Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saisit ylityöt samalla veroprosentilla kun normaalin palkan, tekisitkö enemmän ylitöitä?

Vierailija
26.05.2026 |

Itseä ei ylityöt kiinnosta kun veroja menee liika paljon

Kommentit (254)

Vierailija
241/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt 700 tuntia ylitöitä. Kunta kielsi minulta ylityöt. Olen aina se joka on vapaana kuten vaikka talvella päivystän ja auraan lunta ja hiekotan. Töissä on perheellisiä ja minä olen sinkkumies ja minua pyydetään aina ylitöihin. Nyt kuulemma olen tehnyt liikaa ylitöitä ja minulle tuli ylityökielto. Töissäkin joudun enemmän olee toimistolla.

Vierailija
242/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ylitöistä mene sen enempää veroa kuin siitä varsinaisesta ansiosta. Verotuksen laskenta-aika on vuosi, ei yksittäinen tilinauha. Jos ei ymmärrä progression vaikutusta voi vero. fiissä tilata verokortin palkkatulolle, jossa arvioidut ylityöt vuoden aikana ovat mukana ja kas, ennakonpidätys on sama niin ylitöistä kuin varsinaisesta työstäni .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varmaankaan tekisi, mutta mikä juttu tää on, että "on niin paljon korkeampi veroprosentti, yhyyyy"? Muokkaa sitä verokorttiasi, nuija.

Jos vuositulorajaa nostaa, nousee myös ihan normaalin palkan veroprosentti.

Vaikka laittaisit vuositulorajaksi kymmenen miljoonaa, maksat lopulta sen vuoden tuloista veroa vain niiden toteutuneiden tulojen mukaan. 

Miten tuon pidätysprosentin merkityksen ymmärtäminen voi olla niin vaikeaa? 

Vierailija
244/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylityöt on saanut jo vuosikausia samalla veroprosentilla. Miten ap ei sitä tiedä?

On vain ilmoitettava riittävän suuret vuositulot verotuksen perusteeksi.

Vierailija
245/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ainoana rajottajana toimii laki joka määrää kuinka vähän saat tehdä ylitöitä. Jos siittä tienaa enemmän niin tekisin todellakin enemmän

Vierailija
246/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisilla ei ole mitään ylitöitä olemassakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
247/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua. Haluaako joku paljastaa, onko kukaan ketjussa ymmärtänyt progressiivisen tuloverotuksen ideaa?

 

Moneen kertaan rautalangasta väännetty. Suuremmat tulot =>suurempi veroprosentti. Pienemmistä tuloista suhteellisesti enemmän kuin suuremmista.

Kun vuositulorajaa nostaa, nousee myös tavallisten tulojen vero. On siis sama vero myös ylitöistä, ja sitähän ap halusi.

Vierailija
248/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

247. viestiin korjaus, joka jäi sensuuriin:
Pienemmistä siis JÄÄ käteen suhteellisesti enemmän kuin suurista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
249/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ylitöistä mene sen enempää veroa kuin siitä varsinaisesta ansiosta. Verotuksen laskenta-aika on vuosi, ei yksittäinen tilinauha. Jos ei ymmärrä progression vaikutusta voi vero. fiissä tilata verokortin palkkatulolle, jossa arvioidut ylityöt vuoden aikana ovat mukana ja kas, ennakonpidätys on sama niin ylitöistä kuin varsinaisesta työstäni .

voihan sen noinkin saivarrella. Totuus kuitenkin on että jos teet 10k edestä ylitöitä niin käteen et saa lopullisen verotuksen valmistumisen jälkeen kuin 5k. Joo et maksa ylitöistä yhtään enempää veroa mutta maksat koko vuoden ansioista enemmän veroa.

Vierailija
250/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylitöihin pitää olla määräys. Meillä on monella työntekijällä oletus, että ihan vain päivää jatkamalla ja toimistolla istumalla saa palkkaa ylityöstä ja kiukku on melkoinen, kun pomo selittää, että vetoaminen ylitöihin ja tuntilistan esittäminen ei riitä, pitää olla se määräys.

Meillä saa tehdä 16 tuntia ylitöitä kuukaudessa, mutta tuosta yli pitää olla hyvät perusteet. 

Silloin teillä tulee olla kirjallinen määräys tuohon, omin päin ja ilman kirjallista, esimiehen allekirjoittamaan dokumenttia kyseessä ei ole ylityö.

Suullinen sopimus ja vakiintunut käytäntö riittää. Minä teen ylitöitä oman harkintani mukaan, eikä siitä ole mitäänpiipitystä. Pomot kiittää, että voin tarpeen tullen yleensä venyä. Muuten olen sitä mieltä, että kansan motivoinnin kannalta olisi parempi jos kaikilla olisi sama veroprosentti ilman progressiota.

Mikä sen prosentin pitäisi sitten olla, että olisi reilu kaikille? Otetaanko 25% kaikilta, myös vähiten tienaavilta? 

Jos tienaat tonnin kuussa, niin se 25% veroa on todennäköisesti ratkaiseva tekijä, pärjäätkö palkallasi vai et. Jos tienaat kymppitonnin kuussa, niin pärjäät oikein hyvin pienemmälläkin rahalla kuin se 7500e netto. 

 

Kuten jokainen ymmärtää, tuo ei ole ainoa asiaan vaikuttava tekijä. Verotus on tasapainoilua ja elämä on tuuripeliä. Voit kannattaa nyt veroalea suurituloisille ja itkeä vuoden päästä, että miksi rikkaita verotetaan niin vähän.

Tässä on käytännössä se dilemma, että tasaverotuksella kymppitonnin kuussa tienaava tekisi kymppitonnin edestä töitä ja saisi nettona sen 7500. Progressiivisella verotuksella hän tekisi verotuksen vuoksi ehkä 50% työaikaa ja saisi 5000 euroa bruttona. Siinä verottaja ottaa takkiin ja yhteiskunta kärsii melkoisen hyvinvointitappion.

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
251/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylityöt on niin harvinaista herkkua, että teen niitä aina, kun vaan on mahdollista tehdä. Viimeksi viime vuoden kesäkuussa.

Vierailija
252/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöitä tekemällä olet työpaikan kingi ja johdon lellikki. Ylityösi muistetaan ikuisesti yrityksen historiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
253/254 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylitöihin pitää olla määräys. Meillä on monella työntekijällä oletus, että ihan vain päivää jatkamalla ja toimistolla istumalla saa palkkaa ylityöstä ja kiukku on melkoinen, kun pomo selittää, että vetoaminen ylitöihin ja tuntilistan esittäminen ei riitä, pitää olla se määräys.

Meillä saa tehdä 16 tuntia ylitöitä kuukaudessa, mutta tuosta yli pitää olla hyvät perusteet. 

Silloin teillä tulee olla kirjallinen määräys tuohon, omin päin ja ilman kirjallista, esimiehen allekirjoittamaan dokumenttia kyseessä ei ole ylityö.

Suullinen sopimus ja vakiintunut käytäntö riittää. Minä teen ylitöitä oman harkintani mukaan, eikä siitä ole mitäänpiipitystä. Pomot kiittää, että voin tarpeen tullen yleensä venyä. Muuten olen sitä mieltä, että kansan motivoinnin kannalta olisi parempi jos kaikilla olisi sama veroprosentti ilman progressiota.

Mikä sen prosentin pitäisi sitten olla, että olisi reilu kaikille? Otetaanko 25% kaikilta, myös vähiten tienaavilta? 

Jos tienaat tonnin kuussa, niin se 25% veroa on todennäköisesti ratkaiseva tekijä, pärjäätkö palkallasi vai et. Jos tienaat kymppitonnin kuussa, niin pärjäät oikein hyvin pienemmälläkin rahalla kuin se 7500e netto. 

 

Kuten jokainen ymmärtää, tuo ei ole ainoa asiaan vaikuttava tekijä. Verotus on tasapainoilua ja elämä on tuuripeliä. Voit kannattaa nyt veroalea suurituloisille ja itkeä vuoden päästä, että miksi rikkaita verotetaan niin vähän.

25% verolla se tonnin tienaava maksaa veroja 250€/kk, kymppitonnin tienaava 2500€/kk, rasite yhteiskunnalle on kuitenkin sama. Miksi se kymppitonnin tienaavan pitää maksaa puolet tuloistaan vetoa, saman verran euroissa kuin 20 tonnin tienaavaa?

Vierailija
254/254 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti. Nyt kun marginaaliveroprossa on 52% niin ei paljoa inspiroi. Eroa on noin 20%-yksikköä normaaliin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi