, mille missään tilanteessa olisi kysyntää.

Vierailija
91/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vahva pohja sosialismissa, ja nämä ihmiset ajattelevat aina olevansa oikeutettuja tukielämään yhteiskunnan kustannuksella.

Vierailija
92/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Eri vastaaja)

Fiksu ihminen ei laske asioita siltä pohjalta, miten saa helpoimmin muutaman hassun tukisatasen.

No moni varmaan syö niillä tukieuroilla mielummin kuin maksaa lainaa mahdollisesti asunnosta joka mahdollisesti saatu myytyä alle asuntovelan määrän. 

Vierailija
93/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Eri vastaaja)

No moni varmaan syö niillä tukieuroilla mielummin kuin maksaa lainaa mahdollisesti asunnosta joka mahdollisesti saatu myytyä alle asuntovelan määrän. 

Ikinä en oo tukia saanu enkä aio saadakaan

Vierailija
94/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Eri vastaaja)

Haluan. Haluan siis olla ihminen, joka tulee toimeen omillaan, eikä käsi ojossa yhteiskunnan suuntaan.

Ymmärrän toki, että voin halustani huolimatta joutua turvautumaan tukiverkkoihin, mutta yritän perustaa elämääni siten, että selviydyn omillani ilman, että tarvitsen siihen naapurini rahoja.

Minun mielestäni jokaisen tulisi yrittää parhaansa tässä yhteiskunnassa, koska mitä isompi joukko jää optimoimaan tukia, sitä nopeammin hyvinvointiyhteiskunta romuttuu.

Ja onhan se nyt täysin itsestään selvää, että mitä suurempi joukko on tukia vailla, sen vähemmän rahaa on käytettävissä yhtä henkeä kohden. Velkaa ottamalla voidaan tilannetta paikata hetki, mutta jossain vaiheessa pissa lakkaa lämmittämästä ja pakkanen puree kahta kauheammin.

Vaikka kuinka moni on yrittänyt parhaansa halunnut tulla toimeen ja silti pakkanen on puraissut. Heitä kohdellaan yhtä huonosti, tai jopa huonommin, kuin niitä, jotka eivät ole yrittäneet. Joten hävytöntä sinun siinä haikailla tukia itsellesi, jos et halua antaa niitä muillekaan.

Vierailija
95/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Eri vastaaja)

Miksi olisi jotenkin hienompaa elää tukieuroilla kuin kämpän myynnistä saaduilla rahoilla, vaikka ne vähemmän olisivatkin kuin toivoit? Sitäpaitsi jos oikein haluaa loisoptimoida, niin kyllä omaisuudestaan aina eroon pääsee ja saa niitä rakkaita tukiasi. Mikään ei estä vaikkapa antamasta asuntoa ennakkoperintönä lapselle, olet silmänräpäyksessä varaton ja voit mennä Kelaan käsi ojossa. Sillä erolla että olet sentään jotain pystynyt elämässäsi saamaan aikaan ja jättämään jälkipolville, toisin kuin te laskutaidottomat.

Näytä, missä väitin, että  on HIENOMPAA?

Vierailija
96/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettäisin taloudellisen riippumattomuuteni jos ottaisin edes ilmaisen asunnon. Saati että siitä olisi velkaa.

Vierailija
97/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän pienet asumismenot helpottavat elämää ja ne saat kun asut velattomassa omistusasunnossa.

Itse en maksa asumisesta mitään koska asun velattomassa, tilavassa omistusasunnossa ja lisäksi minulla on velaton vuokra-asunto. Vuokralainen maksaa molempien asuntojen kulut.

Vierailija
98/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan pelkää, mutta näen asuntolainan nimenomaan riskinä omalle vaurastumiselle ja vapaudelle. Vuokralla asuessa ei ole palloa jalassa ja rahaa jää kuukausittain enemmän sijoitettavaksi kuin mitä omistussasunnossa ikinä jäisi.

Mulla on nykyään kaksi palloa jalassa, kun olen koronan jälkeen muuttanut kahdesti.

Molemmissa jalassa olevissa palloissa asuu vuokralainen, joka on muuttanut tämän jalassa olevan pallon tuottavaksi sijoitukseksi.

