Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saisit ylityöt samalla veroprosentilla kun normaalin palkan, tekisitkö enemmän ylitöitä?

Vierailija
26.05.2026 |

Itseä ei ylityöt kiinnosta kun veroja menee liika paljon

Kommentit (254)

Vierailija
221/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yöityöt menisi eri% ???

Kai nyt osaat kirjautua ja muuttaa asian jos olet sen tyrinyt.

Vierailija
222/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa harvinaisen tietämätöntä porukkaa, kun eivät tiedä, mitä se verokortin suurempi veroprosentti tarkoittaa. Se on marginaalivero, eli paljonko maksat veroa jokaisesta kuukausipalkan ylittävästä eurosta. Jos tienaat esimerkiksi 1600€/kk, seuraavasta eurosta lähtee 35,9% valtiolle. Tämä pätee, vaikka kuinka muuttelisi tavallista veroprosenttiaan. Siksi työnteko ei Suomessa kannata.

Ei lähde, jos huomio jo alkuperäisessä veroprosentissa tulevat ylityöt. Minulla on veroprosentti 25 ja se pysyy vaikka tienaisin ja välillä tienaan vähän enemmän. Loppuvuodesta sitten tarkistan pitääkö vielä vähän nostaa tai laskea tai jään odottamaan veronpalautuksia, miten milloinkin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marginaaliveroprosentille mennään vasta sitten, jos tulot ylittävät rajan, joka verokorttiin on merkitty.  Eikä se ole sama kaikille, aika tietämätön on tuo yksi. 

Vierailija
224/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöistä EI mene yhtään enempää veroja kuin perustunneista! Tämä älytön ajatus on jatkunut vuosikymmeniä.

 

 Vuoden lopulla kun verotus tehdään, ylitöistä saadut tulot ovat aivan samalla viivalla. 

 

Tottakai, jos teet paljon ylitöitä, veroprosentti, siis lopullinen veroprosentti, voi nousta, k

oska meillä on tuloverossa marginaaliverotus.

 

Lopuksi, on aivan sama verotuksen kannalta, saatko tulosi peruspalkasta + ylitöistä tai onko koko tulo peruspalkkaa.

Vierailija
225/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä valtiolla makdeta mitään ylitöistä. Saldoleikkuri vie yli 40 tunnin kertymän säännöllisesti, saldovapaita ei saa pitää -tai jos saa, niin varmuuden vuoksi nakitetaan vähän ylimääräisiä töitä.... ei tartte kuitenkaan murehtia, että menis lisä% mukaan 🤣

Vierailija
226/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylitöistä EI mene yhtään enempää veroja kuin perustunneista! Tämä älytön ajatus on jatkunut vuosikymmeniä.

 

 Vuoden lopulla kun verotus tehdään, ylitöistä saadut tulot ovat aivan samalla viivalla. 

 

Tottakai, jos teet paljon ylitöitä, veroprosentti, siis lopullinen veroprosentti, voi nousta, k

oska meillä on tuloverossa marginaaliverotus.

 

Lopuksi, on aivan sama verotuksen kannalta, saatko tulosi peruspalkasta + ylitöistä tai onko koko tulo peruspalkkaa.

Saan kokoaikatyöstä 100 euroa ja veroprosentti on 30, niin käteen jää 70 euroa. Teen hulluna ylitöitä ja saan 10 euroa lisää. Vuoden veroprosentti nousee hiukan ja on nyt 32 Ylitöistä maksetaan saman veron mukaan, joten kympistä jää käteen 6,8 euroa.


Sitten vuoden lopuksi lasketaan, mitä tilille tuli ja se on (100-32)% *110 euroa on 74,8 euroa. Onko se ylityön vero 32 % vai yli 50 % on tietenkin näkökulmakysymys, mutta kympin lisäansiosta vuoden nettoansio kasvaa alle 5 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
227/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kun ylitöistä ei mitään makseta.

Vierailija
228/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin ylitöitä jos niitä olisi tarjolla. Työpaikalla on kymmeniä nollatuntisopimuslaisia jotka jonottavat työtunteja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
229/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua. Haluaako joku paljastaa, onko kukaan ketjussa ymmärtänyt progressiivisen tuloverotuksen ideaa?

Vierailija
230/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua. Haluaako joku paljastaa, onko kukaan ketjussa ymmärtänyt progressiivisen tuloverotuksen ideaa?

Kysymys ei ole siitä etteikö ymmärrettäisi progressiivisen verotuksen ideaa. Kysymys on yksinomaan siitä että osa ei ymmärrä ennakonpidätyksen ja lopullisen verotuksen eroa. Varmaan niitä samoja tyyppejä jotka luulevat veronpalautuksen olevan ilmaista rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
231/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…

Sieltä näkee marginaaliveroprosentin vuositulotasolla tuhannen euron välein. Verokortilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten paljon veroa menee.

Vierailija
232/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua. Haluaako joku paljastaa, onko kukaan ketjussa ymmärtänyt progressiivisen tuloverotuksen ideaa?

Kysymys ei ole siitä etteikö ymmärrettäisi progressiivisen verotuksen ideaa. Kysymys on yksinomaan siitä että osa ei ymmärrä ennakonpidätyksen ja lopullisen verotuksen eroa. Varmaan niitä samoja tyyppejä jotka luulevat veronpalautuksen olevan ilmaista rahaa.

Ihnettelen tätä. On aivan sama, kerääkö verottajan rahamäärän omaan rahasäkkiinsä vuoden aikana ja antaa vuoden päätyttyä vie säkin verottajalle vai kiikuttaako niitä verottajalle joka kuukausi. 

Fakta on se, että jos olet tienannut vuoden aikana 36000 euroa ja maksanut siitä verot täsmälleen oikein, niin seuraavasta tonnista veroa menee 40% (lisäksi melkein 10% tyel). Jos jätä tämän tonnin edestä töitä tekemättä, et saa käteen viittäsataa ja verottajakin jää ilman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
233/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun kaiken ylimääräisen työn saisikin ylitöinä ja vielä rahalla maksettuina, vaikka sitten millä veroprosentilla, mutta liukumaanhan nuo pääsääntöisesti menevät, ja ne harvat hommat, mitkä ovat virallisesti ylitöitä, saa vapaana, joskin kertoimilla.

Vierailija
234/254 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika. Et varmaan halua palkankorotustakaan, ettei vaan veroprosentti nouse.

Hyvänen aika. Miten tyhmä voi joku olla. Palkankorotus tulee ilman että tarvitsee tehdä töitä enempää. noin niinkuin yleensä. Tietysti asia eri jos työtehtäviä muutetaan samalla. 

Siis todella, miten tyhmä joku voi olla? Palkankorotus todella perustuu ainakin oikeudenmukaisessa maailmassa suoritukseen, eikä siihen että olet esihenkilön paras kaveri. Tollo.

idiootti. väitän että vuosittain tulevista palkankorotuksista 95+% on jotain liittojen sopimia vuosikorotuksia tai sitten kokemuslisiä

Toki varmaan sinun töissäsi, jos ei palkan eteen ole muita odotuksia kuin työntekijän oleskelu työpaikalla työaikana. Useimmissa töissä on kuitenkin vuosittaiset palkkaneuvottelut, jotka käydään vuosikeskustelun yhteydessä. Palkkaneuvotteluissa neuvotellaan palkankorotuksesta, jota ainakaan missään järkevässä työpaikassa ei makseta, ellei sille ole perusteita, eli työntekijän suoritus. Enemmän, parempi. Tällainen suoritus saadaan aikaiseksi yleensä ihan niiden normaalien tuntien puitteissa tai jos ei saadakaan, ei siitä ylimääräisestä ajasta mitään erillistä korvausta makseta. 

Taidat olla hieman kuplassa, kun kuvittelet, että useimmissa töissä olisi noin ja lisäksi ylimielinen.  

En kyllä ihmettele heikon tuottavuuden tasoa jos suurimmalla osalla työpaikoista palkankorotuksia maksellaan ilman mitään syytä.

Eihän niitä maksetakaan. Toki yleiskorotuksia saavat lähes kaikki, mutta niiden syyhän on käytännössä inflaatio eli eivät ne reaalisesti palkkaa korotakaan.


Syy tuottavuuden heikkoon kasvuun voi olla tämä, mutta kerro toki, miten oma tuottavuustesi on kasvanut viimeisten vuosien aikana? Ja olisiko todella niin, että jos et bonuksia saisi, niin hanskatkin tippuisi heti kädestä?

Kiitos kysymästä, minun tuottavuuteni ja työni vaikutus koko yrityksen tuottavuuteen oman vastuualueeni osalta on ihan numeroin todettavissa. Niitä numeroita sitten tarkastellaan kun bonuksen maksua joka vuosi harkitaan. Jos ei ole lähelläkään tavoitteita, bonusta ei makseta. Nykyisessä työssä on bonusjärjestelmä, mutta olen kyllä työskennellyt aika monessa työpaikassa, jossa sitä ei ole ollut. Silloin tietysti niillä palkkaneuvotteluilla on suurempi merkitys.  Silloin taas tarkastellaan tuloksia ja asetellaan uusia tavoitteita. Jos ei kinostele kehittyä edellisvuotta paremmaksi, niin rahuliakaan ei ole lisää tulossa. (Mut hei, ei tarvii maksaa niit veroi!)

