Voi ihme sentään: entistä useampi ei halua asuntolainaa!!
Asumisen hinta | S-Pankki: Yhä useampi pelkää asuntolainaa
https://www.hs.fi/visio/art-2000012033463.html
On se kumma, voi voi, mikä on se jarru ynnä muu lätinä medioissa jatkuvasti ja etenkin Hesarissa. Se on valtakunnan virallinen rakennusliikkeiden ja muiden grynderien ja pankkien edunvalvoja!!
Kommentit (115)
Suomessa on tällä hetkellä hieman yli 1,1 miljoonaa asuntovelallista, jotka asuvat yhteensä noin 800 000 asuntovelkaisessa kotitaloudessa. Asuntolaina on noin joka kolmannella suomalaisella.
Ei ihan hirveän moni pelkää asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempi polven edusta ovat jo niin viisaita, että ymmärtävät jotta rahojaan voi sijoittaa tuottoisammin johonkin muuhun kuin asuntonsa omistaniseen. Suomi on täynnä asuntonsa omistamiseen hurahtaneen suuren ikäkuokan omistamia torppia ja asunto-osakkeita, jotka eivät kelpaa kenellekään ja joista on vaikea päästä eroon ja joista juoksee kuluja vaikka omistaja itse ei enää edes voisi asunnossa asua ja joita perillisetkään eivät riesakseen haluaisi. Omistusasunto voi monasti muuttua lopulta taakaksi.
Jep jep. Vuokra 1500€/kk, omistusasuminen 1000€/kk ja varallisuus karttuu jokaisella lyhennyksellä.
Katos kun hoitaa asiat oikein voi sekä sijoittaa että omistaa kotinsa. Ja kun ei aiokkaan ikinä muutta pois niin mikä sen parempi.
Edellyttää että joku on niin tollo et maksaa 1500 euroa vuokraa -))).
Ajattelet siis, että esimerkiksi iso perhe pystyy vuokraamaan tarpeitaan vastaavan asunnon (=iso omakotitalo tai iso kerrostaloasunto) alle 1500e vuokralla?
Onnistuu joo jostain korvesta, mutta korvestahan saa myös asumiskelpoisia isoja asuntoja isoilla tonteilla edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljon kannata asuntoja ostella kun joutuu muuttelemaan ympäri Suomea määräaikaisten työpätkien perässä.
En usko, mutta kerropa mitä ihmeen työtä sinä oikein teet, että koko ajan pitää muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan pelkää, mutta näen asuntolainan nimenomaan riskinä omalle vaurastumiselle ja vapaudelle. Vuokralla asuessa ei ole palloa jalassa ja rahaa jää kuukausittain enemmän sijoitettavaksi kuin mitä omistussasunnossa ikinä jäisi.
Mulla on nykyään kaksi palloa jalassa, kun olen koronan jälkeen muuttanut kahdesti.
Molemmissa jalassa olevissa palloissa asuu vuokralainen, joka on muuttanut tämän jalassa olevan pallon tuottavaksi sijoitukseksi.
Myönnän, että onhan siitä hieman vaivaa ja varsinkin jos vuokralainen vaihtuu, on oma hommansa hankkia uusi ja aina se vähän mietityttää, onko uusi vuokralainen hyvä vai ei. Ei noista asunnoista käyttörahaa tule juurikaan juokseviin kuluihin kun pitää lyhennellä lainaa, mutta omaisuus karttuu ja sen lisäksi kassavirta on hieman plussan puolella.