Myönnän, että onhan siitä hieman vaivaa ja varsinkin jos vuokralainen vaihtuu, on oma hommansa hankkia uusi ja aina se vähän mietityttää, onko uusi vuokralainen hyvä vai ei. Ei noista asunnoista käyttörahaa tule juurikaan juokseviin kuluihin kun pitää lyhennellä lainaa, mutta omaisuus karttuu ja sen lisäksi kassavirta on hieman plussan puolella.

Suunnitelmissa on kyllä myydä asunnot kunhan hinnat lähtevät nousuun, mutta sitä odotellessa saa vuokralainen lyhennellä lainat ja maksella muutkin kulut. Ja siihen saa mun puolesta mennä pitkäkin aika, tuottavuus sen kun paranee sitä mukaa kun laina lyhenee ja sen korkojen osuus pienenee. Nollakorkoaikana nuo olisi oikeasti hyvin tuottavia, mutta nyt täytyy tyytyä pienempään tuottoon.

Harkitsimme myös asunnon laittamista vuokralle, kun muutamme toiseen kaupunkiin. Alueellamme on kuitenkin 10-15 vastaavaa vuokra-asuntoa kuukaudesta toiseen "heti vapaana" vaikka hintoja tiputetaan tämän tästä. Emme myöskään saisi kustannuksia edes katettua alueen vuokratasolla, joka on selvästi nytkin liian korkea, kun asuntoja ei tuolla hinnalla kukaan vuokraa. Eli vuokratuotosta saisi vain unelmoida. Pk-seutu, 2000-luvun tilava ja hyväpohjainen kerrostaloasunto.

Ikävä kyllä vuokra- ja omistusasuntomarkkinat ovat eriytyneet. Eli sellaiset asunnot, joita ihmiset haluaisivat ostaa omaksi kodikseen, eivät mene vuokralle, koska ne ovat usein liian suuria ja kalliita. 

Vuokra-asuntojen kysyntää on edelleen, mutta kysyntä kohdistuu entistä enemmän edullisiin asuntoihin. Vuokralainen ei yksinkertaisesti saa riittävästi tuloja vuokratakseen ison ja kalliin asunnon. Halpoja asuntoja sen sijaan halutaan kyllä, etenkin jos sijainti on kohtalainen ja kuntokaan ei ole aivan mahdoton. Mutta nyt näistäkin ovat vuokralaiset koko ajan joustamassa. Pommikuntoinenkin kämppä kelpaa, jos on halpa ja sijainti kohdallaan.

Vuokra-asuntomarkkinat tosiaan pursuavat vuokralle laitettuja asuntoja, jotka eivät oikein sellaiseksi sovellu.

Vierailija
99/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä vuokra- ja omistusasuntomarkkinat ovat eriytyneet. Eli sellaiset asunnot, joita ihmiset haluaisivat ostaa omaksi kodikseen, eivät mene vuokralle, koska ne ovat usein liian suuria ja kalliita. 

Vuokra-asuntojen kysyntää on edelleen, mutta kysyntä kohdistuu entistä enemmän edullisiin asuntoihin. Vuokralainen ei yksinkertaisesti saa riittävästi tuloja vuokratakseen ison ja kalliin asunnon. Halpoja asuntoja sen sijaan halutaan kyllä, etenkin jos sijainti on kohtalainen ja kuntokaan ei ole aivan mahdoton. Mutta nyt näistäkin ovat vuokralaiset koko ajan joustamassa. Pommikuntoinenkin kämppä kelpaa, jos on halpa ja sijainti kohdallaan.

Vuokra-asuntomarkkinat tosiaan pursuavat vuokralle laitettuja asuntoja, jotka eivät oikein sellaiseksi sovellu.

Mikä sitten selittää sen, että alueen vuokrakolmioista suurin osa on suurten vuokranantajien asuntoja? Hintataso on nyt satoja euroja alhaisempi kuin muutama vuosi aiemmin. Onko siis niin, että perheet ovat siirtyneet asumaan kolmioiden sijaan kaksioissa, ja kenties syrjemmässä olevilla alueilla?

Faktahan ei tuosta ilmiöstä mihinkään muutu, eli asuntovelallinen tuskin nyt saa minkäänlaista vuokratuottoa, jos asunnon edes onnistuu saamaan vuokralle. Eri asia toki, jos ei ole velkaa. 

Vierailija
100/115 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka maksavat jostain hikisestä kaksiosta vuokraa lähes 1000 €/kk. Minulla on omistusasunto 60 neliöinen kaksio ja vastike 220 €/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä