Jos saisit ylityöt samalla veroprosentilla kun normaalin palkan, tekisitkö enemmän ylitöitä?
Itseä ei ylityöt kiinnosta kun veroja menee liika paljon
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika. Et varmaan halua palkankorotustakaan, ettei vaan veroprosentti nouse.
Hyvänen aika. Miten tyhmä voi joku olla. Palkankorotus tulee ilman että tarvitsee tehdä töitä enempää. noin niinkuin yleensä. Tietysti asia eri jos työtehtäviä muutetaan samalla.
Siis todella, miten tyhmä joku voi olla? Palkankorotus todella perustuu ainakin oikeudenmukaisessa maailmassa suoritukseen, eikä siihen että olet esihenkilön paras kaveri. Tollo.
idiootti. väitän että vuosittain tulevista palkankorotuksista 95+% on jotain liittojen sopimia vuosikorotuksia tai sitten kokemuslisiä
Toki varmaan sinun töissäsi, jos ei palkan eteen ole muita odotuksia kuin työntekijän oleskelu työpaikalla työaikana. Useimmissa töissä on kuitenkin vuosittaiset palkkaneuvottelut, jotka käydään vuosikeskustelun yhteydessä. Palkkaneuvotteluissa neuvotellaan palkankorotuksesta, jota ainakaan missään järkevässä työpaikassa ei makseta, ellei sille ole perusteita, eli työntekijän suoritus. Enemmän, parempi. Tällainen suoritus saadaan aikaiseksi yleensä ihan niiden normaalien tuntien puitteissa tai jos ei saadakaan, ei siitä ylimääräisestä ajasta mitään erillistä korvausta makseta.
Palkkaneuvottelut eivät tietenkään takaa yhtään mitään. Voihan sitä aina pyytää mutta koskaan ei ole pakko maksaa. Siis korotuksia Tessin päälle mitkä käytännössä tulee aina kaikilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöissä on ihan sama prosentti kuin muissakin töissä vaikka ennakonpidätys saattaa vaihdella. Jos tienaat X euroa, lopullinen veroprosenttisi on täsmälleen sama siitä riippumatta oliko ylitöäiden osuus tuiosata 0 % vai 95 %. Tokise vaikuttaa verotukseen että missä kunn assa olet kirjoilla (veroäyri vaihtelee kunnittain) ja se kuulutko kirkkoon.
Kysymys kuului "Jos saisit ylityöt samalla veroprosentilla kun normaalin palkan, tekisitkö enemmän ylitöitä?"
Toisin muotoiltuna: Jos tekisit enemmän kuin ennen mutta se ei vaikuttaisi vuoden kokonaisveroprosenttiisi korottavasti tekisitkö enemmän?
Esimerkki: Jos teet ilman ylitöitä 50000€ vuodessa niin sinulle tulee veroprosentiksi vaikka 30%, tekisitkö ylitöitä jos ylitöistä saatavan palkan verot olisivat myös 30% eivätkä ne nostaisi kokonaisveroprosenttia esim 33%:iin.
Eli kysymys kuuluu oikeasti: Tekisitkö enemmän ylitöitä, jos Suomessa ei olisi progressiivista verotusta?
Vai pitäisikö näiden ylitöiden verotuksesta itkevien mielestä progressio poistaa vain ylitöitä tekeviltä?
Niin tai voihan progressiivinen verotus olla kevyempää. Eihän marginaaliveroprosentin tarvitse progressiivisessa verotuksessa olla kuin hieman veroprosenttia suurempi.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika. Et varmaan halua palkankorotustakaan, ettei vaan veroprosentti nouse.
Hyvänen aika. Miten tyhmä voi joku olla. Palkankorotus tulee ilman että tarvitsee tehdä töitä enempää. noin niinkuin yleensä. Tietysti asia eri jos työtehtäviä muutetaan samalla.
Siis todella, miten tyhmä joku voi olla? Palkankorotus todella perustuu ainakin oikeudenmukaisessa maailmassa suoritukseen, eikä siihen että olet esihenkilön paras kaveri. Tollo.
idiootti. väitän että vuosittain tulevista palkankorotuksista 95+% on jotain liittojen sopimia vuosikorotuksia tai sitten kokemuslisiä
Toki varmaan sinun töissäsi, jos ei palkan eteen ole muita odotuksia kuin työntekijän oleskelu työpaikalla työaikana. Useimmissa töissä on kuitenkin vuosittaiset palkkaneuvottelut, jotka käydään vuosikeskustelun yhteydessä. Palkkaneuvotteluissa neuvotellaan palkankorotuksesta, jota ainakaan missään järkevässä työpaikassa ei makseta, ellei sille ole perusteita, eli työntekijän suoritus. Enemmän, parempi. Tällainen suoritus saadaan aikaiseksi yleensä ihan niiden normaalien tuntien puitteissa tai jos ei saadakaan, ei siitä ylimääräisestä ajasta mitään erillistä korvausta makseta.
Taidat olla hieman kuplassa, kun kuvittelet, että useimmissa töissä olisi noin ja lisäksi ylimielinen.
En kyllä ihmettele heikon tuottavuuden tasoa jos suurimmalla osalla työpaikoista palkankorotuksia maksellaan ilman mitään syytä.
Eihän niitä maksetakaan. Toki yleiskorotuksia saavat lähes kaikki, mutta niiden syyhän on käytännössä inflaatio eli eivät ne reaalisesti palkkaa korotakaan.
Syy tuottavuuden heikkoon kasvuun voi olla tämä, mutta kerro toki, miten oma tuottavuustesi on kasvanut viimeisten vuosien aikana? Ja olisiko todella niin, että jos et bonuksia saisi, niin hanskatkin tippuisi heti kädestä?
No tavallaan. Mietin juuri vähentäväni työaikaa 80 %:n, koska verojen jälkeen erotus ei ole kovin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminimiyrittäjä, minulla ei siis omassa työssä ole ylityön käsitettä, mutta tuloni ovat progressiivisesti verotettuja. Tekemistäni töistä maksetaan hyvin (turvaluokiteltuja asennustöitä pääosin urakkahinnalla). Jo muutaman kuukauden töillä tulee vastaan tilanne, jossa laskennallisesti jokaisesta tienatusta lisäeurosta menee puolet veroa. Olen ajat sitten päättänyt, että en ota sen enempää töitä. Tulot riittävät mukavaan elämään, ja jää reilusti vapaa-aikaa. Mikäli progressiossa olisi 35 - 40 %:n katto, varmastikin tekisin enemmän töitä kuin nykyään. Tehdyt lisätyöt hyödyttäisivät eniten itseäni, eikä verottajaa.
Liika työnteko onkin yliarvostettua. Jos sinulla ei ole enempää menoja mitä tienaat niin balanssi on hyvä. Olisi ikävää jos keräisit ylimääräisiä rahoja jemmoihin, etkä laittaisi niitä kiertämään. Veisit samalla muiden töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaneuvottelut eivät tietenkään takaa yhtään mitään. Voihan sitä aina pyytää mutta koskaan ei ole pakko maksaa. Siis korotuksia Tessin päälle mitkä käytännössä tulee aina kaikilla aloilla.
No ei ole kyllä kaikilla aloilla TES:n perustuva palkka. Kyse ei nyt olekaan siitä saatko juuri sinä palkkaneuvotteluiden tuloksena palkkaa, vaan pitääkö paikkaansa edellisen kirjoittajan väite, että 97% palkankorotuksista ovat yleiskorotuksia, joiden eteen kenenkään työntekijän ei tarvitse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöissä on ihan sama prosentti kuin muissakin töissä vaikka ennakonpidätys saattaa vaihdella. Jos tienaat X euroa, lopullinen veroprosenttisi on täsmälleen sama siitä riippumatta oliko ylitöäiden osuus tuiosata 0 % vai 95 %. Tokise vaikuttaa verotukseen että missä kunn assa olet kirjoilla (veroäyri vaihtelee kunnittain) ja se kuulutko kirkkoon.
Kysymys kuului "Jos saisit ylityöt samalla veroprosentilla kun normaalin palkan, tekisitkö enemmän ylitöitä?"
Toisin muotoiltuna: Jos tekisit enemmän kuin ennen mutta se ei vaikuttaisi vuoden kokonaisveroprosenttiisi korottavasti tekisitkö enemmän?
Esimerkki: Jos teet ilman ylitöitä 50000€ vuodessa niin sinulle tulee veroprosentiksi vaikka 30%, tekisitkö ylitöitä jos ylitöistä saatavan palkan verot olisivat myös 30% eivätkä ne nostaisi kokonaisveroprosenttia esim 33%:iin.
Eli kysymys kuuluu oikeasti: Tekisitkö enemmän ylitöitä, jos Suomessa ei olisi progressiivista verotusta?
Vai pitäisikö näiden ylitöiden verotuksesta itkevien mielestä progressio poistaa vain ylitöitä tekeviltä?
Ei tässä ole kyse mistään mitä pitäisi tai ei pitäisi tehdä.
FAKTA on se, että minulla ja monella muulla ylitöihin ei ole hinkua, kun progressio on niin kova.
Kyllä minäkin vähän ihmettelin aikoinaan opiskelijana kesätöissä, kun vakkarit olivat niin haluttomia tekemään ylitöitä ja itse painoin niin pitkää päivää kuin annettiin.
Totuushan oli, että mulla ehti tulla niin pienet tulot niiltä kesäkuukausilta, että käytännössä ylityöt eivät vaikuttaneet mun veroprosenttiin, mutta vakkarit saivat vain "tavallisen" palkan ylitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö siis ottaisinko enemmän palkkaa vaikka silloin myös veroja pitää maksaa enemmän? Heh, tottakai. Lasken joka vuosi veroprosentin yläkanttiin, sillä joka vuosi saan tuloja, joista vielä vuoden vaihteessa ei ole tietoa. Siten lisätulon vastaanottaminen ei nosta loppuvuoden veroprosenttia, vaan jakautuu koko vuodelle. Ja vaikka joulukuussa minulle tarjottaisiin lisäbonusta, niin en minä nyt herrajumala siitä kirltäytyisi sen takia, että siitä pitää verotkin maksaa.
En todella kannata mitään jokainen on oman onnensa seppä -politiikkaa, mutta välillä pistää kyllä miettimään tällaisia törähdyksiä lukiessa, että kaikki eivät todella ole ansainneet parempaa palkkaa. Siis ihan kirjaimellisesti.
Tarjottu lisäbonus on vähän eri asia, kuin ylityö. Eihän ylimääräisen rahan ottaminen mikään ongelma ole, mutta kysymys on siitä, jaksaako sen eteen tehdä ylimääräistä työtä, kun verottaja vie työnantajan maksamasta palkasta puolet.
Itse henkilökohtaisesti ottaisin ylityötunnista ensisijaisesti vastaavan määrän vapaata, koska sen saa kokonaan itse. Eli 50% ylityötunnista 1,5 vapaata ja 100% tunnista 2 tuntia.
"En todella kannata mitään jokainen on oman onnensa seppä -politiikkaa, mutta välillä pistää kyllä miettimään tällaisia törähdyksiä lukiessa, että kaikki eivät todella ole ansainneet parempaa palkkaa. Siis ihan kirjaimellisesti." Tästä kanssasi samaa mieltä, mutta mitä ilmeisimmin eri syystä...
Bonusta maksetaan tuloksista. Tuloksia saadaan kun tehdään töitä. Enemmän, paremmin.
Ja bonuksista kieltäytyminen ei vaikuta jo tehdyn työn määrään tai laatuun.
En ihan ymmärrä pointtiasi. Bonuksia ei makseta ellet pysy tavoitteissa tai ylitä niitä. Tässä keskustelevien enemmistön mukaan pitäisi siis tehdä huonoa työtä ettei pääse tavoitteisiin, ettei vain tulisi sitä bonusta, josta joutuu maksamaan verotkin! Voin kertoa, että jos töissä, joissa on bonusjärjestelmä ottaisi tällaisen lähestymistavan, voisi hyvin pian olla hyvin pitkällä vapaalla…
Tässä keskusteltiin kyllä ylitöistä. Siis töistä, jota ei tehdä varsinaisen työajan puitteissa. Jos mä teen mun normaalina työaikana niin hyvää työtä, että saan bonuksen, niin tottakai mun se kannattaa ottaa, vaikka verottaja viekin siitä puolet. Sen eteen mun tarvii tehdä 0% lisää tunteja ja saan silti 50% bonuksesta.
Bonuksia maksetaan yleensä kylläkin sellaisista töistä, joissa ei ole työaikaa. Jos sulla menee sen tavoitteen saavuttamiseen enemmän tunteja, kuin Irmelillä, niin se on sun asiasi. Mitään tuntipalkkoja siitä ei maksella. Jos sulla taas lusikka tippuu ennen kuin tavoitteet on saavutettu, niin bonuksia on turha odotella. Mutta hei, ei tarvi maksaa veroo niistä! Jee! Ja vapaa-aikakin voi lisääntyä pian huomattavasti jos olet vältellyt bonusta niin tehokkasti että sinut irtisanotaan alisuoriutumisen vuoksi.
Hohhoijaa, no tässä nyt varmistui vaan se, että ruokin trollia. Voin sen hyvillä mielin siis lopettaa.
Jos haluat vielä väittää vastaan, niin lue ketjua ja huomaat, että alun perin kyse oli joulukuussa maksettavasta bonuksesta, ei siis siitä, että pitäisi tehdä enemmän tai paremmin töitä.
Mietinkin, että on kyllä harvinaisen kova kallo, mutta paljastuit ihan perinteiseksi jankkaajatrolliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai voihan progressiivinen verotus olla kevyempää. Eihän marginaaliveroprosentin tarvitse progressiivisessa verotuksessa olla kuin hieman veroprosenttia suurempi.
ohis
Suuri marginaaliveroprosentti pelottaa ihmisiä, jotka eivät ymmärrä sen olevan vain laskennallinen hätävara sen kuukauden kuukausiverossa missä sitä käytetään, lopulliseen verotukseen nähden.
Marginaaliveroprosentilla on tarkoitus varmistaa verotuksen riittävyys niin, että palautettavaa jää.
Vierailija kirjoitti:
No tavallaan. Mietin juuri vähentäväni työaikaa 80 %:n, koska verojen jälkeen erotus ei ole kovin suuri.
Progressiivisessa verotuksessa tosiaan on se hyvä puoli, että 80% työajalla ja brutolla saa 90% netosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla hieman kuplassa, kun kuvittelet, että useimmissa töissä olisi noin ja lisäksi ylimielinen.
En kyllä ihmettele heikon tuottavuuden tasoa jos suurimmalla osalla työpaikoista palkankorotuksia maksellaan ilman mitään syytä.
Eihän niitä maksetakaan. Toki yleiskorotuksia saavat lähes kaikki, mutta niiden syyhän on käytännössä inflaatio eli eivät ne reaalisesti palkkaa korotakaan.
Syy tuottavuuden heikkoon kasvuun voi olla tämä, mutta kerro toki, miten oma tuottavuustesi on kasvanut viimeisten vuosien aikana? Ja olisiko todella niin, että jos et bonuksia saisi, niin hanskatkin tippuisi heti kädestä?
Kiitos kysymästä, minun tuottavuuteni ja työni vaikutus koko yrityksen tuottavuuteen oman vastuualueeni osalta on ihan numeroin todettavissa. Niitä numeroita sitten tarkastellaan kun bonuksen maksua joka vuosi harkitaan. Jos ei ole lähelläkään tavoitteita, bonusta ei makseta. Nykyisessä työssä on bonusjärjestelmä, mutta olen kyllä työskennellyt aika monessa työpaikassa, jossa sitä ei ole ollut. Silloin tietysti niillä palkkaneuvotteluilla on suurempi merkitys. Silloin taas tarkastellaan tuloksia ja asetellaan uusia tavoitteita. Jos ei kinostele kehittyä edellisvuotta paremmaksi, niin rahuliakaan ei ole lisää tulossa. (Mut hei, ei tarvii maksaa niit veroi!)
Jos minun ja työnantajan käsitys ansaitsemastani palkasta tai bonuksesta ei kohtaa, en toki lopeta työntekoa siihen, vaan vaihdan tietenkin työpaikkaa. Kovin usein ei ole tarvinnut vaihdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö siis ottaisinko enemmän palkkaa vaikka silloin myös veroja pitää maksaa enemmän? Heh, tottakai. Lasken joka vuosi veroprosentin yläkanttiin, sillä joka vuosi saan tuloja, joista vielä vuoden vaihteessa ei ole tietoa. Siten lisätulon vastaanottaminen ei nosta loppuvuoden veroprosenttia, vaan jakautuu koko vuodelle. Ja vaikka joulukuussa minulle tarjottaisiin lisäbonusta, niin en minä nyt herrajumala siitä kirltäytyisi sen takia, että siitä pitää verotkin maksaa.
En todella kannata mitään jokainen on oman onnensa seppä -politiikkaa, mutta välillä pistää kyllä miettimään tällaisia törähdyksiä lukiessa, että kaikki eivät todella ole ansainneet parempaa palkkaa. Siis ihan kirjaimellisesti.
Tarjottu lisäbonus on vähän eri asia, kuin ylityö. Eihän ylimääräisen rahan ottaminen mikään ongelma ole, mutta kysymys on siitä, jaksaako sen eteen tehdä ylimääräistä työtä, kun verottaja vie työnantajan maksamasta palkasta puolet.
Itse henkilökohtaisesti ottaisin ylityötunnista ensisijaisesti vastaavan määrän vapaata, koska sen saa kokonaan itse. Eli 50% ylityötunnista 1,5 vapaata ja 100% tunnista 2 tuntia.
"En todella kannata mitään jokainen on oman onnensa seppä -politiikkaa, mutta välillä pistää kyllä miettimään tällaisia törähdyksiä lukiessa, että kaikki eivät todella ole ansainneet parempaa palkkaa. Siis ihan kirjaimellisesti." Tästä kanssasi samaa mieltä, mutta mitä ilmeisimmin eri syystä...
Bonusta maksetaan tuloksista. Tuloksia saadaan kun tehdään töitä. Enemmän, paremmin.
Ja bonuksista kieltäytyminen ei vaikuta jo tehdyn työn määrään tai laatuun.
En ihan ymmärrä pointtiasi. Bonuksia ei makseta ellet pysy tavoitteissa tai ylitä niitä. Tässä keskustelevien enemmistön mukaan pitäisi siis tehdä huonoa työtä ettei pääse tavoitteisiin, ettei vain tulisi sitä bonusta, josta joutuu maksamaan verotkin! Voin kertoa, että jos töissä, joissa on bonusjärjestelmä ottaisi tällaisen lähestymistavan, voisi hyvin pian olla hyvin pitkällä vapaalla…
Tässä keskusteltiin kyllä ylitöistä. Siis töistä, jota ei tehdä varsinaisen työajan puitteissa. Jos mä teen mun normaalina työaikana niin hyvää työtä, että saan bonuksen, niin tottakai mun se kannattaa ottaa, vaikka verottaja viekin siitä puolet. Sen eteen mun tarvii tehdä 0% lisää tunteja ja saan silti 50% bonuksesta.
Bonuksia maksetaan yleensä kylläkin sellaisista töistä, joissa ei ole työaikaa. Jos sulla menee sen tavoitteen saavuttamiseen enemmän tunteja, kuin Irmelillä, niin se on sun asiasi. Mitään tuntipalkkoja siitä ei maksella. Jos sulla taas lusikka tippuu ennen kuin tavoitteet on saavutettu, niin bonuksia on turha odotella. Mutta hei, ei tarvi maksaa veroo niistä! Jee! Ja vapaa-aikakin voi lisääntyä pian huomattavasti jos olet vältellyt bonusta niin tehokkasti että sinut irtisanotaan alisuoriutumisen vuoksi.
Hohhoijaa, no tässä nyt varmistui vaan se, että ruokin trollia. Voin sen hyvillä mielin siis lopettaa.
Jos haluat vielä väittää vastaan, niin lue ketjua ja huomaat, että alun perin kyse oli joulukuussa maksettavasta bonuksesta, ei siis siitä, että pitäisi tehdä enemmän tai paremmin töitä.
Mietinkin, että on kyllä harvinaisen kova kallo, mutta paljastuit ihan perinteiseksi jankkaajatrolliksi.
En kyllä ole mikään trolli, vaan tiedän miten bonuksia maksetaan, toisin kuin sinä. Myös joulukuussa maksettavat bonukset ovat palkkio työsuorituksesta, eli siitä että olet tehnyt enemmän ja paremmin töitä. Vai millä perusteella sinun mielestäsi bonuksia maksetaan? Huvin vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Suuri marginaaliveroprosentti pelottaa ihmisiä, jotka eivät ymmärrä sen olevan vain laskennallinen hätävara sen kuukauden kuukausiverossa missä sitä käytetään, lopulliseen verotukseen nähden.
Marginaaliveroprosentilla on tarkoitus varmistaa verotuksen riittävyys niin, että palautettavaa jää.
Öö, sillä varmistetaan verotuksen riittävyys ja se on suuri, koska toden totta niistä lisätuloista lähtee jo keskipalkalla puolet veroa. Kun tarkastellaan koko vuoden lopullisesta verotusta aivan riippumatta siitä, mitä prosentteja sinne verokorttiin on kirjattu.
Tietenkään tämä ei ole mikään erillinen ylityöpalkka vaan koskee ihan mitä tahansa palkankorotusta tai lisäansiota. Kysymys kuitenkin keski- ja hyvätuloisille pysyy, teetkö ylityötunnin, kun siitä käteen lopulta jää alle puolet bruttotuntipalkasta?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen. Näin suurin piirtein itse teen pitämällä ylimääräistä palkatonta vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Öö, sillä varmistetaan verotuksen riittävyys ja se on suuri, koska toden totta niistä lisätuloista lähtee jo keskipalkalla puolet veroa. Kun tarkastellaan koko vuoden lopullisesta verotusta aivan riippumatta siitä, mitä prosentteja sinne verokorttiin on kirjattu.
Tietenkään tämä ei ole mikään erillinen ylityöpalkka vaan koskee ihan mitä tahansa palkankorotusta tai lisäansiota. Kysymys kuitenkin keski- ja hyvätuloisille pysyy, teetkö ylityötunnin, kun siitä käteen lopulta jää alle puolet bruttotuntipalkasta?
Jos siitä jää alle puolet bruttotuntipalkasta niin tuntipalkka on niin hyvä, että jos haluaisin ostaa vaikka Ferrarin niin tekisin.
Mutta jos en tee mitään sillä rahalla niin antaisin mielelläni muiden tehdä sen työn jos heillä on rahan tarvetta minua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Olen tässä yrittänyt vastata sinulle ja muille, jotka eivät asiaa tunnu tajuavan: töissä, joista maksetaan niin hyvää palkkaa, että lukeudutaan hyvätuloisiksi, ei ole työaikoja, ja ylityöt ilman erillistä korvausta kuuluvat asiaan. Myös tavoitteiden asettaminen sisältyy automaattisesti tällaiseen työhön, ja lisäkorvaus (palkankorotus ja/tai bonus) maksetaan jos suorituksesi vastaa niitä tavoitteita. Jos sinulla menee niiden tavoitteiden saavuttamiseen enemmän tunteja kuin muilla, ei siitä ylimääräisestä työajasta mitään lisäkorvausta maksella. Ja vaikka olisit käyttänyt illatkin työntekoon mutta et siltikään pysy tavoitteissa, ei niistä iltatöistä mitään makseta ja jäät myös todennäköisesti ilman palkankorotusta ja bonuksesi on vähintään pienempi. Niin että kysymys ylityötunnista on siis erittäin epäolennainen. Sama kysymys minun työhöni siirrettynä kuuluisi: tekisitkö parempaa työtä, jos siitä saatavasta lisätulostakin pitäisi maksaa yhtä lailla veroa? Vastaukseni on, että koko työnteon motivaationi perustuu siihen, että pyrin tekemää aina parempaa työtä ja edellytän samassa suhteessa kasvavaa palkkaa. Se , että siitä paremmasta palkasta maksetaan myös vero, on aika lailla sivuseikka, laadin verokorttini niin, ettei mätkyjä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy tuottavuuden heikkoon kasvuun voi olla tämä, mutta kerro toki, miten oma tuottavuustesi on kasvanut viimeisten vuosien aikana? Ja olisiko todella niin, että jos et bonuksia saisi, niin hanskatkin tippuisi heti kädestä?Kiitos kysymästä, minun tuottavuuteni ja työni vaikutus koko yrityksen tuottavuuteen oman vastuualueeni osalta on ihan numeroin todettavissa. Niitä numeroita sitten tarkastellaan kun bonuksen maksua joka vuosi harkitaan. Jos ei ole lähelläkään tavoitteita, bonusta ei makseta. Nykyisessä työssä on bonusjärjestelmä, mutta olen kyllä työskennellyt aika monessa työpaikassa, jossa sitä ei ole ollut. Silloin tietysti niillä palkkaneuvotteluilla on suurempi merkitys. Silloin taas tarkastellaan tuloksia ja asetellaan uusia tavoitteita. Jos ei kinostele kehittyä edellisvuotta paremmaksi, niin rahuliakaan ei ole lisää tulossa. (Mut hei, ei tarvii maksaa niit veroi!)
