Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työtön ja tyytyväinen elämään, onko muita?

Vierailija
16.10.2025 |

Jäin vuosi sitten työttömäksi yt:n seurauksena. Työttömäksi jääminen ei ollut oma valinta tai omaa syytä, ja alkuun se oli järkytys. Mutta mitä pitempään työttömyyttä on jatkunut, sitä tyytyväisemmäksi olen tullut.

Työttömyyskorvaukset tulevat tilille joka kuukausi ja vaikka ne ovat pienet niin kyllä niillä pärjää. Työttömänä ollessa en ole juuri muuta ostanut kuin ruokaa. Vaateostotkin ovat ollleet nyt aivan minimissä, eikä nyt ole ollut oikea aika sisustaa kotia. Toki Suomen tilanne yleensä huolettaa, koska eihän tämä maa näin menesty, että ihmiset ovat vain kotona työttöminä. 

Mutta lisääntynyt vapaa-aika on jotain sellaista, mitä ei osannut etukäteen edes kuvitella. Tämä on niin hyvää elämää, että en kyllä yhtään kaipaa töihin. Tätä en ole uskaltanut ääneen omille kavereillekaan sanoa, koska onhan se nyt jotenkin moraalisesti tuomittavaa, että elää mieluummin kotona työttömyyskorvauksilla kuin käy töissä. 

Onko kenelläkään muulla samaa tilannetta?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottai kai olen tyytyväinen. Kuka nyt haluaisi alistua orjuuteen?

Vierailija
2/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terve ruumis työtä kaipaa. Vaan rahantarve saattaa yllättää, eikä perupäivärahalla pitkälle pötkitä. Etenkään siinä vaiheessa, kun päivittäistavaroiden lisäksi lopulta tulee aika, jolloin täytyy ostaa uusia vaatteita, kodinkoneita jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mutta sitä ei sovi sanoa. Luterilainen työntekomoraali varmaan. 

Vierailija
4/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei terve ruumis työtä kaipaa. Vaan rahantarve saattaa yllättää, eikä perupäivärahalla pitkälle pötkitä. Etenkään siinä vaiheessa, kun päivittäistavaroiden lisäksi lopulta tulee aika, jolloin täytyy ostaa uusia vaatteita, kodinkoneita jne.

Noi voi pölliäkin.

Vierailija
5/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin tyytyväinen työttömänä. Eläkepäiviin on aikaa kolme vuotta ja säästöjä on sen verran, että hyvin riittävät yhdessä työttömyyskorvauksen kanssa. En mene enää koskaan töihin.

Vierailija
6/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä että muutkin ovat tyytyväisiä. 

Ap. 

Vierailija
7/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään työttömyyttä juuri sen vuoksi että tulot olisivat 595€. Siis onhan tuo järkyttävän pieni summa. Todennäköisesti eroaisin jos työttömyys pitkittyisi, koska en halua että puoliso joutuisi minua elättämään pienellä palkallaan. 

Vierailija
8/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan tyytyväinen. Menot minimissä.

Vierailija
9/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuukohan tuo tyytyväisyys jostain suomalaisten yleisestä tyytyväisyydestä? Maailman onnellisin kansa. 

Vierailija
10/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään työttömyyttä juuri sen vuoksi että tulot olisivat 595€. Siis onhan tuo järkyttävän pieni summa. Todennäköisesti eroaisin jos työttömyys pitkittyisi, koska en halua että puoliso joutuisi minua elättämään pienellä palkallaan. 

Plus en ymmärrä mitä sillä vapaa-ajalla tekisi jos ei oo varaa mihinkään. Makoilisin paikoillani ettei energiaa kulu ettei tarvitse juuri mitään syödä. 

Vierailija
11/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen on enemmän, riippuu palkasta. Miksei puolisotkin voisi välillä antaa tosilleen elatusta? Turha mennä edes naimisiin, jos ei tuohon ole valmis. 

Vierailija
12/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen erittäin tyytyväinen työttömänä. Eläkepäiviin on aikaa kolme vuotta ja säästöjä on sen verran, että hyvin riittävät yhdessä työttömyyskorvauksen kanssa. En mene enää koskaan töihin.

Samat speksit täälläkin, 🥂

Vierailija
13/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plus en ymmärrä mitä sillä vapaa-ajalla tekisi jos ei oo varaa mihinkään. Makoilisin paikoillani ettei energiaa kulu ettei tarvitse juuri mitään syödä. 

Noin minäkin ajattelin silloin kun olin vielä töissä. Noinhan meidän jotenkin saadaan uskomaan. Mutta jos ihmiset tietäisi kuinka paljon parempaa tämä vapaa elämä on, kukaan ei kävisi töissä. 

Vierailija
14/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kävisi mutta eihän työttömällä riitä rahat yhtään mihinkään.

Vierailija
15/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen on enemmän, riippuu palkasta. Miksei puolisotkin voisi välillä antaa tosilleen elatusta? Turha mennä edes naimisiin, jos ei tuohon ole valmis. 

Kuten jo kirjoitinkin niin hetken tuo elatus menisi kyllä mutta jos työttömyys pitkittyy tyyliin vuosiksi niin sitten avioliitto olisi taputeltu jo varmaan taloudellisen stressin vuoksi. 

Vierailija
16/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten kävisi mutta eihän työttömällä riitä rahat yhtään mihinkään.

Kannattaa kerätä säästöjä nyt töissä ollessa. Suurin osa jää työttömiksi yllättäen. Voi se vielä sattua sinunkin kohdalle.

Vierailija
17/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ajoin en kyllä valita, saa tehdä päivisin mitä haluaa ja aika kuluu mieluisasti. Miinusta on se, ettei rahat riitä mihinkään kuin sinne ruokakauppaan. Onneksi viihdyn hyvin kotonakin ja tottunut vaatimattomasti elämään. Pidemmän päälle mieluiten olisin silti töissä.

Vierailija
18/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin minäkin ajattelin silloin kun olin vielä töissä. Noinhan meidän jotenkin saadaan uskomaan. Mutta jos ihmiset tietäisi kuinka paljon parempaa tämä vapaa elämä on, kukaan ei kävisi töissä. 

Höpö höpö. Olin sairaslomalla vuosia enkä nauttinut pätkääkään siitä "vapaudesta". Se oli kamalaa kun ei ollut mitään taloudellista varmuutta. Ihmiset ovat näköjään erilaisia. 

Vierailija
19/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ole syrjäytymistä, että jumiutuu kotiin, ei kuluta, eikä enää halua töihin. 

Vierailija
20/29 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole syrjäytymistä, että jumiutuu kotiin, ei kuluta, eikä enää halua töihin. 

Olen syrjäytynyt ja haluan töihin. 

- Pitkäaikaistyötön.