 

Jos minun ja työnantajan käsitys ansaitsemastani palkasta tai bonuksesta ei kohtaa, en toki lopeta työntekoa siihen, vaan vaihdan tietenkin työpaikkaa. Kovin usein ei ole tarvinnut vaihdella.

Mielenkiintoista. Miten se tuottavuus on saatu nousuun? Hyödynnättekö tekoälyä, oletteko keksineet uusia innovaatioita vai teetkö vai nopeammin töitä. 

Omassa työssäni emme myy mitään, joten tuollaista budjettiseurantaa ei voi oikein käyttää.  Ainoa selkeä mittari, joka meillä on käytössä on asiakastyytyväisyys, mutta ei senkään perusteella mitään bonuksia saa. Meillä ei ole myöskään ylitöitä oikeastaan, joustan kun tarvitsee ja saldoilen myöhemmin. Osaaminen tietenkin kehittyy vuosien saatossa ja työn laatu nousee, mutta kun oma tekeminen on niin pieni tekijä kokonaisuudessa, niin vaikea tuotakaan on mitata.


Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin saisin kyllä muutamankin tonnin paremman palkan vaihtamalla työtä. Mutta viihdyn nykyisessä työssäni, uusi työ olisi stressaavampaa ja veroprogressio viimeistään vie motiivin tällaiselta. Minun kohdallani, kun rahat riittävät muutenkin voi tosin olla, että edes tasaverotus ei  riittäisi kallistamaan vaakaa stressaavamman työn kannalle.

Tuottavuus saadaan paremmaksi esimerkiksi työnkulkuja kehittämällä. Kun teet saman asian, mutta järkevämmin, ehdit tehdä monta asiaa enemmän. Enemmän tehtyä asiaa -> tuottavampi työ.

 

Tuottavuutta voidaan parantaa myös esimerkiksi tekniikkaa päivittämällä, paremmalla kokonaisuuden suunnittelulla, laatua parantamalla, tuotevalikoiman kehittämisellä jne jne. 

 

Aina pystytään mittaamaan, pitää vain ymmärtää mitä tulee mitata.

 

Nämä ovat niitä valintakysymyksiä, itse pidän tavoitteellisesta työstä.

Näinhän se on, omaksi motivaatioksi riittää se, että kokee tekevänsä parhaansa ja vaihtoehto tällä alalla valitettavasti olisi se, että tehdään nopeammin, ei niin hyvin. Aiemmassa työssäni sain jopa kuunnella talouspäällikön luennon, ettei ns.  ylilaatua pidä tehdä. 


Vaikka mittareita voidaan laatia, niin on tuo laadun mittaaminen kuitenkin varsin mutkikasta. 

Ei se ole kovin vaikeaa, pitää vain ensin määritellä mitä laatu sen tekemisen yhteydessä tarkoittaa. Joskus riittää että tavoitellaan riittävän hyvää mutta määrällisesti enemmän. Joskus on tarpeen tavoitella kauttaaltaan parempaa laatua, mutta silloinkin se tavoite tulee määritellä tavalla tai toisella. On ihan mahdollista, että joku tekee “tarpeettoman laadukasta” työtä, silloin on usein kyse siitä, että kyseinen henkilö on määritellyt laadun omalla tavallaan ja tekee työnantajan näkökulmasta tarpeettomia asioita sen sijaan, että tekisi vastaavan ajan puitteissa enemmän haluttua asiaa. Joskus tietenkin myös ihan siitä, ettei työnantaja ole huomannut vielä tarvetta laadukkaammalle työlle.

Niinpä niin, avainsanana enemmän tehtyjä tuösuorituksia. Jos on ajattelua vaativaa työtä, niin miten tuollaisen mittaat? Joku asianajaja voi hoitaa samassa ajassa kaksi tai yksi juttua, mutta yhtä hoitamalla, hän ehkä ehtii perehtyä asiaan paremmin ja voittaa, kun taas kaksi häviää.


No asianajajan tuloksen voi tietenkin mitata myös niiden voitettujen ja hävittyjen tapausten suhteella, mutta mitä sitten jos lopputulos ei olekaan binäärisarja ja siihen myös vaikuttaa ison muun joukon suoriutuminen.

 

Jos on rahaorientoirunut, niin tilinpäätöksen liikevoitto lienee riittävä mittari. Siinäkin on tosin se riski, että riittävä laatu riittää asiakkaille vuoden pari, kunnes sitten siirtyvätkin kilpailijalle. Ja toimialoilla, joilla siirtymät ovat hitaita, ei se virta toiseenkaan suuntaan heti käänny.
 

