Miksi rakennusalan ahdinko ei kiinnosta ketään?
Oletteko huomanneet? Muutama juttu isommista rakennusprojekteista, mutta muuten ihan hiljaista.
Alan syöksykierre koskee kuitenkin tuhansia ja taas tuhansia suomalaisia, monet heistä myös perheellisiä.
Kommentit (126)
Suomessahan rupeaa muutenkin väestö vähenemään eli ei tarvitse niin paljon rakentaakaan, korjata kyllä
Rakennusala on halki historian ollut todella epävakaa ala. Nousukaudella rakennetaan liikaakin, ja suvannossa loppuu tekeminen toimialoista ensimmäisenä. Ammatinvalintakysymyksiä, ihme jos tulee yllätyksenä.
Olen muuten ihan varma, että raksaäijiä ei minun, akateemisen naisen potentiaalinen ahdinko kiinnostaisi ollenkaan.
Treella ottivat jo liian kovaa hintaa. Kyllä normaali sinkku etsii edelleen kaksiota luhtitalosta, kerrostalosta, rivarista tai mini ok-talo - kohtuullisella hinnalla. Jopa pihaa ja järveä, lenkkitiet, kauppaa, pakettinoutoa, apteekkia, bussipysäkki. Osa haluaa mökin. Omistus, vuokra jne. Rahastus ei vain innosta ja tasa-arvokin pitäisi saavuttaa.
Sillä tavalla markkinataloudella on tapana toimia. Jos ei ole kysyntää, ei ole liiketoimintaa. Hallitus tekee parhaansa varmistaakseen, että kansalaisilla ei ole minkäänlaista tulevaisuudenuskoa omaan maksukykyynsä, joten vain hullu tai erittäin varakas lähtee tässä tilanteessa ostelemaan asuntoja. Erityisesti uudistuotantoa.
Irtisanotut vain ottavat työpaikan vastaan. Ensin haettiin sitten mentiin, nykyään vain otetaan vastaan.
urakkapuolelta hakenut mulle muutama sähkäri töihin, pyynnit lähtee 4000€/ kk, yllättäen en ole palkannut. Ylläpitopuolella varmat duunit ja mutta liksat pienemmät huomattavasti. Rakennusalalla on myös peiliin katsomisen paikka tämän takia. Ylitöinä rakennetaan taloja kun lasketaan urakat päin peetä. Ei voi olla kannattavaa..
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kiinnostaa? menisivät töihin
Hoitoalalla on pulaa väestä
Vaikka kiinnostaisikin, en voi asialle mitään. En ole ostamassa asuntoa, eikä rakennusalan työttömät kilpaile samoista työpaikoista kanssani.
Ulkomaalaisia raksat täynnä.Jos nyt jokunen suomalainen raksatyyppi joutuu opiskelemaan lähihoitajaksi,niin ei se ketään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten ihan varma, että raksaäijiä ei minun, akateemisen naisen potentiaalinen ahdinko kiinnostaisi ollenkaan.
Suurin osa alan työntekijöistä on muista EU-maista. Eivät he jää sinun sääliäsi odottamaankaan. Jatkavat seuraavaan kohteeseen.
Suhdanneherkkä ala. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen rakennusteollisuuden lama.
Ei ravintoloidenkaan ahdinko kiinnosta ketään. Hallitus vain nostaa alvia, että saa ne loputkin asiakkaat ajettua pois.
Ei kannata rakentaa uutta, kun monet rakennukset ovat jääneet kesken, kun ei ole ostajia.
Eiköhän tämä tilanne ala muuttua, kun inflaatio ja korot laskee, ja taas uskalletaan ottaa lainaa asusnnon hankintaan.
Ja nämä korot alkoivat nousta jo edellisen halliutksen aikana, mutta takaisinmaksu ei paljon kiinnostanut. Nyt joudutaan noita leikkauksia tekemäänn, sen myöntävät kaikki puolueet paitsi kommunistit ja vihreeet.
Tietysti nyt hidastuu talouden nousu mielenosoitusten takia, sekin tulee kalliiksi, jos työttömiä tulee paljon lisää.
Rakennusalan kurjuus näkyy ensimmäisenä vientialoilla.
Seuraavana vientiala eli teollisuus vetelee viimeisiään.
Tämän jälkeen lama iskee palvelualoihin.
Vierailija kirjoitti:
Aika suppea näkemys, meillä joissain perheissä voi olla molemmat. Meitä kiinnostaa siis hyvinkin rakennusalan ahdinko, yrittäjien ahdinko sekä akateemistenkin ahdinko. Älkää menkö laput silmillä aina.
Koska ne ajetaan tarkoituksella alas koska tulee suurlama ja perussuomalaiset ei halua hävitä mitään joten nyt laittavat pillit pussiin. Ovat voitolla ja perustavat firman uudelleen kun lama on ohitse.