Suunnitelmissa on kyllä myydä asunnot kunhan hinnat lähtevät nousuun, mutta sitä odotellessa saa vuokralainen lyhennellä lainat ja maksella muutkin kulut. Ja siihen saa mun puolesta mennä pitkäkin aika, tuottavuus sen kun paranee sitä mukaa kun laina lyhenee ja sen korkojen osuus pienenee. Nollakorkoaikana nuo olisi oikeasti hyvin tuottavia, mutta nyt täytyy tyytyä pienempään tuottoon.
ei todellakaan kannata ostaa asuntoa tässä taloustilanteessa. uuden potkulain myötä irtisanominen on tosi helppoa ja jos tulee potkut, niin vain vuokralainen saa täydet tuet.
omistusasuja saa max 595e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossa on järkeä, jos aiot asua samassa asunnossa pitkään. Maksat suunnilleen saman summan kuussa kuin vuokra-asunnosta ensimmäiset 30 vuotta, ja sitten paljon vähemmän.
Maksoin 2000-luvulla rakennetun, 85-neliöisen rivarini 15 vuodessa. Tämä on hyvällä alueella, lähellä suurempaa kaupunkia, paikallisliikenne kulkee tiuhaan. Maksan nyt vastiketta satasen verran kuussa. En tajua missä voisin elää edullisemmin näin laadukkaasti. Asunnossa on esim takka ja ilmalämpöpumppu.
Kaikilla onkin mahdollisuus löytää asunto, jossa vastike on vain satasen...
Vierailija kirjoitti:
ei todellakaan kannata ostaa asuntoa tässä taloustilanteessa. uuden potkulain myötä irtisanominen on tosi helppoa ja jos tulee potkut, niin vain vuokralainen saa täydet tuet.
Ikinä en ole tukia saanut ja asun mukavasti velattomassa talossani.
En voi kuvitellakaan vuokralle muuttamista. Viimeksi olin vuokralla opiskelijana avovaimoni kanssa noin 25 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kyllä täysin kieroutunut logiikka rakentaa elämä sen pohjalle, miten huonosti käydessä saa mahdollisimman hyvin tukia.
Käytännössä se estää vaurastumisen ja madaltaa elintasoa, vaikka mitään potkuja ei koskaan tulisikaan - ethän voi edes sijoittaa mihinkään tai kerätä rahaa tilille, koska sekin vaikuttaa tukiin.
Vierailija kirjoitti:
En voi kuvitellakaan vuokralle muuttamista. Viimeksi olin vuokralla opiskelijana avovaimoni kanssa noin 25 vuotta sitten.
En voi kuvitellakaan omistusasuntoon muuttamista. Kun jäin reilu 15 vuotta sitten leskeksi ja muutin väliaikaisesti vuokralle ja väliaikaisuus piteni, kun pääsyin ostamaan sijoitusasuntoja, ja näiden tuotoilla olen kattanut vuokrani.
"Vuokralla asuessa ei ole palloa jalassa ja rahaa jää kuukausittain enemmän sijoitettavaksi kuin mitä omistussasunnossa ikinä jäisi"
Riippuu ihan missä haluaa asua. Minun naapurustossa ei ole vuokra-asuntoja, jotka tulisivat halvemmaksi kuin nykyinen omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempi polven edusta ovat jo niin viisaita, että ymmärtävät jotta rahojaan voi sijoittaa tuottoisammin johonkin muuhun kuin asuntonsa omistaniseen. Suomi on täynnä asuntonsa omistamiseen hurahtaneen suuren ikäkuokan omistamia torppia ja asunto-osakkeita, jotka eivät kelpaa kenellekään ja joista on vaikea päästä eroon ja joista juoksee kuluja vaikka omistaja itse ei enää edes voisi asunnossa asua ja joita perillisetkään eivät riesakseen haluaisi. Omistusasunto voi monasti muuttua lopulta taakaksi.
Jep jep. Vuokra 1500€/kk, omistusasuminen 1000€/kk ja varallisuus karttuu jokaisella lyhennyksellä.
Katos kun hoitaa asiat oikein voi sekä sijoittaa että omistaa kotinsa. Ja kun ei aiokkaan ikinä muutta pois niin mikä sen parempi.
Edellyttää että joku on niin tollo et maksaa 1500 euroa vuokraa -))).
Aina löytyy koska eivät saa lainaa ostamiseen ja jossain on asuttava
Vaimeita ulahduksia kuuluu tänne asti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossa on järkeä, jos aiot asua samassa asunnossa pitkään. Maksat suunnilleen saman summan kuussa kuin vuokra-asunnosta ensimmäiset 30 vuotta, ja sitten paljon vähemmän.
Ainakin omassa elämässä omakotitalo täällä pääkaupunkiseudulla on ollut yksi parhaita päätöksiä. Kohtuulliset asumiskustannukset ja erinomaista elämänlaatua. Etenkin näin kesällä kun saa nauttia omasta puutarhasta.
Enkä oikeastaan ole kiinnostunut asuntojen hintojen vaihtelusta. Tuskin tulen tästä ainakaan moneen vuosikymmeneen muuttamaan yhtään mihinkään.
Itsellä aikalailla sama tilanne mutta Oulussa. Uusi (itse rakennettu 2015) okt keskustan lähellä ja mökkikin tunnin automatkan päässä. Molemmista lainat jo maksettu ja kk kulut olemattomat.
On ollut melkoiset kk-erät maksettavana jos kymmenessä vuodessa selviää uuden omakotitalon asuntolainasta ja ostaa mökin siinä sivussa. Lienee palkkakin kohdillaan.
Keskituloinen dinkkupariskunta voi oikein nuukaillessaan lyhentää lainaa jopa 3000e/kk. Se toki vaatii jo vähän harrastuneisuutta, mutta parin tonnin lyhennys ei ole temppu eikä mikään. Jos taas mennään hyvätuloiseen lapsettomaan pariskuntaan, niin silloin voi lyhentää helposti tuon 3k ja oikein asiaan perehtymällä jopa 4k tai enemmänkin. Se on vuodessa 36-48 tuhatta euroa. Ei korkokulut niin isot ole, etteikö tuolla summalla isokin laina lyhenisi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kyllä täysin kieroutunut logiikka rakentaa elämä sen pohjalle, miten huonosti käydessä saa mahdollisimman hyvin tukia.
Käytännössä se estää vaurastumisen ja madaltaa elintasoa, vaikka mitään potkuja ei koskaan tulisikaan - ethän voi edes sijoittaa mihinkään tai kerätä rahaa tilille, koska sekin vaikuttaa tukiin.
Se on joku trolli, joka tulee spämmimään piruja seinille joka ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän ihan täysin, että nykytilanteessa monet päätyvät tuohon ratkaisuun. Haluatko itse olla ihminen, joka onnistuu hankkimaan asunnon ja jopa maksamaan sen velattomaksi, mutta lopulta olet pitkäaikaistyötön, etkä nykyisessä tilanteessa saakaan asuntoasi myydyksi? Tai vaikka saisit myydyksi superhalvalla, tukieuroista saat vain haaveilla.
(Eri vastaaja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa elämässä omakotitalo täällä pääkaupunkiseudulla on ollut yksi parhaita päätöksiä. Kohtuulliset asumiskustannukset ja erinomaista elämänlaatua. Etenkin näin kesällä kun saa nauttia omasta puutarhasta.
Enkä oikeastaan ole kiinnostunut asuntojen hintojen vaihtelusta. Tuskin tulen tästä ainakaan moneen vuosikymmeneen muuttamaan yhtään mihinkään.
Itsellä aikalailla sama tilanne mutta Oulussa. Uusi (itse rakennettu 2015) okt keskustan lähellä ja mökkikin tunnin automatkan päässä. Molemmista lainat jo maksettu ja kk kulut olemattomat.
On ollut melkoiset kk-erät maksettavana jos kymmenessä vuodessa selviää uuden omakotitalon asuntolainasta ja ostaa mökin siinä sivussa. Lienee palkkakin kohdillaan.
Keskituloinen dinkkupariskunta voi oikein nuukaillessaan lyhentää lainaa jopa 3000e/kk. Se toki vaatii jo vähän harrastuneisuutta, mutta parin tonnin lyhennys ei ole temppu eikä mikään. Jos taas mennään hyvätuloiseen lapsettomaan pariskuntaan, niin silloin voi lyhentää helposti tuon 3k ja oikein asiaan perehtymällä jopa 4k tai enemmänkin. Se on vuodessa 36-48 tuhatta euroa. Ei korkokulut niin isot ole, etteikö tuolla summalla isokin laina lyhenisi nopeasti.
Keskituloinen ja keskituloinen. Helppo on aina huudella olevansa keskituloinen, kun palkka kuitenkin huitelee lähellä hyvätuloisen rajaa. Ota vaihteeksi esimerkiksi sellainen henkilö, jonka palkka on juuri ja juuri ylittänyt keskituloisen määritelmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kuvitellakaan omistusasuntoon muuttamista. Kun jäin reilu 15 vuotta sitten leskeksi ja muutin väliaikaisesti vuokralle ja väliaikaisuus piteni, kun pääsyin ostamaan sijoitusasuntoja, ja näiden tuotoilla olen kattanut vuokrani.
En voi kuvitellakaan vuokra-asuntoon muuttamista. Joutuisin tyytymään yksiöön, eikä silti jäisi varaa ostella sijoituskämppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän ihan täysin, että nykytilanteessa monet päätyvät tuohon ratkaisuun. Haluatko itse olla ihminen, joka onnistuu hankkimaan asunnon ja jopa maksamaan sen velattomaksi, mutta lopulta olet pitkäaikaistyötön, etkä nykyisessä tilanteessa saakaan asuntoasi myydyksi? Tai vaikka saisit myydyksi superhalvalla, tukieuroista saat vain haaveilla.
(Eri vastaaja)
Haluan. Haluan siis olla ihminen, joka tulee toimeen omillaan, eikä käsi ojossa yhteiskunnan suuntaan.
Ymmärrän toki, että voin halustani huolimatta joutua turvautumaan tukiverkkoihin, mutta yritän perustaa elämääni siten, että selviydyn omillani ilman, että tarvitsen siihen naapurini rahoja.
Minun mielestäni jokaisen tulisi yrittää parhaansa tässä yhteiskunnassa, koska mitä isompi joukko jää optimoimaan tukia, sitä nopeammin hyvinvointiyhteiskunta romuttuu.
Ja onhan se nyt täysin itsestään selvää, että mitä suurempi joukko on tukia vailla, sen vähemmän rahaa on käytettävissä yhtä henkeä kohden. Velkaa ottamalla voidaan tilannetta paikata hetki, mutta jossain vaiheessa pissa lakkaa lämmittämästä ja pakkanen puree kahta kauheammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloinen ja keskituloinen. Helppo on aina huudella olevansa keskituloinen, kun palkka kuitenkin huitelee lähellä hyvätuloisen rajaa. Ota vaihteeksi esimerkiksi sellainen henkilö, jonka palkka on juuri ja juuri ylittänyt keskituloisen määritelmän.
Juuri keskituloisen rajan ylittävä pariskunta tienaa noin 4000 euroa kuussa nettona. Jos siitä ei saa puolta käytettyä lainan lyhennyksiin, niin silloin vika ei ole tuloissa vaan talouden hallinnassa.
Mutta onhan näitä tilituli-tilimeni tyyppejä ihan kaikissa tuloluokissa.
Ei kaikilla ole työllisyyden kannalta mitään murhetta. Suomessa on edelleen paljon aloja ja töitä joissa työllisyys on lähes 100 % varma.
Työttömyyteen liittyvät murheet jakautuu väestössä tosi epätasaisesti. Iso osa ei ikinä ole ollut työttömänä päivääkään ja pieni osa ei tunnu löytävän töitä mistään.