Suomessa on ihan helvetinmoinen mielipidevaikuttaminen median puolelta
Hyvä esimerkki tästä oli esim aikoinaan ollut silmienvenyttelykohu. Se oli globaalisti oikeasti todella pieni juttu, mutta siitä kaivettiin jokainen mitätönkin uutinen Aasian medioista ja siitä rummutettiin Suomessa monta päivää putkeen etusivun juttuina.
Sitten esim Päivi Räsäseen liittyvä uutisointi jätettiin hyvin vähälle huomiolle, vaikka se oli ulkomailla paljon enemmän huomiota saanut tapaus. Muun muassa Washington Post otti kantaa asiaan pääkirjoituksessaan. Siis miettikää, pääkirjoutuksessaan! Siinä ruodittiin kovin sanoin Suomen sananvapautta ja todettiin oikeuden tuomion olevan täysi farssi.
Silti Suomessa ei tiedetä näiden asioiden todellista laajuutta maailmalla, koska harva lukee aidosti ulkomaista mediaa. Suurin osa luo mielikuvansa ulkomaiden suhtautumisesta sen mukaan mitä kotimainen media totuutena kirjoittaa.
Kommentit (363)
"Yksikään pörssiyhtiö ei ole havaintojeni mukaan antanut negatiivista tulosvaroitusta, koska tilauksia olisi peruttu tai uusia tilauksia ei enää tulisi johtuen tuosta silmienvenyttely-asiasta. "
No ei kai kukaan väitä että vaikutukset olisivat valtavia tai joka alalle ulottuvia. Mutta kyllä ainakin esim. Finnairilla oltiin huolissaan että jotain vaikutuksia voi olla.
Ja pitää aina suhteuttaa että kannattaako ottaa minkäänlaista taloudellista riskiä siksi että saa jotain tällaista ääliömäistä omalla some-tilillään postata kun sen ainoa tarkoitus on oman pienen poliittisen uran tukeminen?
Vaikka vaikutukset olisivat tuhat euroa niin onko se silti sen arvoista?
Vierailija kirjoitti:
"Yksikään pörssiyhtiö ei ole havaintojeni mukaan antanut negatiivista tulosvaroitusta, koska tilauksia olisi peruttu tai uusia tilauksia ei enää tulisi johtuen tuosta silmienvenyttely-asiasta. "
No ei kai kukaan väitä että vaikutukset olisivat valtavia tai joka alalle ulottuvia. Mutta kyllä ainakin esim. Finnairilla oltiin huolissaan että jotain vaikutuksia voi olla.
Ja pitää aina suhteuttaa että kannattaako ottaa minkäänlaista taloudellista riskiä siksi että saa jotain tällaista ääliömäistä omalla some-tilillään postata kun sen ainoa tarkoitus on oman pienen poliittisen uran tukeminen?
Vaikka vaikutukset olisivat tuhat euroa niin onko se silti sen arvoista?
Finnairilla oltiin huolissaan, hetken, mutta mitään tulosvaroitusta heiltäkään ei tullut. Paljon suuremmin siellä vaikutti esim viimevuotiset henkilökunnan lakkoilut. Vuoden 2026 alku meni yhtiöllä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä omiin muroihin ei kus ta, mutta nämä "ainoan oikean mielipiteen" -ihmiset vievät huonoa suomikuvaa ulkomaille ja pyytävät sitten sikäläisiä pöyristymään. Ihan uskomattoman lapsellista. Esimerkkinä tähän esimerkiksi silmien venyttely-kohu, joka oikeastaan itse järjestettiin.
Kyllä, juuri näin. Ja ajatelkaa, minkä kuvan maastamme NÄMÄ idiootit antavat! Aivan uskomattomia tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Luottamuksen murentaminen vastuullista mediaa kohtaan on suoraan äärioikeiston pelikirjasta.
Ja median valta ja sen käyttö mielikuvien luonnissa on käyty jo peruskoulussa läpi. Se on vallankäyttöä että mistä asioista kirjoitetaan ja tuodaan esiin asioita ja mitkä asiat jätetään huomiotta.
Ihanne olisi että media olisi neutraali ja tasapuolinen ja toisi mahdollisimman laajasti näkökulmia ja asioita esiin. Asioista perillä oleva ihminen monesti saa nykyään huomata että ei tämä ihanne kovin hyvin toteudu edes ylellä joka rahoitetaan veronmaksajien rahoista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamuksen murentaminen vastuullista mediaa kohtaan on suoraan äärioikeiston pelikirjasta.
Ja median valta ja sen käyttö mielikuvien luonnissa on käyty jo peruskoulussa läpi. Se on vallankäyttöä että mistä asioista kirjoitetaan ja tuodaan esiin asioita ja mitkä asiat jätetään huomiotta.
Ihanne olisi että media olisi neutraali ja tasapuolinen ja toisi mahdollisimman laajasti näkökulmia ja asioita esiin. Asioista perillä oleva ihminen monesti saa nykyään huomata että ei tämä ihanne kovin hyvin toteudu edes ylellä joka rahoitetaan veronmaksajien rahoista...
Katso Ylen etusivua ja kerro miten siellä valehdellaan tai yritetään johtaa ketään harhaan? Toki järkevää seurata maailman tapahtumia useasta eri lähteestä ja harrastaa mediakriittisyyttä. Valtamedian syyttäminen on valemediaksi on kuitenkin vailla totuuspohjaa, ja yleensä sitä harrastaa joko foliot, joilla on hyvin erikoinen ja usein valheellinen käsitys maailmasta tai eri tahojen poliittiset vaikuttajat joilla on oma motivaationsa rapauttaa kansan luottamusta viranomaisiin ja instituutioihin, jotta saavat oman vaihtoehtoisen totuutensa puskettua läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso Ylen etusivua ja kerro miten siellä valehdellaan tai yritetään johtaa ketään harhaan? Toki järkevää seurata maailman tapahtumia useasta eri lähteestä ja harrastaa mediakriittisyyttä. Valtamedian syyttäminen on valemediaksi on kuitenkin vailla totuuspohjaa, ja yleensä sitä harrastaa joko foliot, joilla on hyvin erikoinen ja usein valheellinen käsitys maailmasta tai eri tahojen poliittiset vaikuttajat joilla on oma motivaationsa rapauttaa kansan luottamusta viranomaisiin ja instituutioihin, jotta saavat oman vaihtoehtoisen totuutensa puskettua läpi.
Poisjättäminen ja yksipuolisuus ovat keinoina hyvin kokonaiskuvaa ja siten kokonaisymmärrystä vääristäviä.
Kun tämä näyttää täysin systemaattiselta kyse ei ole tahattomuudesta vaikka tähän usein vedotaan. Pitäisi korjata jo tuo tilanne asioista eri tavoin näkevillä toimittajilla. Tämä palvelsi kaikkien etua. Mitä parempi sivistys-ja kypsyystaso tekijöillä sitä mielenkiintoisempia näkemysjännitteistä tulee. Nyt tämä on useimmiten haave vain. Saatetaan olla kosmeettisesti jostain eri mieltä kun ideologonen uskonto pysyy tismalleen samana. Eli kova kritiikki torpataan: itsepetos jatkuu ennallaan.
Eiköhän jokainen ymmärrä et uutisoinnissa on paljonkin vikaa kun jokaisena päivänä uutisia 2 tai 3 ja mitään muuta uutisoinnin arvoista ei mailmalla tapahdu. Nämä kerrotaan heti aamusta ja toistetaan noin 8 kertaa päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Näin ulkosuomalaisena voin sanoa samaa että Ap puhuu ihan asiaa.
Suomalaisesta ns journalismista on puolueettomuus kaukana.
Tekstissä on jo lukijalle mielipide valmiina, miten lukijan pitää ajatella😳
Eikö sitten ole siellä missä asut? Olen ymmärtänyt että ainakin läntisten maiden valtamediat ovat melko samankaltaisia sisällöiltään.
Aika huvittavaa rutista mielipidevaikuttamisesta täällä ja samassa mantrassa mainita Washington Post.
Mä en enää jaksa lukea uutisia. Ei mua kiinnosta toimittajan tunteet eikä mielipiteet. Vilkaisen joskus ikkunasta ulos. Jos ei näy tankkeja kadulla, jatkan elämääni kaikessa rauhassa.
Päätoimittajat pitäisi erottaa. Ei voi olla niin että eivät huomaa poliittista vaikuttamista. Heidän täytyy olla mukana siinä paskassa.
"Luottamuksen murentaminen vastuullista mediaa kohtaan on suoraan äärioikeiston pelikirjasta."
Suomessa media tekee tuota jääräpäisesti ihan itse eikä suostu myöntämään ongelmiaan. Onko media siis äärioikeistoa vai mistä tässä on kyse?
Toisaalta aina kun vasemmisto jankuttaa äärioikeistosta, tietää asiaan perehtymättäkin että nuo puhuu soopaa nykyään. Moskova tässä yrittää murentaa suomimedian uskottavuuden, ja mikä näppärintä, saa median tekemään sen ihan itse. Vähän kuten trumppi (aka krasnov) sekoilullaan vie koko amerikan uskottavuuden sekä sisäisesti että ulkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Päätoimittajat pitäisi erottaa. Ei voi olla niin että eivät huomaa poliittista vaikuttamista. Heidän täytyy olla mukana siinä paskassa.
Valta turmelee tai jotain, totesi joku aikanaan.
Perssuilla on edelleen kova hinku haukkua eliittiä vaikka nyt itse ovat sitä. Kova valitus kaikesta, vaikka itse ovat vastuussa.
Naurettava yksinpuhelu täällä taas menossa.
Onko tämäkin yhtä "suomalainen" kuin Aleksi Lehto eli Alexander Morozov tai Kosti Heiskanen eli Konstantin Lebedev?
Suomalainen "aktivisti" Venäjän valtionmedialle: "Suomi valmistautuu itse provokaatioon"
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ap. Jatkuvaa aivopesua ja samaan aikaan oikeasti merkittävät uutiset piilotetaan. Suomalainen saa siksi todella harhaanjohtavan kuvan, mitä maailmalla tapahtuu. Olen itse siirtynyt pääosin lukemaan ulkomaisia verkkolehtiä ja youtubea.
Ja aloituksessa mainittu Washington Post on keskusta-vasemmistolainen. Suomen media suoltaa ultravasemmistolaista propagandaa, jolloin WP:kin on liian oikeistolainen.
Kerro jokin oikeasti merkittävä uutinen jonka Suomen media piilottanut? Näitähän pitäisi olla tosi paljon jos kerran sitä jatkuvasti tapahtuu.
Kuinka paljon ap olet itse ylläpitänyt tätä "keskustelua"? 99 % kommenteista?
Minkälainen ihminen ottaa itseensä siitä että mediaa kritisoidaan ellei ole täysin vietävissä ja asettanut median periaatteessa omien vanhempiensa tilalle tai jumalan asemaan?
Päivi Räsästä ei ole ruodittu tarpeeksi? AP on mestari omien argumenttiensa upottamisessa.