Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ihminen olla niin mukavuudenhaluinen että ei ikinä halua lähteä pois kotoa edes jollekin kivalle matkalle?

Vierailija
20.05.2026 |

Kotonahan on aina mukavinta kun saa olla miten tykkää ja on rauhallista ja kaikki tykötarpeet lähellä. Mutta voiko mukavuudenhalu mennä niin pitkälle ettei halua koskaan lähteä kotoa mihinkään, ei edes millekään kivalle reissulle kun siellä saattaisi tulla odottamattomia tilanteita, puutteita ja epämukavia nukkumisratkaisuja tai muulla tavoin epätyydyttäviä hotellihuoneita yms?

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on harrastus joka kiinnostaa enemmän. Käytän rahani mieluummin siihen.

Vierailija
22/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla ei ole enää montaakaan kiinnostavaa paikkaa. Samaa harmaata iphone-massaa joka paikassa.

Tuo ei ole totta, että joka paikassa olisi samaa massaa. Voi olla, että olet käynyt enimmäkseen vain valmismatkoilla, ja nehän suuntautuvat juuri tuollaisiin valmiiksi pureskeltuihin, helppoihin, lomakohteisiin. Niissäkin varmaan on hyvät puolensa, koska niin monet niillä käy, mutta minua ne ei jaksa innostaa. 

Tykkään matkustaa niin, että avaan ensin Google mapsin ja zoomaan kartan niin, että siitä näkyy koko maapallo tasoksi levitettynä. Sitten katselen, mihin päin olisi kiva tällä kertaa lähteä. Riippuu mm. haluaako palata johonkin tiettyyn paikkaan missä on jo käynyt, vai haluaako nähdä jonkin uuden paikan, ja sekin vaikuttaa, millainen vuodenaika ja ilma missäkin on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös puoliso erittäin, siis sanoisinko sairaalloisen, mukavuudenhaluinen. Matkustelu on vain yksi ulottuvuus tässä. Matkoilla hänen on selvästi paha olla eikä hän enää tule mukaan. Haluaa ystäviä, mutta ei jaksa nähdä vaivaa, joten niitä ei ole. Elämä kuluu sohvalla.

Vierailija
24/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Kaikilla ei vaan ole varaa lähteä lomille, se on vaan pakko nököttää kotona. Kiva että jollakin on varaa harrastaa.

Vierailija
25/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Kun on jo nähnyt mielestään paljon, kynnys lähteä kasvaa. 

Kuitenkin matkustaminen synnyttää muistoja ja tunteen siitä, että vuodet sisältävät elämää. Koti, arki, työkin ovat elämää, mutta matkustaminen tuo perspektiiviä monella tavalla. 

Vierailija
26/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse stressaan sitä lomalle lähtemistä jo niin paljon, että mitä pitää ottaa mukaan, onko kaikki pakattu, toivottavasti ei sairastu jus ennen reissua,  toivottavasti ei sairastu reissussa, miten varmistan etten joudu varkauden kohteeksi, mitä jos joudun varkauden kohteeksi, ehdinköhän varmasti ajoissa aamulla kentälle, olikohan nyt sitten ihan varmasti kaikki mukana, riittääköhän viisi herätyskelloa aamulla... Kas taas elimistö totesi että parempi olla nukkumatta ollenkaan, kylläpä väsyttää ja on pää pöhnässä, vois jäädä nukkumaan... Eli mukavampi vain olla kotona. 

Minua huolestuttaa terveydenhuolto. Entä jos sairastut/loukkaannut vakavasti? Olen kuullut painajaistarinoita esim. Thaimaasta, missä sinut yksinkertaisesti hylätään kuolemaan, jos pinkka ei riitä ja vakuutusta ei ole tai vakuutusyhtiö kieltäytyy korvaamasta. 

Vierailija
27/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös huomiona, että ihmisten paineensietokyky vaihtelee. Toinen kestää matkalla yllätyksiä paremmin, kenties syynä on kokemus siitä, että asiat kuitenkin lopulta järjestyvät, kenties itsetunto, kenties näiden kombinaatio. Mutta matkustelu ei varmasti ole hauskaa, jos uusista kokemuksista ei saakaan nautintoa, vaan ne pelkästään stressaavat ja rasittavat.

Vierailija
28/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mutta joku muu taas haluaisi matkalle ja turvaseuraa, mutta puuttuu raha tai seura.

Vierailija
29/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se olisi liian pitkälle menevää mukavuudenhalua, jos haluaa vain olla kotona? Kuka esimerkiksi muka kärsisi siitä, jos mieluummin olen kotona kuin lähden matkalle? Mitä haittaa siitä kenellekään on? 

Minusta mukavuudenhalu menee liian pitkälle vain, jos siitä on selkeää haittaa jollekin toiselle ja jos itse vastaavasti pärjäisi vähemmälläkin mukavuudella. 

Vierailija
30/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä huvita. just oli viime kuussa ludeansat, kun naapurissa luteita. Onneks ei niitä löytynyt täältä (ainakaan toistaiseksi).

Vierailija
31/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse stressaan sitä lomalle lähtemistä jo niin paljon, että mitä pitää ottaa mukaan, onko kaikki pakattu, toivottavasti ei sairastu jus ennen reissua,  toivottavasti ei sairastu reissussa, miten varmistan etten joudu varkauden kohteeksi, mitä jos joudun varkauden kohteeksi, ehdinköhän varmasti ajoissa aamulla kentälle, olikohan nyt sitten ihan varmasti kaikki mukana, riittääköhän viisi herätyskelloa aamulla... Kas taas elimistö totesi että parempi olla nukkumatta ollenkaan, kylläpä väsyttää ja on pää pöhnässä, vois jäädä nukkumaan... Eli mukavampi vain olla kotona. 

Minua huolestuttaa terveydenhuolto. Entä jos sairastut/loukkaannut vakavasti? Olen kuullut painajaistarinoita esim. Thaimaasta, missä sinut yksinkertaisesti hylätään kuolemaan, jos pinkka ei riitä ja vakuutusta ei ole tai vakuutusyhtiö kieltäytyy korvaamasta. 

Matkavakuutus kannattaa olla. Ainakin itselläni halvimmaksi tulee kotivakuutuksen lisänä oleva jatkuva matkavakuutus, joka on voimassa sekä ulkomailla että kotimaan matkoillakin. Matkakohtainen vakuutus parin viikon lomamatkalle maksaa helposti saman verran. Eikä tarvitse erikseen muistaa ottaa, kun se on aina. 

Vierailija
32/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisi liian pitkälle menevää mukavuudenhalua, jos haluaa vain olla kotona? Kuka esimerkiksi muka kärsisi siitä, jos mieluummin olen kotona kuin lähden matkalle? Mitä haittaa siitä kenellekään on? 

Minusta mukavuudenhalu menee liian pitkälle vain, jos siitä on selkeää haittaa jollekin toiselle ja jos itse vastaavasti pärjäisi vähemmälläkin mukavuudella. 

Matkustelu yksinään ei ole hyvän elämän edellytys, mutta elämässä ei kyllä voi saavuttaa mitään aitoa makaamalla sohvalla. Siis jos puhutaan ihmisestä, joka ei oikeasti vaan viitsi nähdä vaivaa asioiden eteen. Parisuhteet lakastuvat, huonosti kiinnitetyt telkkarit tippuvat seiniltä, auto menee romuksi... Ihmisen elämään kuitenkin kuuluu epämukavuuden sieto ja ikävienkin asioiden oikea-aikainen hoito.

Vierailija
33/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako se sitä, että on mukavuudenhaluinen? Itse en ole mukavuudenhaluinen, mutta voisin olla aina kotona. Ei ole mikään tarve lähteä minnekään töiden jälkeen. Enkä lähdekään. Ei minua epämukavuus haittaa, mutta en vaan jaksa sitä vaivaa.

Vierailija
34/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on alkanut ahdistaa lentokoneet. Tulee ahtaanpaikankammo. Ennen matkustin ja lensin paljonkin.

Lasten puolesta kyllä vähän harmittaa, kun en pysty enkä halua heitä enää ulkomaille viedä, itse viihdyn kotona.. 

Vierailija
35/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa matkustaa Euroopassa. Esim. eurooppalainen sairaanhoitokortti (ilmainen) lupaa EU-maassa saman hoidon kuin maan kansalaiselle. 

Oikeasti vakuutusyhtiöstäkään hankittu matkavakuutus ei ole edes kovin kallis. 

Vierailija
36/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma reissaaminen päättyi koronaan. Ei koronanpelon vuoksi, vaan pakollisen tauon aikana tuli huomattua, että en edes halua (enää) reissata. Jotenkin oli vain tottunut siihen, että "pitää" lähteä lomilla reissuun. 

Nyt käyn reissussa kotimaassa tai ulkomailla max pari kertaa vuodessa, ja ne ovat lyhyitä reissuja tyyliin päivä Tallinnassa tai viikonlopuksi tuttavan mökille. Viihdyn kotona oikein hyvin!

Vierailija
37/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmisen elämään kuitenkin kuuluu epämukavuuden sieto ja ikävienkin asioiden oikea-aikainen hoito."

Haasteita riittää elämässä ilman matkusteluakin.

Vierailija
38/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla, en enää käy matkoilla. Polvien nivelrikko kipujen takia. Lyhyet asioinnit hoidan. 

Vierailija
39/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua mennä kotoa mihinkään, niin kyse voi olla ahdistuksesta tai muusta vastaavasta, etenkin jos tuntemattomat tilanteet ahdistavat (ainakin kuvauksestasi vaikutti niin). Riskinä on, että maailma pikku hiljaa kutistuu neljän seinän sisään.

Matkustaminen voi kenelle tahansa tuntua vähän pelottavalta ja jos kyse on ahdistuksesta, niin ei kannata aloittaa pitkällä matkalla, vaan vaikkapa vain  festareista käynti, museovierailu tai päivämatka johonkin kaupunkiin (esimerkiksi Museokortilla on nyt matkatoimiston kanssa bussimatkoja Suomessa).

Näkyykö tämä myös muissa asioissa ja aiheuttaa ongelmia jokapäiväisessä elämässä? Jos näin on, niin kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä lääkäriin ja saada lähetteen arviointia varten. Jos kyseisellä henkilöllä sattuu olemaan työpaikan kautta työterveys yksityislääkäriaseman kautta, niin heillä kaikilla lienee matalan kynnyksen mielenterveyspalvelu, mihin voi suoraan olla yhteydessä ja miettiä jatkoja.

Vierailija
40/111 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin monet ihmiset haluavat omien harrastustensa ohella panostaa omaan asumiseen ja muihin arkielämän asioihin. Esimerkiksi jos pitää ruuanlaitosta, voi hankkia mahdollisimman hyvät välineet tai ostaa hyvän ja kalliin takin, josta on iloa moneksi vuodeksi eteenpäin. Ne matkaan käytetyt rahat on poltettu parissa viikossa ja niitä voi muistella korkeintaan valokuvien muodossa.