Tuottavuuden kasvulla tarkoitetaan enemmän samoilla resursseilla. Ajattelua vaativan työn tehostaminen onnistuu yhtä lailla, ja kilpailukykyisemmissä maissa asiantuntijatyön tehostamista on tehty jo pitkään. Ei kyse ole siitä että ihmiset vain laitetaan tekemään enemmän, vaan paremmasta suunnittelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
235/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi ylitöitä, tekisin. 
Rahalle on aina tarvetta

Vierailija
236/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylityöt kannattaa pitää lomana ja kertyneet lomat rahana.


Irtisanouduin ja mulle maksetaan kertyneet lomat, eli 29 päivää nyt palkan yhteydessä.

Vierailija
237/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöitä? 

Ei meillä töissä ole tekemistä edes normaalille työajalle, joten miten tässä vielä ylitöitä tekisi? 

On hiljaista ku haudassa, saa nähdä meneekö lappu luukulle.

Mulla töitä nyt kesän ajan, mutta jatkosta ei tietoa. Töitä ei vaan ole. Lomautuksia ja konkursseja vaan. 

Onneksi pörssikurssit sentäs kiitää, jos sitä vielä vähän sais salkkua kasvatettua, olisi sellainen surkea perustulo omasta takaa, kun ei täällä näköjään voi elämää perustaa työnteon varaan.

Vierailija
238/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylitöihin pitää olla määräys. Meillä on monella työntekijällä oletus, että ihan vain päivää jatkamalla ja toimistolla istumalla saa palkkaa ylityöstä ja kiukku on melkoinen, kun pomo selittää, että vetoaminen ylitöihin ja tuntilistan esittäminen ei riitä, pitää olla se määräys.

Meillä saa tehdä 16 tuntia ylitöitä kuukaudessa, mutta tuosta yli pitää olla hyvät perusteet. 

Silloin teillä tulee olla kirjallinen määräys tuohon, omin päin ja ilman kirjallista, esimiehen allekirjoittamaan dokumenttia kyseessä ei ole ylityö.

Suullinen sopimus ja vakiintunut käytäntö riittää. Minä teen ylitöitä oman harkintani mukaan, eikä siitä ole mitäänpiipitystä. Pomot kiittää, että voin tarpeen tullen yleensä venyä. Muuten olen sitä mieltä, että kansan motivoinnin kannalta olisi parempi jos kaikilla olisi sama veroprosentti ilman progressiota.

Vierailija
239/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylitöihin pitää olla määräys. Meillä on monella työntekijällä oletus, että ihan vain päivää jatkamalla ja toimistolla istumalla saa palkkaa ylityöstä ja kiukku on melkoinen, kun pomo selittää, että vetoaminen ylitöihin ja tuntilistan esittäminen ei riitä, pitää olla se määräys.

Meillä saa tehdä 16 tuntia ylitöitä kuukaudessa, mutta tuosta yli pitää olla hyvät perusteet. 

Silloin teillä tulee olla kirjallinen määräys tuohon, omin päin ja ilman kirjallista, esimiehen allekirjoittamaan dokumenttia kyseessä ei ole ylityö.

Suullinen sopimus ja vakiintunut käytäntö riittää. Minä teen ylitöitä oman harkintani mukaan, eikä siitä ole mitäänpiipitystä. Pomot kiittää, että voin tarpeen tullen yleensä venyä. Muuten olen sitä mieltä, että kansan motivoinnin kannalta olisi parempi jos kaikilla olisi sama veroprosentti ilman progressiota.

Mikä sen prosentin pitäisi sitten olla, että olisi reilu kaikille? Otetaanko 25% kaikilta, myös vähiten tienaavilta? 

Jos tienaat tonnin kuussa, niin se 25% veroa on todennäköisesti ratkaiseva tekijä, pärjäätkö palkallasi vai et. Jos tienaat kymppitonnin kuussa, niin pärjäät oikein hyvin pienemmälläkin rahalla kuin se 7500e netto. 

 

Kuten jokainen ymmärtää, tuo ei ole ainoa asiaan vaikuttava tekijä. Verotus on tasapainoilua ja elämä on tuuripeliä. Voit kannattaa nyt veroalea suurituloisille ja itkeä vuoden päästä, että miksi rikkaita verotetaan niin vähän.

Vierailija
240/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylitöihin pitää olla määräys. Meillä on monella työntekijällä oletus, että ihan vain päivää jatkamalla ja toimistolla istumalla saa palkkaa ylityöstä ja kiukku on melkoinen, kun pomo selittää, että vetoaminen ylitöihin ja tuntilistan esittäminen ei riitä, pitää olla se määräys.

Työnantaja ei voi määrätä ylitöihin, vaan ylitöistä pitää sopia työntekijän kanssa. Hätätyö on poikkeus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme