Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itkukohtaukset töissä, ratkaisu?

Vierailija
24.05.2026 |

Minulla tulee yleensä enintään 3-4 kertaa vuodessa itkukohtaus töissä, jossa menee ainakin 30-40 min rauhoittua. Joskus itku voi alkaa uudelleen jopa parin tunnin aikana.

Itkun aiheuttaa joko huutavat, pelottavat tai hyvin epäasiallisesti ja loukkaavasti käyttäytyvät asiakkaat tai työnantajan epäreilu palaute (tätä ei onneksi usein tule, mutta esim kerran kehityskeskustelussa sanoi minua oudoksi).

Olen ollut lapsesta asti hyvin herkkä. 

Tuo itku käynnistyy automaattisesti, ilman ajattelua että olen huono/en pärjää/pelottaa.

Sinänsä itku ei ole ongelma vaan sen hidas laantuminen.

Lisäksi meillä on töissä rajallisesti tiloja, joihin mennä rauhoittumaan ja noin pitkää aikaa on hankala olla pois työnteosta. 

Yleensä tilanteen jälkeen olen siis silmät punaisena, vähäpuheisena, henkeä haukkoen ja lievästi niiskuttaen asiakaspalvelussa.

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

Vaihtaisitte alaa, yrittäisitte saada jotain terapeuttista apua tai "kohtaus"lääkitystä? 

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi purkautuu itkuna. Mitä jos keskustelet näistä asioista jonkun ammattilaisen kanssa. Ja haittaako tuo jos pysyt sen ansiosta työkykyisenä.

Ei se varmaan haittaa erityisesti kuin minun itsetuntoa ja joskus haittaa työn edistymistä.

Pääsemme enintään 5 kertaa työpsykologille tth lähetteellä. 

Julkinen terveydenhuolto tarjoaa terapiat etulinjaan-omahoitoa ja muutaman kerran hyvin strukturoituja lyhytterapioita. Ja ei mitään jos kukaan ei ole saanut koulusta kyseisen vaivan hoitoon. 

Vierailija
22/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vanha kunnon toscakakku hoitaa asian, tunnesyöminen on muotia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäys että sinänsä viihdyn työssäni ja yleensä pärjään asiakkaiden kanssa hyvin. 

Olen kuitenkin työpäivien jälkeen ihan poikki. 

Olet saatana tyypillinen sekopäinen nainen, jonka ei todellakaan pitäisi olla työelämässä häiritsemässä normaalien ihmisten töitä. 

Vierailija
24/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni kuntoon lääkärin avulla.

Vierailija
25/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkista rauta-arvot ja vaihda hormonit. Muista, että töissä on työrooli etkä Sinä.

Ferritiini 50, hemoglobiini aina hyvä.

En käytä hormonaalista ehkäisyä (eikä se kyllä ole aiheuttanut mielialaongelmia).

Kyllä, töissä olen työminä. Tutut/perhe sanonut että töissä olen erilainen kuin kotona.

Ei silti auta hankalien tilanteiden itkuun. 

Vierailija
26/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa traumaoireelta.

Itsellä käytössä Oxamin 15mg 3*1-2 tablettia vuorokaudessa.

Ok voisi olla mahdollista. Lapsuuden perheessä oli tunnekylmyyttä ja alkoholismia ja joskus itkua pilkattiin, ei osattu tukea vaikeissa paikoissa. Ei kuitenkaan ollut väkivaltaa, oli ruokaa, vaatteita, harrastuksia jne joten aiemmin olen ajatellut ettei traumat ole mahdollista.

No niin, siellä yksi sekaisin oleva akka sai taas todisteen että on tRauMa. Nytvittuoikeesti hei. HUOH!!

Vierailija
27/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdenkään työpaikan ei pitäisi sietää tuollaista käytöstä keneltäkään. 

Vierailija
28/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnut kaikinpuolin todella rasittavalta tapaukselta. Sun paikkasi ei selkeästi ole työelämässä, mikäli et kestä asioita. Anna paikkasi jollekin sellaiselle, kuka sitä enemmän tarvitsee. Niin muuten toivottavasti huutoitket, kun luet näitä.

Harmi, olen alalla jossa työntekijöistä edelleen pulaa. "Nuoret" vaihtaa alaa pian valmistumisen jälkeen kun jo opiskeluaikana huomaavat että ei ole heitä varten.. eli tulevaisuudessa pulaa on enemmän kun eläköitymistä on kiihtyvään tahtiin.  

Vierailija
29/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko töissä YLEllä vai Helsingin sanomissa?

