Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En laihdu syömällä vähemmäm

Vierailija
23.05.2026 |

Lasken kalorit ja liikun todella paljon. Paino ei putoa. Myös ravitsemusterapeutilla käyty. Eli ei pidä paikkaansa teidän  läskivihaajien jutut, että vähemmän syömällä ja liikkumalla enemmän KAIKKI laihtuu. BMI on mulla 35. 

Kommentit (315)

Vierailija
241/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin laihdun vain syömällä tyyliin omenan päivässä.

On nyt sitten todettu insuliiniresistenssi, paha raudanpuute ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Kilpirauhaseen ei tule lääkettä, sillä vajaatoiminta johtuu taas raudanpuutteesta. Raudanpuute johtuu runsaista menkoista. Ylipainoa on 5 kiloa.

Esivaihdevuodet päällä. Eli nyt menkkavuotoa niukemmaksi ja rautaa naamaan. Katsotaan sitten, alkaako paino tippua muullakin kuin kitukuurilla.

Vierailija
242/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa painoon vaikuttaa valtava määrä erilaisia tekijöitä, joista vain osaan ihminen voi itse vaikuttaa

Siinä missä yleisesti lihavuuteen liitetään ajatus yksilön laiskuudesta ja heikosta tahdonvoimasta, tutkijat ovat löytäneet lihavuuden taustalta noin sata selittävää tekijää. Niiden joukossa on muun muassa ympäristö, sosiaaliset tekijät, geeniperimä, suolistomikrobisto ja hormonaaliset tekijät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nyt sitten todettu insuliiniresistenssi, paha raudanpuute ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Kilpirauhaseen ei tule lääkettä, sillä vajaatoiminta johtuu taas raudanpuutteesta. Raudanpuute johtuu runsaista menkoista. Ylipainoa on 5 kiloa.

Esivaihdevuodet päällä. Eli nyt menkkavuotoa niukemmaksi ja rautaa naamaan. Katsotaan sitten, alkaako paino tippua muullakin kuin kitukuurilla.

sulla on muutama kilo ylipainoa. En olisi kovin huolissani. Vyötärön ympärys tärkeämpi.

Vierailija
244/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö vähemmän ja liiku enemmän – moni uskoo laihtumisen olevan yksinkertaista kaloripeliä, mutta näin ei ole

Jos paino olisi yksinkertainen yhtälö, jossa otetaan huomioon vain syödyt ja kulutetut kalorit, olisi painon pudottaminen yhtä helppoa kuin paidan värin valitseminen aamulla.

https://yle.fi/a/20-10006552

Kannattaa lukea ajatuksella tuo artikkeli. SIinä ei sanota etteikö kaloreiden rajoittaminen toimisi vaan siinä sanotaan, että liika kaloreiden rajoittaminen johtaa sietämättömän kovaan näläntunteeseen. Ihminen on liian heikko kestääkseen kovaa nälkää ja se johtaa syömiseen.

Jotta voi onnistua tavoitteessaan täytyy laihduttaa hitaasti. Jotta oikeasti pystyy pitämään yllä miinuskaloreille jäävää ruokavaliota pitkäjänteisesti.

Pahinta on näännyttää ensin itseään kitudieetillä ja sen jälkeen repsahtaa syömään tolkuttomia määriä. Silloin paino vain nousee entisestään.

Vierailija
245/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sulla on muutama kilo ylipainoa. En olisi kovin huolissani. Vyötärön ympärys tärkeämpi.

No ne kilot on nimenomaan vyötäröllä. Siis yli riskirajan selkeästi. Ja ihan tuon kakkostyypin diabeteksen uhan takia, pakko saada kiloja pois. Eikä se onnistu niin kauan kun on raudanpuute ja sen vuoksi kilpirauhanen on vajaatoiminnalla. Noin vajaan puolen vuoden pätkäpaasto muuten pahensi entisestään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Verikokeet otettiin ennen ja jälkeen. 

Vierailija
246/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vastaava tilanne kuin ap,lla. Liikuin jo ennestään päivittäin, ja söin ravitsemussuositusten mukaan. Paino oli jo useamman vuoden pysytellyt suunnilleen samassa ylipainolukemassa. 

Lisäsin liikuntaa ja kasviksia sekä proteiinia ruokavalioon. Lihasmassaa tuli lisää ja sain noin 8 kg painoa pois. 

Mutta, nyt se paino on jymähtänyt sitten tähän. Vyötärö on 8 cm kapeampi, kunto on parempi ja laskettu kalorinkulutus on minulla päivästä riippuen noin 2400-3300. Syön aktiivisena päivänä noin 1900 -2100 kcal ja tavallisena päivänä, kun kulutus on tuo 2300 (kävelen silloinkin keskimäärin 12 000 askelta päivässä) mutta esim kuntosali puuttuu, niin silloin syön 1700 kcal.

Olen siis kalorivajeessa koko ajan mutta syön silti mielestäni hyvin. En syö vaaleita jauhoja enkä sokeria. Proteiinia saan riittävästi jne. Vettä olen aina juonut ja juon. 

Silti paino on ollut nyt samassa lukemassa jo kuukauden. Tähänkö tämä hyvin alkanut terveysprojekti sitten jämähti? Olisi vielä lisääkin kiloja mistä pitää päästä eroon. Kalorivaje siis koko ajan noin 400-1000 per päivä, keskimäärin 600-700. Ja todellakin kirjaan joka lusikallisen ylös. 

Mistä päättelet olevasi kalorivajeessa? Ehkä suurikokoisempana olit, mutta nykyisin peruskulutuksesi on laskenut sen verran alhaisemmaksi.

Olen kyllä huomioinut tämänkin. Aikaisemmin kulutuskin oli siis enemmän. 

Olen kuullut paljon näitä, että ensin paino laskee,sitten pysyy paikoillaan ja sitten taas jossakin välissä laskee. 

Ihan varmasti olen kalorivajeessa, kun liikun nykyään todella paljon ja monipuolisesti. 

Säästöliekkikään tämän ei pitäisi olla näillä kaloreilla. 

Todellisuudessa liikunta kuluttaa yllättävän vähän kaloreita. Tunnin kävelylenkki voi olla 200 kcal joka vastaa yhtä korvapuustia. Yleensä ihmiset yliarvioi liikunnalla kuluttamansa energian määrän. Liikunnan pitää olla tosi rankkaa ja todella pitkäkestoista jotta sillä saa lisättyä merkittävästi kulutusta.

Toki liikunnalla on myös muita terveyshyötyjä! En tietenkään sano, ettei pitäisi liikkua. Ehdottomasti kannattaa, mutta ei se vaan mikään oikotie painon pudotukseen ole. Kaikki lähtee ruokavaliosta! Täytyy vaan yksinkertaisesti syödä vähemmän kuin kuluttaa. Tyypillisesti se tarkoittaa vielä vähemmän ruokaa kuin mitä kuvittelee. Eikä se ole kivaa.

Keho myös adaptoituu liikuntaan ja kaloreita ei kulu liikkumalla niin paljoa kuin taulukoissa esitetään.

Kyllä liikunta kulutusta lisää. Mutta lisää myös ruokahalua. Monelle haasteellinen Temppu on olla ylikompensoimatta sitä lisääntynyttä kulutusta  

Eri

Olet väärässä tuon ruokahalun suhteen. Raskas tai kohtalainen liikunta laskee nälkähormoni greliinin tasoa ja lisää kylläisyyssignaaleja.  Tutkimuksissa on  haivattu, että säännöllisesti liikkuvilla ihmisillä ruokahalun säätely näyttää keskimäärin toimivan paremmin kuin ei liikkuvilla.

Jos minä käyn tunnin kävelylenkillä niin varmasti sen jälkeen maistuisi korvapuusti ja karjalanpiirakka. Tällä tavalla todellisuudessa tulisin syöneeksi enemmän kuin mitä liikunnalla sain kulutettua.

Näitten kanssa pitää olla tosi tarkkana jos haluaa onnistua. Kaloreita tulee tosi salakavalasti jopa pienellä välipalalla. Ei ole olemassa mitään "se oli vain pieni pala leipää" ruokaa silloin kun ollaan dieetillä. Juuri tuommoisella muutama keksi silloin tällöin napostelulla on hirmu suuri merkitys pitkässä juoksussa.

Vierailija
247/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YOLO… nauti elämästä.

Läskinä siitä ei kauaa nauti. Sairaana elo on pelkkää kärsimystä.

Ja vanhana jossain hoivakodissa eläminen on parempaa?

Vierailija
248/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan olet syönyt vähemmän / terveellisesti. Ei se paino viikossa vielä heilahda mihinkään. Avauksesi siinä mielessä vaillinainen, ettei se kerro oikeastaan mitään. Voin sanoa, että kokemusta on, mutta ei "laihdutuskuureista" vaan kokonaisvaltaisesta muutoksesta, jonka alku oli hidas, mutta kun alkoi sujumaan ja riittävän hitaalla painonpudotuksella, lopputulos oli 40 kg pudotus vajaassa kahdessa vuodessa ja nyt jo kolmekymmentä vuotta pysynyt tavoitteessani. 

Vierailija
249/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vastaava tilanne kuin ap,lla. Liikuin jo ennestään päivittäin, ja söin ravitsemussuositusten mukaan. Paino oli jo useamman vuoden pysytellyt suunnilleen samassa ylipainolukemassa. 

Lisäsin liikuntaa ja kasviksia sekä proteiinia ruokavalioon. Lihasmassaa tuli lisää ja sain noin 8 kg painoa pois. 

Mutta, nyt se paino on jymähtänyt sitten tähän. Vyötärö on 8 cm kapeampi, kunto on parempi ja laskettu kalorinkulutus on minulla päivästä riippuen noin 2400-3300. Syön aktiivisena päivänä noin 1900 -2100 kcal ja tavallisena päivänä, kun kulutus on tuo 2300 (kävelen silloinkin keskimäärin 12 000 askelta päivässä) mutta esim kuntosali puuttuu, niin silloin syön 1700 kcal.

Olen siis kalorivajeessa koko ajan mutta syön silti mielestäni hyvin. En syö vaaleita jauhoja enkä sokeria. Proteiinia saan riittävästi jne. Vettä olen aina juonut ja juon. 

Silti paino on ollut nyt samassa lukemassa jo kuukauden. Tähänkö tämä hyvin alkanut terveysprojekti sitten jämähti? Olisi vielä lisääkin kiloja mistä pitää päästä eroon. Kalorivaje siis koko ajan noin 400-1000 per päivä, keskimäärin 600-700. Ja todellakin kirjaan joka lusikallisen ylös. 

Mistä päättelet olevasi kalorivajeessa? Ehkä suurikokoisempana olit, mutta nykyisin peruskulutuksesi on laskenut sen verran alhaisemmaksi.

Olen kuullut paljon näitä, että ensin paino laskee,sitten pysyy paikoillaan ja sitten taas jossakin välissä laskee. 

Ihan varmasti olen kalorivajeessa, kun liikun nykyään todella paljon ja monipuolisesti. 

Todellisuudessa liikunta kuluttaa yllättävän vähän kaloreita. Tunnin kävelylenkki voi olla 200 kcal joka vastaa yhtä korvapuustia. Yleensä ihmiset yliarvioi liikunnalla kuluttamansa energian määrän. Liikunnan pitää olla tosi rankkaa ja todella pitkäkestoista jotta sillä saa lisättyä merkittävästi kulutusta.

Toki liikunnalla on myös muita terveyshyötyjä! En tietenkään sano, ettei pitäisi liikkua. Ehdottomasti kannattaa, mutta ei se vaan mikään oikotie painon pudotukseen ole. Kaikki lähtee ruokavaliosta! Täytyy vaan yksinkertaisesti syödä vähemmän kuin kuluttaa. Tyypillisesti se tarkoittaa vielä vähemmän ruokaa kuin mitä kuvittelee. Eikä se ole kivaa.

Keho myös adaptoituu liikuntaan ja kaloreita ei kulu liikkumalla niin paljoa kuin taulukoissa esitetään.

Kyllä liikunta kulutusta lisää. Mutta lisää myös ruokahalua. Monelle haasteellinen Temppu on olla ylikompensoimatta sitä lisääntynyttä kulutusta  

Eri

Olet väärässä tuon ruokahalun suhteen. Raskas tai kohtalainen liikunta laskee nälkähormoni greliinin tasoa ja lisää kylläisyyssignaaleja.  Tutkimuksissa on  haivattu, että säännöllisesti liikkuvilla ihmisillä ruokahalun säätely näyttää keskimäärin toimivan paremmin kuin ei liikkuvilla.

Jos minä käyn tunnin kävelylenkillä niin varmasti sen jälkeen maistuisi korvapuusti ja karjalanpiirakka. Tällä tavalla todellisuudessa tulisin syöneeksi enemmän kuin mitä liikunnalla sain kulutettua.

Näitten kanssa pitää olla tosi tarkkana jos haluaa onnistua. Kaloreita tulee tosi salakavalasti jopa pienellä välipalalla. Ei ole olemassa mitään "se oli vain pieni pala leipää" ruokaa silloin kun ollaan dieetillä. Juuri tuommoisella muutama keksi silloin tällöin napostelulla on hirmu suuri merkitys pitkässä juoksussa.

Treeni ei ollut tarpeeksi raskas tai sitten sulla se ei toimi kuten monilla muilla. 

Vierailija
250/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Treeni ei ollut tarpeeksi raskas tai sitten sulla se ei toimi kuten monilla muilla. 

Numerot ei valehtele. Tunnin kävelylenkki ei tosiaan tuon enempää kuluta. Se ei ole kuin pari suupalaa niin se energiamäärä on syöty.

Siinä on tämä ongelman ydin. On aivan liian helppoa syödä parissa sekunnissa sen verran minkä kuluttamiseen saa hikoilla koko tunnin jumppapuku päällä.

Vierailija
251/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni yliarvioi liikunnan kulutuksen.

No niin tekee, mutta minä en. Arvioin sen yleensä urheilukellon avulla ja siitäkin alakanttiin varovasti. 

Turhaa jankkaamista. 

Pointtini oli siinä, että painonpudotus on jämähtänyt. 

Paino laski ensin ja nyt pysyy samassa, vaikka nukun, syön oikein, lasken kalorit sovelluksen avulla, liikun paljon ja monipuolisesti jne jne. Veriarvotkin on katsottu talvella viimeksi. 

Ehkä tämä on joku välivaihe, jonka jälkeen paino taas tippuu tasaiseen tahtiin? 

Mitä sitten valitat, kun mikään syyksi arveltu ei kelpaa? Jatkat vaan täydellistä dieettiäsi, jossa kaikki mahdollinen on otettu huomioon. Kyllä se paino ennemmin tai myöhemmin tippuu, jos laskelmasi pitävät kutinsa.

Tää on joku pulla-sipsi-siiderivaalas jolta jo vatsalaukku leikattu, mut jatkaa syömällä itsensä ennenaikaiseen hautaan. Hyvä niin. Tälle AP:lle kelpaa vain mättö ja turhan jauhaminen täällä, näitä on. Ketjua ei kannata jatkaa, tälle ei kelpaa mikään. Mädätköön sohvaan. Vika on korvien välissä.

Vierailija
252/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko stressaantunut tai nukutko huonosti? Minulla ei paino pudonnut millään ilveellä. Vasta kun stressin aihe poistui ja aloin nukkumaan hyvin, painokin lähti laskuun.

Vierailija
253/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

APn kannattaisi ilmoitta itsensä jollekin tiedemiesryhmälle tutkittavaksi. Selvästi ensimmäinen ihminen joka pystyy rikkomaan termodynamiikan lakeja.

Vierailija
254/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko stressaantunut tai nukutko huonosti? Minulla ei paino pudonnut millään ilveellä. Vasta kun stressin aihe poistui ja aloin nukkumaan hyvin, painokin lähti laskuun.

No näkeehän sen tuosta lapsellisesta jankutuksesta ettei ole kaikki vintillä kunnossa. 

Vierailija
255/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lihavuus on geeneissä. Mun isä on tosi laiha ja saa syödä mitä vain. Äiti kamppailee aina kilojen kanssa. Siskoni perinyt äidin geenit ja mä isän. Sisko on todella kurinalainen syömisten kanssa ja liikkuu paljon ja on ylipainoinen. Mulla ei ole mitään itsekuria ja syön paljon enemmän ja herkkuja myös, enkä liiku paljon ja olen laiha. T. Nainen 41 v.

Vierailija
256/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näkeehän sen tuosta lapsellisesta jankutuksesta ettei ole kaikki vintillä kunnossa. 

Kyllä täällä nyt joku toinen jankuttaa kuln ap. Tainnut koko henkilö jo kadota koko keskustelusta.

Vierailija
257/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa painoon vaikuttaa valtava määrä erilaisia tekijöitä, joista vain osaan ihminen voi itse vaikuttaa

Siinä missä yleisesti lihavuuteen liitetään ajatus yksilön laiskuudesta ja heikosta tahdonvoimasta, tutkijat ovat löytäneet lihavuuden taustalta noin sata selittävää tekijää. Niiden joukossa on muun muassa ympäristö, sosiaaliset tekijät, geeniperimä, suolistomikrobisto ja hormonaaliset tekijät. 

Tämä!!! Mutta ei kun ei anneta periksi ja jankutetaan, että syöt vaan vähemmän.

Vierailija
258/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkumisesta sen verran: moni ajattelee, että liikkuu paljon kun käy 4 kertaa viikossa salilla. Ja siis, eihän se väärin ole. Mutta miten teidän päivän muu aktiivisuus? Se nimenomainen arkiliikunta? Huomasin, että sillä oli ainakin omalla kohdalla ihan valtava merkitys painon putoamiseen, ruokavalion lisäksi tietty. Käyn pari kertaa viikossa salilla, päivittäin on koiralenkit, mutta sen lisäksi yritän siis kävelle ne matkat mitkä pystyn. Töihin aloin mennä tousella bussilla, jonka pysäkki jää kauemmaksi ja kävelyä työpaikalle tulee 25 min suuntansa.

Vierailija
259/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serkku laihduttaa laihdutuslääkkeen avulla. Valittaa kaiken aikaa, kun ruoka ei maistu. Hyvin usein jättää (pienehköstä) lounaasta tai päivällisestä puolet syömättä, koska ei pysty syömään enempää. Ehkä aloittajan kannattaisi kokeilla tällaista lääkitystä? Silloin viimeistään energiavaje toteutuu, koska kyllä minäkin veikkaan, että aloittaja laskee energiansaannin väärin eli yliarvioi syödyn ruuan kilokalorit.

On tutkittu, että joillakin ihmisillä rasva tosiaan on tiukemmassa kuin muilla, mutta kun energiavajetta on tarpeeksi kauan, elimistö ihan pakolla alkaa polttamaan varastoitua rasvaa. Välttämättä muutos ei näy kuukaudessa eikä kahdessakaan. On siis turhaa kiukutella, jos on viikon lisännyt liikkumista (energian kulutusta) ja vähentänyt syömistä (energian saantia), eikä paino putoa. Päin vastoin lisääntynyt liikuntahan saattaa aiheuttaa nesteen kertymisen elimistöön -> paino nousee.

Painon pudottaminen on maraton eikä pikamatka.

Aika tyypillistä on, että ensin niitä ylimääräisiä kiloja kerätään 20 vuotta ja sitten kiukutellaan kun niitä ei parissa kuukaudessa onnistu laihduttamaan pois. No ei tietenkään onnistu!! Jos haluat kesäksi rantakuntoon niin pitää tähdätä kesään 2027 tai 2028.

Jaa te päättelette, että ap on niin tyhmä, että luulee parissa viikossa tulevan tuloksia. Yleensä tuo muiden aliarvioiminen johtuu tyhmyydestä.

Vierailija
260/315 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sulle vinkki. Tykkäät syömisestä liikaa. Etsi jotain muuta sisältöö elämään, ettei ainoo kiinnostava asia oo syöminen.

Olet lihava siksi, että olet syönyt liikaa.

Et laihdu, koska syöt edelleen liikaa.

Ei tarvi erikseen hölkkäillä, kun ei SYÖ LIIKAA.

Ihan sama, vaikka sulla olisi kaikki maailman diagnoosit, syöt liikaa.

Jos sulle riittää yksi viinirypäle päivässä, älä syö enempää. Jos haluat laihtua, syö puolikas viinirypäle päivässä.