En laihdu syömällä vähemmäm
Lasken kalorit ja liikun todella paljon. Paino ei putoa. Myös ravitsemusterapeutilla käyty. Eli ei pidä paikkaansa teidän läskivihaajien jutut, että vähemmän syömällä ja liikkumalla enemmän KAIKKI laihtuu. BMI on mulla 35.
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH ja pätkäpaasto, 2-3 ruokailukertaa päivässä ilman välipaloja.
Näen jo rajut migreenit ja liikunnan raskauden pelkästään vhh dieetti ajatellessa
Kroppa sopeutuu rasvapolttoiseksi parissa viikossa. Olen ollut vhh:lla 25 vuotta ja yhtä kauan olen lenkkeillyt oikein hyvissä voimissa, lenkkeily matalalla sykkeellä kun polttaa ensisijaisesti rasvaa. Ennen punttitreeniä syön pari täysjyväleipää juustolla (mahtuu hyvin mun 70g/hh/pv hiilarirajaan), treenin jälkeen rahkaa tai luonnonjugurttia marjoilla.
Vhh ei ole liikkumisen este, ylipaino on, kun polvet kuluu rikki.
Vierailija kirjoitti:
Serkku laihduttaa laihdutuslääkkeen avulla. Valittaa kaiken aikaa, kun ruoka ei maistu. Hyvin usein jättää (pienehköstä) lounaasta tai päivällisestä puolet syömättä, koska ei pysty syömään enempää. Ehkä aloittajan kannattaisi kokeilla tällaista lääkitystä? Silloin viimeistään energiavaje toteutuu, koska kyllä minäkin veikkaan, että aloittaja laskee energiansaannin väärin eli yliarvioi syödyn ruuan kilokalorit.
On tutkittu, että joillakin ihmisillä rasva tosiaan on tiukemmassa kuin muilla, mutta kun energiavajetta on tarpeeksi kauan, elimistö ihan pakolla alkaa polttamaan varastoitua rasvaa. Välttämättä muutos ei näy kuukaudessa eikä kahdessakaan. On siis turhaa kiukutella, jos on viikon lisännyt liikkumista (energian kulutusta) ja vähentänyt syömistä (energian saantia), eikä paino putoa. Päin vastoin lisääntynyt liikuntahan saattaa aiheuttaa nesteen kertymisen elimistöön -> paino nousee.
Painon pudottaminen on maraton eikä pikamatka.
Pahoittelut virheestä - siis aloittaja ALIarvioi syödyn ruuan energian.
-sama-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH ja pätkäpaasto, 2-3 ruokailukertaa päivässä ilman välipaloja.
Näen jo rajut migreenit ja liikunnan raskauden pelkästään vhh dieetti ajatellessa
Kroppa sopeutuu rasvapolttoiseksi parissa viikossa. Olen ollut vhh:lla 25 vuotta ja yhtä kauan olen lenkkeillyt oikein hyvissä voimissa, lenkkeily matalalla sykkeellä kun polttaa ensisijaisesti rasvaa. Ennen punttitreeniä syön pari täysjyväleipää juustolla (mahtuu hyvin mun 70g/hh/pv hiilarirajaan), treenin jälkeen rahkaa tai luonnonjugurttia marjoilla.
Vhh ei ole liikkumisen este, ylipaino on, kun polvet kuluu rikki.
Ja yleisin migreenin aiheuttaja on liika sokeri, ja liian vähäinen suola, ei vhh.
Ei sillä juurikaan ole merkitystä syökö saman määrän ruokaa kolmella aterialla vai viidellä. Syödyn ravinnon sisältämän energian kokonaismäärä ratkaisee huomattavasti paljon suuremmalla painoarvolla.
Jos paino ei putoa sen takia, että syö enemmän kaloreita kuin kuluttaa niin ei siinä mitkään aterioiden siirtelyt päivän sisällä auta. Ainoa mikä auttaa on nipistää energiansaantia pienemmälle tai lisätä kulutusta liikunnalla. Tämä tämmöinen yksinkertainen kaloreiden laskeminen aidosti toimii. Tottakai kokonaisuus on monimutkaisempi, mutta tämä on se peruskivi jonka päälle kaikki rakentuu. Jossei kalorivaje ole ensin kunnossa niin millään muulla ei painon pudotuksen kannalta ole merkitystä.
Joo ja ei.
240kcsm annoksella nälkä on taas tunnin kuluttua mutta itse pärjään 400 kcal annoksella 6h eli syön 07/13/19. Ja jaksan liikkua ja työskennellä
Vierailija kirjoitti:
Serkku laihduttaa laihdutuslääkkeen avulla. Valittaa kaiken aikaa, kun ruoka ei maistu. Hyvin usein jättää (pienehköstä) lounaasta tai päivällisestä puolet syömättä, koska ei pysty syömään enempää. Ehkä aloittajan kannattaisi kokeilla tällaista lääkitystä? Silloin viimeistään energiavaje toteutuu, koska kyllä minäkin veikkaan, että aloittaja laskee energiansaannin väärin eli yliarvioi syödyn ruuan kilokalorit.
On tutkittu, että joillakin ihmisillä rasva tosiaan on tiukemmassa kuin muilla, mutta kun energiavajetta on tarpeeksi kauan, elimistö ihan pakolla alkaa polttamaan varastoitua rasvaa. Välttämättä muutos ei näy kuukaudessa eikä kahdessakaan. On siis turhaa kiukutella, jos on viikon lisännyt liikkumista (energian kulutusta) ja vähentänyt syömistä (energian saantia), eikä paino putoa. Päin vastoin lisääntynyt liikuntahan saattaa aiheuttaa nesteen kertymisen elimistöön -> paino nousee.
Aika tyypillistä on, että ensin niitä ylimääräisiä kiloja kerätään 20 vuotta ja sitten kiukutellaan kun niitä ei parissa kuukaudessa onnistu laihduttamaan pois. No ei tietenkään onnistu!! Jos haluat kesäksi rantakuntoon niin pitää tähdätä kesään 2027 tai 2028.
Vierailija kirjoitti:
Buffetissa otan vähän lihaa, yhden perunan ja ison kasan salaattia. Katson vierestä tyyppejä, jotka mättää lautaset täyteen 10 perunaa ja kasa lihaa. En edes pystyisi syömään niin paljon. T. Ap
Älä vertaa itseäsi muihin. Se mitä 50v nainen saa oikeasti syödä laihtuakseen on todella minimaalinen määrä. Tuo 1600 kaloria on hurja määrä. Olen saman ikäinen ja arvioin, että laihtuakseni saisin syödä noin 1200 kaloria. Kokeile sillä ja tule kertomaan miten kävi. Hassua valittaa jos ei laihdu tietyllä kalorimäärällä. Silloin se on liian iso ja kokeillaan pienempää että löytyy sellainen millä laihtuu.
Kokeile jättää raskas liikunta pois siihen asti kunnes olet tavoite painossa. Tilalle kävelyä, tanssia, uintia tms.kevyttä. Näin rasvanpoltto tehostuu eikä raskaan liikunnan mahdollisesti aiheuttamia ruokakilareita tule. Ihminen helposti syö useita satoja kilokaloreita kuviteltua enemmän vaikka kuvittelisi muuta.esim.kahvimaito,paistorasva,ripotteet helposti jää laskematta tai arvioidaan alakanttiin. Keskity syömään kolme täyttävää ateriaa päivässä. Painota rasvaa ja proteiinia aamulla. Anna tälle aikaa kolme viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto ei ole ratkaisu, jos liikunta painottuu iltaan (kuten usein työssäkäyvillä onkin).
Aamupala ennen töihin lähtöä klo 7 lounas klo 11, välipala (esim hedelmä) klo 14, päivällinen klo 17, jonka jälkeen ehtii vasta treenaamaan. Treeni päättyy klo 20, syön maustamattoman rahkan marjojen kera.
Miten toteuttaisit pätkäpaaston tuolla vuorokausirytmillä?
Jatkaisin yöpaastoa klo 11 lounaaseen saakka. Niin minä teen, viimeinen ateria klo 19 treenien jälkeen. 8 tunnin syönti-ikkuna, 16 tuntia paastoa.
Kiitos, ensimmäinen oikea konkreettinen vinkki jollaisia pyysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän vastaava tilanne kuin ap,lla. Liikuin jo ennestään päivittäin, ja söin ravitsemussuositusten mukaan. Paino oli jo useamman vuoden pysytellyt suunnilleen samassa ylipainolukemassa.
Lisäsin liikuntaa ja kasviksia sekä proteiinia ruokavalioon. Lihasmassaa tuli lisää ja sain noin 8 kg painoa pois.
Mutta, nyt se paino on jymähtänyt sitten tähän. Vyötärö on 8 cm kapeampi, kunto on parempi ja laskettu kalorinkulutus on minulla päivästä riippuen noin 2400-3300. Syön aktiivisena päivänä noin 1900 -2100 kcal ja tavallisena päivänä, kun kulutus on tuo 2300 (kävelen silloinkin keskimäärin 12 000 askelta päivässä) mutta esim kuntosali puuttuu, niin silloin syön 1700 kcal.
Olen siis kalorivajeessa koko ajan mutta syön silti mielestäni hyvin. En syö vaaleita jauhoja enkä sokeria. Proteiinia saan riittävästi jne. Vettä olen aina juonut ja juon.
Silti paino on ollut nyt samassa lukemassa jo kuukauden. Tähänkö tämä hyvin alkanut terveysprojekti sitten jämähti? Olisi vielä lisääkin kiloja mistä pitää päästä eroon. Kalorivaje siis koko ajan noin 400-1000 per päivä, keskimäärin 600-700. Ja todellakin kirjaan joka lusikallisen ylös.
Mistä päättelet olevasi kalorivajeessa? Ehkä suurikokoisempana olit, mutta nykyisin peruskulutuksesi on laskenut sen verran alhaisemmaksi.
Olen kyllä huomioinut tämänkin. Aikaisemmin kulutuskin oli siis enemmän.
Olen kuullut paljon näitä, että ensin paino laskee,sitten pysyy paikoillaan ja sitten taas jossakin välissä laskee.
Ihan varmasti olen kalorivajeessa, kun liikun nykyään todella paljon ja monipuolisesti.
Säästöliekkikään tämän ei pitäisi olla näillä kaloreilla.
Todellisuudessa liikunta kuluttaa yllättävän vähän kaloreita. Tunnin kävelylenkki voi olla 200 kcal joka vastaa yhtä korvapuustia. Yleensä ihmiset yliarvioi liikunnalla kuluttamansa energian määrän. Liikunnan pitää olla tosi rankkaa ja todella pitkäkestoista jotta sillä saa lisättyä merkittävästi kulutusta.
Toki liikunnalla on myös muita terveyshyötyjä! En tietenkään sano, ettei pitäisi liikkua. Ehdottomasti kannattaa, mutta ei se vaan mikään oikotie painon pudotukseen ole. Kaikki lähtee ruokavaliosta! Täytyy vaan yksinkertaisesti syödä vähemmän kuin kuluttaa. Tyypillisesti se tarkoittaa vielä vähemmän ruokaa kuin mitä kuvittelee. Eikä se ole kivaa.
Keho myös adaptoituu liikuntaan ja kaloreita ei kulu liikkumalla niin paljoa kuin taulukoissa esitetään.
Kiitos, tämäkin oli konkreettista ja uutta tietoa minulle. Tutustun lisää tähän, koska kohdallani on voinut hyvinkin käydä juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että Neuvostoliiton työleireillä ei ollut yhtään lihavaa. Ei myöskään sademetsien raivaajissa Etelä-Amerikassa .
Ei muuten Suomessakaan 50-luvulla nuorissa henkilöissä tai ainakin se oli äärimmäisen harvinaista.
Mutta kai nykyään ne hormonit.
Olet asian ytimessä vaikka perusajatuksesi onkin syyttävä. Todellakin ne hormonit tänä päivänä on syy numero yksi ylipainoon. Neuvostoliiton työleirejä oli joskus 50v sitten, sademetsiä raivasivat joskus vielä kauemmin sitten, 50-luvulla ja siellä (aina mainitulla) keskitysleirilläkin oli tarjolla sellaista ruokaa joka ei hormonitoimintaa sekoittanut. 2000-luvulla on lisäaineita pitkä lista, kasvinsuojeluaineita, torjunta-aineita, mikromuovia ja muovin käsittelyaineita ym ym ym kemikaalia ruoassa, vaatteissa, pesuaineissa, rakennusaineissa jne. KAIKKI NÄMÄ OVAT HORMONIHÄIRIKÖITÄ! Ei näitä ollut mainittuina vuosikymmeninä. Ei ihme että on insuliiniresistenssiä, kilpirauhasongelmia ym. Nythän oli tutkittu että esimerkiksi hajusteet kerääntyy munasarjoihin naisilla. Voi vain odottaa ihan rauhassa kun tämän päivän muoti, hajuvedet, tekee tuhoaan ja lapsettomuus lisääntyy.
Olet oikeassa jollain tavoin. Tosin ne hormonihäiriöt johtuu huonosta ravinnosta. Joten hormoneita on oikeesti turha syyttää. Syy on AINA väärä ravinto.
Jos olisit lukenut kunnolla niin jopa hajuvedet iholla häiritsee hormonitoimintaa. Samoin temuvaatteiden käsittely- ja väriaineet, tuoksuvat pesuaineet, hiusvärit, lakat, meikit jne. Kaikissa on hormonitoimintaa vaikeuttavia kemikaaleja. Ei silloin auta yhtään mitään että syö pelkkää tuoretta luomuruokaa.
Erikoista. Itse olen laihtunut viime syksystä 13 kg. 85-72. Paino tippunut tasaisesti nimenomaan sillä, että lasken kaloreita ja lenkkeilen. Syön silti aika vapaasti mutta lasken kalorit. Jos tekee mieli pakastepitsaa niin ostan ja syön ja kuorrutan majoneesilla tai jos haluan viiniä lauantaina niin otan Yleensä sitten vain skippaan yhden ateria/välipalan tai käyn pidemmällä lenkille. Kyl se laihtuminen on vaan niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
YOLO… nauti elämästä.
Läskinä siitä ei kauaa nauti. Sairaana elo on pelkkää kärsimystä.
No kokeile sitten syödä enemmän. Jos oletkin säästöliekillä?
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei ole omakohtaista kokemusta tällaisesta niin turha laittaa alanuolia. Nyt tutkitaan mistä johtuu. Ilmeisesti hormonit ja metabolinen oireyhtymä. Kroppa pitää kiinni rasvasoluista kaikin tavoin. T. Ap
Minulla auttoi tuommoisessa tilanteessa laihdutuslääke. Se vähensi näläntunnetta, mutta vaikutti myös muuten aineenvaihduntaan. Aloin saamaan syömästäni ruoasta energiaa omaan käyttöön.
Aiemmin energia oli varastoitunut rasvaksi ja olin hirvittävän väsynyt koko ajan enkä jaksanut tehdä mitään. Pillerien myötä jaksaminen parantui ja rasva alkoi häipymään vyötäröltä.
Enää en käytä pillereitä eikä ongelma ole tullut takaisin. Jotain elimustössäni korjautui laihtumisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Syö vielä vähemmän. Kalorivaje laihduttaa kyllä tehokkaasti. Lakkaat vaan itsellesi valehtelun ja merkkaat totuudenmukaisesti kalorit niin jo rupeaa paino putoamaan.
Laihduttaminen vaatii syömistä - lenkillä ei laihdu
7 paljastavaa merkkiä: Näistä tiedät, että sinun pitäisi syödä enemmän laihtuaksesi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/7-paljastavaa-merkkia-naista-tiedat…
Syö vähemmän ja liiku enemmän – moni uskoo laihtumisen olevan yksinkertaista kaloripeliä, mutta näin ei ole
Jos paino olisi yksinkertainen yhtälö, jossa otetaan huomioon vain syödyt ja kulutetut kalorit, olisi painon pudottaminen yhtä helppoa kuin paidan värin valitseminen aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän vastaava tilanne kuin ap,lla. Liikuin jo ennestään päivittäin, ja söin ravitsemussuositusten mukaan. Paino oli jo useamman vuoden pysytellyt suunnilleen samassa ylipainolukemassa.
Lisäsin liikuntaa ja kasviksia sekä proteiinia ruokavalioon. Lihasmassaa tuli lisää ja sain noin 8 kg painoa pois.
Mutta, nyt se paino on jymähtänyt sitten tähän. Vyötärö on 8 cm kapeampi, kunto on parempi ja laskettu kalorinkulutus on minulla päivästä riippuen noin 2400-3300. Syön aktiivisena päivänä noin 1900 -2100 kcal ja tavallisena päivänä, kun kulutus on tuo 2300 (kävelen silloinkin keskimäärin 12 000 askelta päivässä) mutta esim kuntosali puuttuu, niin silloin syön 1700 kcal.
Olen siis kalorivajeessa koko ajan mutta syön silti mielestäni hyvin. En syö vaaleita jauhoja enkä sokeria. Proteiinia saan riittävästi jne. Vettä olen aina juonut ja juon.
Silti paino on ollut nyt samassa lukemassa jo kuukauden. Tähänkö tämä hyvin alkanut terveysprojekti sitten jämähti? Olisi vielä lisääkin kiloja mistä pitää päästä eroon. Kalorivaje siis koko ajan noin 400-1000 per päivä, keskimäärin 600-700. Ja todellakin kirjaan joka lusikallisen ylös.
Mistä päättelet olevasi kalorivajeessa? Ehkä suurikokoisempana olit, mutta nykyisin peruskulutuksesi on laskenut sen verran alhaisemmaksi.
Olen kyllä huomioinut tämänkin. Aikaisemmin kulutuskin oli siis enemmän.
Olen kuullut paljon näitä, että ensin paino laskee,sitten pysyy paikoillaan ja sitten taas jossakin välissä laskee.
Ihan varmasti olen kalorivajeessa, kun liikun nykyään todella paljon ja monipuolisesti.
Säästöliekkikään tämän ei pitäisi olla näillä kaloreilla.
Todellisuudessa liikunta kuluttaa yllättävän vähän kaloreita. Tunnin kävelylenkki voi olla 200 kcal joka vastaa yhtä korvapuustia. Yleensä ihmiset yliarvioi liikunnalla kuluttamansa energian määrän. Liikunnan pitää olla tosi rankkaa ja todella pitkäkestoista jotta sillä saa lisättyä merkittävästi kulutusta.
Toki liikunnalla on myös muita terveyshyötyjä! En tietenkään sano, ettei pitäisi liikkua. Ehdottomasti kannattaa, mutta ei se vaan mikään oikotie painon pudotukseen ole. Kaikki lähtee ruokavaliosta! Täytyy vaan yksinkertaisesti syödä vähemmän kuin kuluttaa. Tyypillisesti se tarkoittaa vielä vähemmän ruokaa kuin mitä kuvittelee. Eikä se ole kivaa.
Keho myös adaptoituu liikuntaan ja kaloreita ei kulu liikkumalla niin paljoa kuin taulukoissa esitetään.
Kyllä liikunta kulutusta lisää. Mutta lisää myös ruokahalua. Monelle haasteellinen Temppu on olla ylikompensoimatta sitä lisääntynyttä kulutusta
Eri
Olet väärässä tuon ruokahalun suhteen. Raskas tai kohtalainen liikunta laskee nälkähormoni greliinin tasoa ja lisää kylläisyyssignaaleja. Tutkimuksissa on haivattu, että säännöllisesti liikkuvilla ihmisillä ruokahalun säätely näyttää keskimäärin toimivan paremmin kuin ei liikkuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto ei ole ratkaisu, jos liikunta painottuu iltaan (kuten usein työssäkäyvillä onkin).
Aamupala ennen töihin lähtöä klo 7 lounas klo 11, välipala (esim hedelmä) klo 14, päivällinen klo 17, jonka jälkeen ehtii vasta treenaamaan. Treeni päättyy klo 20, syön maustamattoman rahkan marjojen kera.
Miten toteuttaisit pätkäpaaston tuolla vuorokausirytmillä?
Se nyt on jo tullut selväksi, ettei sinulle mikään ole ratkaisu. Miksi tätä keskutelua edes jatketaan jos kerran olet päättänyt jo ettei mitään ole tehtävissä?
Jep, tuo toistuu jokakerta , aina väärä neuvo jos siinä pitäs itse tehdä jotain, tai todeta että ruualla ne kilot on saatu.