Jos minun ja työnantajan käsitys ansaitsemastani palkasta tai bonuksesta ei kohtaa, en toki lopeta työntekoa siihen, vaan vaihdan tietenkin työpaikkaa. Kovin usein ei ole tarvinnut vaihdella.
Mielenkiintoista. Miten se tuottavuus on saatu nousuun? Hyödynnättekö tekoälyä, oletteko keksineet uusia innovaatioita vai teetkö vai nopeammin töitä.
Omassa työssäni emme myy mitään, joten tuollaista budjettiseurantaa ei voi oikein käyttää. Ainoa selkeä mittari, joka meillä on käytössä on asiakastyytyväisyys, mutta ei senkään perusteella mitään bonuksia saa. Meillä ei ole myöskään ylitöitä oikeastaan, joustan kun tarvitsee ja saldoilen myöhemmin. Osaaminen tietenkin kehittyy vuosien saatossa ja työn laatu nousee, mutta kun oma tekeminen on niin pieni tekijä kokonaisuudessa, niin vaikea tuotakaan on mitata.
Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin saisin kyllä muutamankin tonnin paremman palkan vaihtamalla työtä. Mutta viihdyn nykyisessä työssäni, uusi työ olisi stressaavampaa ja veroprogressio viimeistään vie motiivin tällaiselta. Minun kohdallani, kun rahat riittävät muutenkin voi tosin olla, että edes tasaverotus ei riittäisi kallistamaan vaakaa stressaavamman työn kannalle.
Tavallaan sen ylityön saa jo nyt 0% verolla. Meillä saa ylityöt tuntipankkiin prosenteilla, joista ne voi pitää vapaana. Jos siis on mahdollisuus.
Mutta toki tästä tulee työnantajalle se ongelma, että kohta tyyppi ei käy töissä lainkaan, kun on vain pankkivapailla. Käytännössä siis pätevä kaveri ei voi kovin paljoa tehdä tuota. Toisaalta tumpelon tapauksessa on jopa firman etu.
Mutta kyllähän se kannustaisi tekemään enemmän, jos olisi aina sama vero ylitöissä. Toisaalta nykyinen systeemi suojelee enemmän työntekijää myös työntekijän omalta ahneudelta. Omankin ahneuden vuoksi voi ajautua burnouttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Tietenkään tämä ei ole mikään erillinen ylityöpalkka vaan koskee ihan mitä tahansa palkankorotusta tai lisäansiota. Kysymys kuitenkin keski- ja hyvätuloisille pysyy, teetkö ylityötunnin, kun siitä käteen lopulta jää alle puolet bruttotuntipalkasta?Jos siitä jää alle puolet bruttotuntipalkasta niin tuntipalkka on niin hyvä, että jos haluaisin ostaa vaikka Ferrarin niin tekisin.
Mutta jos en tee mitään sillä rahalla niin antaisin mielelläni muiden tehdä sen työn jos heillä on rahan tarvetta minua enemmän.
Harvemmin Suomessa edes hyvätuloiset Ferrareita ostelee, keskituloisista puhumattakaan.
"500euron lisätulosta ylitöistä maksat takuulla yli 250eur veroa".
Kirjotitko sinä tuon?