Vierailija
30/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveys olisi oikea osoite aloittajalle.

Vierailija
31/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha inkkelit löysi ketjun. Mitä jos aloittaja onkin vaikka mies 🤔😅

Vierailija
32/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi purkautuu itkuna. Mitä jos keskustelet näistä asioista jonkun ammattilaisen kanssa. Ja haittaako tuo jos pysyt sen ansiosta työkykyisenä.

Haitaako? Henkilö voinnista tahansa saada psykoottisen kohtauksen joka kestää melkein tunnin!!

Vierailija
33/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viha inkkelit löysi ketjun. Mitä jos aloittaja onkin vaikka mies 🤔😅

Inkkelitäti löysi ketjun. Olitko paskalla?

Vierailija
34/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen pientä annosta essitalopramia, joka on mieltä tasaava lääkäriltä saatava reseptilääke. Kokemusta on. Hyvä lääke, ei sivuvaikutuksia.

Sen lääkkeen nimi on Escitalopram. Jo 5 mg:n annos voisi riittää aloittajalle.

Ainoa haittavaikutus voi olla satunnainen pahoinvointi, jos lääkettä ei ota ruokailun yhteydessä. Minulla lääke aiheutti myös ruokahaluttomuutta 10 mg annoksella, joten se pienennettiin tähän 5 mg:aan.

Vierailija
35/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haitaako? Henkilö voinnista tahansa saada psykoottisen kohtauksen joka kestää melkein tunnin!!

Siellä sit oikeen terveydenhuollon ammattilainen kirjoittelee 

Vierailija
36/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salasit siis tämän asian työhöntulotarkastuksessa, sinut voitaisiin tuolla perusteella jo irtisanoa!

Vierailija
37/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä sit oikeen terveydenhuollon ammattilainen kirjoittelee 

Me normaalit ihmiset katsomme tätä asiaa kollegoiden näkökulmasta ja heitä todella on sääli. 

Vierailija
38/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 x vuodessa ei kyllä ole paljon. Nuo tilanteet myöskin kuulostavat siltä, että herkempi ihminen alkaisi itkemään vähemmästäkin. En suosittelisi syömään mitään lääkkeitä tuollaisen vuoksi. Mikäli tätä tapahtuisi huomattavasti useammin, eli vaikkapa 3-4 x kuukaudessa tai paremminkin viikossa, voisi jo miettiä lääkitysvaihtoehtoja. 

Oletko puhunut asiasta työterveydessä? Esim. yhteisestä työnohjauksesta voisi olla apua noiden hankalien asiakastapausten käsittelemiseen ja kohtaamiseen. 

Vierailija
39/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua sen paremmin tuntematta veikkaisin, että keräät tiedostamatta stressiä ja painetta sisällesi, kunnes saavutat romahtamispisteen, minkä jälkeen et pysty enää hillitsemään itseäsi. Sinulle olisi varmasti hyötyä siitä, että saisit purettua paineita tasaisemmin työajan ulkopuolella, jotta et saisi näitä itkukohtauksia työaikana. Itkemisessä sinänsä ei ole mitään väärää, se on luonnollinen tapa purkaa paineita. Kuten itsekin totesit, niin noin vaikeasti laantuvat ja mahdollisesti asiakkaillekin näkyvät itkukohtaukset ovat kieltämättä ongelmallisia työpaikalla. Onko sinulla mahdollisuutta vaihtaa joksikin aikaa pois asiakastyöstä tai ainakin kasvokkain tapahtuvasta sellaisesta?

Vierailija
40/81 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen pientä annosta essitalopramia, joka on mieltä tasaava lääkäriltä saatava reseptilääke. Kokemusta on. Hyvä lääke, ei sivuvaikutuksia.

Sen lääkkeen nimi on Escitalopram. Jo 5 mg:n annos voisi riittää aloittajalle.

Ainoa haittavaikutus voi olla satunnainen pahoinvointi, jos lääkettä ei ota ruokailun yhteydessä. Minulla lääke aiheutti myös ruokahaluttomuutta 10 mg annoksella, joten se pienennettiin tähän 5 mg:aan.

Aloittaja oli käyttänyt sitalopraamia, jos siitä ei ole ollut apua niin essitalopraamia ei kannata aloittaa/kokeilla, koska käytännössä sama lääke, lähinnä annostuksella eroa.

Omasta puolesta toivotan tsemppiä aloittajalle. Kokeile jos terveydenhuollosta saisi jotain apuja.

Pidä myös alanvaihto mielessä jos työ on liian kuormittavaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä