Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtuminen on vaikeaa jo esivaihdevuosien aikana

Vierailija
20.05.2026 |

Olen alle 40 v, esivaihdevuosioireita on jo. En olisi ikinä uskonut, että laihduttaminen on näin vaikeaa tässä iässä. Siinä missä nuorena paino putosi reippaasti vähän syömisiä vähentämällä ja enemmän liikkumalla, ei enää riitäkään. Olen ollut tiukalla ruokavaliolla 2 kk (täysin ilman herkkuja), pätkäpaastonnut ja olen saanut 6 kiloa pois. Jos en olisi ollut näin tiukka ruokailun ja paaston suhteen, ei olisi lähtenyt tätäkään vähää. Vielä olisi normaalipainoon matkaa 1,5 kiloa ja senkin jälkeen haluaisin vielä tiputtaa painoa, etten keikkuisi ylipainon rajalla.

Muita, joilla paino ei putoa enää kuten ennen?

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä ole huomannut mitään eroa, pudotin 5kg ja ihan vaivattomasti.

Vierailija
2/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No helpollahan se paino on näköjään pudonnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus itsellä. Sekin on hyvä muistaa, että monet lääkitykset vaikeuttavat painonhallintaa ja laihtumista. Nuorempana harvalla on pysyviä lääkityksiä. Itse lihoin eräästä kipukynnystä nostavasta lääkkeestä lähes 20 kg ja nyt pudottelen noita kiloja lääkityksen loputtua. Hitaasti lähtevät kilot

Vierailija
4/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten ota niitä herkkuja takaisin ruokavalioosi koska niillä paino nousee varmasti taas.

Vierailija
5/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No helpollahan se paino on näköjään pudonnut.

Ei tämä ole helpolla lähtenyt, on vaatinut tiukkaa kitukuuria. Ja nuorempana olisin samassa ajassa karistanut 10 kiloa.

Vierailija
6/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin kaksi kiloa vaikka ei olisi ollut edes tarvetta.

N45

Vierailija
7/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa kuukaudessa kuusi kiloa? Eikö tuo ole aika hyvin. 

Vierailija
8/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten ota niitä herkkuja takaisin ruokavalioosi koska niillä paino nousee varmasti taas.

Aina tämä sama virsi. Kukaan ei liho sillä, jos syö viikon aikana yhden kahvipullan, jäätelön ja pari keksiä. Mutta jos joka päivä kiskoo tuon setin ja suklaata päälle, niin sitten lihoo.

Vierailija
9/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena voi aika helposti elää syödäkseen, mutta kyllä neljänkympin korvilla täytyy jo syödä elääkseen tai muuten kertyy sitä fläsää

Vierailija
10/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vaikeaa on. Muutaman kilon saa tippumaan, ja sitten tyssää. Ja jos on joku juhlapyhä tmv. niin heti tulee kiloja ja niiden tiputtaminen vei taas monta viikkoa.

Vierailija
11/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tämä sama virsi. Kukaan ei liho sillä, jos syö viikon aikana yhden kahvipullan, jäätelön ja pari keksiä. Mutta jos joka päivä kiskoo tuon setin ja suklaata päälle, niin sitten lihoo.

Veikkaanpa että ap on niitä ihmisiä jotka eivät kykene käyttämään sokeria kohtuudella. Se on hyvin yleistä.

Vierailija
12/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirillä onnistuu helposti ja mukavasti.

Vierailija
13/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pudonnut kaksi kiloa kahdessa kuukaudessa. Pätkäpaastoan, ei herkkuja, pienet annokset kolmesti päivässä. Vähemmällä syömisellä tulisi aliravitsemus. 

Vierailija
14/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laihtuminen olisi helppoa yhtään missään iässä, ei meillä täällä olisi lihavia ihmisiä.

Vierailija
15/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 50v ja hyvin toimii sali, järkevä ruokavalio ja satunnaiset kävelylenkit. Mulla vielä selän kanssa rajoitteita liikunnassa, osasyy myös sille lihomiselle. Mutta nyt 5kk salilla takana ja kasvoista, kaulasta, rinnasta, vatsasta, joka puolelta rasvaa lähtenyt ja kroppa alkaa näyttämään jäntevämmältä. Puntaria en käytä, se kun ei kerro mistä paino koostuu, peilistä sen näkee. Ikinä en lähtisi kitukuureille

Vierailija
16/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei putoa edes kitukuurilla ja syynä kilpirauhasen vajaatoiminta. Siihen ei ole lääkitystä, sillä vajaatoiminnan on todettu johtuvan puolestaan pahasta raudanpuutteesta. Rauta ei millään taas nouse, kun vuodan kuin seula neljän viikon välein.

Vierailija
17/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kitukuureille, kyllä terveelliselle ruoalle ja liikunnalle. Silti ylipainon puolella ollaan. Minulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta ilman lääkitystä (arvot ei tarpeeksi huonot tk-lääkärin mukaan). Esivaihdevuodet myös. 

Vierailija
18/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan sitten viisaat, miten saa esivaihtari-iässä tiputettua 4-5 kg/kk tahdilla painoa? Ei ollut mikään ongelma nuorempana tuo tahti, enää ei kilot tuota tahtia tipu.

Vierailija
19/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 50v ja hyvin toimii sali, järkevä ruokavalio ja satunnaiset kävelylenkit. Mulla vielä selän kanssa rajoitteita liikunnassa, osasyy myös sille lihomiselle. Mutta nyt 5kk salilla takana ja kasvoista, kaulasta, rinnasta, vatsasta, joka puolelta rasvaa lähtenyt ja kroppa alkaa näyttämään jäntevämmältä. Puntaria en käytä, se kun ei kerro mistä paino koostuu, peilistä sen näkee. Ikinä en lähtisi kitukuureille

Lisään, että mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja ferritiini on alle 30. Näistä huolimatta rasva palaa, jos vaan tietää mitä tekee

Vierailija
20/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin perusaineenvaihduntalaskurilla oman peruskulutukseni. Olen n. 163/68, liikun vähän. Laskuri arvioi perusaineenvaihdunnaksi n. 1700 kcal/vrk. Jos meinaisi laihtua kilon viikossa, pitäisi päivässä syödä 1000 kaloria vähemmän eli pärjätä 700 kalorilla per päivä. Siitä voi päätellä, miksi laihtuminen on hidasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi