Itkukohtaukset töissä, ratkaisu?
Minulla tulee yleensä enintään 3-4 kertaa vuodessa itkukohtaus töissä, jossa menee ainakin 30-40 min rauhoittua. Joskus itku voi alkaa uudelleen jopa parin tunnin aikana.
Itkun aiheuttaa joko huutavat, pelottavat tai hyvin epäasiallisesti ja loukkaavasti käyttäytyvät asiakkaat tai työnantajan epäreilu palaute (tätä ei onneksi usein tule, mutta esim kerran kehityskeskustelussa sanoi minua oudoksi).
Olen ollut lapsesta asti hyvin herkkä.
Tuo itku käynnistyy automaattisesti, ilman ajattelua että olen huono/en pärjää/pelottaa.
Sinänsä itku ei ole ongelma vaan sen hidas laantuminen.
Lisäksi meillä on töissä rajallisesti tiloja, joihin mennä rauhoittumaan ja noin pitkää aikaa on hankala olla pois työnteosta.
Yleensä tilanteen jälkeen olen siis silmät punaisena, vähäpuheisena, henkeä haukkoen ja lievästi niiskuttaen asiakaspalvelussa.
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Vaihtaisitte alaa, yrittäisitte saada jotain terapeuttista apua tai "kohtaus"lääkitystä?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota loparit ja luovuta se työpaikkas jollekin sellaiselle, joka kykenee siellä tekemään muutakin kuin pillittämään ja olemaan muiden rasitteena.
Tää on hyvä esimerkki siitä kuinka jumalattoman kova tää maailma ja sen ihmiset on. Sunkaltaiset on pahinta mahdollista.
Ei, kyllä te mimosan hipiääkin herkemmät olette sitä pahinta mahdollista.
Varsinkin siellä, missä pitäisi kyetä olemaan aikuinen, omata tilannetajua sekä itsehillintää.Kyllä ne asiakkaat ja muut ihmiset voi käyttää itsehillintää, terveisin sivusta
Asiakkaat ovat asiakkaita. Te työntekijät hoidatte hommanne ja tarvittaessa kestätte ne asiakkaat tai painutte muualle hommiin.
Väärin. Jos asiakkaat käyttäytyvät aggressiivisesti tai huutavat ja haukkuvat, on työntekijällä oikeus kutsua vartija joka heittää asiakkaan pihalle. Asiakkailla ei ole mitään oikeutta huutaa ja haukkua edes aspaa, vaikka osa luulee olevansa jumalasta seuraavia ja tykkäävät nöyryyttää työntekijöitä. Kaupassa on ihan kamalaa olla töissä, koska ihmisillä ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Itsekin kutsuin vartijan paikalle monta kertaa. Nykyään muissa hommissa.
Aloittajalle: Millaisia nämä vaikeat asiakaskohtaamiset ovat? Jotenkin ne pitäisi pystyä purkamaan töiden jälkeen. Onko esihenkilö antanut ohjeistusta miten kohdata huutavia asiakkaita?
Ei ole ohjeistusta. Jos työnantaja on töissä, voi hakea hänet.
Tilanteita, jotka ovat olleet ikäviä/uhkaavia, olen pärjännyt itkemättä, pari esimerkkiä:
Asiakas väitti että oli saanut viimeksi vain yhden tuotteen vaikka oli maksanut kolme. Asiakas kiihtyi ja huusikin vähän. Lopulta sain uskomaan asiakkaan ja asiointikumppanin että kyllä ne kotona ovat ja niin olivat, koska eivät palanneet asian tiimoilta enää.
Asiakas oli pahalla tuulella ja väitti että oli viimeksi saanut pienen pakkauksen mutta maksoi suuremman hinnan. Lopulta hain esimiehen paikalle, koska emme päässeet ymmärrykseen ja vuoroni päättyi. Olivat 20 min vielä selvittäneet asiaa ja lopulta asiakas tyytyi että on maksanut ja saanut suuremman pakkauksen viimeksi.
Asiakas uhkaili että lyö minua saivoillaan , jos ei anna hänelle tuotetta, joka oli koko maasta loppu.
Itkun aiheuttaneet:
Asiakas palautti asioita ja kun kyselin, onko seassa neuloja niin ei. Niitä kuitenkin oli kun kurkistin ja kun sanoin että ne pitää palauttaa erillään. Asiakas alkoi aggressiivisesti huutaa että hänellä on omainen kuollut ja hänellä vaikeaa, minä en tiedä vaikeuksista yhtään mitään! Oli hikinen ja pelottavan näköinen.
Asiakas tuli valittamaan liikkeen ovesta ja sanoi että hajottaa sen jos emme tee mitään. Ei suostunut menemään juttelemaan toiseen paikkaan rakennuksen omistajan kanssa. Halusi minulta apua, ovatko nämä pakkaukset helppo avata. Että avaa se minulle tai hän avaa itse! Sanoin että ei voi avata, pitää ensin maksaa tuonne kassalle. Hän alkoi huutaa kirosanoja ja huonoa asiakaspalvelua. Että esimies tänne heti! kiljui, vaikka kerrottiin että on vapaalla. Sanoin että hän voi poistua ja lähdin itse pois itkien.
Oli kollegoita uhannut lyödä ja lähteä maksamatta.
Työnantajan palautteet:
Kuulemma jätän yhden työtehtävän tekemättä että muut on valittaneet että he joutuu keskeyttämään työnsä. Kyseessä prosessi, joka etenee vaihe vaiheelta ja sillä aikaa koneella ei voi tehdä mitään eikä auttaa muita asiakkaita/ auttaa puhelimessa koska et saa tietoja auki.
Ei auttanut vaikka selitin, ettei se ole mahdollista. Ja ihan varmasti kukaan samaa työtehtävää tekevä ei ole valittanut koska ei meistä kukaan voi monistaa itseään...
Kerran mulla oli menoa työpäivän jälkeen ja pyysin asiakkaan siirtymään kollegalle jatkamaan asian loppuun, näin ei olisi saanut tehdä koska huonoa palvelua.
Yhdessäkään kuvaamassasi tilanteessa ei ole mitään itkemisen aihetta. Et todellakaan ole normaali, tai terve.
Työ ihmisten parissa on äärettömän kuormittavaa, koska osa ihmisistä on todellisia hirviöitä. Tämä kannattaa ottaa huomioon ammattia valitessa. Kuormittavuus pitäisi ottaa huomioon myös palkoissa. Itkulisää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista rauta-arvot ja vaihda hormonit. Muista, että töissä on työrooli etkä Sinä.
Ferritiini 50, hemoglobiini aina hyvä.
En käytä hormonaalista ehkäisyä (eikä se kyllä ole aiheuttanut mielialaongelmia).
Kyllä, töissä olen työminä. Tutut/perhe sanonut että töissä olen erilainen kuin kotona.
Ei silti auta hankalien tilanteiden itkuun.
Kärsitkö pms:stä? Vaikka yleensä hallitset itsesi, voi se pms- aikaan olla mahdotonta jonkun ikävän tilanteen sattuessa juuri tuohon ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vain ns tarkoitushakuisia itkijöitä, jotka haluavat tahtonsa läpi kuin uhmaikäinen lapsi. Manipuloijan voi lopettaa itkun halutessaan, se on näytös. Ap itku kuulostaa erityyppiseltä.
En ole ikinä ymmärtänyt tuota että syytetään tarkoituksenhakuisesta itkemisestä, osaako ihmiset muka oikeasti itkeä halutessaan? Itselläni itku on ollut aina niin kuin yskäkohtaus tai oksetus, se alkaa väkisin vaikka yrittäisi estellä ja kun se alkaa niin ainoa mikä saa sen loppumaan on aika. Itselläni itkemisestä tulee myös aina fyysisesti paha olo ja päänsärky, eli en tiedä kuka hullu sitä huvikseen tekisi.
Pitkän aikavälin suunnitelmaksi sanoisin, että hakeudu pois asiakaspalvelutyöstä. Se on todella raskasta ja toisinaan ihmiset kohtelevat kuin roskaa.
Olen herkkä enkä itkenyt koskaan töissä, mutta mielenterveydelle teki todella hyvää päästä pois asiakaspalvelusta. Näen vielä joskus näin 10v jälkeenkin painajaisia, että olen takaisin vanhassa työpaikassa. En tajunnut siellä työskennellessäni, että tuo työ ei sovi minulle, jälkeenpäin ymmärsin, että on haastava työ kaikille, mutta etenkin herkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap tavattoman herkkä ihminen. Ei siinä pitäisi olla mitään pahaa. Vähitellen opit työssäsi sietämään vaikeita tilanteita. Kyynistyt. Välttäisin lääkkeitä ja hormoneja, jos vaikka sivuoireiva aiheittavat tällaista. Miten ehkäiset? Keltarauhashormoni itkettää. Ethän käytä huumeita? Ne itkettävät. Ilkeydet itkettävät, ja ihmiset osaavat olla todella ilkeitä. Ihmettelen tämänkin palstan kommentteja. Jos olisin ap, en pystyisi itkemättä lukemaan. Jotkut sitten vielä peukuttavat näitä ilkeyksiä. Ongelmaksi itkevä kollega tulee silloin, jos hän syyllistää muita tyyliin juuri sinä aiheutit kyyneleeni. Katso nyt, miten minä itken.
Tässä ketjussa ei ole mitään ilkeyksiä. Teidän itkeskelijöiden mielestä kaikki, mikä ei ole oman mielen mukaista, on ilkeää.
Miksi oletat ilkeästi, että minä olisin joku itkeskelijä? En ikinä ole itkeskellyt töissä, mutta ymmärrän niitä, jotka joskus itkevät. Kaltaisesi ihmiset haluavat vain olla kaikille mahdollisimman ilkeitä. Sairaus kyllä sekin. Oikein sappivika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota loparit ja luovuta se työpaikkas jollekin sellaiselle, joka kykenee siellä tekemään muutakin kuin pillittämään ja olemaan muiden rasitteena.
Tää on hyvä esimerkki siitä kuinka jumalattoman kova tää maailma ja sen ihmiset on. Sunkaltaiset on pahinta mahdollista.
Varsinkin siellä, missä pitäisi kyetä olemaan aikuinen, omata tilannetajua sekä itsehillintää.Kyllä ne asiakkaat ja muut ihmiset voi käyttää itsehillintää, terveisin sivusta
Asiakkaat ovat asiakkaita. Te työntekijät hoidatte hommanne ja tarvittaessa kestätte ne asiakkaat tai painutte muualle hommiin.
Väärin. Jos asiakkaat käyttäytyvät aggressiivisesti tai huutavat ja haukkuvat, on työntekijällä oikeus kutsua vartija joka heittää asiakkaan pihalle. Asiakkailla ei ole mitään oikeutta huutaa ja haukkua edes aspaa, vaikka osa luulee olevansa jumalasta seuraavia ja tykkäävät nöyryyttää työntekijöitä. Kaupassa on ihan kamalaa olla töissä, koska ihmisillä ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Itsekin kutsuin vartijan paikalle monta kertaa. Nykyään muissa hommissa.
Aloittajalle: Millaisia nämä vaikeat asiakaskohtaamiset ovat? Jotenkin ne pitäisi pystyä purkamaan töiden jälkeen. Onko esihenkilö antanut ohjeistusta miten kohdata huutavia asiakkaita?
Tilanteita, jotka ovat olleet ikäviä/uhkaavia, olen pärjännyt itkemättä, pari esimerkkiä:
Asiakas väitti että oli saanut viimeksi vain yhden tuotteen vaikka oli maksanut kolme. Asiakas kiihtyi ja huusikin vähän. Lopulta sain uskomaan asiakkaan ja asiointikumppanin että kyllä ne kotona ovat ja niin olivat, koska eivät palanneet asian tiimoilta enää.
Asiakas oli pahalla tuulella ja väitti että oli viimeksi saanut pienen pakkauksen mutta maksoi suuremman hinnan. Lopulta hain esimiehen paikalle, koska emme päässeet ymmärrykseen ja vuoroni päättyi. Olivat 20 min vielä selvittäneet asiaa ja lopulta asiakas tyytyi että on maksanut ja saanut suuremman pakkauksen viimeksi.
Asiakas uhkaili että lyö minua saivoillaan , jos ei anna hänelle tuotetta, joka oli koko maasta loppu.
Itkun aiheuttaneet:
Asiakas palautti asioita ja kun kyselin, onko seassa neuloja niin ei. Niitä kuitenkin oli kun kurkistin ja kun sanoin että ne pitää palauttaa erillään. Asiakas alkoi aggressiivisesti huutaa että hänellä on omainen kuollut ja hänellä vaikeaa, minä en tiedä vaikeuksista yhtään mitään! Oli hikinen ja pelottavan näköinen.
Asiakas tuli valittamaan liikkeen ovesta ja sanoi että hajottaa sen jos emme tee mitään. Ei suostunut menemään juttelemaan toiseen paikkaan rakennuksen omistajan kanssa. Halusi minulta apua, ovatko nämä pakkaukset helppo avata. Että avaa se minulle tai hän avaa itse! Sanoin että ei voi avata, pitää ensin maksaa tuonne kassalle. Hän alkoi huutaa kirosanoja ja huonoa asiakaspalvelua. Että esimies tänne heti! kiljui, vaikka kerrottiin että on vapaalla. Sanoin että hän voi poistua ja lähdin itse pois itkien.
Työnantajan palautteet:
Kuulemma jätän yhden työtehtävän tekemättä että muut on valittaneet että he joutuu keskeyttämään työnsä. Kyseessä prosessi, joka etenee vaihe vaiheelta ja sillä aikaa koneella ei voi tehdä mitään eikä auttaa muita asiakkaita/ auttaa puhelimessa koska et saa tietoja auki.
Ei auttanut vaikka selitin, ettei se ole mahdollista. Ja ihan varmasti kukaan samaa työtehtävää tekevä ei ole valittanut koska ei meistä kukaan voi monistaa itseään...
Kerran mulla oli menoa työpäivän jälkeen ja pyysin asiakkaan siirtymään kollegalle jatkamaan asian loppuun, näin ei olisi saanut tehdä koska huonoa palvelua.
Yhdessäkään kuvaamassasi tilanteessa ei ole mitään itkemisen aihetta. Et todellakaan ole normaali, tai terve.
Nuo asiakkaat eivät todellakaan ole normaaleja tai terveitä!
Olen herkkä, enkä ikinä hakeutuisi asiakaspalvelutehtäviin varta vasten. En tosin itke.
Mutta mietin, mitä Ap päässä tapahtuu 40 min aikana, kun itku ei lopukaan. Onko joku opittu mekanismi, esim joku tullut lohduttamaan sinua?
Itse saatan itkeä melkein syyttä jos verensokerit alhaalla. Ja toinen mikä saa kyyneleet virtaamaan on iso univelka.
Koeta nukkua säännöllisesti. Syö hyvin. Ja varaa töihin kiireisille päiville jotain helppoa (minulla on repussa esim salmiakkia koska tiedän että parilla karkilla olo paranee nopeasti silloin kun en kerkeä syömään normaalisti). Ja muista juoda vielä vettä riittävästi työpäivien aikana.
Sitten vielä yksi tärkeä asia on rentoutuminen. Eli koeta purkaa stressi ennenkuin se vyöryy yli. Käy kävelyllä, meditoi, käy hieronnassa mikä nyt sinua rentouttaakaan.
Itse käytän myös sitä että suutun joskus tarkoituksella. Eli jos jo viikkoja on ärsyttänyt sama oppilas jatkuvalla pienellä häiriköinnillä niin päätän etukäteen että seuraavalla kerralla kun kaveri aloittaa shownsa niin minä suutun. Silloin teen sen hallitusti. Vien tyypin käytävälle ja annan rangaistuksen jne, silloin se ei mene vielä oikeasti tunteisiin ja näyttelen suuttumuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista rauta-arvot ja vaihda hormonit. Muista, että töissä on työrooli etkä Sinä.
En käytä hormonaalista ehkäisyä (eikä se kyllä ole aiheuttanut mielialaongelmia).
Kyllä, töissä olen työminä. Tutut/perhe sanonut että töissä olen erilainen kuin kotona.
Kärsitkö pms:stä? Vaikka yleensä hallitset itsesi, voi se pms- aikaan olla mahdotonta jonkun ikävän tilanteen sattuessa juuri tuohon ajankohtaan.
Mielestäni raskauden jälkeen ja kierron normalisoiduttua PMS oireet ovat rauhoittuneet.
Ennen raskautta olin välillä todella herkkä ja alamaissa, MUTTA kun katsoin kalenteria niin huomasin että ahaa ja annoin vain olotilojen olla. Vaikka vähän olisin itkenyt jostain hölmöstä asiasta, rauhoituin nopeasti vs tuo aggressiiviseen asiakkaaseen tai epäreilulta tuntuvaan palautteeseen liittyvä itku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itkun aiheuttaneet:
Työnantajan palautteet:
Nuo asiakkaat eivät todellakaan ole normaaleja tai terveitä!
Olen herkkä, enkä ikinä hakeutuisi asiakaspalvelutehtäviin varta vasten. En tosin itke.
Mutta mietin, mitä Ap päässä tapahtuu 40 min aikana, kun itku ei lopukaan. Onko joku opittu mekanismi, esim joku tullut lohduttamaan sinua?
Ei ole.
Lapsena tai nuorena sain usein itkeskellä yksin. Joskus sille naurettiin muiden lasten toimesta.
Työkaverit voi kysyä että olenko kunnossa tai jos eivät ole tietoisia tilanteesta niin kysyä mikä hätänä.
Halailusta en oikeen tykkää
4 kertaa vuodessa ei ole usein. Neljä asiakasta sadoista? Tai 10, jos seuraavatkin näkevät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vain ns tarkoitushakuisia itkijöitä, jotka haluavat tahtonsa läpi kuin uhmaikäinen lapsi. Manipuloijan voi lopettaa itkun halutessaan, se on näytös. Ap itku kuulostaa erityyppiseltä.
En ole ikinä ymmärtänyt tuota että syytetään tarkoituksenhakuisesta itkemisestä, osaako ihmiset muka oikeasti itkeä halutessaan? Itselläni itku on ollut aina niin kuin yskäkohtaus tai oksetus, se alkaa väkisin vaikka yrittäisi estellä ja kun se alkaa niin ainoa mikä saa sen loppumaan on aika. Itselläni itkemisestä tulee myös aina fyysisesti paha olo ja päänsärky, eli en tiedä kuka hullu sitä huvikseen tekisi.
Sama. Ja en todellakaan halua näyttää itkuani muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni raskauden jälkeen ja kierron normalisoiduttua PMS oireet ovat rauhoittuneet.
Ennen raskautta olin välillä todella herkkä ja alamaissa, MUTTA kun katsoin kalenteria niin huomasin että ahaa ja annoin vain olotilojen olla. Vaikka vähän olisin itkenyt jostain hölmöstä asiasta, rauhoituin nopeasti vs tuo aggressiiviseen asiakkaaseen tai epäreilulta tuntuvaan palautteeseen liittyvä itku
Olisiko se itkutunne muunnettavissa rajentavaksi käytökseksi esim jämäkkyydeksi? Jotkut vastaavat napakalla kommentilla.
Mitä se on sanoina se itku?
Vierailija kirjoitti:
Yhdenkään työpaikan ei pitäisi sietää tuollaista käytöstä keneltäkään.
Niin niiltä asiakkailta!
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen pientä annosta essitalopramia, joka on mieltä tasaava lääkäriltä saatava reseptilääke. Kokemusta on. Hyvä lääke, ei sivuvaikutuksia.
Tervetuloa vihreisiin meillä kyllä opit höpöheinä annosten kera huutamaan silmät pullollaan väärää mielipidettä ilmaiseville vääräuskoisille
Virta ja Hyrkkö
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä mammoja.
Tuntuu vähättelevältä kommentilta. Kokeilepa pappa itse joskus paukutella kassakonetta aamusta iltaan ilkeiden asiakkaiden huudellessa sairaita vihakommenttejaan. En muuten ole mamma, eikä varmaan moni muukaan tämän palstan kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin siellä, missä pitäisi kyetä olemaan aikuinen, omata tilannetajua sekä itsehillintää.
No missäs se oma itsehillintäsi oikein luuraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap tavattoman herkkä ihminen. Ei siinä pitäisi olla mitään pahaa. Vähitellen opit työssäsi sietämään vaikeita tilanteita. Kyynistyt. Välttäisin lääkkeitä ja hormoneja, jos vaikka sivuoireiva aiheittavat tällaista. Miten ehkäiset? Keltarauhashormoni itkettää. Ethän käytä huumeita? Ne itkettävät. Ilkeydet itkettävät, ja ihmiset osaavat olla todella ilkeitä. Ihmettelen tämänkin palstan kommentteja. Jos olisin ap, en pystyisi itkemättä lukemaan. Jotkut sitten vielä peukuttavat näitä ilkeyksiä. Ongelmaksi itkevä kollega tulee silloin, jos hän syyllistää muita tyyliin juuri sinä aiheutit kyyneleeni. Katso nyt, miten minä itken.
Tässä ketjussa ei ole mitään ilkeyksiä. Teidän itkeskelijöiden mielestä kaikki, mikä ei ole oman mielen mukaista, on ilkeää.
Hillitsepä itseäsi siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itkun aiheuttaneet:
Työnantajan palautteet:
Hillitse itsesi, aikuinen ihminen. Et vaikuta ihan terveeltä ulostuloinesi.
Jos on vaan lakisääteinen niin eihän se kata yhtään mitään 🤷